Теми статей
Обрати теми

Гуманітарна допомога: оприбутковуємо з ПДВ чи без?

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Бюджетна установа отримала гуманітарну допомогу (планшети). У документах, отриманих від донора, зазначено вартість цінностей та суму ПДВ? Як правильно відобразити в бухобліку оприбуткування такої допомоги: з ПДВ чи без? На яку суму складати довідку про внесення змін до кошторису?

Бюджетні установи під час відображення в бухобліку операцій з основними засобами (далі — ОЗ) та малоцінними необоротними матеріальними активами (далі —МНМА) традиційно керуються нормами НП(С)БО 121*. Зокрема, на підставі вимог цього стандарту формують первісну вартість ОЗ та МНМА. При цьому правила формування такої вартості залежать від того, є установа платником ПДВ чи ні. Та оскільки із запитання читача незрозуміло, який саме податковий статус має установа, розглянемо обидва варіанти.

* Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.

Як діяти установі — платнику ПДВ?

Так, до первісної вартості отриманих активів включають суми, сплачені постачальнику активів та підряднику без непрямих податків. А от суми ПДВ, сплачені під час придбання необоротних активів, до первісної вартості не включають. Це пов’язано з тим, що у разі придбання товарів/послуг, незалежно від напряму їх використання та призначення, установа повинна включити суми ПДВ до податкового кредиту.

Отже, бюджетні установи — платники ПДВ формують податковий кредит, виходячи із загальної вартості придбаних товарів та послуг. Звісно ж, підставою для формування податкового кредиту є податкові накладні, оформлені постачальниками на ім’я установи — платника ПДВ.

Утім, у ситуації читача жодних підстав для формування податкового кредиту немає.

ВАЖЛИВО!

Операції з безоплатної передачі товарів установам та організаціям, які утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, а також на військові потреби іншим отримувачам, не є операціями з постачання

Це передбачено абз. 4 п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ*. До того ж щодо таких операцій податкові зобов’язання не нараховують згідно з п. 198.5 ПКУ.

* Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.

Як же діяти установі? Варіант тільки один — оприбуткувати гуманітарну допомогу з урахуванням суми ПДВ. Це означає, що всю вартість планшетів, у т. ч. й суму ПДВ, слід уключити до первісної вартості того обладнання.

Ба більше, включити суму ПДВ до первісної вартості планшетів дозволяють норми НП(С)БО 121. Так, згідно з п. 5 розд. ІІ цього документа до первісної вартості ОЗ або МНМА слід уключати суми непрямих податків у зв’язку з придбанням (створенням) ОЗ або МНМА (якщо вони не відшкодовуються установі).

З огляду на те, що у разі здійснення операцій, які не є операціями з постачання, установі ніхто не відшкодує суми ПДВ (тобто податкового кредиту не буде), маємо включати такі суми ПДВ до первісної вартості отриманих активів.

Як діяти установі — неплатнику ПДВ?

Установ — неплатнику ПДВ значно простіше вирішити це питання, оскільки такі установи традиційно включають суми непрямих податків (тобто суми ПДВ) до первісної вартості ОЗ або МНМА. Про це свідчать вимоги п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 121.

З огляду на це, бюджетні установи (як платники ПДВ, так і неплатники) у разі оприбуткування гуманітарної допомоги, збільшують дохід від необмінних операцій на всю суму з урахуванням ПДВ (Кт субрахунку 7511).

Яку суму зазначати у звітності?

Гуманітарну допомогу в бюджетній звітності слід відображати у загальному порядку виходячи з даних бухгалтерського обліку. Таким чином, у разі отримання гуманітарної допомоги розпорядник бюджетних коштів має:

— скласти і подати до органу Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі за кодом доходів 25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки» та Довідку про внесення змін до кошторису на суму отриманої допомоги з урахуванням ПДВ;

— відобразити суму отриманої гуманітарної допомоги з урахуванням ПДВ у Довідці про надходження та використання окремих власних надходжень бюджетних установ, отриманих у натуральній формі (додаток 22 до Порядку № 44*). Докладніше про заповнення цієї форми бюджетної звітності читайте у публікації «Нова форма бюджетної звітності. Зустрічайте!» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 11 (ср. ).

* Порядок складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, затверджений наказом Мінфіну від 24.01.2012 № 44.

Висновки

  • Бюджетні установи, як платники, так і неплатники ПДВ, мають оприбутковувати гуманітарну допомогу з урахуванням ПДВ.
  • Суму ПДВ слід уключати до первісної вартості безоплатно отриманих активів.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі