Закриття місяця та підбиття підсумків. Частина 2
У попередньому номері ми розглянули регламентні операції, що виконуються документом «Закрытие месяца» в бухгалтерському обліку. Сьогодні ж поговоримо про операції, що здійснюються в податковому обліку, а також підіб’ємо підсумок фінансової діяльності підприємства. Ганна САРАЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор» |
Нагадаю, що регламентні операції в податковому обліку оформляються документом «
Закрытие месяца» (рис. 1) щокварталу. Розглянемо кожну з операцій докладніше.
ФОРМУВАННЯ ЗАЛИШКУ НЕЗАВЕРШЕНОГО ВИРОБНИЦТВА
При виконанні цієї операції залишки незавершеного виробництва в податковому обліку прирівнюються до сумового залишку згідно з бухгалтерським обліком та відображаються проводками в податковому обліку приросту/убутку запасів. В основу операцій покладено методику, відповідно до якої окремий розрахунок собівартості продукції в податковому обліку не ведеться, а податкова собівартість прирівнюється до бухгалтерської, розрахованої на підставі
П(С)БО 16.У податковому обліку документ формує проводки, наведені на рис. 3.
РОЗПОДІЛ СУМИ ПОЛІПШЕННЯ ОЗ
При виконанні операції «
Распределение суммы улучшения основных средств» сума, накопичена на рахунках «ОМГ» і «ОМО», розподіляється на валові витрати і балансову вартість ОФ. Розподіл відбувається згідно з показником річного відсотка, установленим у «Параметрах налогового учета» (див. рис. 2 — меню «Предприятие → Учетная политика»). Розмір річного відсотка встановлюється відповідно до п.п. 8.7.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі — Закон про податок на прибуток) і становить 10 % від сукупної балансової вартості всієї групи основних фондів станом на початок звітного періоду.На рис. 3 наведено проводки, що формуються при здійсненні операцій «
Формирование остатка незавершенного производства» та «Распределение суммы улучшения основных средств».
СПИСАННЯ ВАРТОСТІ ГРУП ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ, ЩО ВИБУЛИ
Операція «
Списание стоимости выбывших групп основных средств» виконує списання на валові витрати вартісних залишків за групами ОЗ, для яких:— не передбачено пооб’єктного обліку;
— на кінець кварталу всі основні засоби групи списано (кількість дорівнює нулю).
Важливо!
Статті податкових декларацій для списання має бути попередньо визначено в регістрі відомостей «Сведения о группах основных средств (НУ)».Ця операція має виконуватися лише в останньому місяці кварталу, коли вартість групи основних засобів на кінець поточного кварталу сформовано. Проводки по рахунках податкового Плану рахунків виконуються першим днем наступного кварталу.
НОРМУВАННЯ ВИТРАТ
Згідно з чинним законодавством нормуванню підлягають витрати, пов’язані з:
— гарантійним обслуговуванням;
— проведенням передпродажних і рекламних заходів;
— страхуванням;
— купівлею ПММ та орендою автомобіля.
Документ «
Закрытие месяца» виконує нормування всіх перелічених витрат. Норми витрат, відповідно до яких відбувається розподіл, установлені в «Параметрах налогового учета» (рис. 4) та ґрунтуються на вимогах Закону про податок на прибуток.Стисло зупинимося на кожній із цих операцій. Отже, перша — «
Нормирование расходов на рекламу» — виконує розрахунок та коригування відповідних валових витрат до рівня допустимої суми витрат на передпродажні та рекламні заходи. Величина цих витрат не повинна перевищувати 2 % оподатковуваного прибутку підприємства платника податку на прибуток за минулий рік (п.п. 5.4.4 Закону про податок на прибуток).У відповідних документах для відображення в податковому обліку витрат на рекламу використовується стаття «
Затраты на предпродажные рекламные мероприятия» (рис. 5).Поставивши в документі «
Закрытие месяца» прапорець напроти операції «Нормирование расходов на рекламу» і зазначивши на закладці «Дополнительно» розмір оподатковуваного прибутку в сумі 50 тис. грн., проведемо документ. У результаті в податковому обліку буде сформовано проводки, наведені на рис. 6.Таким чином, із загальної суми витрат на рекламні заходи (3510 грн.) за третій квартал документом
«Закрытие месяца» було здійснено коригування валових витрат: дозволену суму — 2 % оподатковуваної суми прибутку за минулий період — списано на валові витрати, на решту відкориговано суму ВВ.Операція «
Нормирование расходов на гарантийный ремонт» здійснює розрахунок витрат на гарантійний ремонт відповідно до п.п. 5.4.3 Закону про податок на прибуток, а також коригування валових витрат, зменшуючи їх до дозволеної суми. Норма витрат на гарантійний ремонт задається в параметрах податкового обліку у вигляді відсотка від вартості проданих товарів, щодо яких не минув термін гарантійної заміни.Здійснення цієї операції неможливе, якщо не було проведено документ «
Установка гарантийных сроков (налоговый учет)», у якому задають гарантійні терміни для різних номенклатурних груп (рис. 7).Нагадаю, що не включаються до складу валових витрат витрати платника податку, пов’язані з оперативною орендою легкового автомобіля, і витрати на придбання пально-мастильних матеріалів для легкових автомобілів у розмірі 50 % від понесених витрат (п.п. 5.4.10 Закону про податок на прибуток). Розрахунок та коригування цих валових витрат здійснює операція «
Нормирование расходов на ГСМ».Загальна сума витрат на ПММ, що підлягає нормуванню, визначається з накопичених оборотів за передбаченою для цієї мети статтею валових витрат «
ГСМ для легковых авто».Операція «
Нормирование расходов на страхование» виконує розрахунок суми витрат на страхування (відповідно до п.п. 5.4.6 Закону про податок на прибуток) і формує коригувальні проводки щодо валових витрат, зменшуючи їх до дозволеної суми.Ці витрати накопичуються в передбаченій для цієї мети статті валових витрат «
Расходы на страхование».
Технологічні операції в податковому обліку
У цьому підрозділі тільки одна операція — «
Закрытие регистров налогового учета». При включеному прапорці документ формує рухи в регістрах податкового обліку «Продажи налоговый учет» і «Приобретения налоговый учет». Виконання цієї операції дозволить дещо зменшити розмір інформаційної бази та збільшити швидкість проведення документів у податковому обліку. Операцію найкраще здійснювати щокварталу.
Визначення фінансового результату
Документ «
Определение финансовых результатов» (меню «Операции → Регламентные операции») призначено для визначення фінансового результату діяльності підприємства та формування залишку нерозподіленого прибутку (непокритого збитку).Документ слід проводити наприкінці місяця, після відображення всіх господарських операцій, що впливають на доходи і витрати, включаючи витрати з податку на прибуток. При закритті доходів і витрат залишки з рахунків класів 7, 8 і 9 списуються на відповідні субрахунки рахунка 79 «Фінансові результати» (рис. 8).
Фінансовий результат може бути як додатним, так і від’ємним. Залишок по кредиту субрахунків рахунка 79 — це прибуток підприємства, а по дебету — збитки. Сальдо субрахунків рахунка 79 при закритті списується на рахунок 44 «Нерозподілений прибуток (непокриті збитки)». По кредиту субрахунків рахунка 44 відображається збільшення прибутку; по дебету — збитки та використання прибутку.
При проведенні документа з установленим прапорцем «
Рассчитывать прибыль/убыток» отриманий фінансовий результат з урахуванням використаного в поточному періоді прибутку (субрахунок 443 «Прибуток, використаний у звітному періоді») списується на субрахунок 441 «Нерозподілений прибуток» або 442 «Непокритий збиток».Перевірити коректність закриття місяця допоможе звіт «
Анализ состояния бухгалтерского учета» (рис. 9). Звіт призначено для аналізу плану рахунків у частині складу рахунків (субрахунків) і структури аналітичного обліку з метою виявлення можливих помилок формування звітності, а також для виявлення технічних бухгалтерських помилок.Цей звіт допоможе виявити помилки, що впливають на формування бухгалтерської звітності.
Перед формуванням звіту необхідно вибрати організацію, щодо якої здійснюватиметься аналіз, і зазначити період, за який необхідно аналізувати інформацію.
Технологічний аналіз бухгалтерського обліку складається з таких 4 етапів:
1. Аналіз робочого плану рахунків
— програма порівнює робочий план рахунків з еталонним планом рахунків, рекомендованим фірмою «1С», і повідомляє про виявлені невідповідності.2. Аналіз рахунків, що підлягають закриттю наприкінці звітного періоду, — виявляє серед рахунків ті, що підлягають закриттю, та ті, які мають сальдовий залишок.
3.
Аналіз бухгалтерських підсумків — виявляє помилкові залишки на бухгалтерських рахунках, помилки ведення кількісного обліку, помилки переоцінки валютних коштів на кінець звітного періоду (має бути встановлено курс валют на кінець звітного періоду).4.
Аналіз бухгалтерських проводок — проводки в бухгалтерському регістрі порівнюються з базою недопустимих проводок. Якщо недопустиму проводку буде виявлено, програма видасть рядок з помилкою, де буде зазначено, яка кореспонденція викликала підозру, і надано стислий коментар.У разі наявності помилок у будь-якому розділі звіту, двічі клацнувши мишкою по рядку з помилкою, можна викликати картку рахунка чи форму операції з помилковою проводкою.
На цьому ми закінчуємо знайомство з регламентними операціями. Чекаю ваших листів на
bk@id.factor.ua або на форумі редакції www.bk.factor.ua/forum. Успішної роботи!