Так, при списанні основних засобів (далі — ОЗ), які мають залишкову вартість, обов’язково слід нарахувати амортизацію. Це чорним по білому прописано в п. 6 розд. IV Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.
Причому це правило поширюється абсолютно на всі випадки списання ОЗ з балансу установи, а саме при:
— ліквідації (тобто при списанні у зв’язку з непридатністю для подальшого використання, зношеністю, пошкодженням внаслідок аварії, стихійного лиха, воєнних дій, при нестачі);
— вибутті внаслідок продажу;
— безоплатній передачі (у т. ч. внутрівідомчій);
— невідповідності критеріям визнання активом.
Пояснимо, як правильно показати в обліку операції зі списання ОЗ, які мають залишкову вартість, та розрахувати суму амортизації.
Крок 1. Перед списанням нараховуємо амортизацію
Перш ніж списати об’єкт ОЗ із балансу, необхідно нарахувати амортизацію в місяці його вибуття. Обчислення проводимо за повну кількість календарних місяців перебування активу в експлуатації протягом звітного періоду (кварталу). При цьому місячну суму амортизації визначаємо діленням річної суми амортизації на 12.
При цьому бухгалтер має нарахувати амортизацію за час експлуатації ОЗ, включаючи місяць його вибуття. Наприклад, якщо ОЗ списано в червні 2023 року, останнім місяцем, за який потрібно нарахувати амортизацію, буде саме червень 2023 року.
Зауважте: амортизацію нараховуємо за повний календарний місяць перебування такого активу в експлуатації (тобто за весь червень), незалежно від того, списано такий об’єкт на початку місяця чи наприкінці.
Традиційно нарахування амортизації на ОЗ показуємо в обліку записом: Дт 8014, 8114 — Кт 1411.
Крок 2. Списуємо нараховану амортизацію
При вибутті (списанні) ОЗ списуємо суму амортизації, нараховану за весь час експлуатації такого об’єкта.
Для цього бухгалтер використовує інформацію про суму амортизації, нараховану на початок року, та додає амортизацію, нараховану за поточний звітний період (квартал). Наприклад, якщо списуємо ОЗ у червні-2023, то сума амортизації, що підлягає списанню = амортизація на 01.01.2023 + амортизація за січень — червень 2023 року.
На суму нарахованої амортизації, що підлягає списанню при вибутті ОЗ, робимо запис: Дт 1411 — Кт 10.
Крок 3. Списуємо залишкову вартість
Також при списанні (вибутті) ОЗ установа має списати залишкову вартість об’єкта (звичайно, якщо вона є). Для цього складаємо кореспонденцію субрахунків: Дт 8411 — Кт 10.
Крок 4. Списуємо первісну вартість
За загальним правилом при списанні ОЗ, придбаних за рахунок загального чи спеціального фонду, а також безоплатно отриманих за операціями з внутрішнього переміщення, необхідно зробити ще один запис.
Маємо на увазі таку кореспонденцію субрахунків: Дт 5111 — Кт 5512.
Однак пам’ятайте: при списанні ОЗ, отриманих безоплатно (наприклад, як благодійна допомога), складання такого облікового запису не передбачено. Та аби не гадати на кавовій гущі, рекомендуємо використовувати аналітичні дані за субрахунком 5111.
Крок 5. Оформлюємо документально
Операцію зі списання ОЗ оформлюємо Актом списання ОЗ (часткової ліквідації). Складаємо такий Акт за типовою формою, затвердженою наказом Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 № 818.
У такому Акті обов’язково наводимо коротку характеристику об’єкта, дані про його первісну вартість та суму нарахованої амортизації (на момент списання). Також зазначаємо інформацію про його технічний стан, причини списання та інші відомості.
Приклад. Заклад освіти списує пошкоджене кухонне обладнання (охолоджуючу шафу). Згідно з актом технічного обстеження, виданим спеціалізованим підприємством, таке обладнання визнано непридатним для подальшого використання, а проведення ремонту визнано економічно недоцільним.
Згідно з даними бухобліку станом на 01.01.2023:
— первісна вартість обладнання — 36000 грн;
— амортизація — 34000 грн;
— залишкова вартість — 2000 грн.
У червні-2023 прийнято рішення про списання такого обладнання з балансу.
Сума амортизації за січень — червень 2023 року становить 1800 грн (36000 грн : 10 р. : 12 міс. х 6 міс.).
Загальна сума амортизації, нарахованої за період експлуатації, — 35800 грн (34000 грн + 1800 грн), залишкова вартість — 200 грн.
Списання кухонного обладнання оформлено Актом списання ОЗ (часткової ліквідації) типової форми.
У результаті демонтажу кухонного обладнання було вилучено металобрухт у кількості 250 кг та здано до приймального пункту вторсировини за ціною 35 грн/кг. Факт передачі брухту засвідчено накладною. За реалізований металобрухт на спеціальний реєстраційний рахунок закладу освіти надійшло 8750 грн.
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
Списання кухонного обладнання | |||||
1 | Нараховано амортизацію на кухонне обладнання в місяці списання | 8014 | 1411 | 1800 | 17 |
2 | Відображено списання непридатного для використання об’єкта ОЗ на суму: | ||||
— нарахованої амортизації | 1411 | 1014 | 35800 | 9 | |
— залишкової вартості | 8411 | 1014 | 200 | 9 | |
3 | Віднесено до накопиченого фінрезультату первісну вартість списаного кухонного обладнання | 5111 | 5512 | 36000 | 17 |
4 | Закриття рахунків витрат | 5511 | 8014 | 1800 | 17 |
5511 | 8411 | 200 | 17 | ||
Операції з металобрухтом (оприбуткування, реалізація) | |||||
1 | Оприбутковано металобрухт | 1815 | 7211* | 8750 | 14 |
Відображено власні надходження від оприбуткування металобрухту | 2313 | 2117 | 8750 | 3, 4 | |
Відображено касові видатки | 2117 | 2313 | 8750 | 3, 4 | |
2 | Списано собівартість реалізованого металобрухту | 8211 | 1815 | 8750 | 13 |
3 | Нараховано дохід від реалізації | 2111 | 7211** | 8750 | 4, 14 |
4 | Надійшли кошти від реалізації металобрухту на спецрахунок установи | 2313 | 2111 | 8750 | 3, 4 |
* Не пізніше останнього робочого дня звітного місяця слід подати до Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі на суму 8750 грн. ** На суму 8750 грн потрібно внести зміни до кошторису за спецфондом за кодом доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)» |
ВИСНОВКИ
- При списанні об’єкта ОЗ нараховуємо амортизацію в місяці його вибуття
- Амортизацію нараховуємо за повний календарний місяць незалежно від дати списання такого об’єкта з балансу