Замовники можуть укладати прямі договори в разі придбання певних товарів, робіт і послуг, вартість яких перевищує порогові обмеження для проведення відкритих торгів та застосування е-каталогів. Ідеться про випадки придбання товарів та послуг вартістю понад 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту — понад 200 тис. грн та робіт — понад 1,5 млн грн без застосування відкритих торгів та/або е-каталогу.
Перелік таких винятків наведено в п. 13 постанови № 1178. Нещодавно Кабмін суттєво відкоригував перелік таких випадків та умови їх застосування. Наведемо пояснення в таблиці.
Випадки, коли можна закупити товари, роботи та послуги через прямий договір
№ з/п | Підстава | Умови застосування |
1 | Інформація, яку необхідно оприлюднити в оголошенні про проведення відкритих торгів та/або в тендерній документації, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці та порядку. Також це стосується випадків, коли оприлюднення інформації в оголошенні може нести загрозу безпеці об’єктів енергетичної чи газової інфраструктури та/або об’єктів електроенергетики, та/або об’єктів розробки чи видобування вуглеводнів | Наразі підстава для укладання прямого договору має бути пов’язана із загрозою безпеці об’єктів інфраструктури. При цьому наявність такої загрози потребує відповідного обґрунтування |
2 | Замовник або його відокремлений підрозділ перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю | Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграцїі від 22.12.2022 № 309, містить декілька розділів. Зокрема, до розд. I. «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» віднесено території: — можливих бойових дій; — активних бойових дій. Утім, замовник має право укласти прямий договір у разі, якщо він знаходиться саме на території активних бойових дій. Якщо ж замовник перебуває на території можливих бойових дій, ця норма його не стосується. Зверніть увагу: відтепер замовник може застосовувати цю підставу, якщо бойові дії на території його перебування (перебування його відокремленого підрозділу) не були завершені на дату укладення договору про закупівлю |
3 | Замовник не може дотриматися строків проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або е-каталогу, якщо публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для: — проведення заходів з мобілізації та цивільного захисту; — будівництва, реконструкції, капітального ремонту й облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб; — будівництва, реконструкції, капітального або поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, у т. ч. подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів; — підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв) | Увага! Наразі замовник повинен документально підтвердити наявність обставин для застосування цієї підстави. Детальніше про це читайте в наших матеріалах: — «Готуємось до опалювального сезону: як провести закупівлі?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 34); — «Генератор для облаштування укриття: як провести закупівлю?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 45); — «Генератори для «пунктів незламності»: закуповуємо правильно» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 45) |
4 | Існує нагальна потреба в здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу | Для застосування такої підстави замовник повинен мати відповідні документи. На думку Мінекономіки1, це можуть бути як зовнішні документи (наприклад, доручення, висновки компетентних комісій), так і внутрішні документи замовника (акти обстежень, дефектні акти тощо) |
5 | Роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків: — предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання; — укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу; — відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником; — необхідність захисту прав інтелектуальної власності; — укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу | Така підстава для укладання прямого договору добре знайома замовникам. Утім, для застосування цих підстав замовнику також необхідно мати документальне підтвердження |
6 | Скасовано відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах | Наразі для застосування цієї підстави замовник має дотримуватися таких вимог: — предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, НЕ повинні відрізнятися від вимог, визначених у тендерній документації (крім вимог, визначених п. 44 постанови № 1178); — сума договору про закупівлю НЕ може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, скасованих через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі) |
7 | Після укладення договору про закупівлю в замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, якщо в разі зміни постачальника замовник буде змушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією та техобслуговуванням, або в разі, коли така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я | Закупівля додаткового обсягу товару в того самого постачальника може бути здійснена протягом трьох років після укладення договору про закупівлю. При цьому загальна вартість такого додаткового постачання не повинна перевищувати 50 % ціни основного договору |
8 | Після укладення договору про закупівлю в замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт / надавача послуг | Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт / надавача послуг може бути здійснена протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору закупівлі |
9 | Закупівля послуг з адвокатської діяльності | Суб’єкти надання таких послуг, різновиди правової допомоги та нотаріальних дії визначені Законом № 50762 |
10 | Закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у т. ч. з метою захисту нацбезпеки й оборони під час урегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта й України | Переважно закупівлю таких послуг здійснює МЗС з метою належного захисту прав та інтересів України під час розв’язання міжнародних спорів за участю України. Механізм використання коштів на закупівлю таких послуг визначено Порядком № 1823 |
11 | Закупівля послуг, необхідних для проведення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації, включених до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України | Закупівлю таких послуг здійснюють на підставі Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України. Зазначений документ Мінмолодьспорту затверджує щорічно4 |
12 | Закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури | Ця підстава для укладання прямого договору поширюється на об’єкти критичної інфраструктури, віднесені до І або ІІ категорії критичності згідно з Порядком № 11095. Увага! Замовник може скористатися цією підставою її лише в разі неможливості дотримання строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або е-каталогу. І цей факт також необхідно підтвердити документально |
13 | Закупівля товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів, а також для відновлення зруйнованих або пошкоджених унаслідок збройної агресії Російської Федерації таких об’єктів | Це нова підстава для укладання прямого договору. Зверніть увагу: закупівлі товарів робіт і послуг для відновлення зруйнованих або пошкоджених унаслідок збройної агресії Російської Федерації стосуються НЕ всіх об’єктів, а лише підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів |
1 Лист Мінекономіки «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану» від 19.07.2022 № 3323-04/50213-06.
2 Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI.
4 Єдиний календарний план фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України на 2023 рік, затверджений наказом Міністерства молоді та спорту від 23.12.2022 № 5088.
При укладанні прямих договорів за однією з підстав, передбачених п. 13 постанови № 1178, замовник має:
1) включити інформацію про закупівлю до річного плану. Такий документ підлягає оприлюдненню;
2) оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Строк оприлюднення такого звіту — 10 робочих днів з дня укладання договору;
3) додатково оприлюднити договір про закупівлю та всі додатки до нього в разі укладення договору про закупівлю відповідно до пп. 5 — 11, 14 п. 13 постанови № 1178. При цьому замовник має оприлюднити обґрунтування застосування підстави для здійснення закупівлі відповідно до зазначеного пункту.