Теми статей
Обрати теми

Облік благодійної допомоги: маємо новини

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Мова піде про постанову № 953*, якою: скасовано постанову № 202**, що визначала особливості обліку благодійної допомоги в період дії воєнного стану; затверджено новий Порядок № 953***, що визначає умови пропуску та обліку гуманітарної допомоги.

* Постанова КМУ «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану» від 05.09.2023 № 953.

** Постанова КМУ «Деякі питання отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги» від 05.03.2022 № 202.

*** Порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 05.09.2023 № 953.

УВАГА!

Постанова № 953 набула чинності 01.12.2023

Нумо разом вивчати новації.

Облік благодійної допомоги

Особливості обліку благодійної допомоги в період дії воєнного стану було визначено постановою № 202.

Так, згідно з цією постановою в умовах воєнного стану не поширювалися встановлені законодавством вимоги щодо отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги від юридичних та фізичних осіб резидентів і нерезидентів.

Однак ми зі свого боку наполегливо рекомендували на всіх територіях, де не ведуться активні бойові дії та відповідно є змога ведення бухгалтерського обліку, здійснювати облік благодійної допомоги у загальному порядку.

Поготів, що порядок обліку благодійної допомоги досить докладно описав Мінфін у листі від 27.04.2022 № 41020-06-5/8479.

Наразі ж, у зв’язку з прийняттям постанови № 953, славнозвісна постанова № 202 втратила чинність. Відповідно і всі запитання щодо обов’язковості чи необов’язковості ведення бухгалтерського обліку благодійної допомоги відпали самі собою.

Докладно про порядок отримання та обліку благодійної допомоги читайте у матеріалі «Благодійна допомога: оформлення та облік» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 28 (ср. ).

Порядок пропуску та облік гуманітарної допомоги

Нагадаємо: гуманітарна допомога є різновидом благодійної допомоги.

Так, виходячи зі ст. 1 Закону № 1192*, гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об’єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог ст. 3 Закону № 5073**.

* Закон України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.99 № 1192-XIV.

** Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI.

Новий Порядок № 953 унормовує конкретний механізм визнання товарів гуманітарною допомогою, їх пропуску через митний кордон України та митного оформлення, отримання, надання, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги на період воєнного стану.

Перехідний період для пропуску гуманітарної допомоги

Та перш ніж всі передбачені Порядком № 953 вимоги запрацюють на повну, Уряд запровадив перехідний період. Розглянемо, що саме мається на увазі.

Перехідним періодом для пропуску через митний кордон України гуманітарної допомоги визнано період до 01.04.2024. Протягом цього періоду пропуск гуманітарної допомоги може здійснюватися також за місцем перетину митного кордону України шляхом подання у паперовому вигляді декларації про товари, які визнаються гуманітарною допомогою без зазначення унікального коду гуманітарної допомоги. Останній надається автоматизованою системою реєстрації гуманітарної допомоги (далі АСРГУ).

Таку декларацію має заповнювати особа, яка перевозить відповідний товар, за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку № 953.

При цьому товари, пропуск яких здійснюється без використання АСРГУ, визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом. Прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених держорганів з питань гуманітарної допомоги при цьому не вимагається.

До такої гуманітарної допомоги не застосовуються вимоги, передбачені пп. 4, 6 — 14 та 17 Порядку № 953.

Отримувач гуманітарної допомоги, ввезеної без використання АСРГУ, до 31.03.2024 завантажує до зазначеної системи:

— копію паперового звіту про розподіл та використання гуманітарної допомоги, підписаного керівником або особою, відповідальною за ведення бухобліку;

або копію звіту в електронній формі з накладенням КЕП керівника або особи, відповідальної за ведення бухобліку.

Зазначений звіт слід скласти за формою, наведеною у додатку 3 до Порядку № 953.

УВАГА!

Гуманітарна допомога, ввезена без використання АСРГУ, щодо якої не завантажено звіт до 31.03.2024, вважається такою, стосовно якої відсутній облік її отримання та цільового використання, та використаною не за цільовим призначенням

Статус отримувача гуманітарної допомоги

Зверніть увагу: особа набуває статусу отримувача з моменту автоматичної реєстрації в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги (п. 3 Порядку № 953). Реєстрація здійснюється шляхом присвоєння отримувачу номера отримувача гуманітарної допомоги в порядку, визначеному Положенням № 927*. Цей реєстр веде Мінсоцполітики.

* Положення про автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги, затверджене постановою КМУ від 09.10.2020 № 927.

Раніше Уряд, ураховуючи нагальну необхідність отримання гуманітарної допомоги, йшов на певні поступки щодо визначення одержувачів спеціальних видів гуманітарної допомоги. Ми про це розповідали у матеріалі «Гуманітарна допомога: актуальні запитання» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 23.

Як буде цього разу, після прийняття Порядку № 953, — як то кажуть, поживемо — побачимо.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі