Як визначити предмет закупівлі?
В описаній ситуації при визначенні предмета закупівлі ОМС, як замовнику, варто звернути увагу на декілька важливих моментів.
По-перше, треба правильно визначити, до якого виду ремонту належать заплановані роботи стосовно такого специфічного об’єкта, як дороги. Власне, необхідно визначати: такі роботи є капітальним чи поточним ремонтом. Для вирішення цього питання замовнику слід звернутися до ГБН Г.1-218-182:2011*.
По-друге, з позиції закупівельного законодавства поточний ремонт будь-якого об’єкта (нерухомого чи рухомого майна) є різновидом послуг. Зокрема, до них відносять: транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проєктної документації.
По-третє, при закупівлі послуг із поточного ремонту предмет закупівлі визначаємо з урахуванням особливостей, передбачених Порядком № 708*. Так, предмет закупівлі послуг із поточного ремонту визначають за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією ДБН А.2.2-3:2014** та ГБН Г.1-218-182:2011.
* Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.
При цьому визначення такого терміна, як лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури, який є різновидом об’єкта будівництва, наведено в п. 3.9 розд. 3 ДБН А.2.2-3:2014. До таких об’єктів належать наземні, надземні або підземні лінійні об’єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо.
Втім, у ситуації нашого читача лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури є кожна дорога (вулиця) відповідного населеного пункту.
УВАГА!
При визначенні предмета закупівлі поточного ремонту дороги (вулиці) її не варто ділити на частини
З огляду на це, закупівлю послуг із поточного ремонту, в т. ч. і ремонт доріг (вулиць), замовник має визначати за кожним лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури, тобто за кожною дорогою (вулицею). Відповідно поточний ремонт кожної дороги (вулиці) — це окремий предмет закупівлі.
Оскільки у замовника є потреба здійснити поточний ремонт двох вулиць, то вони є двома різними лінійними об’єктами інженерно-транспортної інфраструктури, а отже — двома різними предметами закупівель.
І по-четверте, Порядком № 708 не передбачено, за якою конкретно цифрою ДК 021:2015* замовник має визначати предмет закупівлі послуг із поточного ремонту. Порядок містить лише згадку про те, що предмет закупівлі зазначають за кожним окремим об’єктом з урахуванням ДБН А.2.2-3:2014. Тому замовник обирає той код ДК 021:2015, який найбільше підходить тому чи іншому предмету закупівлі. В ситуації читача це буде два предмети закупівлі за кодом ДК 021:2015 — 45233142-6 (Ремонт доріг).
Відкриті торги чи прямий договір?
Правила вибору процедури закупівлі напряму залежать від очікуваної вартості поточного ремонту кожного окремого об’єкта (вулиці). У ситуації, описаній у запитанні, очікувана вартість поточного ремонту кожного об’єкта (вулиці) — до 200 тис. грн.
Це означає, що замовник може укласти два прямих договори без застосування електронної системи закупівель (далі — ЕСЗ). І навіть не сумнівайтеся. Прийняти рішення про укладання прямих договорів замовнику дозволяє п. 11 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (ср. ).
При цьому замовнику необхідно:
1) додати такі закупівлі до річного плану. Таку інформацію оприлюднюємо протягом п’яти робочих днів із дня затвердження змін до річного плану;
2) укласти прямі договори на поточний ремонт;
3) оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, щодо кожної закупівлі. Строк оприлюднення — 10 робочих днів з дня укладання договору. А ось сам договір оприлюднювати не обов’язково.