Теми статей
Обрати теми

Чекаємо на закупівельні зміни…

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Нещодавно Мінекономіки повідомив, що працює над проєктом нової редакції постанови № 1178*. Та вже зараз замовники можуть ознайомитися з цим документом** і внести свої пропозиції. До яких саме змін варто готуватися, читайте у матеріалі.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

** Див. за посиланням: bit.ly/3ZP7F72.

Навіщо знову змінюють постанову № 1178?

Чудово розуміємо, що всі закупівельники вже неабияк втомилися від постійних оновлень постанови № 1178. Не встигли замовники повністю «переварити» лютневі зміни, як Мінекономіки сповістив про свої плани стосовно наступного апгрейду постанови № 1178.

Головна причина запланованих змін — повернути закупівельні процедури до конкурентних засад. Власне, саме з цією метою передбачається повернення до трираундових аукціонів у Prozorro. При цьому Мінекономіки ще на початку січня повідомляв, що скасування е-аукціонів — це тимчасовий захід.

Коли очікувати набрання чинності змінами до постанови № 1178? Орієнтовно це відбудеться у квітні 2023 року, оскільки в самому проєкті цього документа зазначена дата 03.04.2023. Хоча Мінекономіки й обіцяв повернути закупівельне законодавство до конкурентних процедур не раніше червня 2023. Але, як-то кажуть, обіцянки — цяцянки.

Що планують змінити?

Розглянемо ключові зміни, на які варто очікувати замовникам.

1. Кабмін вирішив повернути у Prozorro е-аукціони. Для цього чинну редакцію постанови № 1178 буде доповнено низкою пунктів. Зокрема, передбачено, що для проведення відкритих торгів із застосуванням е-аукціону має бути подано не менше двох тендерних пропозицій. Також додано, що електронний аукціон проводить електронна система закупівель відповідно до ст. 30 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (ср. ).

Вочевидь, замовникам доведеться здійснювати відкриті торги за оновленими вимогами постанови № 1178 з дати набрання чинності цим документом. Крім того, вже вкотре необхідно буде переглянути тендерну документацію з огляду на нову редакцію постанови № 1178.

2. Кабмін планує залишити можливість проводити відкриті торги без використання е-аукціону. Це пов’язано з можливими перебоями в системі електропостачання закупівельників. Про це свідчить п. 37 проєкту постанови № 1178.

Так, за наявності ризиків порушення (припинення) роботи системи електропостачання за рішенням замовника відкриті торги можуть бути проведені без застосування е-аукціону. Принаймні поки саме так виглядає формулювання цього пункту. Звісно, ця норма викликає у замовників низку запитань. Наприклад, яким чином замовник може оцінити наявність ризиків, пов’язаних з припинення електропостачання?

3. Вимоги щодо проведенням е-аукціонів передбачено додатковими пунктами, а тому більшість пунктів постанови № 1178 змінить свою нумерацію. Тож наразі не варто занадто категорично ставитися до плутанини в нумерації. Часу на виправлення таких неточностей ще вдосталь.

Та головне правило проведення аукціону — участь двох учасників. А ось якщо вже ж таки прийде один — електронна система визнає його пропозицію переможною, а замовнику залишиться перейти до її розгляду та визначення переможця. Якщо ж для участі у відкритих торгах не буде подано жодної тендерної пропозиції, замовник має право укласти прямий договір. Але в такому разі обов’язковим є виконання вимог, передбачених п.п. 6 п. 13 постанови № 1178.

Що залишать без змін?

Дійсно, є низка норм, які Кабмін не планує змінювати в постанові № 1178. Найважливіші серед них:

вартісні межі для проведення відкритих торгів та застосування е-каталогу. Визначення таких меж наведено в п. 10 постанови № 1178;

перелік підстав, коли замовник може НЕ застосовувати відкриті торги та/або е-каталог. Тобто маємо на увазі п. 13 постанови № 1178;

— перелік випадків, коли сторони мають право змінити істотні умови договору про закупівлю. Вичерпний перелік таких випадків наведено в п. 19 постанови № 1178;

вимоги щодо звітування про закупівлі, а також строки оприлюднення відповідних документів.

Усі ці норми та вимоги залишаться без змін, коригувати їх поки що Кабмін не планує.

Не виключаємо, що остаточний варіант оновленої редакції постанови № 1178 дещо відрізнятиметься від його проєкту. Але закупівельники вже зараз можуть взяти активну участь в удосконаленні цього документа та унести свої пропозиції стосовно «болючих» закупівельних вимог. Принаймні цей проєкт створений у форматі гугл-документа, а тому доступний для громадського обговорення. Тож поки є час, наполегливо радимо всім замовникам ознайомитися з цим документом. Ну і, звісно, будемо разом стежити за рішеннями Кабміну.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі