Теми статей
Обрати теми

Коли технічний прогрес стає засобом зловживання…

Редакція БК
Стаття

Коли технічний прогрес стає засобом зловживання…

 

У попередньому номері було опубліковано статтю Ю. Циганка «Центр зайнятості не вправі нав’язувати свої послуги ЕЦП»*. Хочеться подякувати за те, що зачепили цю вкрай актуальну тему, і дещо додати від себе. Адже неможливо сидіти мовчки, коли тобі намагаються нав’язувати непотрібні послуги, а ще гірше, коли це робить поважна державна установа.

Олена САМСОНОВА

, фінансовий директор ТОВ «Геотур», м. Сімферополь

 

Нещодавно Державна служба зайнятості запропонувала звітувати в електронному вигляді. І зрозуміло, що бухгалтери з радістю зацікавилися цією можливістю, оскільки постійні багатогодинні черги у відділеннях приймання звітів забирають багато часу та нервів. Але з’ясувалося, що, окрім отримання ще одних ключів електронного цифрового підпису (далі — ЕЦП), які нібито видаються безкоштовно, платникам на додачу обов’язково потрібно ще придбати послугу користування якимось порталом

www.iforma.com.ua у комерційній організації ТОВ «Електронний світ України» за 480 грн. на рік. Більше того, працівники Служби надсилають листи і дзвонять підприємствам з вимогою негайно укласти договір про подання звітності в електронному вигляді. Тобто приймання звітів до ДСЗ в електронному вигляді можливий виключно за умови формування звітів на сайті www.iforma.com.ua і тільки за гроші.

На сьогодні в Україні існують 9 акредитованих сертифікаційних центрів (далі — АЦСК) і 150 тисяч підприємств уже мають ключі ЕЦП одного з них. Більше того, ключами цих 9 АЦСК уже підписуються звіти, які подаються до Пенсійного фонду України, Державної податкової адміністрації України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Державного комітету статистики. А тепер Державна служба зайнятості нав’язує придбання ще одного сертифіката ЕЦП для подання звітності виключно до неї. На це можуть піти лише ті підприємства, в яких закінчився термін дії сертифікатів, отриманих в інших центрах. АЛЕ… виникає головне запитання, чи можна використовувати сертифікати ДСЗ для подання звітності в інші інстанції? Практично — НІ! Оскільки центр сертифікації ключів Служби зайнятості, на відміну від інших АЦСК, не уклав відповідний договір з ДПА України.

Згідно із законами України «Про електронний цифровий підпис» та «Про електронні документи та електронний документообіг» право видавати сертифікати мають лише адміністратори реєстрації. Чи є такими працівники ДСЗ?

Крім того, у цих законах чітко вказано, що накладати ЕЦП можливо із використанням програмного забезпечення, яке має експертний висновок СБУ. Чи має комерційна організація ТОВ «Електронний світ України» такий висновок?

У цій ситуації готувати, підписувати та зберігати звіти пропонується на порталі комерційної структури у відкритому вигляді! Це означає, що конфіденційні звіти платників зберігатимуться невідомо де, і можливість скористатися цією інформацією буде мати будь-хто. Зрозуміло, що про збереження конфіденційності не йдеться.

Термін дії сертифікатів ЕЦП — один рік, після цього треба поновити його легітимність. А хто буде поновлювати сертифікати ЕЦП, видані ДСЗ, якщо термін акредитації центру ДСЗ закінчується в жовтні цього року? Виникає запитання, хто буде взагалі підтверджувати легітимність цих сертифікатів, якщо центр, що їх видав, не в змозі підтвердити законність своєї діяльності?

Окрім того, усі контролюючі органи, які приймають звітність в електронному вигляді, опублікували на своїх офіційних сайтах формати, в яких приймаються ці звіти. Саме це дає можливість розробникам програмного забезпечення реалізувати у своїх бухгалтерських системах можливість підготовки звітів в електронному вигляді та їх подальше подання до контролюючих органів через Інтернет.

Державна служба зайнятості тримає свої формати електронних документів у таємниці. Чи є ця інформація державною таємницею? Як наслідок, для підприємств можливість підготувати і здати звітність в електронному вигляді до ДСЗ закрита. Чому Служба відмовляється від співпраці з будь-якими іншими акредитованими центрами?

За даними, які наводять акредитовані центри, на сьогодні вже 150 тисяч підприємств перейшли на подання звітності електронною поштою. Ці підприємства вже сплатили кошти на придбання сертифікатів ЕЦП та за програмне забезпечення, яке надає можливість формувати у відповідному форматі, підписувати та надсилати за допомогою електронної пошти звіти до контролюючих органів. За словами розробників програмного забезпечення, вони неодноразово зверталися до Державної служби зайнятості з проханням відкрити формат електронних документів і підтримати приймання та обробку електронних звітів з використанням сертифікатів існуючих акредитованих сертифікаційних центрів. На жаль, їх не почули. Але нав’язливо примушують отримати безкоштовно нові ключі, але програму для використання цих ключів ми повинні придбати за гроші? У нас є ключі інших центрів, є відповідні програми для використання цих ключів. Механізм подання звітності вже відпрацьовано. Що заважає Службі приєднатися до існуючої системи?

 

Ситуація, яка склалася у Службі зайнятості, підриває не тільки віру у впровадження електронного документообігу в Україні, а ще й дуже нагадує свавілля, а тому підриває довіру до влади. І зараз, в умовах кризи, коли кожному підприємству дуже важко заробити кошти та своєчасно сплатити податки, ДСЗ вимагає від платників додаткових фінансових навантажень на користь якоїсь комерційної структури, фактично зробленої «під себе».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі