Видатки на створення матрезерву
Створення матрезервів є нагальним питанням під час дії воєнного стану. Плануєте створити матрезерв? Тоді ця інформація саме для вас.
Питання створення матрезервів ми розглядали у матеріалі «Створення матеріального резерву: застосовуємо КПКВК та КЕКВ правильно» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 32.
Нагадаємо: якщо орган місцевого самоврядування має власні можливості для придбання та зберігання матрезерву, в такому разі слід застосовувати КЕКВ відповідно до виду матеріалів. Наприклад, придбання пально-мастильних матеріалів слід здійснювати за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар», продуктів харчування — за КЕКВ 2230 «Продукти харчування» тощо.
І от нарешті нещодавно внесеними змінами Мінфін повністю підтвердив нашу думку.
Так, видатки, пов’язані зі створенням або поповненням матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, здійснюються за відповідними КЕКВ бюджету залежно від економічної суті платежу. Про це свідчить оновлений п. 1.7 Інструкції № 333.
Щодо матрезервів державного значення, то видатки на закупівлю товарів для створення стратегічних та надзвичайних запасів, запасів зерна та інших товарів, які мають особливо важливе значення для країни, зокрема державні фонди дорогоцінних металів та каміння, а також державний матрезерв, слід здійснювати за КЕКВ 3150 «Створення державних запасів і резервів». Таким є припис п.п. 3.1.5 Інструкції № 333.
Утримання, лікування, харчування осіб зі спецзваннями Бюро економбезпеки
Розширено ряд видатків, пов’язаних із утриманням осіб, які мають спеціальні звання Бюро економбезпеки. Розповімо про ці видатки і за якими КЕКВ їх слід здійснювати.
Так, за КЕКВ 2112 «Грошове забезпечення військовослужбовців» слід планувати та здійснювати видатки на грошове утримання (забезпечення) осіб, які є гласними і негласними штатними працівниками, з числа осіб, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України.
За цим же кодом слід проводити видатки на виплату одноразової грошової допомоги при звільненні такої категорії осіб.
Про це свідчить оновлений п.п. 2.1.1.2 Інструкції № 333.
Крім того, видатки на лікування зазначених осіб слід планувати і проводити за КЕКВ 2220 «Медикаменти та перев’язувальні матеріали». Про що визначено в оновленому п.п. 4 п.п. 2.22 Інструкції № 333.
Послуги з харчування таких осіб плануйте та здійснюйте за КЕКВ 2230 «Продукти харчування» (п.п. 2 п.п. 2.2.3 Інструкції № 333).
Оплата підйомних, проїзду, добових при переміщенні зазначених осіб плануйте і проводьте за КЕКВ 2250 «Видатки на відрядження» (п.п. 1 п.п. 2.2.5 Інструкції № 333).
Компенсацію за піднайом (найом) жилих приміщень особам, які є гласними і негласними штатними працівниками, з числа осіб, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України, не забезпеченим таким житлом, здійснюйте за КЕКВ 2730 «Інші виплати населенню» (п.п. 1 п.п. 2.5.3 Інструкції № 333).
За цим же кодом слід проводити видатки на одноразову грошову допомогу у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності таких осіб.
Придбання засобів протипожежного захисту
Придбання засобів протипожежного захисту слід планувати та проводити за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар».
Звісно, нічого нового в цьому немає, але тепер це чітко прописано у п.п. 6 п.п. 2.2.1 Інструкції № 333.
Якщо такий засіб за вартістю можна віднести до складу основних засобів, то видатки на його придбання слід планувати та здійснювати за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування». Це теж відтепер чітко прописано у п.п. 12 п.п. 3.1.1 Інструкції № 333.
Придбання та виготовлення жалюзі, ролетів тощо
Не новина, що придбання та виготовлення жалюзі, ролетів, металевих грат, віконних та дверних блоків слід планувати та здійснювати за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар». Це і раніше було передбачено п.п. 7 п.п. 2.2.1 Інструкції № 333.
Але тепер маємо дуже важливе уточнення. Так, після внесених змін до цього підпункту придбання вищезазначених ТМЦ слід здійснювати за КЕКВ 2210 незалежно від їх вартості.
Придбання номерних знаків для транспортних засобів
Державні номерні знаки — це номерні знаки для транспортних засобів.
Як і раніше, їх придбання слід здійснювати за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар». Про це свідчить п.п. 16 п.п. 2.2.1 Інструкції № 333. Водночас уточнено, що придбання номерних знаків для транспортних засобів проводять органи, на які відповідно до законодавства покладено обов’язок щодо їх реєстрації.
Оплата кейтерингових послуг
Видатки на оплату кейтерингових послуг поділили між двома кодами: 2230 «Продукти харчування» та 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)». Які ж саме кейтерингові послуги та за яким КЕКВ здійснювати? Зараз розкладемо все по полицях.
Так, за КЕКВ 2230 слід планувати та здійснювати кейтерингові послуги для:
— лікувально-профілактичних закладів;
— контигентів військовослужбовців, осіб, які є гласними і негласними штатними працівниками, з числа осіб, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України, поліцейських та осіб рядового і начальницького складу у стаціонарних та польових умовах;
— безкоштовного дитячого харчування дітей до двох років з малозабезпечених сімей;
— спецхарчування осіб, які працюють у шкідливих умовах.
Зазначене закріплено в оновленому п.п. 2.2.3 Інструкції № 333.
А ось кейтерингові послуги на період проведення заходів слід планувати та здійснювати за КЕКВ 2240. Про це свідчить п.п. 3 п.п. 2.2.4 Інструкції № 333.
Плата за оренду та авансовий внесок
В оновленому п.п. 6 п.п. 2.2.4 Інструкції № 333 уточнено, що за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)» слід планувати та проводити, зокрема, видатки на оренду нерухомого майна (будівлі, споруди, приміщення, а також їх окремі частини).
Також тепер чітко прописано, що сплату авансового внеску з орендної плати слід проводити за КЕКВ 2240.
Видатки на заходи спецпризначення
Розширено коло видатків, які слід планувати та здійснювати за КЕКВ 2260 «Видатки та заходи спеціального призначення».
Окрім раніше зазначених видатків, за цим КЕКВ передбачено видатки на (п.п. 7 п.п. 2.2.6 Інструкції № 333):
— модернізацію будов і споруд спецпризначення військових частин, військових установ (крім житла для військовослужбовців, гуртожитків, казарм, будівництва об’єктів соціально-культурного та побутового призначення);
— виготовлення проектно-кошторисної документації на капітальне будівництво, капітальний ремонт, реконструкцію і модернізацію будов і споруд спецпризначення військових частин, військових установ (крім житла для військовослужбовців, гуртожитків, казарм, будівництва об’єктів соціально-культурного та побутового призначення) та виконання супровідних робіт, які відповідно до державних будівельних норм є складовою частиною загальної вартості зазначених робіт;
— видатки на експертизу проектної документації, авторський, технічний нагляд, за виданий сертифікат відповідності закінченого будівництвом об’єкта, якщо це обумовлено кошторисом проведених робіт, та є складовою частиною загальної вартості зазначених робіт.
Оплата за абонентське обслуговування
Деякі постачальники комунпослуг включають до їх вартості ще й плату за абонентське обслуговування.
Видатки на абонплату слід планувати і проводити за основним кодом оплати комунальних послуг.
Так, оплату за абонентське обслуговування, пов’язане з теплопостачанням, слід планувати та здійснювати за КЕКВ 2271 «Оплата теплопостачання». У свою чергу, а за абонентське обслуговування, пов’язане з водопостачанням та водовідведенням, слід сплачувати за КЕКВ 2272 «Оплата водопостачання та водовідведення».
Оплата підвищення кваліфікації
Уточнено, що за КЕКВ 2282 «Окремі заходи по реалізації державних (регіональних) програм, не віднесені до заходів розвитку» проводяться видатки на підвищення кваліфікації кадрів, у т. ч. й держслужбовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Про це свідчить оновлений п.п. 9 п.п. 2.2.8.2 Інструкції № 333 (ср. ).
Таке підвищення кваліфікації проводиться за договорами у закладах освіти, на підприємствах, в установах, організаціях будь-якої форми власності, які мають необхідну ліцензію на проведення таких професійних навчань або які провадять освітню діяльність без відповідної ліцензії.
Суттєво: результатом підвищення кваліфікації має стати отримання відповідного документа про підвищення кваліфікації (сертифікат, посвідчення, свідоцтво тощо) згідно із законодавством.
Виконання депутатських повноважень
Додано нові видатки за КЕКВ 2730 «Інші виплати населенню», а саме: компенсація вартості проїзду, оренди житла або винайму готельного номера, а також відшкодування витрат, пов’язаних з виконанням депутатських повноважень, визначених законодавством.
Нові виплати населенню
Перелік видатків, які плануються та здійснюються за КЕКВ 2730 «Інші виплати населенню», також доповнено новими видатками. Серед них такі, як:
— одноразова грошова фінансова допомога на здобуття економічної самостійності малозабезпеченої сім’ї, яка є безвідсотковою поворотною фінансовою допомогою та надається одноразово у безготівковій формі непрацюючій працездатній особі із числа членів малозабезпеченої сім’ї для організації підприємницької діяльності та сприяння її економічній самостійності (п.п. 27 п.п. 2.5.3 Інструкції № 333);
— виплати на виконання рішень, прийнятих національними судами на користь фізичних осіб, відповідно до постанови № 902* (п.п. 28 п.п. 2.5.3 Інструкції № 333).
Сплата гарантійного внеску та забезпечувального депозиту
Нарешті дочекалися. Відтепер у п.п. 1 п. 2.6 Інструкції № 333 чітко прописано, що сплата реєстраційного або гарантійного внеску, забезпечувального депозиту для укладання договорів оренди має здійснюватися за КЕКВ 2800 «Інші поточні видатки».
Тож запитань щодо цього більше не виникатиме.
Виконання судових рішень
Завжди виникало чимало запитань стосовно коду, за яким слід здійснювати видатки, пов’язані з виконанням судових рішень. Органи Держказначейської служби надавали відповідні роз’яснення з цього приводу у своїх листах.
І ось нарешті це чітко прописано і в самій Інструкції № 333.
Так, за КЕКВ 2800 «Інші поточні видатки» розширено коло видатків, які виконуються за судовими рішеннями (п.п. 9 п. 2.6 Інструкції № 333).
За цим кодом слід планувати та здійснювати видатки, пов’язані з виконанням судових рішень (як у безспірному, так і добровільному порядку незалежно від економічної суті платежу), крім виплат, передбачених пп. 24 та 28 п.п. 2.5.3 Інструкції № 333, щодо:
— відшкодування збитків, майнової (матеріальної) та моральної (немайнової) шкоди юридичним та фізичним особам згідно з рішенням суду;
— інші виплати юридичним та фізичним особам згідно з рішенням суду. Перерахування (сплата) податку на доходи фізичних осіб, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, а також інших податків і зборів, які у встановлених законодавством випадках підлягають нарахуванню/утриманню на/з сум виплат за рішеннями суду, здійснюються за цим кодом;
— відшкодування судових витрат.
Крім того, до видатків, які мають здійснюватися за цим КЕКВ, додано видатки на:
— перерахування коштів для виплати грошової винагороди арбітражного керуючого та відшкодування витрат арбітражного керуючого, пов’язаних з виконанням ним повноважень;
— відшкодування роботодавцем суми виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг безробітному у разі поновлення його на роботі за рішенням суду;
— виплата винагороди присяжному.
Реконструкція, реставрація, модернізація
За КЕКВ 3140 «Реконструкція та реставрація», крім видатків на реконструкцію житлового фонду (приміщень), реконструкцію та реставрацію інших об’єктів та реставрацію пам’яток культури, історії та архітектури, здійснюватимуться видатки на модернізацію житлового фонду (приміщень), реконструкцію, реставрацію, модернізацію інших об’єктів та реставрацію.
Відповідні зміни також внесено до описів видатків, які здійснюються за КЕКВ 3141 «Реконструкція житлового фонду (приміщень)» та КЕКВ 3142 «Реконструкція та реставрація інших об’єктів».