Теми статей
Обрати теми

Закриття місяця та підбиття підсумків

Редакція БК
Стаття

Закриття місяця та підбиття підсумків

 

img 1

У попередніх статтях ми розглянули основи роботи з усіма підсистемами «1С:Бухгалтерії 8». Настав час підбити підсумок і заразом познайомитися з документом «Закрытие месяца».

Ганна САРАЄВА , економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Протягом місяця бухгалтер відображає в інформаційній базі велику кількість господарських операцій:

— придбання і реалізацію будь-яких матеріальних та нематеріальних активів;

— випуск продукції;

— нараховує заробітну плату працівникам та веде кадровий облік.

Відкоригувати суми за деякими зі здійснених операцій наприкінці місяця, а також провести операції, які необхідно виконувати один раз на місяць (нарахування амортизації, списання витрат майбутніх періодів тощо), допоможе документ «Закрытие месяца» (меню «Операции → Регламентные операции»).

До початку роботи з документом рекомендую:

— перепровести всі документи у хронологічній послідовності;

— перевірити правильність відображення в обліку господарських операцій.

Виконаємо першу рекомендацію — перепроведемо всі документи за допомогою обробки «Групповое перепроведение документов» (меню «Сервис Групповое перепроведение документов»). У вікні вказуємо дату, починаючи з якої необхідно перепровести всі документи, організацію та натискуємо на кнопку «Выполнить» (рис. 1).

img 2

А от перевірити правильність ведення обліку та відображення конкретних господарських операцій допоможе «

Экспресс-проверка ведения учета» (рис. 2 на с. 23), яку можна викликати через меню «Операции Регламентные операции». Ця автоматизована процедура перевіряє дані на відповідність закладеній у програмі методології обліку та законодавству, допомагає виявити помилки у веденні обліку, підказує можливі причини їх виникнення, дає рекомендації щодо їх виправлення.

img 3

До початку перевірки слід:

1) у шапці форми вказати підприємство, для якого проводиться перевірка, та період, за який вона проводиться;

2) натиснувши на кнопку «

Перейти к настройке» на закладці «Список возможных проверок», задати параметри перевірки, тобто що саме перевірятиметься;

3) після того як параметри перевірки буде задано, натискуємо на кнопку «

Выполнить проверку».

За результатами перевірки програма сформує своєрідний звіт (рис. 3 на с. 24). У звіті буде видано інформацію про перевірку кожного з розділів обліку. У разі виявлення помилки у звіті можна отримати розшифровку знайденої помилки, можливі причини її виникнення, а також рекомендації щодо її виправлення.

img 4

Наприклад, на рис. 3 у розділі «

Учет налога на добавленную стоимость» програма знайшла помилку. Як виявилося, справа в непроведеному документі «Регистрация авансов в налоговом учете».

У разі виявлення помилок їх виправлення має бути повністю завершено перед початком використання процедури закриття місяця. І лише після того, як всі помилки виправлено, починаємо роботу з документом «

Закрытие месяца».

 

Закриття місяця

Документ «

Закрытие месяца» (рис. 4 на с. 24) автоматизує регламентні операції, що виконуються після закінчення місяця, а саме:

— нарахування амортизації основних засобів та нематеріальних активів;

— погашення вартості спецодягу та спецоснащення в експлуатації;

— переоцінка валютних коштів;

— списання витрат майбутніх періодів;

— списання прямих та непрямих витрат на результати господарської діяльності;

— закриття рахунків 90 і 91.

img 5

Регламентні операції, що виконуються документом «

Закрытие месяца», може бути оформлено як одним, так і різними примірниками цього документа. При цьому для більшості таких операцій обов’язково повинна дотримуватися послідовність їх виконання. Наприклад, для проведення переоцінки запасів має бути розраховано собівартість продукції, адже продукція є складовою частиною запасів, що переоцінюються. Тобто виконати операцію «Переоценка стоимости запасов» не вийде без проведення операції «Расчет и корректировка себестоимости продукции». До того ж кожну регламентну операцію можна проводити не більше одного разу на місяць у бухгалтерському обліку та одного разу на квартал у податковому. Отже, якщо ви у звітному періоді оформляєте декілька документів «Закрытие месяца», то стежте, щоб регламентні операції в них не повторювалися, інакше документ не зможе бути проведений.

Заповнюючи документ, слід зазначити період — останню дату місяця та організацію. Таблична частина документа складається з переліку регламентних операцій бухгалтерського та податкового обліку. Список операцій залежить від настройок облікової політики та схеми оподаткування організації. Наприклад, якщо організація не є платником податку на прибуток, то в табличній частині документа будуть відсутні регламентні операції з податкового обліку. Або ж якщо для організації в настройках облікової політики зазначено спосіб оцінки ТМЦ у роздробі «

по продажной стоимости», то в документі «Закрытие месяца» буде присутня операція «Расчет торговой наценки по проданным товарам».

На закладці «

Дополнительно» зазначають оподатковуваний прибуток минулого року. Це пов’язане з тим, що для деяких операцій у податковому обліку цей показник є основою для розрахунку суми операції (до таких операцій належать «Нормирование расходов на рекламу» тощо).

Для аналізу облікових записів документа «

Закрытие месяца» призначено набір довідок-розрахунків (меню «Операции Регламентные операции Справки-расчеты»). Довідки-розрахунки може бути сформовано й безпосередньо з документа «Закрытие месяца» (кнопка «Печать»). Кожна з довідок-розрахунків формується після проведення певної регламентної операції. Наприклад, довідка-розрахунок «Переоценка валютных средств» формується після проведення операції «Переоценка валютных средств».

Далі наведено стислі характеристики кожної з регламентних операцій документа «

Закрытие месяца».

 

НАРАХУВАННЯ АМОРТИЗАЦІЇ ОЗ
та НАРАХУВАННЯ АМОРТИЗАЦІЇ

НМА

Операції «

Начисление амортизации ОС» та «Начисление амортизации НМА» призначені для нарахування амортизації основних засобів і нематеріальних активів у бухгалтерському та податковому обліку (рис. 5). У бухгалтерському обліку ця операція виконується щомісячно, а в податковому — щоквартально.

 img 6

Нарахування амортизації не відбувається для об’єктів ОЗ, за якими її було нараховано протягом місяця. Наприклад, при виконанні операцій списання або передачі. Такі ситуації у програмі відстежуються автоматично.

 

ПЕРЕОЦІНКА ВАЛЮТ

Операція «

Переоценка валютных средств» у бухгалтерському обліку виконує перерахунок вартості за всіма рахунками, в яких установлено ознаку валютного обліку, крім немонетарних рахунків. Список немонетарних рахунків задається в регістрі відомостей «Немонетарные счета».

Принцип переоцінки полягає в тому, що залишок у валюті вважається незмінним, а залишок у гривневому еквіваленті розраховуються за курсом, зазначеним у регістрі відомостей «

Курсы валют» на момент проведення переоцінки. Якщо поточний залишок відрізняється від розрахованого залишку грошових коштів, то він коригується. При цьому величина коригування є курсовою різницею.

Для розрахунку та відображення в обліку курсових різниць має бути:

— установлено курси валют на останню дату періоду, що завершується, у регістрі «

Курсы валют»;

— задано рахунки обліку доходів і витрат від курсової різниці та значення їх аналітичного обліку в регістрі відомостей «

Параметры учета курсовых разниц».

Операція коригує гривневі залишки, залишки валюти цією операцією не коригуються, залишаючись незмінними. Проводки, сформовані документом «

Закрытие месяца» за операцією «Переоценка валютных средств» наведено на рис. 6 на с. 27.

img 7

За цією операцією можна сформувати довідку-розрахунок, друкарську форму якої наведено на рис. 7 на с. 27.

img 8

У податковому обліку переоцінці підлягають залишки за рахунками:

— «

ВЛ» балансова вартість валюти;

— «

ВЗ» взаєморозрахунки з контрагентами у валюті.

Статті для відображення курсової різниці задаються в параметрах податкового обліку. У податковому обліку виконується переоцінка балансової вартості готівкової та безготівкової валютної заборгованості (обліковується за рахунком «ВЗ») за договорами з видом «

Прочие» та ознакою «Подлежат переоценке».

 

Регламентні операції з бухгалтерського обліку

Регламентні операції з бухгалтерського обліку слід проводити щомісячно. Послідовність виконання деяких регламентних операцій має принциповий характер. Тому, якщо всі дії буде здійснено за допомогою декількох документів «

Закрытие месяца», то слід дотримуватися порядку, в якому вони розташовані в документі.

Документ проводить лише операції, навпроти яких установлено прапорець. Щодо них буде виконано всі необхідні розрахунки та сформовано відповідні проводки в бухгалтерському та податковому обліку.

 

Коригування фактичної вартості номенклатури

Першою в цьому списку стоїть операція «

Корректировка фактической стоимости номенклатуры». Вона виконується для підприємств, в яких спосіб списання матеріально-виробничих витрат (МВВ) в обліковій політиці встановлено у значенні «по средней». Протягом місяця списання МВВ здійснюється за середньою ціною, розрахованою на дату документа. При виконанні цієї операції формуються коригувальні проводки з бухгалтерського обліку, які доводять вартість списання ТМЦ до середньозваженої за місяць.

 

Списання витрат майбутніх періодів

Операцію «

Списание расходов будущих периодов » призначено для автоматичного розрахунку сум та їх списання з рахунка 39 «Витрати майбутніх періодів» до дебету рахунків обліку витрат, зазначених у довіднику «Расходы будущих периодов» (рис. 8 на с. 28).

img 9

Списання відбувається шляхом рівномірного розподілу загальної суми витрат на період, зазначений у довіднику «

Расходы будущих периодов».

 

Розрахунок собівартості готової продукції

Накопичення витрат та випуск продукції в «1С:Бухгалтерії» ведуться паралельно та незалежно один від одного протягом періоду. Потім здійснюється розрахунок фактичної собівартості за допомогою документа «

Закрытие месяца» з установленим прапорцем напроти операції «Расчет и корректировка себестоимости продукции (услуг)». Цю операцію призначено для розрахунку фактичної собівартості випущеної протягом місяця продукції. Вона закриває рахунок 91 «Загальновиробничі витрати» та рахунок 23 «Виробництво».

Нагадаю: перед проведенням цієї операції в обліковій політиці організації має бути задано такі настройки:

— на закладці «

Производство» необхідно настроїти алгоритми розподілу витрат рахунків 23 і 91;

— для багатопередільного виробництва вказати спосіб закриття рахунків витрат («

По переделам» або «По подразделениям»).

Нагадаємо про основні відмінності цих двох способів закриття рахунків витрат:

— «

По переделам» передбачає автоматичне визначення порядку закриття переділів;

— «

По подразделениям» передбачає ручну вказівку послідовності закриття рахунків виробничих витрат за підрозділами за допомогою документа «Установка порядка закрытия счетов по подразделениям».

Під терміном «переділ» розуміється деякий етап виробництва продукції, на якому з одних матеріальних цінностей виходять інші. Наведу приклад двопередільного виробництва.

 

Підприємство випускає плетені меблі, у виробничому процесі задіяно два цехи. Цех № 1 обробляє лозу, робить її придатною для подальшого використання, а в цеху № 2 вже безпосередньо збирають меблі.

Якщо для такого виробництва вказати порядок закриття:

1) цех № 2;

2) цех № 1,

то собівартість продукції взагалі не розрахується, оскільки не буде відома собівартість напівфабрикату 1. Але ж бувають і складніші процеси виробництва, тому і надається можливість ручного встановлення порядку закриття підрозділів.

Отже, якщо в обліковій політиці вибрано спосіб «

По подразделениям», необхідно в регістрі «Порядок подразделений для закрытия счетов» за допомогою документа «Установка подразделений для закрытия счетов» установити порядок підрозділів для закриття рахунків витрат при розрахунку собівартості готової продукції та напівфабрикатів.

Якщо в підрозділах на кінець звітного періоду визначено залишки в незавершеному виробництві, їх необхідно зареєструвати у вартісному виразі за допомогою документа «

Инвентаризация незавершенного производства».

Після проведення документа «

Закрытие месяца» за операцією «Расчет себестоимости готовой продукции» залишок за рахунком 23 дорівнюватиме залишку, зазначеному в документі «Инвентаризация незавершенного производства» за відповідний період.

Власне розрахунок відбувається в декілька етапів:

1) розрахунок прямих витрат виробництва;

2) розрахунок непрямих витрат виробництва;

3) перерахунок прямих витрат виробництва з урахуванням непрямих;

4) коригування вартості продукції з урахуванням розрахованої реальної собівартості.

За кожним виробничим рахунком, кожним підрозділом та номенклатурною групою буде зроблено коригувальні проводки (рис. 9).

img 10

Друкарські форми документа-довідки відображають розподіл витрат та фактичну собівартість продукції і послуг.

 

Переоцінка вартості запасів

Операція «

Переоценка стоимости запасов » доступна для організацій, в яких задано параметри оцінки запасів на дату балансу, а саме тип цін чистої вартості реалізації, рахунок та аналітика витрат переоцінки. Ці параметри задаються в регістрі відомостей «Параметры оценки запасов на дату баланса».

Уцінка або дооцінка (у межах зроблених раніше уцінок) здійснюється в кореспонденції з рахунком витрат, зазначеним у параметрах. Переоцінка вартості запасів виконується для всіх залишків запасів на всіх складах організації.

 

Розрахунок торговельної націнки за проданими товарами

Операція «

Расчет торговой наценки по проданным товарам » виконує розрахунок реалізованої середньої націнки в роздрібних точках для організацій, в яких облік у роздробі ведеться за продажними цінами (рис. 10 на с. 30). Протягом місяця при реєстрації продажів за роздрібними точками відображалася лише продажна вартість реалізованих товарів. При виконанні цієї операції буде розраховано та списано середню націнку за проданими товарами (рис. 11), що дозволить оцінити вартість залишків запасів на роздрібному складі на кінець періоду.

img 11

 

img 12

Операція відображається в бухгалтерському та податковому обліку.

 

Отже, ми розглянули основні регламентні операції, що виконуються документом «Закрытие месяца» за бухгалтерським обліком. А в наступній статті познайомимося з регламентними операціями податкового обліку. Чекаю ваших листів на

bk@id.factor.ua або на форумі редакції www.bk.factor.ua/forum . Успішної роботи!
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі