Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Що нового приніс бухгалтеру 2009 рік

Редакція БК
Бухгалтер&Ком'пютер Січень, 2009/№ 1
Друк
Стаття

Що нового приніс бухгалтеру 2009 рік

 

img 1 

Радий вітати вас, шановні читачі, на сторінках «Б & К» у новому 2009 році. Нехай він буде успішним для ваших підприємств і для вас особисто. Нехай минулий рік Щура забирає геть кризу, яка всім набридла, а в році, що настав, наші з вами зусилля завжди гідно винагороджуватимуться. Традиційно на початку року пропоную вашій увазі огляд основних новорічних змін у законодавстві, які тією чи іншою мірою стосуються роботи бухгалтера.

Юрій ЦИГАНОК, головний редактор, сертифікований бухгалтер-практик (CAP)

 

Прожитковий мінімум ТА мінімальна зарплата

Прожитковий мінімум для працездатних осіб та мінімальна зарплата — мабуть, одні з найважливіших у роботі бухгалтера показників, тому огляд новорічних змін почну саме з них.

Закон України «Про Державний бюджет на 2009 рік» від 26.12.2008 р. № 835-IV (далі — Закон про держбюджет-2009) установлює прожитковий мінімум на 2009 рік у тих самих розмірах, що діяли у грудні минулого року. Отже, на 1 січня 2009 року прожитковий мінімум для працездатних осіб — 669 грн.

Виходячи з нього розраховується низка важливих показників (див. табл. 1).

Таблиця 1

Показники, що залежать від прожиткового мінімуму (ПМ)

Розмір

1. Граничний розмір зарплати, що дає право на податкову соціальну пільгу у 2009 році (669 х 1,4 = 936,6 » до найближчих 10 грн.)

940 грн.

2. Розмір нецільової благодійної допомоги, що не обкладається податком з доходів у 2009 році (п.п. 9.7.3 Закону «Про податок з доходів фізичних осіб»)

940 грн.

3. Розмір заробітної плати найманих працівників, у межах якої провадиться її індексація

669 грн.

4. Ставка утримань із зарплати до Фонду соцстрахування з тимчасової втрати працездатності:

— якщо зарплата не перевищує ПМ для працездатної особи (ЗП

£ 669 грн.)

0,5 %

— якщо зарплата вище ПМ для працездатної особи (ЗП > 669 грн.)

1 %

5. Максимальна величина зарплати, на яку нараховуються та з якої утримуються внески на пенсійне та соціальне страхування (669 грн. х 15)

10035 грн.

Примітка. Якщо протягом року розмір ПМ зміниться, то при розрахунку показників 3, 4 і 5 необхідно буде застосовувати новий розмір.

 

Мінімальна зарплата на 1 січня 2009 року склала 605 грн. Отже, розмір податкової соціальної пільги на загальних підставах у цьому році дорівнює 302,50 грн (605 грн. х 50 %). Причому на нього не вплине подальше зростання мінімальної зарплати протягом року до запланованих до грудня 669 грн.

А от на що він усе-таки вплине, то це на мінімальний страховий внесок до Пенсійного фонду із зарплати найманих працівників та на мінімальний розмір статутного фонду господарських товариств (див. табл. 2 на с. 9).

Слід зауважити, що стосовно прожиткового мінімуму та мінзарплати вітчизняне законодавство містить «ма-а-лесеньку таку» колізію. Справа в тому, що восени депутати прийняли Закон України «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 31.10.2008 р. № 639-VI (далі — Закон № 639-VI). У п. 5 Прикінцевих положень цього Закону зазначено, що розміри ПМ та МЗП мають змінюватися відповідно до індексу інфляції. Однак Закон про держбюджет-2009, як, утім, і торішній держбюджетний Закон, установлює показники у фіксованому розмірі. А ще з 1 січня 2009 року внесено зміни до ст. 95 КЗпП та ст. 9 і 10 Закону «Про оплату праці». Згідно з цими змінами МЗП має бути встановлено не нижче ПМ для працездатних осіб. Як бачимо, при розмірі прожиткового мінімуму 669 грн. цю норму буде виконано лише у грудні 2009 року.

 

Таблиця 2

Показники

Період 2009 року

I квартал

II квартал

III квартал

жовтень — листопад

грудень

Розмір мінімальної зарплати (МЗП), грн.

605

625

630

650

669

Податкова соціальна пільга, грн.:

— звичайна (код «01» у формі № 1ДФ)

302,50

— підвищена (150 %, код «02»)

453,75

— підвищена (200 %, код «03»)

605,00

Мінімальний страховий внесок до Пенсійного фонду із зарплати найманих працівників [МЗП х (33,2 % + 2%)], грн.

212,96

220,00

221,76

228,80

235,49

Мінімальний розмір статутного фонду створених після 01.01.2009 р. господарських товариств, грн.:

— акціонерних товариств (1250 МЗП)

756250

781250

787500

812500

836250

— товариств з обмеженою відповідальністю і товариств з додатковою відповідальністю (100 МЗП)

60500

62500

63000

65000

66900

 

Загалом добрі наміри депутатів, найімовірніше, залишаться тільки на папері і всі керуватимуться розмірами ПМ та МЗП, установленими Законом про держбюджет-2009

. Саме їх уведуть користувачі бухгалтерських програм до своїх довідників. Як це зробити в «1С:Бухгалтерії» версій 7.7 та 8, читайте у статті Г. Сараєвої «Якщо ви «самі з вусами»... на с. 13 сьогоднішнього номера «Б & К».

 

Ставки внесків

Наприкінці минулого року Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо зменшення впливу світової фінансової кризи на сферу зайнятості населення» від 25.12.2008 р. № 799, що набув чинності з дня його офіційного опублікування (опубліковано в газеті «Урядовий кур’єр» від 13.01.2009 р. № 3).

Таким чином, з 13 січня 2009 року діють нові ставки внесків до фондів соціального страхування найманих працівників (див. табл. 3).

 

Таблиця 3

Фонд соціального страхування

Ставка нарахувань

Ставка утримань

— з тимчасової втрати працездатності

1,4 %

(раніше — 1,5 %)

0,5 % та 1 % залежно від розміру зарплати стосовно ПМ

— на випадок безробіття

1,6 %

(раніше — 1,3 %)

0,6 %

(раніше — 0,5)

— від нещасних випадків на виробництві

від 0,56 до 13,5 %

(раніше — від 0,66 до 13,6 %)

 

Таким чином, у січні цього року ми стикаємося із ситуацією, коли за першу частину місяця внески нараховуються за старими ставками, а за другу частину — уже за новими. З подібною ситуацією ми з вами вже стикалися щодо внесків з тимчасової втрати працездатності у 2002 році. Тож це нам з вами не вперше.

На щастя, хоча б ставки нарахування та утримання внесків до Пенсійного фонду не змінилися і становлять 33,2 %

і 2 %відповідно.

Не змінилася поки що й максимальна величина зарплати, на яку нараховуються та з якої утримуються внески на пенсійне та соціальне страхування, — вона дорівнює 10035 грн. Утім, якщо прожитковий мінімум зросте, то цей показник теж збільшиться.

 

Збір до Пенсійного фонду з купівлі-продажу безготівкової валюти

Збір на обов’язкове державне пенсійне страхування з купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти за гривні у 2009 році справляється в розмірі 0,2 відсотка (у 2008 році становив 0,5 %).

Ставки зборів до Пенсійного фонду з інших операцій — реалізації ювелірних виробів із золота, платини і дорогоцінного каміння; відчуження легкових автомобілів; придбання нерухомого майна; надання послуг стільникового мобільного зв’язку — залишилися без змін.

 

Оренда державного ТА комунального майна

Так само, як і в попередньому році, у 2009 році передача в оренду державного та комунального майна має здійснюватися на конкурсних умовах. Перелік орендарів, на яких не поширюється ця вимога, наведено у ст. 73 Закону про держбюджет-2009. До речі, у 2009 році до цього переліку додатково включено вітчизняних книговидавців та розповсюджувачів книжкової продукції, а також релігійні організації.

Ще одне нововведення: після закінчення строку дії договору оренди орендарю необхідно наново взяти участь у конкурсі на право оренди цього майна. При визначенні переможця конкурсу, за інших рівних умов, орендодавець віддає перевагу пропозиції орендаря, який належним чином виконував свої обов’язки, шляхом застосування преференційної поправки. Розмір такої поправки встановлюється Кабміном і не може бути менше 0,8.

 

ДЕРЖДИВІДЕНДИ

У Законі про держбюджет-2009 (ст. 59) традиційно містяться норми, що передбачають сплату частини прибутку державними та комунальними підприємствами та їх об’єднаннями до відповідних бюджетів. Державні підприємства, як і в минулому році, мають сплачувати 15 % чистого прибутку, а комунальні — за рішенням місцевих рад.

Слід звернути увагу, що в Законі про держбюджет-2009, на відміну від торішнього, немає норми, яка б дозволяла зменшувати частину прибутку, яка підлягає сплаті до бюджету, на суму сплачених до бюджету дивідендів.

 

ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ

Стосовно земельного податку, відзвітувати щодо якого потрібно до 1 лютого, практично нічого не змінилося. Щодо земель населених пунктів, грошову оцінку яких не проведено, до встановлених ставок (ч. 2 ст. 7 Закону України «Про плату за землю») застосовується все той же коефіцієнт 3,1.

Що ж стосується оцінених земель, то чекаємо, коли Держкомзем оприлюднить коефіцієнт індексації грошової оцінки землі.

 

Платежі за надра

Одним з небагатьох податкових нововведень, що містяться безпосередньо в Законі про держбюджет-2009, є збільшення в поточному році абсолютних базових нормативів платежів за користування надрами для видобування корисних копалин. Нагадаємо, що залежно від виду корисних копалин такі базові нормативи можуть бути як абсолютними (установлюються у грошовому виразі та застосовуються до маси чи обсягу погашених (видобутих) запасів), так і відносними (установлюються у відсотках та застосовуються до вартості одиниці видобутих корисних копалин). Так от, ст. 10 Закону про держбюджет-2009 приписано: до тих з базових нормативів, що належать до абсолютних, застосовувати в поточному році підвищуючий коефіцієнт 1,439.

Крім того, цим Законом замість низки нормативів у грошовому виразі, тобто абсолютних нормативів, що застосовувалися у 2008 році при видобуванні глинистих порід, запроваджується єдиний базовий норматив платежів за користування надрами в розмірі 5 % до вартості таких видобутих порід.

 

Підтримка книговидавничої діяльності (продовження пільг)

1 січня 2009 року набув чинності Закон України від 18.09.2008 р. № 521-VI «Про внесення змін до деяких законів України щодо державної підтримки книговидавничої справи в Україні». Ним унесено зміни до деяких законів щодо державної підтримки книговидавничої справи в Україні. Зокрема, до 2015 року продовжено строк дії видавничих пільг, передбачених абзацом першим п. 11.37, пп. 11.38 і 11.42 Закону України «Про податок на додану вартість», абзацом першим п.п. 7.13.7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», а також абзацом першим п. «о» частини першої ст. 19 Закону України «Про Єдиний митний тариф».

 

новини сІЛЬГОСПОПОДАТКУВАННЯ

Набула чинності нова стаття 81 Закону України «Про податок на додану вартість». Вона встановлює новий спеціальний режим обкладення ПДВ діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства. Відповідно втратили чинність колишні «спецрежимні» пункти 11.21, 11.29 і підпункт 6.2.6 цього ж Закону. Але, незважаючи на це, багато що в новому «спецрежимі» здаватиметься бухгалтерам сільгосппідприємств знайомим:

— сума ПДВ, нарахована сільгосппідприємством на вартість поставлених ним сільгосптоварів (послуг), не підлягає сплаті до бюджету і повністю залишається в розпорядженні такого сільгосппідприємства для відшкодування суми ПДВ, сплаченої (нарахованої) постачальнику на вартість виробничих факторів, а за наявності залишку такої суми податку — для інших виробничих цілей;

— перевищення суми «вхідного» ПДВ, сплаченої (нарахованої) сільгосппідприємством постачальнику на вартість виробничих факторів, над сумою податку, нарахованою за операціями поставок сільгосптоварів (послуг), не підлягає бюджетному відшкодуванню.

Але є й багато відмінностей, для докладного аналізу яких потрібна окрема стаття.

А ще в цьому розділі статті хотілося б зауважити, що фіксований сільськогосподарський податок (ФСП), який свого часу запроваджувався тимчасово, у порядку експерименту, і продовжувався тільки до 2009 року, тепер уведено безстроково.

 

ЗМІНИ В Порядку СПЛАТИ ЕкоЗборУ

1 січня набули чинності зміни до Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору, затвердженого постановою КМУ від 01.03.99 р. № 303. Зміни було внесено постановою КМУ від 03.12.2008 р. № 1050. Тепер за відсутності у платників збору затверджених у встановленому порядку лімітів скидів та розміщення відходів або допущення понадлімітних скидів та розміщення відходів збір обчислюється в установленому порядку в 10-кратному розмірі.

Залежно від виду джерела забруднення визначається місце подання податкового розрахунку і сплати збору:

1) за місцем розташування стаціонарних джерел забруднення — у разі здійснення викидів стаціонарними джерелами забруднення та викидів;

2) за місцем перебування спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів — у разі розміщення відходів;

3) за місцем перебування платника збору на податковому обліку — у разі здійснення викидів пересувними джерелами забруднення.

При цьому якщо місце подання податкового розрахунку не збігається з місцем перебування платника податків на податковому обліку (у перших двох випадках), то за місцем реєстрації подаються копії відповідних податкових розрахунків.

 

ЕЛЕКТРОННА податкова ЗВІТНІСТЬ

З 1 січня 2009 року ДПАУ повністю припинила приймання електронної податкової звітності, підписаної за допомогою безкоштовного програмного забезпечення електронного підпису «Нотарь». Про це вона завчасно попереджала в листі від 07.10.2008 р. № 20410/7/28-0517, про що ми своєчасно поінформували вас у минулому році. Утім, на практиці більшість податкових інспекцій набагато раніше перейшли на приймання електронної звітності, підписаної сертифікованими ключами ЕЦП. Власне кажучи, саме такі підписи й потрібні сьогодні від усіх платників, які бажають здавати податкову звітність в електронному вигляді.

 

Зміни У стандартах бухобліку

1 січня 2009 року набули чинності два торішні накази Мінфіну щодо стандартів бухгалтерського обліку.

Перший з них (від 08.07.2008 р. № 901) уносить зміни до П(С)БО 8 «Нематеріальні активи» та 14 «Оренда». У П(С)БО 8 змінилося визначення НМА, з якого зникла умова про термін служби понад один рік, і воно в цілому стало лаконічнішим. Крім того, знято обмеження про можливість амортизації НМА не більше 20 років.

Окремі уточнення стосуються НМА з невизначеним терміном корисного використання: зазначається, що такі НМА амортизації в бухобліку не підлягають, однак якщо після закінчення року з’ясується, що таких ознак «невизначеності» більше не існує, то підприємству потрібно встановити термін корисного використання таких НМА.

А в П(С)БО 14 тепер зазначено, що актив фінансової оренди, визнаний утримуваним для продажу, орендодавцю слід відображати з урахуванням вимог П(С)БО 27 як необоротні активи, призначені для продажу.

Другий наказ (від 26.08.2008 р. № 1090) вводить у дію новий П(С)БО 33 «Витрати на розвідку запасів корисних копалин».

 

Закон про акціонерні товариства (АТ)

З 30 квітня 2009 року життєдіяльність АТ почне регулюватися Законом України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 р. № 514-VI, що визначає, зокрема, порядок створення, діяльності, припинення, виділення АТ, їх правовий статус, права та обов’язки акціонерів. Разом з тим, як передбачає ч. 5 заключного розділу ХVII Закону, уже діючі АТ (створені до 30 квітня 2009 року) отримали дворічний строк на приведення своїх статутів та інших внутрішніх положень у відповідність до таких оновлених законодавчих норм, тобто мусять це зробити до 1 травня 2011 року.

 

Нова первинна документація зІ статистикИ праці

Наказом Держкомстату України від 05.12.2008 р. № 489 з 1 січня 2009 року запроваджено нові типові форми первинної документації підприємств, установ, організацій, а саме:

№ П-1 «Наказ (розпорядження) про прийняття на роботу»;

№ П-2 «Особова картка працівника»;

№ П-3 «Наказ (розпорядження) про надання відпустки»;

№ П-4 «Наказ (розпорядження) про припинення трудового договору (контракту)»;

№ П-5 «Табель обліку використання робочого часу»;

№ П-6 «Розрахунково-платіжна відомість працівника»;

№ П-7 «Розрахунково-платіжна відомість (зведена)».

У зв’язку з цим утратили чинність старі накази Мінстату про затвердження типових форм первинного обліку зі статистики праці.

 

Первинний облік відходів ТА упаковки — У новій формі № 1-ВТ

З 1 січня 2009 року підприємствам та фізичним особам — підприємцям, у діяльності яких утворюються відходи і використовується упаковка, їх первинний облік потрібно буде вести за новою типовою формою № 1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари». Таку форму та інструкцію щодо її заповнення затверджено наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 07.07.2008 р. № 342.

Типова форма № 1-ВТ не є статистичною звітністю і не належить до первинних документів бухгалтерського обліку — це внутрішній документ підприємства, призначений суто для ведення первинного обліку відходів.

 

Ось такі, , на мій погляд, найбільш значущі для бухгалтера зміни приніс із собою 2009 рік. Сподіваюся, описані нововведення не викличуть у вас особливих труднощів. Зауважу, що в рубриці «Новини & Законодавство» прокоментовано ще низку нових нормативних документів, які було прийнято за місяць, що минув з моменту виходу попереднього номера «Б & К». Якщо вам усе ж таки доведеться зіткнутися зі складним питанням або не все в законодавстві буде зрозуміло — пишіть до редакції «Б & К». Ми відповідаємо на запитання, пов’язані не лише з комп’ютером та бухгалтерськими програмами.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі