Теми статей
Обрати теми

Планування видатків на ремонт будівель

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Тема проведення ремонту будівель не нова, але завжди є актуальною для бюджетних установ. А влітку і поготів. На жаль, актуальності цій темі додала війна, адже багато будівель зруйнував ворог. У цій статті розповімо, як правильно запланувати видатки на ремонт будівель.

Що таке капітальний та поточний ремонт?

Передусім з’ясуємо, що взагалі таке поточний, а що таке капітальний ремонт, і чим саме вони відрізняються один від одного.

Гарне роз’яснення з цього приводу свого часу надав Держкомбуд у листі від 30.04.2003 № 7/7-401.

Так, під капітальним ремонтом слід розуміти комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає:

— заміну, відновлювання та модернізацію конструкцій і обладнання будівель у зв’язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням;

— поліпшення експлуатаційних показників;

— покращення планування будівлі і благоустрою території без зміни будівельних габаритів об’єкта.

Тоді як поточний ремонт — це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей та попередження передчасного зносу конструкцій і інженерного обладнання.

Якщо будівля загалом не підлягає капітальному ремонту, комплекс робіт з поточного ремонту може включати окремі роботи, які класифікуються як такі, що належать до капітального ремонту. Проте це не стосується робіт, які передбачають заміну та модернізацію конструктивних елементів будівлі.

ВАЖЛИВО!

Поточний ремонт повинен проводитися із такою періодичністю, яка б забезпечувала ефективну експлуатацію будівлі або об’єкта з моменту завершення його будівництва (капремонту) до моменту чергового капітального ремонту (реконструкції)

А щоб було легше розмежовувати види робіт, які належать до капітального та поточного ремонтів, в пригоді стане Примірний перелік № 150*.

* Примірний перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд, затверджений наказом Держкомітету з питань ЖКГ від 10.08.2004 № 150.

Якщо ж Примірний перелік № 150 не дає чіткої відповіді, до якого саме виду ремонту належать заплановані роботи, тоді остаточне рішення щодо класифікації ремонтних робіт ухвалює керівник установи.

Це зумовлено тим, що відповідно до п. 2 розд. VI Методичних рекомендацій № 11* керівник приймає рішення щодо характеру і ознак здійснюваних робіт. Тобто саме очільник установи має визначити з урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості запланованих витрат, чи спрямовані роботи на підвищення техніко-економічних можливостей об’єкта чи здійснюються вони для підтримання об’єкта в придатному для використання стані.

* Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну 23.01.2015 № 11.

Черговість здійснення видатків на ремонт

Черговість здійснення видатків у період дії воєнного стану визначає Порядок № 590*.

* Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 09.06.2021 № 590.

Тож аби з’ясувати, які саме види ремонтів можна проводити в умовах воєнного стану, слід звернутися до вимог саме Порядку № 590.

Нагадаємо, що першочерговими незмінно залишаються видатки на національну безпеку і оборону. Переважна ж більшість видатків здійснюється у другу чергу. Перелік таких видатків наведений у п. 19 цього Порядку.

До речі, наразі видатки другої черги можливо здійснювати як за кошти загального, так і спеціального фонду.

Для вашої зручності ми підготували таблицю з черговістю здійснення видатків та відповідними КЕКВ для таких видатків. Цю таблицю ви знайдете у матеріалі «Оновлений Порядок № 590: вивчаємо разом» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 10.

Цього разу ми з вами говоримо про ремонт будівель, тому далі визначимо, які саме видатки, пов’язані із ремонтом будівель, можливо проводити у другу чергу.

Проаналізувавши другочергові видатки, серед дозволених маємо такі:

— заходи (зокрема ремонтні роботи) з усунення аварій в житловому фонді, бюджетних установах, закладах;

— проектування, будівництво, ремонт захисних споруд цивільного захисту (сховищ, протирадіаційних укриттів), споруд подвійного призначення та облаштування приміщень, які плануються до використання для укриття населення з урахуванням вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених МВС;

— виконання ремонтно-будівельних робіт з реконструкції та капітального ремонту приміщень медичних закладів для лікування військовослужбовців;

— поточний ремонт та придбання матеріалів для облаштування місць тимчасового перебування внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб;

— придбання матеріалів для ремонту тепло-, водо-, електромереж;

— оплату послуг з поточного ремонту та технічного обслуговування обладнання, техніки, механізмів, локальної мережі, охоронної сигналізації, систем вентиляції, технічного обслуговування та утримання в належному стані внутрішніх та зовнішніх мереж тепло-, водо-, електро-, газопостачання та водовідведення;

— виготовлення проектної (проектно-кошторисної) документації, нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт пошкоджених або знищених внаслідок збройної агресії об’єктів критичної інфраструктури та житлового призначення;

— фінансове забезпечення експериментального проекту з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури;

— придбання господарських, будівельних товарів та інвентарю для проведення ремонтно-реставраційних робіт та ліквідації аварійного стану на пам’ятках культурної спадщини та пам’ятках архітектури господарським способом;

— оплату поточного ремонту та реставраційних робіт на об’єктах культурної спадщини та пам’яток архітектури;

— експертне обстеження і виконання робіт з реконструкції та капітального ремонту ліфтів;

— виконання ремонтно-будівельних робіт з реконструкції та капітального ремонту приміщень для розміщення внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб;

— придбання матеріалів, будівельних матеріалів, інвентарю та інструментів для проведення ремонтних робіт господарським способом;

— проведення капітального ремонту, реконструкції та реставрації об’єктів установ виконання покарань та слідчих ізоляторів.

Усі решта видатків, пов’язаних з проведенням ремонтних робіт, можуть бути здійснені лише у третю чергу.

Також зауважте: видатки на оплату будь-яких товарів, робіт і послуг можна проводити за рахунок коштів і загального, і спеціального фондів, якщо йдеться про реалізацію проєктів, виконання програм допомоги за підтримки ЄС, урядів іноземних держав, іноземних фінансових та донорських установ і міжнародних фінорганізацій, у т. ч. на умовах співфінансування.

Тож якщо ремонтні роботи проводитимуться саме за такі кошти, то з їх оплатою взагалі не має бути жодних проблем.

Окрім того, нагадаємо про ще один варіант проведення будь-яких видатків у другу чергу, передбачений п. 191 Порядку № 590. Він передбачає виконання таких двох умов:

перша — постачальники товарів, робіт чи послуг мають відкрити небюджетні рахунки в органах Казначейства;

друга — використовувати отримані кошти з таких рахунків постачальники повинні виключно на сплату податків та зборів до бюджетів усіх рівнів та сплату ЄСВ.

Саме за таких двох умов можливо провести у другу чергу будь-які видатки, в т. ч. і на ремонт будівель.

Застосування КЕКВ

У питанні застосування КЕКВ слід виходити із економічної суті платежу та керуватися Інструкцією № 333*.

* Інструкція щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджена наказом Мінфіну від 12.03.2012 № 333.

Так, видатки на придбання будівельних матеріалів для поточного ремонту будівель слід планувати і проводити за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар» (п.п. 2.2.1 Інструкції № 333).

Зазвичай цей КЕКВ застосовують для проведення поточного ремонту господарським способом.

У разі ж якщо планується залучити сторонніх фахівців для проведення поточного ремонту і такі роботи будуть виконані за окремим договором, то ці видатки слід планувати і здійснювати за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)» (п.п. 2.2.4 Інструкції № 333).

Якщо ж вартість будівельних матеріалів включено до вартості ремонтних робіт, тобто підрядник виконує роботи із використанням власних матеріалів, у такому разі для здійснення таких видатків застосовуйте КЕКВ 2240.

Буває й навпаки, коли договором на придбання обладнання чи будівельних конструкцій передбачено їх установлення і монтаж. Інакше кажучи, вартість монтажу (налагодження) входить до вартості обладнання чи конструкції. У такому разі видатки на загальну суму (з урахуванням вартості матеріалів і пусконалагоджувальних робіт) плануйте і проводьте за КЕКВ 2210.

Інша річ — капітальний ремонт.

Під час планування та здійснення видатків на капітальний ремонт будівлі слід застосовувати КЕКВ 3132 «Капітальний ремонт інших об’єктів». Про це свідчить п.п. 3.1.3.2 Інструкції № 333.

При цьому за цим кодом передбачено видатки, зокрема, на:

— проведення ремонтних робіт з капітального ремонту;

— придбання будівельних матеріалів за рахунок коштів, передбачених на капітальний ремонт;

— виготовлення проєктно-кошторисної документації на капітальний ремонт інших об’єктів та виконання супровідних робіт, які відповідно до державних будівельних норм є складовою частиною загальної вартості зазначених робіт.

Застосування КПКВК

У питаннях обрання КПКВК слід керуватися наказом № 793*.

* Наказ Мінфіну «Про затвердження складових Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету» від 20.09.2017 № 793.

На жаль, у період дії воєнного стану мають місце випадки, коли необхідно проводити ремонт зруйнованих ворогом будівель. У зв’язку з цим на території багатьох громад, які знаходяться у зоні бойових дій, прийняті місцеві програми з відновлення таких будівель.

Тож якщо відповідним органом місцевого самоврядування прийнято програму із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій і саме в рамках виконання цієї програми виділено кошти на здійснення ремонту зруйнованих будівель, у такому разі слід застосовувати КПКВК 8110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха».

Інша справа, якщо кошти на проведення ремонту виділено як звичайне фінансування установи. У такому разі слід застосовувати основний код фінансування відповідної бюджетної установи.

Наприклад, якщо необхідно відремонтувати будівлю на балансі органу місцевого самоврядування, тоді слід використовувати КПКВК 0150 «Організаційне, інформаційно-аналітичне та матеріально-технічне забезпечення діяльності обласної ради, районної ради, районної у місті ради (у разі її створення), міської, селищної, сільської рад». Якщо ж ідеться про заклад загальної середньої освіти, тоді застосовуйте КПКВК 1021 «Надання загальної середньої освіти закладами загальної середньої освіти за рахунок коштів місцевого бюджету», а якщо про дитячі садочки, тоді КПКВК 1010 «Надання дошкільної освіти». У разі виникнення потреби в ремонту будівлі (приміщення) бібліотеки плануйте і здійснюйте видатки за КПКВК 4030 «Забезпечення діяльності бібліотек» тощо.

Висновки

  • Остаточне рішення щодо класифікації ремонтних робіт ухвалює керівник установи.
  • Видатки другої черги, в т. ч. і на проведення ремонтних робіт, перелічені у п. 19 Порядку № 590. Утім, за певних умов у другу чергу можна провести будь-які видатки.
  • Обрання КЕКВ напряму залежить від виду запланованого ремонту та способу його проведення.
  • Якщо ремонтні роботи проводяться в рамках програми ліквідації надзвичайних ситуацій, тоді застосовуйте КПКВК 8110. А якщо кошти на проведення ремонту виділені як звичайне фінансування, то слід застосовувати КПКВК фінансування відповідної бюджетної установи.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі