** Лист Мінекономіки «Щодо внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 28.02.2023 № 3323-04/8463-06.
Що робити із закупівлями, оголошеними до 25.02.2023?
При виникненні подібного запитання керуємось основним правилом: нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.
Отже, якщо замовник оприлюднив оголошення про відкриті торги до 24.02.2023 (включно), жодних змін до тендерної документації уносити не потрібно. Закупівлі товарів, робіт і послуг, розпочаті до набрання чинності постановою № 157*, завершуються в порядку, що діяв до набуття чинності цією постановою.
Натомість закупівлі, розпочаті вже після 25.02.2023 (включно), повинні відповідати оновленим вимогам постанови № 1178. Відповідно тендерна документація та укладені договори за такими закупівлями повинні бути оформлені вже з урахуванням вищезгаданих змін.
З ким укладати договір заборонено?
Кабмін розширив перелік учасників, з якими замовники не можуть укладати договори про закупівлю та чиї пропозиції повинні відхиляти. Наразі це стосується учасників, які є:
— громадянами Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах);
— юридичними особами, створеними та зареєстрованими відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь;
— юридичними особами, створеними та зареєстрованими відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 % і більше, якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичними особами, створеними та зареєстрованими відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь.
На додачу до цього, як і раніше, замовникам заборонено здійснювати закупівлі товарів походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь. Виняток стосується товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою № 1178.
Про закупівлі до 50 тис. грн НЕ звітуємо?
Нарешті Кабмін поставив крапку у питанні щодо необхідності оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (далі — ЕСЗ) при здійсненні закупівлі вартістю менше 50 тис. грн.
Так, завдяки унесеним змінам тепер у п. 11 постанови № 1178 чітко зазначено: замовник не оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без ЕСЗ щодо закупівель до 50 тис. грн.
Яку інформацію про закупівлю оприлюднювати?
Внесено низку змін та доповнень до постанови № 1178 щодо оприлюднення інформації про закупівлю. Зокрема, це стосується таких документів, як договір про закупівлю та зміни до нього, а також звіту про виконання договору про закупівлю. Узагальнимо вимоги щодо оприлюднення в таблиці.
Документи, що підлягають оприлюдненню
Вид укладеного договору | Інформація, що підлягає оприлюдненню | ||||
Річний план | Договір про закупівлю | Звіт про укладений договір про закупівлю | Повідомлення про унесення змін до договору про закупівлю | Звіт про виконання договору про закупівлю | |
Закупівля товарів, робіт та послуг від 1 до 50 тис. грн | + | — | — | — | — |
Закупівля: — товарів та послуг — від 50 до 100 тис. грн; — послуг з поточного ремонту — до 200 тис. грн; — робіт — до 1,5 млн грн | + | — | + | — | — |
Прямі договори про закупівлю: — товарів та послуг — понад 100 тис. грн; — послуг з поточного ремонту — понад 200 тис. грн; — робіт — понад 1,5 млн грн | + | — | +* | — | — |
Закупівля: — товарів та послуг — понад 100 тис. грн; — послуг з поточного ремонту — понад 200 тис. грн; — робіт — понад 1,5 млн грн шляхом проведення відкритих торгів та е-аукціонів | + | + | + | + | + |
* У разі укладення договору про закупівлю відповідно до пп. 5 — 11, 14 п. 13 постанови № 1178 замовник додатково оприлюднює договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також обґрунтування застосування підстави для здійснення закупівлі відповідно до зазначеного пункту. |
Завдяки змінам, унесеним до постанови № 1178, замовники можуть не зазначати в документах, що підлягають оприлюдненню в ЕСЗ, інформацію про конкретне місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо таке оприлюднення несе загрозу безпеці замовника та/або постачальника. В такому разі Кабмін дозволив зазначати назву населеного пункту місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження постачальника (виконавця робіт, надавача послуг) та/або назву населеного пункту, в який здійснюється доставка товару (виконуються роботи чи надаються послуги).
Коли укладаємо прямі договори від 100 тис. грн?
Кабмін укотре відкоригував п. 13 постанови № 1178, в якому передбачено перелік випадків для укладання прямих договорів. Що цікавого є у нинішніх змінах?
З одного боку, перелік винятків, коли замовники можуть укладати прямі договори без застосування відкритих торгів та е-каталогів, розширено. А з іншого боку, для деяких випадків запроваджено обмеження для замовників щодо застосування того чи іншого випадку, наведеного в п. 13 постанови № 1178.
Також у певних випадках замовник зобов’язаний при оприлюдненні звіту про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, оприлюднювати додаткові документи. Йдеться про договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також обґрунтування замовником підстави для укладання прямого договору. Така вимога стосується прямих договорів, укладених відповідно до пп. 5 — 11 та 14 п. 13 постанови № 1178.
Інші зміни
Серед інших змін, унесених до постанови № 1178, є такі:
1) уточнено норму п. 10 постанови № 1178 щодо поточного ремонту. Так, предмет закупівлі таких послуг замовник має визначати відповідно до п. 3 розд. ІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708. Тобто предмет закупівлі визначають за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури;
2) уточнено випадки, коли умови договору про закупівлю можуть відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі (п. 28 постанови № 1178);
3) оновлено підстави для відмови в участі у закупівлі та відхилення тендерних пропозицій (п. 44 постанови № 1178).
Зауважте: окремі зміни, унесені до постанови № 1178, наберуть чинності пізніше, а саме з 03.07.2023. Це стосується пп. 14, 15, 17, а також абз. 5 п.п. 19 та п.п. 23 п. 2 постанови № 157.
Детальніше про зміни до постанови № 1178 і практичне застосування її оновлених вимог розповімо в наступних номерах журналу.