Теми статей
Обрати теми

Методрекомендації норм витрат палива: перше знайомство

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Нещодавно Мінінфраструктури визнало Норми № 43* такими, що втратили чинність. Та як і обіцяв ДП «ДержавтотрансНДІпроект», розробив та розмістив на своєму сайті Методрекомендації**. Що цікавого у цьому документі та які новації запроваджено для бюджетних установ щодо списання палива? Далі розповімо.

* Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.98 № 43.

** Методичні рекомендації з нормування витрат палива, електричної енергії, мастильних, інших експлуатаційних матеріалів автомобілями та технікою, ухвалені науково-технічною радою ДП «ДержавтотрансНДІпроект» від 17.11.2023.

Загальні питання

Мінінфраструктури разом із ДП «ДержавтотрансНДІпроект» задля забезпечення єдиного методичного підходу розробили два окремі документи:

1) Методрекомендації;

2) Базові норми витрат. Цей документ розроблено як доповнення до Методрекомендацій. Наразі до цього документа включено постійні норми витрат, запозичені з останньої редакції Норм № 43, та додано нові норми витрат для 169 моделей (модифікацій) автомобілів, які пройшли апробацію.

Згадані документи розглянуто та ухвалено науково-технічною радою ДП «ДержавтотрансНДІпроект» від 17.11.2023 та розміщено на сайті ДП «ДержавтотрансНДІпроект» у розділі «Норми витрат палива». Оскільки в самому тексті Методрекомендацій особливих правил набрання чинності не передбачено, цей документ є чинним саме з 17.11.2023.

Що спільного між Методрекомендаціями та Нормами № 43?

Власне, Методрекомендації розроблені на основі Норм № 43. Тож розробники Методрекомендацій вирішили не вигадувати велосипед, а фактично здійснили апґрейд Норм № 43.

Наскільки Методрекомендації відрізняються від Норм № 43? Звісно, відмінності є. Вони численні, але не надто суттєві та здебільшого носять коригуючий характер. До речі, для зручності користувачів основні зміни та доповнення в системі нормування виокремлено кольором за текстом. Тому всі новації досить легко відслідкувати.

Далі розглянемо, які саме зміни запроваджено Методрекомендаціями.

Для районів ведення бойових дій — нові коригуючі коефіцієнти

Методрекомендаціями передбачено збільшене споживання палива для транспортних засобів в районах ведення бойових дій. Для цього застосовують коригуючі коефіцієнти (20 або 50 %) відповідно до пп. 3.1.7, 3.1.8, 3.1.15.

Решта коригуючих коефіцієнтів норм витрат палива, передбачених Методрекомендаціями, не відрізняються від тих, які були у Нормах № 43. Додамо лише, що дію надбавки за роботу в міських умовах поширено й на промислові зони (за потреби) — до 5 %.

Планування потреби та створення внутрішніх резервів

Маємо п. 3.6 Методрекомендацій, в якому прописано особливості планування потреби і створення внутрішніх резервів пально-мастильних матеріалів (далі — ПММ) під час стихійного лиха або воєнного стану. При цьому розрахунки здійснюють, виходячи з нормативних витрат палива у змодельованих найскладніших умовах експлуатації техніки, які можуть бути передбачені. Обчислення проводять, ґрунтуючись на положеннях, викладених у пп. 1.9, 3.5.2, 3.5.3 (та примітці до нього) Методрекомендацій, з урахуванням установлених меж застосування коригуючих коефіцієнтів і норм додаткового споживання палива.

Також для наочності на сайті ДП «ДержавтотрансНДІпроект» у розділі «Норми витрат палива» наведено приклад розрахунку експлуатаційної витрати палива у форматі EXCEL.

Рекомендації щодо зменшення споживання палива

У п. 1.9 Методрекомендацій наведено рекомендації щодо вжиття заходів, спрямованих на зменшення споживання палива. Для цього суб’єкти господарювання можуть установлювати значення нормативних витрат палива з урахуванням можливості впровадження доступних, економічно доцільних практик, технологій та організаційних заходів. Також у цьому пункті наведено практичні приклади оптимізації та економії споживання палива під час експлуатації автотранспорту.

Нормування витрат інших експлуатаційних матеріалів

Методрекомендаціями передбачено задоволення сучасних потреб суб’єктів-користувачів авто у нормах витрат інших експлуатаційних матеріалів, зокрема (п.п. 2.1.4):

— реагенту систем селективної каталітичної нейтралізації відпрацьованих газів дизелів;

— електричної енергії на заряджання електромобілів та плагінгібридних автомобілів.

Збільшено період апробації тимчасових індивідуальних норм

Як і раніше, установи можуть застосовувати тимчасові індивідуальні норми витрат палива. Випадки та правила їх застосування прописано в п.п. 2.1.5 Методрекомендацій.

Майте на увазі: відтепер період апробації та подальшого планового продовження строку дії тимчасових індивідуальних норм збільшено з одного до двох років. Головна мета таких змін — зменшити навантаження на суб’єктів, пов’язаного з проходженням різноманітних процедур.

Спрощено процедуру встановлення постійних норм витрат

Методрекомендаціями передбачено спрощену процедуру встановлення і доведення до суб’єктів постійних норм витрат. Пояснимо, в чому вона полягає.

ДП «ДержавтотрансНДІпроект» розробляє базові лінійні та інші базові норми на основі об’єктивних, централізовано зібраних даних, без конфлікту інтересів зацікавлених сторін — користувачів, водіїв та власників, із застосуванням механізмів попередньої апробації в різних природно-кліматичних, дорожніх та інших умовах загалом в країні та за її межами.

Для цього постійні базові лінійні та інші базові норми після ухвалення науково-технічною радою ДП «ДержавтотрансНДІпроект» включають до нової редакції Базових норм витрат.

Тож, як стверджують автори Методрекомендацій, така спрощена процедура дозволить швидше і частіше оновлювати перелік постійних Базових норм витрат. Сподіваємося, саме так і буде.

Уточнено базові значення «комфортної» надбавки

З метою покращення умов праці водіїв та забезпечення комфортних умов для пасажирів відкориговано правила застосування відповідних базових значень надбавок. Такі уточнення містить п.п. 3.1.13 Методрекомендацій.

Зокрема, це стосується базових значень надбавки на підтримання прийнятних (комфортних) температурних умов у салоні автомобіля, а також забезпечення задовільної оглядовості. Таку надбавку застосовують залежно від фактичної температури повітря навколишнього середовища.

Крім того, базові значення надбавок, згаданих у п.п. 3.1.13 Методрекомендацій, за потреби підсумовуються. Таку можливість передбачено приміткою 4 до п.п. 3.1.13 Методрекомендацій (ср. ).

Коефіцієнти коригування для гібридних автомобілів

Маємо певні уточнення щодо застосування коефіцієнтів коригування (понижувальних) базової норми для гібридних автомобілів. Насамперед йдеться про вдосконалений порядок їх застосовування, який прописано в примітці 4 до п.п. 3.2.4 Методрекомендацій.

Водночас приміткою 5 до п.п. 3.2.4 Методрекомендацій передбачено застосовування цих понижувальних коефіцієнтів з урахуванням можливості економії палива та підвищення рівня безпеки дорожнього руху.

Нормативи витрат моторної оливи

З’явилися нормативи витрат моторної оливи для додавання в систему мащення двигуна під час експлуатації авто. Особливості застосування таких нормативів прописано в примітці 5 до п. 2.3 Методрекомендацій.

А самі нормативи наведено в таблицях 2.1 — 2.5 до примітки 5 Методрекомендацій. Зокрема, у цих таблицях можна знайти середні, мінімальні та максимальні значення нормативів витрат у цілому для парку авто, а також рекомендовані максимальні індивідуальні значення. Їх застосовують залежно від особливостей конструкції двигуна транспортного засобу, умов експлуатації, технічного стану тощо.

Наведені нормативи витрат моторної оливи є факультативними (тобто рекомендованими), насамперед, для сучасних автомобілів.

Чи обов’язково застосовувати Методрекомендації?

З одного боку, Методрекомендації не містять вимоги щодо їх обов’язкового застосування всіма суб’єктами господарювання, у т. ч. й бюджетними установами. До того ж сама назва цього документа ніби лише рекомендує керуватися його приписами.

Але з іншого боку, Методрекомендації — це не якась альтернатива Нормам № 43. Вони розроблені замість Норм № 43 та на базі цього документа. Про це чітко зазначено в самому документі.

Звідси висновок: нехтувати Методрекомендаціями не варто.

Отже, бюджетні установи можуть керуватися Методрекомендаціями та Базовими нормами витрат під час планування потреб у ПММ та контролю за їх витратами. Однак про це слід обов’язково зазначити у розпорядчому документі про організацію бухгалтерського обліку.

Нагадаємо: Методрекомендації та Базові норми витрат розроблено на перехідний період, тобто до затвердження держстандарту у сфері нормування витрат палива на автомобільному транспорті.

Є запитання: куди звертатися?

Для отримання безкоштовних консультацій і роз’яснень щодо нормування, розроблення базових норм витрат палива та електроенергії, мастильних й інших експлуатаційних матеріалів, перевірки достовірності встановлених норм, правильності їх застосування та з інших питань можна звертатися до ДП «ДержавтотрансНДІпроект»:

— на електронну адресу: fuel@insat.org.ua або fuelndi@gmail.com;

— за телефонами: (044) 201-08-13, (044) 201-08-83;

— на поштову адресу: просп. Берестейський, 57, м. Київ, 03113.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі