Теми статей
Обрати теми

Закриття місяця та підбиття підсумків. Частина 2

Редакція БК
Стаття

Закриття місяця та підбиття підсумків. Частина 2

 

img 1 

У попередньому номері ми розглянули регламентні операції, що виконуються документом «Закрытие месяца» в бухгалтерському обліку. Сьогодні ж поговоримо про операції, що здійснюються в податковому обліку, а також підіб’ємо підсумок фінансової діяльності підприємства.

Ганна САРАЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Нагадаю, що регламентні операції в податковому обліку оформляються документом «

Закрытие месяца» (рис. 1) щокварталу. Розглянемо кожну з операцій докладніше.

img 2

 

ФОРМУВАННЯ ЗАЛИШКУ НЕЗАВЕРШЕНОГО ВИРОБНИЦТВА

При виконанні цієї операції залишки незавершеного виробництва в податковому обліку прирівнюються до сумового залишку згідно з бухгалтерським обліком та відображаються проводками в податковому обліку приросту/убутку запасів. В основу операцій покладено методику, відповідно до якої окремий розрахунок собівартості продукції в податковому обліку не ведеться, а податкова собівартість прирівнюється до бухгалтерської, розрахованої на підставі

П(С)БО 16.

У податковому обліку документ формує проводки, наведені на рис. 3.

 

РОЗПОДІЛ СУМИ ПОЛІПШЕННЯ ОЗ

При виконанні операції «

Распределение суммы улучшения основных средств» сума, накопичена на рахунках «ОМГ» і «ОМО», розподіляється на валові витрати і балансову вартість ОФ. Розподіл відбувається згідно з показником річного відсотка, установленим у «Параметрах налогового учета» (див. рис. 2 — меню «Предприятие → Учетная политика»). Розмір річного відсотка встановлюється відповідно до п.п. 8.7.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі — Закон про податок на прибуток) і становить 10 % від сукупної балансової вартості всієї групи основних фондів станом на початок звітного періоду.

img 3

На рис. 3 наведено проводки, що формуються при здійсненні операцій «

Формирование остатка незавершенного производства» та «Распределение суммы улучшения основных средств».

img 4

 

СПИСАННЯ ВАРТОСТІ ГРУП ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ, ЩО ВИБУЛИ

Операція «

Списание стоимости выбывших групп основных средств» виконує списання на валові витрати вартісних залишків за групами ОЗ, для яких:

— не передбачено пооб’єктного обліку;

— на кінець кварталу всі основні засоби групи списано (кількість дорівнює нулю).

Важливо!

Статті податкових декларацій для списання має бути попередньо визначено в регістрі відомостей «Сведения о группах основных средств (НУ)».

Ця операція має виконуватися лише в останньому місяці кварталу, коли вартість групи основних засобів на кінець поточного кварталу сформовано. Проводки по рахунках податкового Плану рахунків виконуються першим днем наступного кварталу.

 

НОРМУВАННЯ ВИТРАТ

Згідно з чинним законодавством нормуванню підлягають витрати, пов’язані з:

— гарантійним обслуговуванням;

— проведенням передпродажних і рекламних заходів;

— страхуванням;

— купівлею ПММ та орендою автомобіля.

Документ «

Закрытие месяца» виконує нормування всіх перелічених витрат. Норми витрат, відповідно до яких відбувається розподіл, установлені в «Параметрах налогового учета» (рис. 4) та ґрунтуються на вимогах Закону про податок на прибуток.

img 5

Стисло зупинимося на кожній із цих операцій. Отже, перша — «

Нормирование расходов на рекламу» — виконує розрахунок та коригування відповідних валових витрат до рівня допустимої суми витрат на передпродажні та рекламні заходи. Величина цих витрат не повинна перевищувати 2 % оподатковуваного прибутку підприємства платника податку на прибуток за минулий рік (п.п. 5.4.4 Закону про податок на прибуток).

У відповідних документах для відображення в податковому обліку витрат на рекламу використовується стаття «

Затраты на предпродажные рекламные мероприятия» (рис. 5).

img 6

Поставивши в документі «

Закрытие месяца» прапорець напроти операції «Нормирование расходов на рекламу» і зазначивши на закладці «Дополнительно» розмір оподатковуваного прибутку в сумі 50 тис. грн., проведемо документ. У результаті в податковому обліку буде сформовано проводки, наведені на рис. 6.

img 7

Таким чином, із загальної суми витрат на рекламні заходи (3510 грн.) за третій квартал документом

«Закрытие месяца» було здійснено коригування валових витрат: дозволену суму — 2 % оподатковуваної суми прибутку за минулий період — списано на валові витрати, на решту відкориговано суму ВВ.

Операція «

Нормирование расходов на гарантийный ремонт» здійснює розрахунок витрат на гарантійний ремонт відповідно до п.п. 5.4.3 Закону про податок на прибуток, а також коригування валових витрат, зменшуючи їх до дозволеної суми. Норма витрат на гарантійний ремонт задається в параметрах податкового обліку у вигляді відсотка від вартості проданих товарів, щодо яких не минув термін гарантійної заміни.

Здійснення цієї операції неможливе, якщо не було проведено документ «

Установка гарантийных сроков (налоговый учет)», у якому задають гарантійні терміни для різних номенклатурних груп (рис. 7).

img 8

Нагадаю, що не включаються до складу валових витрат витрати платника податку, пов’язані з оперативною орендою легкового автомобіля, і витрати на придбання пально-мастильних матеріалів для легкових автомобілів у розмірі 50 % від понесених витрат (п.п. 5.4.10 Закону про податок на прибуток). Розрахунок та коригування цих валових витрат здійснює операція «

Нормирование расходов на ГСМ».

Загальна сума витрат на ПММ, що підлягає нормуванню, визначається з накопичених оборотів за передбаченою для цієї мети статтею валових витрат «

ГСМ для легковых авто».

Операція «

Нормирование расходов на страхование» виконує розрахунок суми витрат на страхування (відповідно до п.п. 5.4.6 Закону про податок на прибуток) і формує коригувальні проводки щодо валових витрат, зменшуючи їх до дозволеної суми.

Ці витрати накопичуються в передбаченій для цієї мети статті валових витрат «

Расходы на страхование».

 

Технологічні операції в податковому обліку

У цьому підрозділі тільки одна операція — «

Закрытие регистров налогового учета». При включеному прапорці документ формує рухи в регістрах податкового обліку «Продажи налоговый учет» і «Приобретения налоговый учет». Виконання цієї операції дозволить дещо зменшити розмір інформаційної бази та збільшити швидкість проведення документів у податковому обліку. Операцію найкраще здійснювати щокварталу.

 

Визначення фінансового результату

Документ «

Определение финансовых результатов» (меню «Операции → Регламентные операции») призначено для визначення фінансового результату діяльності підприємства та формування залишку нерозподіленого прибутку (непокритого збитку).

Документ слід проводити наприкінці місяця, після відображення всіх господарських операцій, що впливають на доходи і витрати, включаючи витрати з податку на прибуток. При закритті доходів і витрат залишки з рахунків класів 7, 8 і 9 списуються на відповідні субрахунки рахунка 79 «Фінансові результати» (рис. 8).

img 9

Фінансовий результат може бути як додатним, так і від’ємним. Залишок по кредиту субрахунків рахунка 79 — це прибуток підприємства, а по дебету — збитки. Сальдо субрахунків рахунка 79 при закритті списується на рахунок 44 «Нерозподілений прибуток (непокриті збитки)». По кредиту субрахунків рахунка 44 відображається збільшення прибутку; по дебету — збитки та використання прибутку.

При проведенні документа з установленим прапорцем «

Рассчитывать прибыль/убыток» отриманий фінансовий результат з урахуванням використаного в поточному періоді прибутку (субрахунок 443 «Прибуток, використаний у звітному періоді») списується на субрахунок 441 «Нерозподілений прибуток» або 442 «Непокритий збиток».

Перевірити коректність закриття місяця допоможе звіт «

Анализ состояния бухгалтерского учета» (рис. 9). Звіт призначено для аналізу плану рахунків у частині складу рахунків (субрахунків) і структури аналітичного обліку з метою виявлення можливих помилок формування звітності, а також для виявлення технічних бухгалтерських помилок.

img 10

Цей звіт допоможе виявити помилки, що впливають на формування бухгалтерської звітності.

Перед формуванням звіту необхідно вибрати організацію, щодо якої здійснюватиметься аналіз, і зазначити період, за який необхідно аналізувати інформацію.

Технологічний аналіз бухгалтерського обліку складається з таких 4 етапів:

1. Аналіз робочого плану рахунків

— програма порівнює робочий план рахунків з еталонним планом рахунків, рекомендованим фірмою «1С», і повідомляє про виявлені невідповідності.

2. Аналіз рахунків, що підлягають закриттю наприкінці звітного періоду, — виявляє серед рахунків ті, що підлягають закриттю, та ті, які мають сальдовий залишок.

3.

Аналіз бухгалтерських підсумків — виявляє помилкові залишки на бухгалтерських рахунках, помилки ведення кількісного обліку, помилки переоцінки валютних коштів на кінець звітного періоду (має бути встановлено курс валют на кінець звітного періоду).

4.

Аналіз бухгалтерських проводок — проводки в бухгалтерському регістрі порівнюються з базою недопустимих проводок. Якщо недопустиму проводку буде виявлено, програма видасть рядок з помилкою, де буде зазначено, яка кореспонденція викликала підозру, і надано стислий коментар.

У разі наявності помилок у будь-якому розділі звіту, двічі клацнувши мишкою по рядку з помилкою, можна викликати картку рахунка чи форму операції з помилковою проводкою.

 

На цьому ми закінчуємо знайомство з регламентними операціями. Чекаю ваших листів на

bk@id.factor.ua або на форумі редакції www.bk.factor.ua/forum. Успішної роботи!
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі