Види доріг
Насамперед нагадаємо, які взагалі можуть бути види доріг. Для цього звернемося до норм Закону № 2862*.
* Закон України «Про автомобільні дороги» від 08.09.2005 № 2862-IV.
Так, автомобільні дороги поділяються на (ст. 5 Закону № 2862):
— автомобільні дороги загального користування;
— вулиці і дороги міст та інших населених пунктів;
— відомчі (технологічні) автомобільні дороги;
— автомобільні дороги на приватних територіях.
При цьому автомобільні дороги загального користування є складовою Єдиної транспортної системи України. Такі дороги задовольняють потреби суспільства в автомобільних пасажирських і вантажних перевезеннях. Це передбачено ст. 7 Закону № 2862.
Автомобільні дороги загального користування перебувають у державній власності і не підлягають приватизації.
Водночас автомобільні дороги загального користування поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення. А автомобільні дороги державного значення підрозділяються на міжнародні, національні, регіональні та територіальні. Це випливає зі ст. 8 Закону № 2862.
Перелік доріг державного значення, у т. ч. їх ділянок, які суміщаються з вулицями міст та інших населених пунктів і фінансуються з держбюджету, затверджує Кабмін. Таке затвердження здійснюється один раз на три роки за пропозицією Мінінфраструктури. Наразі перелік таких доріг затверджено постановою № 1318*.
Чи можна виділити кошти на ремонт доріг з місцевого бюджету?
Можливість чи неможливість проведення за кошти місцевого бюджету ремонту доріг, які не перебувають на балансі ОМС, залежить від того, про які саме дороги йдеться.
То на які ж дороги можна витратити кошти місцевого бюджету? Відповідь містить ч. 8 ст. 20 Закону № 2862 (ср. ).
ОМС у частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів мають право здійснювати капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення, за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів (як співфінансування на договірних засадах).
Тож, як бачимо, з місцевого бюджету можливо виділити кошти на ремонт доріг державного значення. І такі дороги, звісно, не перебувають на балансі ОМС.
Утім, таке виділення коштів слід проводити на умовах співфінансування. Тобто ремонт таких доріг має здійснюватися одночасно за кошти державного і місцевого бюджету.
На користь вищезазначеного свідчить також і п.п. «в» п. 10 ч. 1 ст. 91 БКУ. Так, до видатків місцевих бюджетів, які можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать, зокрема, видатки на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах, а також капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах).
І не забуваймо про Закон № 280*.
* Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.
Як визначено у п.п. 1 п. «а» ч. 1 ст. 31 Закону № 280, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, такі власні (самоврядні) повноваження як: організація за рахунок власних коштів і на пайових засадах будівництва, реконструкції і ремонту об’єктів комунального господарства та соціально-культурного призначення, жилих будинків, шляхів місцевого значення, а також капітального та поточного ремонту вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах).
Висновок
- З місцевого бюджету можуть бути виділені кошти на капітальний та поточний ремонт доріг державного значення на умовах співфінансування.