Теми статей
Обрати теми

Залишки освітньої субвенції: витрачаємо з розумом

Пеклуха Юлія, головний редактор журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Що, до чого і для кого?
Порядок використання освітньої субвенції прописано у ст. 1032 БКУ. Крім того, механізм надання цієї субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам визначено Порядком № 61.

1 Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджені постановою КМУ від 14.01.2015 р. № 6.

Головним і фактично єдиним напрямком використання цих коштів є оплата праці з нарахуваннями педпрацівників закладів освіти. Перелік посад педагогів затверджено постановою № 9632.

2 Постанова КМУ «Про затвердження переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників» від 14.06.2000 р. № 963.

Одержувачами освітньої субвенції є (ч. 1 ст. 1032 БКУ):

1) початкові школи, гімназії (крім дошкільних підрозділів у таких закладах), ліцеї;

2) спеціальні школи;

3) заклади спеціалізованої освіти: мистецькі, спортивні, військові (військово-морські, військово-спортивні), наукові ліцеї, ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою;

4) дитячі будинки, навчально-реабілітаційні центри, інклюзивно-ресурсні центри;

5) заклади професійної (професійно-технічної) освіти державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної ЗСО;

6) заклади фахової передвищої освіти і коледжі державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної ЗСО.

Розподіл коштів освітньої субвенції між місцевими бюджетами здійснюється за формулою, визначеною постановою № 10883.

3 Постанова КМУ «Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами» від 27.12.2017 р. № 1088.

Нагадаємо: освітня субвенція, як і решта міжбюджетних трансфертів, передається з одного бюджету до іншого безоплатно і безповоротно.

Це випливає з п. 32 ч. 1 ст. 2 БКУ. Закономірно, залишки коштів за цією субвенцією на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів. Використати їх можна у наступному році, але обов’язково з урахуванням цільового призначення субвенції. Пряму вказівку на це містить ч. 4 ст. ст. 1032 БКУ.

Суттєво: залишки освітньої субвенції можна спрямовувати не лише за основним напрямом (на оплату праці педпрацівників). Також за рахунок цих коштів можна оновити матеріально-технічну базу відповідних закладів освіти. Звісно, тут йдеться лише про заклади й установи, визначені ч. 1 ст. 1032 БКУ.

Дозволені напрямки

Серед першочергових напрямків спрямування залишків освітньої субвенції такі (абз. 10 п. 3 Порядку № 6):

• придбання шкільних автобусів для перевезення дітей із закладів ЗСО4, які будуть оптимізовані/об’єднані/реорганізовані;

4 ЗСО — загальна середня освіта.

• оновлення навчальної та матеріально-технічної бази закладів ЗСО, які оптимізовані/об’єднані/реорганізовані або які повністю укомплектовані і до яких будуть довозитися учні закладів ЗСО;

• придбання підручників і посібників (у тому числі електронних) для закладів освіти;

• оснащення закладів освіти засобами навчання з фізики, хімії, біології, географії, математики, навчальними комп’ютерними комплексами з мультимедійними засобами навчання, навчальним обладнанням і методичним забезпеченням для початкової школи.

До речі, до мультимедійних навчальних засобів належать: інтерактивна дошка, інтерактивна панель із вмонтованим комп’ютером, мультимедійний проєктор, під’єднаний до комп’ютера вчителя, учнівське комп’ютерне обладнання, програмне забезпечення, комутаційне обладнання тощо;

• здійснення заходів, пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки;

• підключення закладів освіти до Інтернету, насамперед у сільській місцевості;

• будівництво нових туалетних приміщень, реконструкція, капітальний та поточний ремонт туалетних приміщень закладів ЗСО. Передусім йдеться початкові школи, в яких навчається щонайменше 20 осіб. Такі заклади повинні бути облаштовані всім необхідним санітарно-гігієнічним обладнанням;

закупівля засобів індивідуального захисту (захисних масок, щитків, одноразових рукавичок), деззасобів, пірометрів (інфрачервоних термометрів) та послуг із дезінфекції.

Зауважте: останній напрямок використання залишків субвенції було додано до Порядку № 6 наприкінці минулого року.

Водночас залишки коштів, які утворилися станом на 1 січня 2021 року, сміливо можна спрямовувати на ці цілі. На користь цього свідчить норма ст. 25 Закону про держбюджет-20215.

5 Закон України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» від 15.12.2020 р. № 1082-IX.

Зокрема, у поточному році як виняток можна витрачати залишки освітньої субвенції на закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення безпечного навчального процесу у закладах ЗСО.

Безперечно, тут йдеться не про безпеку загалом, а конкретно про заходи боротьби з COVID-19.

Увага! Перелік напрямів спрямування залишків освітньої субвенції, наведений у Порядку № 6, не є вичерпним.

На цьому наголосив головний розпорядний освітньої субвенції у своєму листі від 30.06.2020 р. № 1/11-4420.

Таким чином, за рахунок цих коштів можна здійснювати будь-які видатки, пов’язані з оновленням та поліпшенням матеріально-технічної бази освітніх закладів.

Оплата проєктувальних, ремонтних робіт, реконструкції, модернізації, будівництва, придбання різноманітних навчальних засобів — будь ласка.

Водночас майте на увазі: всі придбані засоби та обладнання для навчальних цілей повинні відповідати установленим вимогам. Про них нагадало МОН у своєму листі від 14.08.2020 р. № 1/9-441 (ср. ). Отже, засоби та обладнання для освітнього процесу повинні мати такі супровідні документи:

1) висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи (у частині «сфера застосування та реалізація об’єкта розгляду» повинно бути передбачено застосування об’єкта експертизи в закладах освіти; у частині «висновок дійсний на термін дії» повинно бути зазначено чинні нормативні документи);

2) технічний паспорт на виріб;

3) декларацію про відповідність технічним вимогам;

4) інструкції про використання та застосування, викладені українською мовою;

5) обов’язкові методичні матеріали для різних видів робіт відповідно до освітніх та навчальних програм.

Окрім того, МОН радив протягом 2020/2021 навчального року використовувати зекономлені кошти на забезпечення проведення дистанційного навчання (лист МОН від 31.08.2020 р. № 1/9-496).

І серед рекомендованих напрямків — преміювання вчителів, встановлення їм надбавок за виконання особливо важливої роботи (на строк її виконання), за складність і напруженість у роботі тощо.

Але пам’ятайте: ні про яке преміювання чи здійснення інших незахищених видатків не може бути й мови, якщо маєте заборгованості із зарплати (абз. 19 п. 3 Порядку № 6).

Заборонені напрямки

До «чорного» списку потрапили видатки на (п. 6 Порядку № 6):

• закупівлю товарів, робіт і послуг, які не мають безпосереднього стосунку до основного напрямку використання субвенції чи оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти;

• оплату посередницьких послуг;

• здійснення заходів, метою яких є отримання прибутку.

Проводити вищезазначені видатки за рахунок коштів освітньої субвенції (у тому числі її залишку) не можна. Не вийде за ці кошти виплатити і зарплату бухгалтеру, бібліотекарю, прибиральнику, охоронцю та іншим.

Адже видатки на оплату праці працівників закладів освіти, посади яких не належать до педагогічних, під забороною. На цьому свого часу акцентувало увагу МОН (лист від 18.06.2020 р. № 1/11-4080).

Інша річ — оплата енергоносіїв та «комуналки» коштом освітньої субвенції. Роз’яснення компетентних органів з приводу правомірності використання зазначених коштів на такі цілі наразі відсутні. Водночас слід розуміти: згадані видатки мають здійснюватися за рахунок додаткової дотації з державного бюджету на утримання закладів освіти (ст. 1036 БКУ). Тож наполегливо радимо спрямовувати кошти виключно за їх цільовим призначенням.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі