Теми статей
Обрати теми

Змінився орендодавець: оформлюємо наслідки

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Комунальна установа є орендодавцем нерухомого майна. Нещодавно установу було реорганізовано. Чи обов’язково у такому разі переукладати договір оренди від імені правонаступника? Як оформити зміну однієї зі сторін договору оренди?

Реорганізація та договори оренди

Загальні засади реорганізації суб’єктів господарювання визначено ст. 104 — 112 ЦКУ. Так, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юросіб їх майно, права та обов’язки переходять до правонаступників.

У свою чергу, у разі зміни власника речі, переданої у найм, до нового власника переходять права та обов’язки наймодавця (ст. 770 ЦКУ).

Водночас на додаток до загальної норми ЦКУ існує і спеціальна, визначена в профільному нормативному документі — Законі № 1571. Так, у разі зміни власника майна, переданого в оренду, до нового власника переходять права та обов’язки за договором оренди, якщо інше не передбачено договором (ч. 8 ст. 20 вищезгаданого Закону).

1 Закон України «Про оренду державного та комунального майна від 03.10.2019 р. № 157-IX.

Відтак у випадку реорганізації юридичної особи — орендодавця майно, права та обов’язки за договором оренди переходять до його правонаступника. Тож фактично реорганізована комунальна установа втратила статус орендодавця. Натомість повноваження нового орендодавця перебирає на себе її правонаступник.

До того ж за таких умов відбувається перехід прав та обов’язків, передбачених договором оренди, від попереднього орендодавця до нового (його правонаступника). Однак зміна сторони договору не припиняє орендні зобов’язання за таким договором. Тому укладений договір оренди зберігає чинність для відповідного правонаступника юридичної особи — орендодавця. Підтвердженням такого висновку є положення п. 13.3 Примірного договору. А ось про виконання норм цього пункту варто поговорити детальніше. Адже тут є чимало цікавих нюансів.

ВАЖЛИВО!

У разі реорганізації орендодавця договір оренди зберігає чинність

Як новий орендодавець набуває статусу сторони договору оренди

Права та обов’язки переходять до нового орендодавця не автоматично. Для цього необхідно виконати певні дії. Зокрема, усі зацікавлені сторони повинні оформити взаємовідносини документально. Але які конкретно документи потрібно скласти (надати)?

На жаль, чіткого та послідовного переліку дій з боку орендодавця-правонаступника годі шукати і в Законі № 157, і в Порядку № 4832.

2 Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, затверджений постановою КМУ від 03.06.2020 р. № 483.

Деякі згадки, а точніше, натяки щодо механізму передачі таких прав новій стороні договору оренди знаходимо в п. 13.3 Примірного договору3. Тож спробуємо зібрати докупи всі «пазли» з цього приводу. Які необхідно вчинити дії для переходу прав та обов’язків до нового орендодавця, далі пояснимо.

3 Примірний договір оренди нерухомого майна, іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності, затверджений постановою КМУ від 12.08.2020 р. № 820.

img 1Прийняти рішення про заміну рендодавця

Традиційно таке рішення приймає орган, уповноважений управляти відповідним майном. Звісно, для об’єктів комунальної власності таким органом є відповідний ОМС. Таким чином, рішення про заміну орендодавця має прийняти конкретна місцева рада на своїй сесії.

У такому рішенні варто зазначити таку інформацію:

• підстави для зміни орендодавця (посилання на документ, на підставі якого відбулась реорганізація орендодавця). Зокрема, таким документом є рішення про реорганізацію;

• повне найменування попереднього та нового орендодавця;

• дата та номер укладеного договору оренди та інше.

Зазначимо, що в деяких випадках сторони оформлюють Акт про заміну сторони у договорі оренди. Згадку щодо необхідності складання такого Акта містить п. 13.3 Примірного договору. Форма цього Акта розроблена ФДМУ та розміщена на його офіційному сайті4.

4 Примірна форма Акта про заміну сторони у договорі оренди нерухомого/іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності, наведена за посиланням: www.spfu.gov.ua/ua/documents/5079.html.

Її використовують у разі заміни не тільки орендодавця, але й балансоутримувача та орендаря. Але для нашої ситуації такий Акт застосовувати недоцільно.

img 2Укласти додаткову угоду до договору оренди

У разі зміни інформації про сторони договору оренди (наприклад, зміни у найменуванні, місцезнаходженні, банківських реквізитах і контактних даних) необхідно про це письмово повідомити інших сторін договору. Для цього укладають додаткову угоду до договору оренди.

Які пункти варто визначити у такій угоді? Передусім слід викласти у новій редакції преамбулу договору із зазначенням оновленої інформації про сторони договору оренди. Також обов’язково треба оновити розділ договору «Реквізити сторін».

І майте на увазі: новий орендодавець повинен повідомити орендаря про відповідні зміни письмово або надіслати повідомлення на електронну пошту.

ВИСНОВКИ

• Від попереднього орендодавця до нового (його правонаступника) переходять права та обов’язки, передбачені договором оренди.

• Договір оренди зберігає свою чинність для нового орендодавця-правонаступника.

Рішення про заміну орендодавця комунального майна приймає місцева рада.

• При зміні орендодавця укладають додаткову угоду до договору оренди.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі