Кожна бюджетна установа, яка обліковує нерухоме майно на субрахунку 1013, повинна мати на нього відповідну технічну документацію. Одним із таких документів є технічний паспорт. Цей документ складають на підставі матеріалів проведеної технічної інвентаризації об’єкта нерухомого майна. Зокрема, в техпаспорті зазначають інформацію про місцезнаходження (адресу) об’єкта нерухомості, його склад, технічну характеристику, план та опис об’єкта, найменування замовника, відомості щодо права користуванням таким майном тощо.
Порядок відображення в бухобліку витрат, пов’язаних з виготовленням техпаспорта на об’єкт нерухомого майна, має свої особливості. З’ясуємо їх.
Правило 1. На баланс НЕ зараховуємо
Річ у тому, що техпаспорт не відповідає критеріям визнання його активом, зазначеним у п. 2 розд. ІІ НП(С)БО 121*. Тому обліковувати його як окремий об’єкт основних засобів або малоцінних необоротних матеріальних активів однозначно не варто.
Також немає підстав зараховувати техпаспорт й до складу нематеріальних активів. Причина аналогічна. Для зарахування об’єкта до складу нематеріальних активів він має насамперед відповідати критеріям, визначеним п. 1 розд. ІІ НП(С)БО 122*.
Правило 2. Первісну вартість будівлі НЕ збільшуємо
На відміну від технічної документації на земельну ділянку, витрати на виготовлення техпаспорта на будівлю не збільшують її первісної вартості. Для цього також є пояснення.
Адже серед складових первісної вартості необоротних активів, наведених у п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 121, такі витрати й годі шукати. Зрозуміло, що витрати на виготовлення техпаспорта жодним чином не пов’язані з доведенням нерухомого майна до придатного для використання стану.
Детально про особливості обліку земельних ділянок та технічної документації на такі об’єкти читайте у матеріалі «Техдокументація на землю: обліковуємо витрати на виготовлення» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 40).
Правило 3. Обліковуємо як витрати звітного періоду
Витрати на виготовлення технічного паспорта на об’єкт нерухомості слід одразу відносити на витрати звітного періоду (за Дт субрахунку 8013).
Урешті-решт на користь цього свідчить норма п. 11 розд. ІІ НП(С)БО 122.
Тож оскільки техпаспорт не відповідає критеріям визнання його активом, відповідні витрати установа має зараховувати до витрат відповідного звітного періоду.
Приклад. Бюджетна установа замовила проведення технічної інвентаризації та виготовлення технічного паспорта на об’єкт нерухомого майна — будівлю. Вартість таких послуг згідно з договором — 2500 грн.
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
1 | Отримано асигнування на виготовлення техпаспорта на будівлю | 2313 | 7011 | 2500 | 2 |
2 | Відображено витрати на виготовлення техпаспорта на будівлю | 8013 | 6211 | 2500 | 6 |
3 | Перераховано оплату за надані послуги | 6211 | 2313 | 2500 | 2, 6 |
4 | Закриття рахунку доходів | 7011 | 5511 | 2500 | 17 |
5 | Закриття рахунку витрат | 5511 | 8013 | 2500 | 17 |