Теми статей
Обрати теми

Соціальні мережі: чи є користь?

Редакція БК
Стаття

Соціальні мережі: чи є користь?

img 1

Мережею давно гуляє анекдот про те, як на співбесіді при влаштуванні на роботу претендента запитують, чи знає він сайт «Одноклассники.ру». Отримавши позитивну відповідь, кадровик повідомляє претенденту, що співбесіду закінчено і йому відмовлено в місці роботи. Певна частка істини в цьому анекдоті є: такі інтернет-ресурси стали справжнім пожирачем часу для багатьох сучасних користувачів, а тому — справжнім лихом для роботодавців, які часто змушені блокувати доступ до цих ресурсів. Але чи означає це, що всі соціальні мережі — це зло? Звісно ж ні!

Надія БАЛОВСЯК, доцент кафедри інформаційних систем та мереж Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ, Internetessa.com

 

Незважаючи на заборони, аудиторія соціальних мереж збільшується з кожним днем. Складно знайти сучасного користувача Інтернету, який би не чув про сервіси «В Контакте»

http://vkontakte.ru/ , «Одноклассники» www.odnoklassniki.ru або Facebook http://facebook.com . Аудиторія найпопулярнішої соціальної мережі на пострадянському просторі — «В Контакте» — перевищила 30 млн користувачів, а світовим лідером серед цих сервісів є Facebook, його аудиторія перевищує 300 млн осіб. Акаунт у соціальній мережі вже давно перетворився на онлайнову візитну картку, посилання на свої профайли в соціальних мережах стало прийнято писати на паперових візитках та вказувати в підписах до електронних листів.

Сучасні соціальні мережі — це популярне, однак одне з найсуперечливіших явищ сучасного Інтернету. Чи потрібні вони пересічним людям? Чи можна отримати користь від онлайнового проведення часу на сторінках цих сайтів? Спробуємо відповісти на ці запитання і зрозуміти, що ж таке соціальні мережі — шкода чи користь для звичайних людей та роботодавців.

Багато нових веб-проектів включають до свого функціоналу функції соціальної мережі. Соціальними мережами стали називати навіть просто тематичні ресурси. Соціальні мережі скрізь — для колег, колишніх однокласників, друзів або фахівців однієї професії.

Ці сервіси можна розділити на декілька типів. Насамперед це соціальні мережі універсальної спрямованості, призначені для спілкування знайомих та друзів. Це відомі «Одноклассники», «В Контакте», а також Facebook, що набирає популярності в Україні та Росії (і вже давно популярний у всьому світі).

Переваги таких соціальних сервісів очевидні. Це пошук друзів, знайомих та людей, з якими через низку обставин було загублено зв’язок. Як ще знайти колишніх однокласників або однокурсників, якщо не за допомогою всім відомої соціальної мережі? Ці сервіси дозволяють завжди бути на зв’язку з людьми, які перебувають далеко від нас.

Друга перевага — пошук нових знайомих. Багато соціальних мереж (наприклад, «В Контакте» та Facebook) дозволяють зазначати свої інтереси. А за допомогою функцій таких сервісів можна здійснювати пошук людей з такими самими інтересами, особливо якщо ці інтереси — досить незвичайні. До того ж у багатьох соціальних мережах є групи, що об’єднують користувачів з однаковими інтересами. У таких групах можна спілкуватися, обмінюватися цікавими речами і таким чином розширити коло знайомств з однодумцями.

Крім цього, на сторінках соціальних мереж можна обмінюватися фотографіями, музикою та файлами.

Отже, звичайна соціальна мережа загального напрямку — це інструмент, що дозволяє завести нові знайомства або підтримувати старі контакти.

До другого типу соціальних мереж можна віднести ділові соціальні мережі. Найпопулярнішими з них є:

— «Мой круг» —

www.moikrug.ru (рис. 1);

img 2

— «Профессионалы» —

www.professionali.ru ;

— LinkedIn —

www.linkedin.com ;

— Profeo —

www.profeo.ua .

Іншими популярними сервісами цього типу можна назвати співтовариство менеджерів E-xecutive —

www.e-xecutive.ru , мережі RB — www.rb.ru та PRO2 — www.pro2.ru, проект «В штате» — www.vshtate.ru , співтовариство «Я топ» — www.yatop.com.ua , Atlaskit — www.atlaskit.com.

Ці мережі, з одного боку, схожі на «Одноклассников» або «В Контакте», з іншого — у них своє, зовсім інше призначення, відповідно і поведінка користувачів, і вигляд їх профайлів у ділових соціальних мережах мають бути доречними і відповідати цілям проекту. Насамперед ці сервіси дозволяють кожному створити свій професійний портрет в Інтернеті. Профайл у діловій соціальній мережі є онлайновим варіантом ділового резюме. На сторінках таких сервісів потрібно вказати освіту, досвід роботи, уміння та навички. Для кожного профайлу в діловій соціальній мережі формується зручне посилання, наприклад

http://balovsyak.moikrug.ru/. Це посилання можна вказати в підпису у своєму електронному листі або надати потенційному роботодавцю, який зможе за його допомогою зрозуміти, з якою людиною він має справу.

У великих зарубіжних компаніях близько 20 % менеджерів з персоналу заявили, що постійно переглядають соціальні мережі з метою пошуку нових співробітників та відстежування того, що розміщують в Інтернеті колеги нинішні.

Важливим елементом будь-якої соціальної мережі є друзі — інші користувачі, додані до спеціального списку власника акаунта. Однак у діловій соціальній мережі процес додавання до друзів означає відображення реально існуючих ділових зв’язків між людьми. Серед інтернет-фахівців уже давно ходова фраза: «Навіщо мені його резюме, я краще подивлюся на його сторінку та список друзів в LinkеdIn». Наприклад, якщо серед ваших друзів виявляться люди шановані і відомі у своїй сфері діяльності, то це багато про що скаже читачам вашого профайлу. Це означає, що власник акаунта ділової соціальної мережі перетинався або працював разом з відомими фахівцями, що дозволить збільшити рівень довіри до такої людини. Додавання до друзів у ділових соціальних мережах здійснюється тільки з обопільної згоди — інший користувач сервісу має дати згоду на його додавання до друзів або до першого кола (як у мережі «Мой круг»). Отже, якщо відома та шанована людина погодилася на додавання її до ваших друзів, це знак для інших про те, що ви з нею десь перетиналися.

У наш час соціальні мережі є особливо важливими засобами пошуку роботи і чимало HR-спеціалістів шукають співробітників саме в соціальних мережах. Для претендентів соціальні мережі зручні тим, що одним клацанням можна вказати, що людина шукає роботу, а отже, потрапити до поля зору потенційних роботодавців. Відповідний напис з’явиться поряд з її профайлом, а при пошуку учасників мережі можна задати відображення тільки тих, хто шукає роботу. Такий пошук співробітників у професійних соціальних мережах часто зручніший, ніж, наприклад, на звичайних рекрутингових сайтах з вакансіями та резюме. Головною перевагою соціальних мереж для роботодавців є не лише наявність резюме в соціальній мережі. Тут докладно зазначено зв’язки людини, які дозволять зробити висновок, приміром, про те, чи достатньо серйозна людина, чи котирується вона як фахівець серед своїх колег, чи знають її як хорошого фахівця. За бажанням майбутній роботодавець може запитати характеристики людини в інших користувачів соціальної мережі.

Крім того, багато сервісів цього типу пропонують своїм користувачам можливість рекомендувати послуги один одного. Наприклад, у мережі «Мой круг» користувачі можуть написати факт про іншу людину («виконує всі завдання вчасно», «чудовий організатор»), а інші люди цей факт можуть підтвердити. Переглянувши список людей, які дали свої рекомендації, можна звернутися до них та уточнити дещо про особу претендента.

Крім того, у соціальних мережах рекрутери переглядають резюме не тільки тих, хто шукає роботу: за допомогою ділових соціальних мереж часто знаходять просто хороших фахівців, які не зайняті пошуками вакансій. Тому користувачам потрібно стежити за актуальністю свого резюме в діловій мережі.

Для користувачів соціальні мережі можуть бути хорошим інструментом пошуку колег. Багато соціальних мереж дозволяють створювати онлайнові співтовариства за інтересами та спілкуватися фахівцям між собою. Такі можливості доступні користувачам української соціальної мережі Profeo та англомовної LinkedIn. У Profeo, наприклад, є групи «Бухгалтерія/Оподаткування» та «Консалтинг/Аудит» (рис. 2).

img 3

Крім того, останнім часом усе частіше потенційні роботодавці стали використовувати соціальні мережі для отримання додаткової інформації про працівника. При цьому використовуються і ділові соціальні мережі, і звичайні, а також — блоги (

livejournal.ru) та фотохостинги (fotki.yandex.ru). Дані, доступні тут, допоможуть скласти більш зрозумілий та точний портрет працівника, ніж найдокладніше резюме. Тому потрібно дуже акуратно стежити за тим, що з’являється в онлайні у вільному доступі. В онлайні, особливо в соціальних мережах, не місце для розміщення фото з відпочинку в не зовсім тверезому вигляді або приколів з останнього корпоративного банкету. Профайл має бути максимально професійним і мінімально особистим, у ньому повинна відображуватися професійна діяльність та інтереси, а не особисте життя та пригоди.

У великих зарубіжних компаніях кожний п’ятий роботодавець у результаті опитування дослідницької компанії CarierBuilder заявив, що шукав потрібних йому працівників тільки через соціальні мережі, 30 % роботодавців відмовляли фахівцю, вивчивши їх профайли в одній або декількох соціальних мережах, а понад 60 % заявили, що на їх рішення щодо прийняття на роботу або відмову від місця вплинув профайл користувача в соціальній мережі. Інтернет дозволяє дістатися до потенційного співробітника за декілька клацань і побачити всі обличчя, усі іпостасі людини. Вивчення онлайнової репутації стало на заході одним із важливих етапів у прийнятті на роботу.

Не можна сказати, що в соціальних мереж є тільки плюси, сервіси цього типу мають і чимало недоліків. Це відсутність реального спілкування та анонімність, що дозволяє обдурити співбесідника. Соціальні мережі забирають надто багато часу, особливо сервіси типу «Одноклассников», феномен яких уже активно вивчають психологи.

 

Загалом соціальні мережі, як і все у цьому світі, мають переваги і недоліки. Потрібно просто активно експлуатувати перше та пам’ятати про друге, і тоді ці сервіси стануть вам у добрій пригоді.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі