Теми статей
Обрати теми

Головбух у складі комісії: обов’язок чи право?

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Чи обов’язково включати головного бухгалтера установи до складу таких комісій, як: інвентаризаційна, з приймання та списання майна? Наразі головбух установи працює дистанційно, він не може брати участь у роботі зазначених комісій. Кого можна включити до складу таких комісій?

Ні, включати головбуха до складу вищезгаданих комісій зовсім не обов’язково. Ба більше, жоден чинний нормативний документ не містить таких вимог. Та щоб не бути голослівними, звернемося до нормативно-правових актів, які регламентують порядок формування комісій з інвентаризації, приймання та списання майна.

Хто проводить інвентаризацію?

Для проведення інвентаризації активів та зобов’язань документального підтвердження їх наявності, стану, відповідності критеріям визнання та оцінки в установі створюють інвентаризаційну комісію. Очолює таку комісію керівник установи (його заступник) або керівник підпорядкованого структурного підрозділу, уповноважений керівником установи.

До числа членів комісії з інвентаризації можна включити:

— представників апарату управління (наприклад, керівників структурних підрозділів);

представників бухгалтерської служби;

— інших досвідчених працівників, які знають об’єкт інвентаризації, ціни та нюанси первинного обліку (наприклад, інженерів, технологів, економістів, бухгалтерів тощо).

Склад комісії затверджує керівник установи своїм розпорядчим документом. Такі вимоги до формування комісії з інвентаризації передбачено п. 1 розд. II Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879.

Як бачимо, до складу інвентаризаційної комісії має бути включений представник бухгалтерської служби. Але при цьому не уточнено, хто саме із працівників бухгалтерії, це має бути. Відповідно членом комісії може бути як головний бухгалтер, так і будь-який інший працівник цієї служби.

Хто займається списанням?

Порядок формування комісії зі списання майна подібний.

Для встановлення факту непридатності майна та оформлення документів для його списання утворюють комісію із списання майна. Головою такої комісії призначають заступника керівника установи.

До числа її членів належать:

головний бухгалтер або його заступник,

— працівники інженерних, технічних, технологічних, будівельних, обліково-економічних та інших служб установи.

Водночас до складу комісії за вимогою суб’єкта управління майном можуть залучатися його представники та інші фахівці. Зокрема, для встановлення факту непридатності використання майна, яке перебуває під наглядом державних інспекцій, для участі в роботі комісії залучають представника відповідної інспекції або її територіального органу (у разі створення).

За загальним правилом склад комісії затверджує керівник установи своїм розпорядчим документом.

Зазначені вимоги до формування комісії зі списання майна визначено п. 9 Порядку списання об’єктів державної власності, затвердженого постановою КМУ від 08.11.2007 № 1314 (ср. ).

Отже, при формування комісії зі списання майна до її складу можна включити головбуха або ж його заступника. А ось про можливість призначення інших працівників бухгалтерської служби згадки немає.

Хто здійснює приймання?

Одразу зауважимо: для приймання та оприбуткування матеріальних цінностей, отриманих від постачальників, створювати спеціальну комісію не потрібно. Адже цим займається матеріально відповідальна особа. Це її прямий обов’язок.

Однак якщо установа отримує благодійну чи гуманітарну допомогу, приймає такі матеріальні цінності комісія установи. Таку комісію створюють за наказом керівника. До її складу обов’язково включають працівника бухгалтерської служби.

Зокрема, необхідність створення такої комісії та вимоги щодо її складу визначено:

— при прийманні основних засобів та малоцінних необоротних активів — п. 5 розд. ІІІ Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11;

— при прийманні запасів — п. 2 розд. V Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.

Таким чином, до складу комісії з приймання благодійної допомоги ви також можете включити будь-кого з працівників бухгалтерської служби. Наприклад, це може бути бухгалтер з обліку матеріальних цінностей.

Члени комісії працюють дистанційно: як провести інвентаризацію, приймання чи списання майна?

Дистанційна робота — не привід для відсутності на робочому місці будь-кого з членів комісії під час проведення таких заходів, як інвентаризація, приймання чи списання майна.

Головне — чітко пропишіть у трудовому договорі про дистанційну роботу чи відповідному наказі можливість поєднання дистанційної роботи працівників — членів зазначених комісій з виконанням ними роботи на робочому місці. Детальніше про це читайте в матеріалі «Інвентаризація у воєнний час: як провести?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 42).

Висновки

  • Головбуха не обов’язково включати до складу таких комісій установи, як: інвентаризаційна, з приймання та списання майна.
  • До складу зазначених комісій можна включити заступника головного бухгалтера або іншого працівника бухгалтерської служби.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі