Заборона фінансування з різних бюджетів
Як відомо, існує заборона на фінансування бюджетних установ одночасно з різних бюджетів. Таку заборону передбачено ч. 2 ст. 85 БКУ*.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
ВАЖЛИВО!
Заборонено планувати та здійснювати видатки, не віднесені до місцевих бюджетів БКУ, а також здійснювати протягом бюджетного періоду видатки на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів
Винятком є випадки, коли такі видатки здійснюються за рішенням відповідної місцевої ради за рахунок вільного залишку бюджетних коштів, перевиконання дохідної частини загального фонду місцевого бюджету або за рішенням Кабміну. При цьому головною умовою є відсутність простроченої кредиторської заборгованості такого бюджету за захищеними статтями видатків на останню звітну дату, що передує плануванню видатків. Зазначені видатки здійснюють шляхом надання міжбюджетного трансферту з відповідного місцевого бюджету.
Виняток із правила на період дії воєнного стану
В умовах воєнного стану зазначене правило має додаткові винятки. Вони передбачені п. 225 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.
Так, у період дії воєнного стану та з метою відсічі збройної агресії рф проти України, забезпечення національної безпеки, заходів територіальної оборони, підтримки місцевої інфраструктури, соціального захисту населення ОМС, місцеві держадміністрації, військово-цивільні адміністрації або військові адміністрації (у разі їх утворення) можуть ухвалювати, зокрема, рішення про здійснення, як виняток із положень ч. 2 ст. 85 БКУ, видатків, не віднесених до відповідних місцевих бюджетів БКУ, і видатків на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів.
При цьому такі видатки здійснюються шляхом надання міжбюджетного трансферту з відповідного місцевого бюджету або придбання товарів (робіт, послуг) для подальшої передачі бюджетним установам, які утримуються з інших бюджетів.
З огляду на це, зробимо висновок: у період дії воєнного стану ОМС, дійсно, може ухвалити рішення про закупівлю за рахунок коштів місцевого бюджету основних засобів та їх передачу місцевій держадміністрації.
До речі, завдяки цій нормі стали можливими оперативне придбання товарів (робіт, послуг) для потреб ЗСУ та їх передача до відповідних військових підрозділів.
Докладніше про це читайте в матеріалі «Закупівля товарів для ЗСУ, середньострокове планування та інші зміни: вивчаємо разом» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 40.