Теми статей
Обрати теми

Закупівельні зміни з 9 квітня

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Кабмін укотре вирішив підкоригувати закупівельне законодавство. Цього разу йдеться про зміни, унесені постановою № 382*, яка набрала чинності 09.04.2024. У чому полягає суть цих змін, читайте у нашому матеріалі.

* Постанова КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 166 і від 12 жовтня 2022 р. № 1178» від 02.04.2024 № 382.

Закупівлі з локалізацією

Як і раніше, під час здійснення закупівлі послуг та робіт (крім випадків, передбачених абз. 4 — 6 п. 3 постанови № 1178) замовники мають застосовувати положення п. 61 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922*. Саме ці норми Закону № 922 містять вимоги щодо локалізації у сфері закупівель.

* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

Цього разу Кабмін уточнив особливості закупівлі товарів, які включено до складу предмета закупівлі робіт чи послуг. Так, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів з локалізацією, вартість яких у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абз. 1 п. 61 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922 (тобто ≥ 200 тис. грн), закупівлю таких робіт та послуг замовник має здійснювати з урахуванням вимог щодо локалізації.

Відповідно якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених п. 61 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922, вартість яких становить менше 200 тис. грн, застосовувати ступінь локалізації виробництва не потрібно.

Відкриті торги з публікацією англійською мовою — право замовника

Наразі замовники можуть здійснювати публічні закупівлі товарів, послуг, робіт незалежно від їх вартості шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Законом № 922 для відкритих торгів. Оголошення про проведення таких торгів оприлюднюють з урахуванням норм зазначеного Закону та окремих норм постанови № 1178.

Фактично оновлений п. 121 постанови № 1178 дає право замовнику провести відкриті торги з публікацією оголошення англійською мовою. Тож кожен замовник самостійно ухвалює рішення: проводити таку закупівлю чи ні.

При цьому майте на увазі: відкриті торгів з публікацією оголошення англійською мовою замовники можуть здійснювати незалежно від вартості товарів, робіт та послуг, тобто від будь-якої суми.

Змінено строки оприлюднення оголошення та тендерних пропозицій

УВАГА!

Збільшено строки оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної пропозиції щодо закупівлі робіт

Так, з 09.04.2024 діють такі строки оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації:

— щодо закупівлі товарів та послугне пізніше ніж за сім днів (ці строки залишено без змін);

— щодо закупівлі робітне пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.

Змінено строки подання тендерних пропозицій. Зокрема, наразі вони становлять:

— щодо закупівлі товарів та послугне пізніше ніж за сім днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів (ці строки залишено без змін);

— щодо закупівлі робітне пізніше ніж за 14 днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

У зв’язку з цим унесено відповідні зміни до пп. 24 та 34 постанови № 1178.

Вносити зміни до оголошення — право замовника

ВАЖЛИВО!

Кабмін дозволив замовникам уносити зміни до оголошення про проведення відритих торгів

Про це свідчить оновлений п. 54 постанови № 1178. Раніше було дозволено змінювати тільки тендерну документацію.

Отже, відтепер замовник має право внести зміни до оголошення:

— з власної ініціативи;

— у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю;

— за результатами звернень;

— на підставі рішення органу оскарження.

Будьте уважні: у разі внесення змін до оголошення повинно залишатися не менше 4 днів до кінцевого строку подання тендерної пропозицій.

Інші зміни

Серед інших змін, унесених постановою № 382, такі:

1) Кабмін дозволив адміністратору електронної системи закупівель вчиняти дії з припинення публічного доступу до інформації з обмеженим доступом або інформації, розголошення якої під час дії правового режиму воєнного стану в Україні може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці.

Це передбачено в новому п. 91 Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків, затвердженого постановою КМУ від 24.02.2016 № 166;

2) суттєвих змін зазнав п. 7 постанови № 1178, який стосується діяльності централізованих закупівельних організацій (далі — ЦЗО) та здійснення закупівельних процедур такими організаціями.

З огляду на унесені зміни, кількість таких організацій значно збільшиться. Разом з тим розшириться і перелік послуг та/або робіт (видів робіт), закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов’язковою, а також перелік замовників, в інтересах яких проведення відкритих торгів зазначеною організацією є обов’язковим.

При цьому ухвалювати рішення про створення таких організацій буде Кабмін, а координувати діяльність та закупівельні питання — Агентство відновлення. Вочевидь, Кабмін мав на увазі Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України.

Та головне — рішення про обов’язкове проведення відкритих торгів та закупівель за рамковими угодами ЦЗО Кабмін може прийняти виключно для підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління Агентства відновлення та є замовниками в розумінні Закону № 922;

3) віднині замовникам дозволено укладати прямі договори під час закупівлі послуг, пов’язаних з гарантіями, кредитами або грантами. Це передбачено змінами до пп. 19 п. 13 постанови № 1178;

4) відкориговано правила застосування підстав для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, котрі прописані в п. 19 постанови № 1178. Зокрема, Кабмін уточнив, що ці норми не стосуються договорів, укладених відповідно до пп. 13 та 15 п. 13 зазначеної постанови.

Нагадаємо: йдеться про закупівлю товарів, робіт та послуг для/з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури. Також це стосується закупівлі товарів, робіт і послуг для здійснення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів, у т. ч. для організації захисту їх працівників у частині будівництва, створення та облаштування об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, а також для відновлення зруйнованих або пошкоджених внаслідок збройної агресії російської федерації таких об’єктів;

5) замовникам заборонено встановлювати обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції учасника. Таку новацію запроваджено новим абз. 11 п. 28 постанови № 1178;

6) уточнено підстави для відхилення тендерних пропозицій (оновлено п.п. 2 п. 45 та п. 47 постанови № 1178);

7) оновлено правила здійснення закупівель послуг енергосервісу (п. 69 постанови № 1178).

Що робити із раніше розпочатими закупівлями?

У цьому питанні керуємося загальним правилом. Якщо замовник розпочав закупівлю 09.04.2024 (тобто розмістив оголошення), вона повинна відповідати оновленим вимогам постанови № 1178. Відповідно тендерна документація за такими закупівлями повинна бути оформлена вже з урахуванням змін, унесених постановою № 382.

Натомість, якщо закупівлю було розпочато до 09.04.2024 (наприклад 08.04.2024), жодних змін до тендерної документації уносити не потрібно.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі