Теми статей
Обрати теми

Лампи розжарювання → LED-лампи: обмінюємо та обліковуємо?

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Заклад освіти обміняв лампи розжарювання на LED-лампи. В результаті отримали 20 ламп за ціною 0,00 грн. Як показати таку операції в бухобліку?

Цьогоріч діє Всеукраїнська програма безкоштовного обміну ламп розжарювання на енергоощадні LED-лампи. Основна мета програми — знизити обсяг споживання електроенергії та допомогти енергосистемі країни, яка перебуває у скрутному становищі. Процедуру такого обміну визначено Порядком № 25*.

* Порядок реалізації експериментального проекту щодо створення сприятливих умов для забезпечення ефективного споживання електричної енергії в Україні, затверджений постановою КМУ від 10.01.2023 № 25.

Працює ця програма обміну дуже просто. Приносимо старі лампи розжарювання, а взамін отримуємо нові LED-лампи, так звані економки. Втім, для отримання нових ламп варто попередньо надати запит на потребу отримання LED-ламп в електронній формі через єдиний портал державних послуг «Дія». А ось безпосередній обмін ламп здійснюємо через відділення АТ «Укрпошта».

Хто може обміняти лампи?

Починаючи з травня 2023 року цією програмою можуть скористатися не тільки фізичні, а й певні юридичні особи, які провадять господарську діяльність визначених видів економічної діяльності.

Насамперед це стосується закладів освіти, серед яких: дитячі садки, школи, профтехучилища, виші, спортивні та музичні школи, автошколи та будь-які інші заклади освіти. Також обміняти старі лампи на світлодіодні можуть заклади охорони здоров’я (поліклініки, лікарні, стоматологічні клініки, лабораторії тощо).

Повний перелік таких «щасливчиків» можна знайти у додатку 1 до Порядку № 25. А для вашої зручності ми навели цей перелік нижче.

Види діяльності юросіб — учасників програми обміну

Код згідно з КВЕД

Вид діяльності

85.10

Дошкільна освіта

85.20

Початкова освіта

85.31

Загальна середня освіта

85.32

Професійна (професійно-технічна) освіта

85.41

Професійна (професійно-технічна) освіта на рівні закладу професійної (професійно-технічної) освіти

85.42

Вища освіта

85.51

Освіта у сфері спорту та відпочинку

85.52

Освіта у сфері культури

85.53

Діяльність шкіл підготовки водіїв транспортних засобів

85.59

Інші види освіти, не віднесені до інших угруповань

85.60

Допоміжна діяльність у сфері освіти

86.10

Діяльність лікарняних закладів

86.20

Медична та стоматологічна практика

86.90

Інший вид діяльності у сфері охорони здоров’я

Скільки ламп можна обміняти?

Заклад має право обміняти:

— по 3 лампи — на кожні 10 м2 у навчальних класах, приміщеннях вчительських, палатах, процедурних для закладів охорони здоров’я та освіти;

— по 2 лампи — на кожні 10 м2 для місць загального користування закладів охорони здоров’я та закладів освіти.

До речі, під час оформлення запиту на потребу отримання LED-ламп потрібно зазначити про загальну площу навчальних класів, приміщень вчительських та місць загального користування. Тож саме ці показники є вирішальними під час обчислення кількості енергоощадних ламп, які отримає заклад у результаті обміну.

Як здійснити обмін?

Для здійснення такого обміну потрібно оформити запит на потребу отримання LED-ламп через єдиний портал державних послуг «Дія» та виконати такі кроки:

1) авторизуватися на порталі «Дія» за допомогою кваліфікованого електронного підпису (далі — КЕП) юрособи;

2) перевірити інформацію про заклад;

3) перейти в розділ «Послуги», обрати «Обмін лампочок» і почати заповнення запиту;

4) зазначити інформацію про заклад та площу навчальних класів, приміщень вчительських та місць загального користування в калькуляторі, аби дізнатись ліміт LED-ламп, і в межах такого ліміту обрати кількість і типи ламп (з цоколем Е-14 або Е-27);

5) проставити відмітку про згоду здати таку саму кількість старих ламп;

6) зазначити відділення поштового зв’язку, в якому бажаєте забрати лампочки;

7) перевірити та підтвердити дані щодо сформованого запиту;

8) підписати запит КЕП юрособи.

Після подання заявки представники АТ «Укрпошта» зв’яжуться за номером телефону, зазначеним вами у запиті, та нададуть інструкції щодо отримання енергоощадних ламп.

Детальну інформацію щодо реалізації цього проєкту можна знайти на єдиному порталі державних послуг «Дія».

Як обліковувати отримані лампи?

В цій ситуації установа отримує нові LED-лампи без зазначення вартості у супровідних документах. Як визначити вартість такого майна? Вирішити це питання нескладно. При цьому слід керуватися загальними правилами визначення вартості безоплатно отриманого майна. Пригадаємо ключові з них.

1. Приймає та оцінює LED-лампи комісія установи. Таку комісію створюють за наказом керівника. До її складу обов’язково включають працівника бухгалтерської служби.

2. Отримані лампи оприбутковуємо за справедливою вартістю. Під час визначення їх вартості орієнтуйтеся на середньоринкові ціни на такі господарчі товари в мережі Інтернет.

3. Факт безоплатного отримання ламп комісія фіксує в Акті приймання-передачі запасів, оформленому за типовою формою. При цьому у гр. 9 табличної частини Акта доцільно зробити примітку, що вартість отриманих LED-ламп визначено комісією установи за середніми цінами.

4. Отримані лампи зараховуємо на баланс до складу запасів на субрахунок 1812 «Малоцінні та швидкозношувані предмети».

5. Надходження таких ламп розглядаємо як благодійну допомогу. Відповідно відображаємо збільшення доходів від безоплатно отриманих активів. Для узагальнення інформації про такі доходи застосовуємо субрахунок 7511 «Доходи за необмінними операціями».

6. Подаємо до Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі на вартість отриманої допомоги (визначеної за оцінкою комісією установи). Надходження від безоплатно отриманих активів відображаємо за кодом доходів 25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки».

7. Не забуваємо внести зміни до кошторису в частині спецфонду за власними надходженнями. Для цього подаємо розпоряднику вищого рівня копії довідок про зміни до кошторису за власними надходженнями. Останні обов’язково мають бути засвідчені відповідним органом Казначейства.

Приклад. Бюджетна установа отримала за програмою обміну LED-лампи в кількості 20 шт. За фактом отримання цінностей оформлено Акт приймання-передачі запасів типової форми.

Комісія установи визначила вартість LED-ламп — 1300 грн (65 грн х 20 шт.) та зафіксувала її в Акті. Протягом місяця в експлуатацію видано 5 LED-ламп на суму 325 грн.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Оприбутковано LED-лампи

1812

2117

1300

4

Водночас відображено:

— дохід від безоплатно отриманих LED-ламп

2313

7511*

1300

3, 14

— касові видатки

2117

2313

1300

3, 4

2

Видано в експлуатацію LED-лампи

8013

1812

325

13

* До кінця звітного місяця до Казначейства було подано Довідку про надходження у натуральній формі за кодом доходів 25020100 на суму 1300 грн.

Висновки

  • LED-лампи, отримані за програмою обміну, підлягають оприбуткуванню на баланс установи.
  • Справедливу вартість таких ламп визначаємо за середньоринковими цінами.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі