Теми статей
Обрати теми

Опалювальний котел: закупівля, КЕКВ + облік

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Установа провела закупівлю опалювального котла. Згідно з договором постачання до загальної вартості договору включено вартість котла та послуги з його встановлення. Закупівлю котла та послуг з його встановлення установа визначила як один предмет закупівлі. Чи правильно ми зробили? Чи все-таки придбання котла та його встановлення слід розглядати як два різні предмети закупівлі? Який КЕКВ необхідно застосовувати у такому разі? Як відобразити зазначені операції в бухобліку?

Як визначити предмет закупівлі?

Відразу заспокоїмо нашого читача — з позиції Закону № 922 ви зробили все вірно. Саме такі правила визначення предмета закупівлі передбачено цим документом.

Нагадаємо: під предметом закупівлі розуміють товари, роботи чи послуги, які замовник закуповує у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі.

При цьому товарами в розумінні Закону № 922 є продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у т. ч. сировина, вироби, устаткування, технології та предмети. Причому до товарів закупівельне законодавство відносить і послуги, пов’язані з постачанням відповідних товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.

Тоді як послугами відповідно до Закону № 922 вважається будь-який предмет закупівлі (крім товарів і робіт), зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проєктної документації.

Як бачимо, в окремих випадках Закон № 922 дозволяє замовникам закуповувати послуги як товари. Це стосується випадків, коли замовник разом з товаром у того самого постачальника придбаває певну послугу. Наприклад, це можуть бути послуги транспортування, установки, монтажу, налагодження тощо.

Головне при закупівлі послуг разом з товарами — дотримуватись таких двох умов:

• такі послуги мають бути пов’язані з постачанням цих товарів;

• вартість таких послуг не повинна перевищувати вартість самого товару.

Отже, при виконанні зазначених умов замовник під час закупівлі товару може одночасно закуповувати і супутні послуги. А тому при плануванні та здійсненні такої закупівлі він має визначити лише один предмет закупівлі (як для товару, так і для послуги) — як товар. Так, з огляду на вимоги Порядку № 7081, при визначенні предмету закупівлі для товарів замовник орієнтується на показник четвертої цифри ДК 021:20152. Наприклад, при закупівлі опалювального котла доцільно застосовувати код 44620000-2 — Радіатори і котли для систем центрального опалення та їх деталі.

1 Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономрозвитку від 15.04.2020 № 708.

2 Національний класификатор ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Мінекономрозвитку від 23.12.2015 № 1749.

У ситуації нашого читача йдеться саме про закупівлю товару та супутніх послуг до нього. З огляду на це, ще раз підкреслюємо: установа зробила все правильно, визначивши придбання котла та послуг з його встановлення як один предмет закупівлі.

Разом з тим ніщо не заважає закупити опалювальне обладнання та послуги з його встановлення окремо. Наприклад, якщо вартість послуг зі встановлення обладнання перевищує вартість самого обладнання. Звісно, у такому разі доведеться придбавати окремо товар та окремо послугу. Відповідно, за таких умов слід застосовувати різні закупівельні коди ДК 021:2015:

• послуга — 45331110-0 — Встановлення котлів;

• товар — 44620000-2 — Радіатори і котли для систем центрального опалення та їх деталі.

Як наслідок, за таких умов установа укладає окремі договори на закупівлю товару та послуг. І оскільки це будуть два різні договори, то й вимоги до планування видатків за такими договорами теж будуть різними.

Який КЕКВ обрати?

При плануванні видатків на закупівлю опалювального котла слід обов’язково враховувати, хто і на яких умовах здійснюватиме його встановлення. Розглянемо два можливі варіанти.

img 1Один договір постачання

Договором передбачено, що постачальник постачає опалювальне обладнання та надає послуги з його встановлення. При цьому вартість послуг зазначено в специфікації до договору та включено до загальної ціни договору.

У такому разі орієнтуємось на очікувану вартість обладнання та вартісні ознаки МНМА, визначені обліковою політикою установи. А тому оплату за таким договором плануємо за:

КЕКВ 2210 — якщо опалювальний котел підлягає зарахуванню до складу МНМА;

КЕКВ 3110 — якщо обладнання підлягає зарахуванню до складу ОЗ.

img 2Договір постачання + договір установлення

У такому разі установа уклала два договори: один — з постачальником на придбання котла, інший — з надавачем послуг (іншим суб’єктом господарювання) на встановлення котла.

За таких умов плануємо та здійснюємо такі видатки за окремими КЕКВ. Тобто придбання опалювального обладнання проводимо за КЕКВ 2210 або 3110, а ось видатки на оплату послуг із встановлення — за КЕКВ 2240.

Як обліковувати?

При виборі субрахунку для обліку опалювального котла керуємось стандартними правилами. Залежно від вартості придбаного обладнання та вартісних критеріїв визнання МНМА, встановлених обліковою політикою установи, воно буде зараховане до складу ОЗ або МНМА.

Ще один важливий момент. Не забудьте включити до первісної вартості котла, окрім витрат на придбання, і витрати на його встановлення. Причому такі правила формування первісної вартості стосуються як ОЗ, так і МНМА.

Приклад. Бюджетна установа уклала договір на придбання твердопаливного котла. Згідно з договором постачальник обладнання виконує його встановлення. Вартість опалювального котла та послуги зі встановлення зазначено в специфікації до договору. Загальна ціна договору — 27900 грн. Згідно із специфікацією до договору вартість опалювального котла перевищує вартісні ознаки предметів МНМА, встановлені обліковою політикою установи. Тому видатки на придбання котла здійснено за КЕКВ 3110. Розрахунки з постачальником згідно з договором проведено на умовах післяплати (за фактом отримання товару та надання супутніх послуг).

Котел уведено в експлуатацію на підставі Акта введення в експлуатацію ОЗ. Також активу було присвоєно інвентарний номер та відкрито Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ.

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн

№ м/о

дебет

кредит

Придбання котла

1

Отримано асигнування на придбання та встановлення котла

2313

5411

27900

2

2

Отримано котел від постачальника та надано послуги з його встановлення

1311

6211

27900

6

3

Перераховано кошти постачальнику

6211

2313

27900

2, 6

Уведення в експлуатацію котла

4

Уведено в експлуатацію котел після його встановлення

1014

1311

27900

17

Одночасно збільшено внесений капітал

5411

5111

27900

17

На закріплення наведемо порядок визначення предмету закупівлі, застосування КЕКВ та обліку опалювального обладнання в узагальненому вигляді в таблиці нижче.

Котел + послуги зі встановлення: предмет закупівлі, КЕКВ та облік

Закуповуємо разом

Закуповуємо окремо

Один предмет закупівлі — товар.

Придбання котла — код 44620000-2

Різні предмети закупівлі — товар + послуга.

Придбання котла — код 44620000-2.Установлення котла — код 45331110-0

За КЕКВ 3110 здійснюємо видатки на:

• придбання котла (якщо вартість більше 20 тис. грн*);

• оплату послуг зі встановлення котла.

За КЕКВ 2210 здійснюємо видатки на:

• придбання котла (якщо вартість 20 тис. грн і менше);

• оплату послуг зі встановлення котла

За КЕКВ 3110 здійснюємо видатки на придбання котла (якщо вартість більше 20 тис. грн).

За КЕКВ 2210 здійснюємо видатки на придбання котла (якщо вартість 20 тис. грн і менше).

За КЕКВ 2240 здійснюємо видатки на оплату послуг зі встановлення котла

Видатки на придбання та оплату послуг зі встановлення обладнання здійснюємо за одним із КЕКВ: 2210 або 3310 (залежно від його вартості)

Видатки на придбання та оплату послуг зі встановлення обладнання здійснюємо за різними КЕКВ: 2210 або 3310 (залежно від його вартості) + 2240 (незалежно від вартості)

Обліковуємо у складі:

ОЗ — на субрахунку 1014 — якщо вартість (без ПДВ) перевищує 20 тис. грн,

МНМА — на субрахунку 1113 — якщо вартість (без ПДВ) становить 20 тис. грн і менше

* Обліковою політикою установи встановлено вартісні ознаки предметів МНМА на рівні 20 тис. грн і нижче.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі