Одразу заспокоїмо установу-орендаря: відшкодування витрат на електроенергію, перераховані балансоутримувачу, не є закупівлею. Це означає, що відшкодування таких витрат установа-орендар не має розглядати з позиції закупівельного законодавства, як закупівлю послуг. Чим саме є таке відшкодування, пояснимо далі. Для цього звернемося до Методики № 630* та Закону № 922**.
** Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
Хто здійснює закупівлю електроенергії?
Почнемо з орендних питань.
Так, серед основних обов’язків балансоутримувача є забезпечення обслуговування та експлуатації будівлі. Для цього він укладає з постачальниками комунальних та інших послуг відповідні договори.
На підставі укладених договорів балансоутримувач гарантовано отримує низку послуг (постачання електроенергії, водовідведення і водопостачання, теплопостачання та інші). До того ж саме балансоутримувач здійснює оплату за спожиті послуги (у т. ч. послуги, спожиті орендарями). А ось обов’язок орендаря — відшкодувати балансоутримувачу витрати, які стосуються спожитих ним послуг.
Щодо відшкодування таких витрат сторони орендних відносин мають врахувати два важливих нюанси.
1. Витрати на утримання орендованого майна не включають до плати за оренду державного та комунального майна. Про це чорним по білому прописано в п. 4 Методики № 630.
2. Витрати на утримання орендованого майна орендар відшкодовує відповідно до окремого договору, укладеного між ним та балансоутримувачем. У такому договорі закріплюють порядок розрахунків за спожиті комунальні послуги. Наразі під час укладання таких договорів сторони керуються Примірним договором про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого майна (у тому числі місць загального користування та прибудинкової території) та надання комунальних послуг орендарю, затвердженим наказом ФДМУ від 05.09.2023 № 1576.
З огляду на це, в ситуації читача ключове питання: хто здійснює закупівлю комунальних та інших послуг, пов’язаних з утриманням орендованого майна. Вочевидь, такий обов’язок покладено на балансоутримувача.
УВАГА!
Балансоутримувач, а не орендар, є замовником з позиції Закону № 922
Відповідно саме балансоутримувач з урахуванням власних потреб і потреб орендарів здійснює закупівлю комунальних та інших послуг та укладає відповідні договори з постачальниками таких послуг.
Що стосується орендаря, то він аж ніяк не бере участі у закупівлі таких послуг (у т. ч. й електроенергії). Ба більше, орендар в жодному разі НЕ придбаває (тобто не закуповує) електроенергію для своїх потреб, він лише споживає її (користується) в орендованій будівлі. Його завдання — відшкодувати вартість спожитої електроенергії, яку придбав балансоутримувач об’єкта оренди. Причому відшкодування таких витрат орендар здійснює на підставі укладеного договору. І звісно ж, такі відносити не передбачають укладання договору про закупівлю між балансоутримувачем та орендарем.
Що робити з річним планом?
Будь-які видатки, які не передбачають придбання товарів, робіт і послуг, до річного плану закупівель не вносимо. Такий підхід до складання річного плану пояснюється тим, що план не є фінансовим документом.
Таким чином, орендар до свого річного плану закупівель НЕ включає видатки, пов’язані з відшкодуванням (компенсацією) витрат балансоутримувача. У нашій ситуації — відшкодування вартості електроенергії, сплаченої орендодавцю.
До речі, аналогічний висновок щодо цього ще декілька років тому зробили фахівці Мінекономіки в листі «Щодо планування закупівель» від 03.09.2020 № 3304-04/54160-06.
Де і яку інформацію оприлюднювати орендарю?
Що стосується оприлюднення договору про відшкодування електроенергії в ЕСЗ, то тут все зрозуміло. Оприлюднювати такий договір в ЕСЗ орендар НЕ повинен.
Інша справа — Єдиний вебпортал використання публічних коштів, або портал е-data. Питання оприлюднення інформації на цьому порталі врегульовано Законом України «Про відкритість використання публічних коштів» від 11.02.2015 № 183-VIII. На цьому порталі всі суб’єкти, які використовують публічні кошти, повинні оприлюднювати інформацію про використання таких коштів.
Зауважте: публічними коштами є, зокрема, кошти державного та місцевих бюджетів, а також кошти суб’єктів господарювання державної і комунальної власності, отримані ними від їхньої господарської діяльності.
А отже, всі без винятків розпорядники коштів мають оприлюднювати на порталі е-data (spending.gov.ua) інформацію про використання коштів державного і місцевих бюджетів. Дані про використання публічних коштів, які підлягають оприлюдненню, визначено в ст. 3 вищезгаданого Закону.
З огляду на це, оприлюднити інформацію щодо договору про відшкодування витрат на електроенергію балансоутримувачу установа-орендар має обов’язково. Це необхідно робити щоквартально, не пізніш як за 35 днів після закінчення звітного кварталу. Оприлюднена інформація зберігається в режимі вільного доступу протягом трьох років з дня оприлюднення.
Висновки
- Балансоутримувач, а не орендар, є замовником з позиції Закону № 922.
- Відшкодування вартості спожитих комунальних та інших послуг не є закупівлею з позиції закупівельного законодавства.
- Установа-орендар не включає відшкодування витрат за спожиті послуги, перераховані балансоутримувачу, до річного плану закупівель.