Засади продажу комунального майна
Спочатку розглянемо основні засади продажу комунального майна.
Продаж комунального майна здійснюється шляхом приватизації. Регулюється цей процес Законом № 2269* та Порядком № 432**.
* Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна» від 18.01.2018 № 2269-VIII.
Під приватизацією державного або комунального майна слід розуміти платне відчуження майна, що перебуває у державній або комунальній власності, на користь фізичних та юридичних осіб, які відповідно до Закону № 2269 можуть бути покупцями.
Основною метою приватизації згідно з ч. 1 ст. 2 Закону № 2269 є прискорення економічного зростання, залучення іноземних і внутрішніх інвестицій, зменшення частки державної або комунальної власності у структурі економіки України шляхом продажу об’єктів приватизації ефективному приватному власнику.
Простіше кажучи, щоб, наприклад, об’єкти нерухомого майна комунальної власності не простоювали, а «працювали», їх доречно продавати приватним власникам, які знайдуть їм ефективніше застосування. Що і планується зробити у випадку нашого дописувача.
ВАЖЛИВО!
Ухвалення рішень щодо відчуження комунального майна належить до питань, які вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради
Це прямо передбачено п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону № 280*.
* Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.
До об’єктів комунальної власності, які підлягають приватизації, належать усі об’єкти комунальної власності, крім тих, приватизація яких прямо заборонена Законом № 2269 та іншими законами України.
При цьому важливо розрізняти об’єкти малої приватизації та об’єкти великої приватизації. Це істотно впливає на способи здійснення приватизації.
Утім, зазвичай у власності територіальних громад знаходиться майно, яке для цілей застосування Закону № 2269 належить саме до об’єктів малої приватизації.
Так, до об’єктів малої приватизації належать (ч. 2 ст. 5 Закону № 2269):
1) єдині майнові комплекси державних і комунальних підприємств, їх структурних підрозділів, у тому числі єдині майнові комплекси та їх структурні підрозділи, що передані в оренду, крім єдиних майнових комплексів державних і комунальних підприємств, які належать до об’єктів великої приватизації;
2) окреме майно (рухоме та нерухоме майно державних або комунальних підприємств тощо);
3) об’єкти незавершеного будівництва (будівлі, споруди, передавальні пристрої, які не введені в експлуатацію), законсервовані об’єкти;
4) об’єкти соціально-культурного призначення;
5) пакети акці й акціонерного товариства, утвореного у процесі приватизації або корпоратизації, акції (частки), які належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій і підприємств, заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності та розташованих на території України або за її межами, крім пакетів акцій акціонерних товариств, що належать до об’єктів великої приватизації;
6) пули та інші об’єкти, які не належать до об’єктів великої приватизації.
У свою чергу, до об’єктів великої приватизації належать об’єкти державної або комунальної власності (єдині майнові комплекси державних підприємств та пакети акцій (часток) суб’єктів господарювання, у статутному капіталі яких більше 50 % акцій (часток) належать державі) та пули, вартість активів яких згідно з даними фінансової звітності за останній звітний рік перевищує 250 млн грн.
Конкретні кроки, які потрібно пройти під час приватизації майна, визначені ч. 1 ст. 10 Закону № 2269.
Стартова ціна для продажу комунального майна
Під стартовою ціною об’єкта приватизації розуміють ціну, з якої розпочинаються торги щодо кожного об’єкта приватизації (п. 27 ч. 1 ст. 1 Закону № 2269).
Формування стартової ціни має здійснюватися відповідно до вимог ст. 22 Закону № 2269 (ср. ).
Як ми вже зазначали, у разі відчуження комунального майна територіальної громади переважно йдеться про об’єкти малої приватизації.
Стартова ціна об’єкта малої приватизації визначається аукціонною комісією на рівні балансової вартості об’єкта (активів об’єкта) малої приватизації.
За відсутності балансової вартості об’єкта (активів об’єкта) малої приватизації таку вартість встановлює аукціонна комісія на підставі вартості, визначеної відповідно до Методики № 1891*.
* Методика оцінки майна, затверджена постановою КМУ від 10.12.2003 № 1891.
Аналогічна норма передбачена і п. 22 Порядку № 432.
Отже, відповідаючи на запитання нашого читача, робимо висновок: стартова ціна об’єкта приватизації визначається на рівні балансової вартості, визначеної згідно з даними фінзвітності, а у разі відсутності балансової вартості — на підставі вартості, визначеної за результатами оцінки майна.