Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Новини&Законодавство

Редакція БК
Бухгалтер&Ком'пютер Січень, 2009/№ 1
Друк
Новини

img 1

 

Держбюджет України на 2009 рік

Законом «Про Державний бюджет України на 2009 рік» установлено такі показники: доходи — 238.931.337,1 тис. грн.; видатки — 267.320.395,3 тис. грн.; дефіцит — 31.105.000 тис. грн.

Прожитковий мінімум на одну особу встановлено в розмірах, що діяли у грудні 2008 року (669 грн.). Мінімальна заробітна плата збільшуватиметься протягом року із сьогоднішніх 605 до 669 грн. у грудні.

Що стосується оподаткування, то Законом, зокрема, установлено:

— до базових нормативів платежів за користування надрами для видобування корисних копалин, що належать до абсолютних, застосовується коефіцієнт 1,439;

— за користування надрами для видобування глинистих порід установлюється базовий норматив платежів у розмірі 5 % вартості таких видобутих порід замість нормативів у грошовому розмірі;

— щодо населених пунктів, грошову оцінку земель яких не проведено, застосовуються ставки земельного податку, визначені чинним законодавством, збільшені в 3,1 раза;

— збір на обов’язкове державне пенсійне страхування за операціями купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти за гривню справляється в розмірі 0,2 %.

У разі зміни юридичної адреси суб’єктів підприємницької діяльності — платників податків сплата податків та зборів (обов’язкових платежів) після реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду.

Законом забороняється:

— реструктуризація заборгованості суб’єктів господарювання перед державою за кредитами, залученими державою чи під державні гарантії, бюджетними позиками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, крім розстрочення її сплати під час санації;

— списання зазначеної вище заборгованості, крім заборгованості суб’єктів господарювання, визнаних банкрутами, вимоги щодо погашення заборгованості яких не було задоволено у зв’язку з недостатністю їх активів;

— надання відстрочень за строками сплати податкових зобов’язань суб’єктів господарювання за податками та зборами (обов’язковими платежами).

Закон набув чинності 1 січня 2009 року. Докладніше про найважливіші його положення і про те, на що вони впливають, читайте у статті «Що нового приніс бухгалтеру 2009 рік» на с. 8 цього номера.

(Закон України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» від 26.12.2008 р. № 835-VI)

 

Збільшено акцизний збір на спирт, алкогольні напої та тютюнові вироби, бензин, автомобілі та пиво

Верховна Рада значно збільшила ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої, тютюнові вироби, бензини, пиво, транспортні засоби та інші товари.

Так, акцизний збір на спирт етиловий поетапно збільшиться з 21,5 до 34 грн. за 1 л 100-відсоткового спирту.

Ставка акцизного збору на тютюнові вироби, зокрема, на:

— сигарети без фільтра, цигарки — поступово зросте з 12,5 до 35 грн. за 1000 шт.;

— сигарети з фільтром — із 30 до 60 грн. за 1000 шт.

Ставка акцизного збору на пиво з 1 липня 2009 року становитиме 34 коп. за 1 л.

Тверді ставки акцизного збору на бензин уже збільшено із 60 до 110 євро за 1000 кг.

Ставки акцизного збору на легкові автомобілі з об’ємом циліндрів двигуна:

— понад 1500 см3, але не більше 2200 см3 — збільшено у 5 разів з 0,03 до 0,15 євро за 1 см3;

— понад 2200 см3, але не більше 3000 см3 — збільшено в 10 разів з 0,06 до 0,6 євро за см3

.

Крім того, збільшено ставки податку з власників транспортних засобів на легкові автомобілі з великим об’ємом циліндрів двигуна:

— від 2201 до 3000 см3 — з 25 до 75 грн. за 100 см3;

— від 3001 см3 та більше — до

120 грн. за 100 см3 .

Закон набув чинності 10 січня 2009 року.

(Закон України «Про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування» від 25.12.2008 р. № 797-VI)

 

Банкам заборонено змінювати процентні ставки за кредитними і депозитними договорами

Депутати внесли зміни до Цивільного кодексу України і до Закону України «Про банки та банківську діяльність».

Згідно зі змінами банкам заборонено в односторонньому порядку змінювати умови укладених з клієнтами договорів, зокрема збільшувати розмір процентної ставки за кредитними договорами чи зменшувати її розмір за договорами банківського вкладу (крім вкладу на вимогу).

Закон набув чинності 10 січня 2009 року.

(Закон України від 12.12.2008 р. № 661-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони банкам змінювати умови договору банківського вкладу і кредитного договору в односторонньому порядку»)

 

Унесено зміни до Митного тарифу України

Унесено зміни до Закону України «Про Митний тариф України».

Зміни спрямовано на приведення ставок ввізного мита на товари та продукцію у відповідність до рівня, визначеного графіком тарифних зобов’язань України щодо товарів на 2008 рік, які є невід’ємною частиною Протоколу про вступ України до СОТ.

Змінено майже всі розділи УКТЗЕД, крім розділу XXI «Витвори мистецтва, предмети колекціонування чи антикваріат».

Зокрема, у розділі І «Живі тварини, продукти тваринного походження» УКТЗЕД викладено в новій редакції таблиці до:

— групи 2 «М’ясо та їстівні субпродукти»;

— групи 4 «Молоко і молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені».

Закон набуде чинності з дня офіційного опублікування.

(Закон України від 17.12.2008 р. № 676-VІ «Про внесення змін до Закону України «Про Митний тариф України»)

 

Кабмін заборонив підприємцям-єдиноподатникам бути платниками ПДВ

Кабмін уніс зміни до постанови від 16.03.2000 р. № 507, якою свого часу надавалися роз’яснення окремих положень Указу Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» від 03.07.98 р. № 727.

Суб’єкти малого підприємництва — фізичні особи, які до переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності були платниками податку на додану вартість, мають подати до відповідного органу державної податкової служби заяву про анулювання реєстрації їх платниками податку на додану вартість і здати відповідне свідоцтво.

(Постанова Кабінету Міністрів України від 20.12.2008 р. № 1118 «Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 16 березня 2000 р. № 507»)

 

Плата за ліцензії на користування радіочастотним ресурсом

Унесено зміни до постанови КМУ «Про розміри плати за видачу, продовження терміну дії, переоформлення, видачу дублікатів ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України» від 22.02.2006 р. № 200.

Установлено, що розміри плати за видачу ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України застосовуються для визначення плати за видачу ліцензій з терміном дії п’ять років.

Визначено, що плата справляється за отримання ліцензії на користування радіочастотним ресурсом та ліцензії на додаткову смугу радіочастот терміном дії понад п’ять років, за продовження терміну дії ліцензії на користування таким ресурсом понад п’ять років — з урахуванням розміру плати за видачу ліцензій на користування радіочастотним ресурсом з терміном дії п’ять років, збільшеного на 10 % за кожний наступний рік.

Збільшено вдвічі плату за видачу ліцензій на радіорелейний зв’язок фіксованої радіослужби, радіозв’язок у системі з фіксованим абонентським радіодоступом стандарту DECT (радіотелефони, офісні РАДІО-АТС, системи радіодоступу типу WLL). Збільшено до 510 грн. плату за видачу ліцензії на радіозв’язок у системі передачі даних з використанням шумоподібних сигналів.

(Постанова Кабінету Міністрів України від 27.12.2008 р. № 1148 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2006 р. № 200»)

 

ЗЕД-2009: ліцензування та квоти

Уряд установив на 2009 рік:

— загальні обсяги квот товарів, експорт яких підлягає ліцензуванню;

— перелік товарів, експорт та імпорт яких підлягають ліцензуванню;

— перелік озоноруйнівних речовин, експорт та імпорт яких підлягають ліцензуванню;

— перелік продукції, яка може містити озоноруйнівні речовини і експорт та імпорт якої підлягають ліцензуванню (крім продукції, що перевозиться в контейнерах з особистим майном);

— перелік країн — сторін Монреальського протоколу, експорт/імпорт озоноруйнівних речовин до/з яких дозволяється;

— перелік продуктів (напівфабрикатів) з використанням легованих чорних металів, кольорових металів та їх сплавів, виробів з використанням таких металів, експорт яких підлягає ліцензуванню;

— перелік товарів, імпорт яких з Республіки Македонія підлягає ліцензуванню в межах тарифної квоти відповідно до положень Угоди про вільну торгівлю між Україною та Республікою Македонія;

— перелік товарів, експорт яких підлягає ліцензуванню;

— перелік товарів, імпорт яких підлягає ліцензуванню.

Крім того, КМУ визначив, що не використані у 2008 році суб’єктами підприємництва ліцензії на експорт та імпорт товарів є дійсними до 1 березня 2009 року, якщо інше не передбачено відповідними міжнародними договорами.

Постанова набула чинності з 1 січня 2009 року.

(Постанова Кабінету Міністрів України від 27.12.2008 р. № 1123 «Про затвердження переліків товарів, експорт та імпорт яких підлягають ліцензуванню, та обсягів квот у 2009 році»)

 

У першу чергу ДПАУ цікавлять значні розбіжності ПДВ у розрізі контрагентів

ДПАУ внесла зміни до свого Примірного порядку взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов’язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів, затвердженого наказом ДПАУ від 18.04.2008 р. № 266.

Працівниками податкових органів насамперед вживаються заходи для опрацювання розбіжностей у показниках ПДВ підприємств-контрагентів у сумі понад 1 млн грн. (для суб’єктів господарювання — фізичних осіб — понад 100 тис. грн.) шляхом проведення позапланових виїзних чи невиїзних документальних перевірок платників податків.

Розбіжності в показниках ПДВ у сумі менше 1 млн грн. для юридичних осіб (менше 100 тис. грн. для суб’єктів господарювання — фізичних осіб) опрацьовуються під час проведення планових виїзних перевірок, позапланових виїзних перевірок за всіма видами зобов’язань, а також позапланових виїзних перевірок з питань достовірності нарахування бюджетного відшкодування ПДВ.

(Наказ Державної податкової адміністрації України від 08.12.2008 р. № 765 «Про внесення змін до наказу ДПА України від 18.04.2008 р. № 266»)

 

Як відмивають доходи, отримані злочинним шляхом

Держкомітет фінансового моніторингу систематизував та затвердив існуючі Типології легалізації (відмивання) доходів, отриманих злочинним шляхом, через ринок нерухомого майна. У цьому документі згадуються такі типи операцій:

1) шахрайство на ринку нерухомого майна, загальною схемою якого на ринку нерухомості є: пошук жертви, її «обробка», первинне відчуження та остаточне відчуження об’єкта нерухомості;

2) будівельні оборудки. Зазвичай шахраї діють за такою схемою: компанія одержує земельну ділянку в користування та імітує початок роботи. У рекламі ціна квадратного метра у квартирах зазначається нижче середньоринкової. Коли вже зібрано певну суму, будівельна компанія зникає;

3) використання фіктивних угод з нерухомим майном. Ця схема передбачає фальсифікацію документів щодо об’єкта угоди;

4) використання складних позик та кредитних ресурсів:

— злочинці використовують кредитні схеми для купівлі нерухомості безпосередньо чи опосередковано — шляхом придбання цільових облігацій. По суті, злочинці позичають собі кошти, щоб надати цим коштам вигляду законного походження або щоб приховати дійсне джерело їх походження;

— схеми компенсаційної політики: особа розміщує кошти, отримані від протизаконної діяльності, на депозитному рахунку в банку. Далі отримується кредит, забезпеченням якого є кошти на депозиті;

5) використання осіб нефінансових професій: замість прямого вкладення коштів у банки злочинці наймають професіоналів для їх відмивання (юристів, нотаріусів, бухгалтерів та ін.);

6) маніпулювання оцінною вартістю об’єкта нерухомості: посередник на нелегальні кошти купує за низькою ціною об’єкт, а потім перепродає його зловмиснику за значно вищою ціною, не лише одержуючи прибуток, а й легалізуючи злочинні кошти;

7) використання грошових інструментів: насамперед стосується готівкових коштів, інших грошових інструментів, що можуть використовуватися злочинцями, — чеки, безготівкові перекази тощо;

8) використання «технічних» («сміттєвих») цінних паперів — залучення інвестицій у фіктивні підприємства;

9) використання заставних схем: злочинці вводять в оману фінансову установу при наданні в заставу власності із завищеною оцінною вартістю. Звичайно такі схеми реалізуються за участі працівників фінансових установ.

(Наказ Державного комітету фінансового моніторингу від 19.12.2008 р. № 265 «Типології легалізації (відмивання) доходів, отриманих злочинним шляхом, через ринок нерухомого майна»)

 

Затверджено Типовий договір про андерайтинг

Відповідно до ст. 33 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» відкрите (публічне) розміщення цінних паперів здійснюється емітентом самостійно або через андерайтера, який уклав з емітентом договір про андерайтинг. При цьому такий договір має відповідати вимогам Типового договору про андерайтинг, нова форма якого діє

з 3 січня 2009 року.

(Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 18.11.2008 р. № 1336 «Про затвердження форми Типового договору про андерайтинг»)

 

Нововведення в національних стандартах України

Держспоживстандарт наказом від 22.12.2008 р. № 485 затвердив низку національних стандартів, змін до національних стандартів та скасував деякі інші нормативні документи.

Деякі нові національні стандарти наберуть чинності з 1 квітня 2009 року (для продуктів харчування), а деякі — з 1 січня 2010 року (для виноробної продукції).

Затверджено зміни до національних стандартів зі строком набрання чинності 1 квітня 2009 року, що стосуються виробництва етилового спирту з харчової сировини, кави натуральної розчинної, бензину автомобільного.

Скасовано з 1 квітня 2009 року дію деяких стандартів, що застосовувалися у м’ясній, маргариновій, масляній та консервній продукції, а з 1 січня 2010 року — стандартів у ветеринарній та алкогольній промисловості.

Крім того, відповідно до наказу Держспоживстандарту від 22.12.2008 р. № 491 з 1 січня 2011 року в Україні почнуть діяти національні стандарти у сфері інформаційних технологій, для сільськогосподарської техніки та комплектуючих, мікробіології харчових продуктів та кормів для тварин тощо.

(Накази Державного комітету з питань технічного регулювання та споживчої політики від 22.12.2008 р. № 485 «Про затвердження національних стандартів, змін до національних стандартів та скасування нормативних документів»; від 22.12.2008 р. № 491 «Про затвердження національних стандартів України, скасування нормативних документів»)

 

Затверджено Норми видачі спецодягу та взуття працівникам текстильного виробництва

Затверджено Норми безплатної видачі спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту працівникам текстильного (бавовняного) виробництва.

Норми поширюються на підприємства текстильного (бавовняного) виробництва незалежно від форм власності та підпорядкування і на фізичних осіб — підприємців, які виконують роботи, пов’язані з переробкою бавовни та виготовленням бавовняного текстилю.

З моменту набрання чинності наказом не застосовуватиметься на території України розділ IX «Загальні професії текстильної галузі...» Типових галузевих норм безплатної видачі спецодягу, спецвзуття та інших засобів індивідуального захисту робітникам і службовцям підприємств легкої промисловості (постанова Держкомпраці СРСР та Президії Всесоюзної Центральної Ради Профспілок від 13.09.79 р. № 394/II-9).

Наказ набуде чинності з 1 лютого 2009 року.

(Наказ Держгірпромнагляду України від 08.12.2008 р. № 263 «Про затвердження Норм безплатної видачі спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту працівникам текстильного (бавовняного) виробництва»)

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі