Теми статей
Обрати теми

Оцінка ефективності бюджетних програм: чим керуватися?

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Згідно з яким нормативним документом слід здійснювати оцінку ефективності бюджетних програм: наказу № 608* чи листа № 27486**?

* Наказ Мінфіну «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо здійснення оцінки ефективності бюджетних програм» від 17.05.2011 № 608.

** Лист Мінфіну «Удосконалення методики здійснення порівняльного аналізу ефективності бюджетних програм, які виконуються розпорядниками коштів місцевих бюджетів» від 19.09.2013 № 31-05110-14-5/27486.

Нагадаємо, що накази Мінфіну є нормативними документами, в той час як листи — це лише офіційні роз’яснення. Тож ці два документи, про які йдеться у запитанні, не є взаємозамінними. Далі розглянемо все по черзі.

До речі, під час дії воєнного стану необхідність проводити оцінку ефективності бюджетних програм не зникає.

Засади оцінки ефективності бюджетних програм

Насамперед пригадаємо засади здійснення оцінки ефективності бюджетних програм.

Як визначено у ч. 6 ст. 20 БКУ, на всіх стадіях бюджетного процесу його учасники в межах своїх повноважень здійснюють оцінку ефективності бюджетних програм. Така оцінка передбачає заходи з моніторингу, аналізу та контролю за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів.

Оцінку ефективності бюджетних програм здійснюють на підставі даних моніторингу, аналізу результативних показників бюджетних програм, а також іншої інформації, наведеної у бюджетних запитах, кошторисах, паспортах бюджетних програм, звітах про виконання кошторисів та звітах про виконання паспортів бюджетних програм.

УВАГА!

Організаційно-методологічні засади здійснення оцінки ефективності бюджетних програм головними розпорядниками бюджетних коштів визначає Мінфін

Це передбачено ч. 6 ст. 20 БКУ. Саме на виконання цієї норми Мінфін наказом № 608 затвердив Методичні рекомендації оцінки ефективності бюджетних програм (далі — Методрекомендації).

Так, оцінку ефективності бюджетних програм слід здійснювати за всіма бюджетними програмами. Виняток становлять бюджетні програми, за якими не складають паспорти бюджетних програм.

Таку оцінку здійснюють на підставі аналізу результативних показників бюджетних програм, а також іншої інформації, зазначеної у бюджетних запитах, кошторисах, паспортах бюджетних програм, звітах про виконання кошторисів, звітах про виконання паспортів бюджетних програм.

Для оцінки ефективності бюджетних програм можна використовувати:

— офіційну державну статистичну, фінансову та іншу звітність;

— дані бухгалтерського, статистичного та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку;

— інформацію про результати контрольних заходів, проведених контрольно-ревізійним підрозділом розпорядника бюджетних коштів тощо.

Під час організації оцінки ефективності бюджетних програм головний розпорядник самостійно визначає:

— обсяг і структуру інформації, на базі якої здійснюватиметься оцінка ефективності бюджетних програм, виходячи із особливостей своєї діяльності, мети та завдань кожної бюджетної програми;

— джерела отримання інформації;

— порядок та періодичність збору інформації, технологію обробки та аналізу отриманої інформації.

За результатами оцінки ефективності бюджетних програм головні розпорядники у межах своїх повноважень вживають заходів із підвищення ефективності бюджетних витрат.

Результати оцінки ефективності бюджетних програм, у т. ч. висновки органів виконавчої влади, уповноважених на здійснення фінансового контролю за дотриманням бюджетного законодавства, є підставою для прийняття відповідних рішень. Йдеться про внесення в установленому порядку змін до бюджетних призначень поточного бюджетного періоду, відповідних пропозицій до проєкту бюджету на плановий бюджетний період та до прогнозу бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди, включаючи зупинення реалізації відповідних бюджетних програм (п. 8 розд. І Методрекомендацій).

Як здійснюється оцінка ефективності бюджетних програм?

Оцінка ефективності бюджетних програм здійснюється шляхом аналізу:

1) відповідності бюджетної програми:

— пріоритетам соціально-економічного розвитку країни та окремих галузей економіки (сфер діяльності, регіону);

— плану діяльності головного розпорядника на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди;

— нормативно-правовим актам, на підставі яких передбачається її виконання;

2) мети, завдань бюджетної програми та напрямів використання бюджетних коштів на предмет реалістичності та доцільності їх виконання у плановому бюджетному періоді, їх спрямованості на досягнення певного результату;

3) результативних показників бюджетної програми, яких передбачається досягти при виконанні бюджетної програми в плановому бюджетному періоді, щодо їх відповідності меті та завданням бюджетної програми;

4) фактичних результатів виконання бюджетної програми за попередні бюджетні періоди;

5) зобов’язань та стану розрахунків за ними.

Основні завдання оцінки ефективності бюджетних програм

Основними завданнями оцінки ефективності бюджетних програм під час виконання державного та місцевих бюджетів є (п. 1 розд. ІІІ Методрекомендацій):

1) визначення рівня ефективності та результативності бюджетної програми шляхом встановлення взаємозв’язку між досягнутими результатами та використаним обсягом бюджетних коштів;

2) визначення ступеня досягнення запланованої мети, виконання завдань бюджетної програми шляхом аналізу виконання результативних показників;

3) виявлення чинників, які перешкоджають виконанню бюджетних програм та досягненню запланованих результативних показників бюджетної програми;

4) розробка пропозицій щодо підвищення ефективності використання бюджетних коштів;

5) прийняття управлінських рішень, спрямованих на підвищення ефективності використання бюджетних коштів.

Оцінка ефективності бюджетних програм здійснюється з урахуванням критеріїв та за формою, наведеною у додатку до Методрекомендацій.

Результати оцінки ефективності бюджетних програм підписує керівник бухгалтерської служби головного розпорядника.

Як бачимо, у Методрекомендаціях наведено лише загальні рекомендації щодо здійснення оцінки ефективності бюджетних програм.

Аналіз ефективності бюджетних програм

Натомість для більш детального аналізу бюджетних програм Мінфін затвердив Методику здійснення порівняльного аналізу ефективності бюджетних програм, які виконуються розпорядниками коштів місцевих бюджетів (далі — Методика аналізу), яку надіслав місцевим фінорганам листом № 27468 (ср. ).

Відповідно до цієї Методики аналізу порівняльний аналіз ефективності бюджетних програм здійснюють головні розпорядники коштів місцевих бюджетів. Його метою є визначення ефективності аналогічних бюджетних програм, які виконують різні розпорядники бюджетних коштів.

При цьому під аналізом ефективності бюджетних програм слід розуміти комплексний аналіз використання бюджетних коштів та досягнутих результатів розпорядниками бюджетних коштів різних бюджетів у процесі реалізації однотипних бюджетних програм.

Аналіз бюджетної програми базується на основі середніх індексів виконання результативних показників бюджетної програми. Для їх розрахунку використовують показники ефективності та якості (разом за загальним та спеціальним фондами), які характеризують виконання бюджетної програми.

Висновок

  • Загальні рекомендації щодо здійснення оцінки ефективності бюджетних програм наведено у Методрекомендаціях, затверджених наказом № 608, а порядок детального аналізу ефективності бюджетних програм викладено у Методиці аналізу, наведеній у листі № 27468.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі