Одразу зазначимо: у цій ситуації замовник має справу з додатковою потребою у закупівлі таких товарів, як будматеріали. Узагалі-то, для замовників подібна ситуація досить поширена та й вирішити її нескладно. Та головне — замовник може це здійснити цілком на законних підставах, передбачених постановою № 1178*, убезпечивши себе від порушення закупівельного законодавства. Далі пояснимо детальніше, як це зробити.
Додаткова потреба → зміни до річного плану
Безперечно, на початку року, коли замовники визначають річну потребу в закупівлі товарів, робіт та послуг, передбачити в річному плані всі закупівлі до гривні абсолютно неможливо. Тому й недивно, що протягом року у замовників час від часу виникає потреба провести додаткову закупівлю певних товарів, робіт чи послуг, котрі на початку року він не міг передбачити.
ВАЖЛИВО!
Замовник не має права самостійно ділити обсяг запланованої закупівлі на будь-які частини
Відповідно саме такі дії замовника 100-відсотково будуть розцінені органами контролю, як поділ предмета закупівлі на частини, тобто свідоме порушення закупівельного законодавства.
Натомість у описаній ситуації у замовника виникла потреба в додатковій закупівлі такого товару, як будматеріали. У цьому разі без жодних побоювань насамперед слід внести зміни до річного плану. Така можливість чітко передбачена як ст. 4 Закону № 922*, так і п. 15 постанови № 1178.
* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
При цьому форма внесення змін до річного плану закупівель (зміна розміру бюджетного призначення та/або очікуваної вартості предмета закупівлі; виду закупівлі; орієнтовного початку проведення закупівлі), періодичність і характер таких змін законодавством не обмежені. Тому замовник може періодично вносити зміни до річного плану закупівель відповідно до наявного фінансування, потреби у закупівлі товарів тощо. Саме до таких висновків свого часу дійшли фахівці Мінекономіки у своєму листі*.
* Лист Мінекономіки «Щодо планування закупівель» від 03.09.2020 № 3304-04/54160-062.
Головна умова — такі зміни до річного плану замовник повинен внести до здійснення відповідної закупівлі або укладання прямого договору. Та не забудьте оприлюднити такі зміни протягом 5 робочих днів.
Додаткова потреба → новий предмет закупівлі
Виникнення додаткової потреби в закупівлі товару, робіт чи послуг, яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі, є новим предметом закупівель. Про це чорним по білому зазначено в п. 15 постанови № 1178.
І не хвилюйтеся: такий предмет закупівлі замовник 100-відсотково має право вважати новим предметом договору і новим предметом закупівель. Усі сумніви з цього приводу Мінекономіки розвіяв у своєму листі.
Тож якщо замовник на початку року уклав прямий договір на закупівлю певного товару, а згодом, протягом року, у нього виникла додаткова потреба в закупівлі того самого товару, він може здійснити додаткову закупівлю.
Однак при цьому замовник повинен дотримуватися таких вимог:
1) мати підтвердження факту того, що він не міг передбачити таку додаткову потребу на момент укладання прямого договору за тотожним предметом закупівлі;
2) здійснення додаткової закупівлі має стосуватися тотожного предмета закупівлі. При цьому тотожність предмета закупівлі визначаємо за показником відповідної цифри ДК 021:2015* з урахуванням вимог Порядку № 708**. На цей момент звертало увагу Мінекономіки у своєму листі***.
* Національний класифікатор України «Єдиний закупівельний словник ДК 021:2015», затверджений наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749.
** Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.
*** Лист Мінекономіки «Щодо особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 08.12.2022 № 3323-04/78667-06.
Наприклад, якщо на початку року установа придбала будматеріали за кодом ДК 021:2015 — 44110000-4, то додаткове придбання будматеріалів за тим же кодом ДК 021:2015 цілком можна вважати додатковою закупівлею;
3) очікувану вартість додаткової закупівлі не додаємо до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена у поточному році.
Це означає, що під час визначення очікуваної вартості не потрібно враховувати обсяги закупівель за тотожним предметом закупівлі, які вже були здійснені протягом поточного року. У такому разі замовник здійснює додаткову закупівлю, виходячи з очікуваної вартості такої потреби, та обирає вид закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених постановою № 1178.
Коли додаткова потреба ≠ додаткова закупівля?
Маєте сумніви щодо можливості дотримання зазначених вище вимог? Тоді замовнику ліпше убезпечити себе від порушень закупівельного законодавства та здійснити додаткову закупівлю будматеріалів шляхом:
— або проведення відкритих торгів з урахуванням вимог постанови № 1178;
— або використання е-каталогу з урахуванням вимог Порядку № 822*.
Інша справа, якщо у замовника з доказовою базою все ОК. Тоді за умови дотримання вимог, передбачених п. 15 постанови № 1178, він цілком може провести додаткову закупівлю будматеріалів шляхом укладання прямого договору.
Висновки
- Замовник не має права самостійно ділити обсяг запланованої закупівлі на будь-які частини. Поділ закупівлі на частини — свідоме порушення закупівельного законодавства.
- Інформацію про додаткову закупівлю слід внести до річного плану.