Теми статей
Обрати теми

Прямі договори від 100 тис. грн: коли можна укладати?

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Наразі постановою № 1178* змінено перелік випадків, коли замовники можуть укладати прямі договори про закупівлю товарів та послуг вартістю понад 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту — понад 200 тис. грн та робіт — понад 1,5 млн грн. Розглянемо ці випадки детальніше в нашому матеріалі.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

Замовники можуть укладати прямі договори в разі придбання певних товарів, робіт і послуг, вартість яких перевищує порогові обмеження для проведення відкритих торгів та застосування е-каталогів. Ідеться про випадки придбання товарів та послуг вартістю понад 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту — понад 200 тис. грн та робіт — понад 1,5 млн грн без застосування відкритих торгів та/або е-каталогу.

Перелік таких винятків наведено в п. 13 постанови № 1178. Нещодавно Кабмін суттєво відкоригував перелік таких випадків та умови їх застосування. Наведемо пояснення в таблиці.

Випадки, коли можна закупити товари, роботи та послуги через прямий договір

з/п

Підстава

Умови застосування

1

Інформація, яку необхідно оприлюднити в оголошенні про проведення відкритих торгів та/або в тендерній документації, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці та порядку. Також це стосується випадків, коли оприлюднення інформації в оголошенні може нести загрозу безпеці об’єктів енергетичної чи газової інфраструктури та/або об’єктів електроенергетики, та/або об’єктів розробки чи видобування вуглеводнів

Наразі підстава для укладання прямого договору має бути пов’язана із загрозою безпеці об’єктів інфраструктури. При цьому наявність такої загрози потребує відповідного обґрунтування

2

Замовник або його відокремлений підрозділ перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграцїі від 22.12.2022 № 309, містить декілька розділів. Зокрема, до розд. I. «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» віднесено території:

— можливих бойових дій;

— активних бойових дій.

Утім, замовник має право укласти прямий договір у разі, якщо він знаходиться саме на території активних бойових дій. Якщо ж замовник перебуває на території можливих бойових дій, ця норма його не стосується.

Зверніть увагу: відтепер замовник може застосовувати цю підставу, якщо бойові дії на території його перебування (перебування його відокремленого підрозділу) не були завершені на дату укладення договору про закупівлю

3

Замовник не може дотриматися строків проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або е-каталогу, якщо публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:

— проведення заходів з мобілізації та цивільного захисту;

— будівництва, реконструкції, капітального ремонту й облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;

— будівництва, реконструкції, капітального або поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, у т. ч. подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів;

— підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв)

Увага! Наразі замовник повинен документально підтвердити наявність обставин для застосування цієї підстави.

Детальніше про це читайте в наших матеріалах:

— «Готуємось до опалювального сезону: як провести закупівлі?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 34);

— «Генератор для облаштування укриття: як провести закупівлю?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 45);

— «Генератори для «пунктів незламності»: закуповуємо правильно» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 45)

4

Існує нагальна потреба в здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу

Для застосування такої підстави замовник повинен мати відповідні документи. На думку Мінекономіки1, це можуть бути як зовнішні документи (наприклад, доручення, висновки компетентних комісій), так і внутрішні документи замовника (акти обстежень, дефектні акти тощо)

5

Роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків:

— предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;

— укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;

— відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;

— необхідність захисту прав інтелектуальної власності;

— укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу

Така підстава для укладання прямого договору добре знайома замовникам. Утім, для застосування цих підстав замовнику також необхідно мати документальне підтвердження

6

Скасовано відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах

Наразі для застосування цієї підстави замовник має дотримуватися таких вимог:

— предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, НЕ повинні відрізнятися від вимог, визначених у тендерній документації (крім вимог, визначених п. 44 постанови № 1178);

— сума договору про закупівлю НЕ може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, скасованих через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі)

7

Після укладення договору про закупівлю в замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, якщо в разі зміни постачальника замовник буде змушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією та техобслуговуванням, або в разі, коли така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я

Закупівля додаткового обсягу товару в того самого постачальника може бути здійснена протягом трьох років після укладення договору про закупівлю. При цьому загальна вартість такого додаткового постачання не повинна перевищувати 50 % ціни основного договору

8

Після укладення договору про закупівлю в замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт / надавача послуг

Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт / надавача послуг може бути здійснена протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору закупівлі

9

Закупівля послуг з адвокатської діяльності

Суб’єкти надання таких послуг, різновиди правової допомоги та нотаріальних дії визначені Законом № 50762

10

Закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у т. ч. з метою захисту нацбезпеки й оборони під час урегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта й України

Переважно закупівлю таких послуг здійснює МЗС з метою належного захисту прав та інтересів України під час розв’язання міжнародних спорів за участю України. Механізм використання коштів на закупівлю таких послуг визначено Порядком № 1823

11

Закупівля послуг, необхідних для проведення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації, включених до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України

Закупівлю таких послуг здійснюють на підставі Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України. Зазначений документ Мінмолодьспорту затверджує щорічно4

12

Закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури

Ця підстава для укладання прямого договору поширюється на об’єкти критичної інфраструктури, віднесені до І або ІІ категорії критичності згідно з Порядком № 11095.

Увага! Замовник може скористатися цією підставою її лише в разі неможливості дотримання строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або е-каталогу. І цей факт також необхідно підтвердити документально

13

Закупівля товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів, а також для відновлення зруйнованих або пошкоджених унаслідок збройної агресії Російської Федерації таких об’єктів

Це нова підстава для укладання прямого договору.

Зверніть увагу: закупівлі товарів робіт і послуг для відновлення зруйнованих або пошкоджених унаслідок збройної агресії Російської Федерації стосуються НЕ всіх об’єктів, а лише підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів

1 Лист Мінекономіки «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану» від 19.07.2022 № 3323-04/50213-06.

2 Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI.

3 Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення захисту прав та інтересів України під час розв’язання міжнародних спорів за участю України та інших суб’єктів міжнародного права, затверджений постановою КМУ від 08.04.2015 № 182.

4 Єдиний календарний план фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України на 2023 рік, затверджений наказом Міністерства молоді та спорту від 23.12.2022 № 5088.

5 Порядок віднесення об’єктів до об’єктів критичної інфраструктури, затверджений постановою КМУ від 09.10.2020 № 1109.

При укладанні прямих договорів за однією з підстав, передбачених п. 13 постанови № 1178, замовник має:

1) включити інформацію про закупівлю до річного плану. Такий документ підлягає оприлюдненню;

2) оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Строк оприлюднення такого звіту — 10 робочих днів з дня укладання договору;

3) додатково оприлюднити договір про закупівлю та всі додатки до нього в разі укладення договору про закупівлю відповідно до пп. 5 — 11, 14 п. 13 постанови № 1178. При цьому замовник має оприлюднити обґрунтування застосування підстави для здійснення закупівлі відповідно до зазначеного пункту.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі