Теми статей
Обрати теми

Електронна «первинка» та облікові регістри в мінфінівському Положенні № 88

Редакція БК
Стаття

Електронна «первинка» та облікові регістри в мінфінівському Положенні № 88

 

img 1

Сучасний бухгалтер уже не уявляє себе без комп’ютера: бухгалтерські програми, бази законодавства, електронна звітність… Тим часом, такий важливий аспект облікової роботи, як первинні документи, досі залишався без уваги нормотворців. Положення № 88 не змінювалося від моменту затвердження. І ось відбулося — Мінфін визнав факт технічного прогресу та вніс відповідні зміни до цього документа, узаконивши електронні первинні документи та облікові регістри.

Юрій ЦИГАНОК, головний редактор, сертифікований бухгалтер-практик (CAP)

 

ПЕРВИННІ ДОКУМЕНТИ

Згідно із Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV (далі — Закон про бухоблік) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, що фіксують факт здійснення цих самих операцій. Первинні документи має бути складено під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо — безпосередньо після її закінчення (ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік).

При цьому ст. 1 Закону про бухоблік дає таке визначення терміна «первинний документ» — це документ, що містить відомості про господарську операцію та підтверджує сам факт її здійснення.

Детальніше визначення первинного документа надається в п. 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.94 р. № 88 (далі — Положення № 88). І тепер у ньому уточнюється, що первинні документи можуть бути створені як у письмовій, так і в електронній формі (природно, за винятком випадків, коли первинні документи повинні складатися на бланках суворої звітності).

А оскільки первинні документи повинні мати певні реквізити (ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік), то перелік цих реквізитів доповнено відповідно до «електронних реалій». Так, відповідно до п. 2.4 Положення № 88 первинні документи повинні мати такі обов’язкові реквізити:

— найменування підприємства, установи, від імені яких складено документ;

— назву документа (форми);

— дату і місце складання;

— зміст та обсяг господарської операції;

— одиницю виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі);

— посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції та правильність її оформлення;

особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Таким чином, до переліку обов’язкових реквізитів первинного документа, який тепер, як уже зазначалося, може бути складено в електронній формі, як аналог власноручного підпису внесено електронний підпис. При цьому згідно з п. 2.5 Положення № 88 електронний підпис накладається відповідно до законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

У контексті решти змін до Положення № 88 таке відсилання до «електронного» законодавства виглядає цілком природно. Так, у п. 2.3 Положення № 88 Мінфін уточнив, що первинні документи, створені в електронному вигляді, застосовуються в бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг. І створюватися електронні документи також повинні з дотриманням вимог цього законодавства (п. 2.12 Положення № 88).

Тому саме час пригадати про два «електронні» закони:

«Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 р. № 851-IV (далі — Закон про електронні документи);

«Про електронний цифровий підпис» від 22.05.2003 р. № 852-IV (далі — Закон про ЕЦП).

Відповідно до Закону про ЕЦП електронний підпис є одним із обов’язкових реквізитів електронного документа, який використовується для ідентифікації автора та/або підписувача електронного документа іншими суб’єктами електронного документообігу. Електронний підпис являє собою дані в електронній формі, які додаються до інших електронних даних або логічно з ними пов’язані та призначені для ідентифікації підписувача цих даних. Без електронного підпису електронний документ не може бути підставою для відображення обліку, та він узагалі не матиме юридичної сили.

З викладеного щодо електронного підпису випливає ще один практичний висновок: оскільки відносно електронних документів ідеться про електронний підпис узагалі, а не про один з його різновидів — електронний цифровий підпис (ЕЦП),

для електронних документів внутрішнього документообігу підприємств немає необхідності отримувати для всіх підписувачів посилені сертифікати ЕЦП. Такі сертифікати потрібні тільки для підписання документів, що належать до зовнішнього документообігу.

 

ОБЛІКОВІ РЕГІСТРИ

У цій частині Положення № 88 не дуже змінилося. Згідно з доповненим визначенням облікові регістри — це носії спеціального формату (паперові, електронні) у вигляді відомостей, ордерів, книг, журналів, машинограм тощо, призначені для хронологічного, систематичного або комбінованого накопичення, групування та узагальнення інформації з первинних документів, прийнятих до обліку.

Інакше кажучи, у Положенні № 88 нарешті узаконено електронний формат облікових регістрів, притому, що в бухгалтерській практиці вже давно застосовуються бухгалтерські програми, де він є стандартом де-факто.

У тій же «1С:Бухгалтерії 7.7» обліковими регістрами є добре знайомі користувачам електронні журнали операцій, проводок та Повний журнал. Традиційні ж облікові регістри — журнали-ордери та відомості — є у програмі нічим іншим, як стандартними звітами, які роздруковуються для тих, хто саме в такій формі звик сприймати бухгалтерську інформацію.

Це повністю узгоджується з вимогою п. 3.3 Положення № 88, згідно з яким підприємства та установи, які складають облікові регістри на електронних носіях, зобов’язані забезпечити технічні засоби для їх відтворення у зручному для читання вигляді. Що просто означає — роздрукувати їх у звичній формі.

 

ВИПРАВЛЕННЯ ПОМИЛОК

Тут зміни стосуються головним чином правил складання бухгалтерської довідки при виправленні помилок, допущених в облікових регістрах за минулий звітний період. Доповнений п. 4.3 Положення № 88 приписує в бухгалтерській довідці, що складається в місяці виявлення помилки, зазначати на додаток до помилкового (методом «червоне сторно») та правильного запису (сума, кореспонденція рахунків):

— причину помилки;

— посилання на документи та облікові регістри, в яких допущено помилку,

а також проставляти підпис працівника, який склав довідку, а після її перевірки — головного бухгалтера.

Слід зауважити, що згаданий спосіб виправлення помилок можна застосовувати для минулих періодів тільки в межах одного звітного року. При виправленні помилок, які були допущені в минулі роки, необхідно керуватися правилами П(С)БО 6.

Ще одна зміна відбулася в п. 4.6 Положення № 88. Тепер він містить вельми розпливчасту вимогу здійснювати виправлення помилок у первинних документах та облікових регістрах, створених у формі електронного документа, відповідно до законодавства.

 

ЗБЕРІГАННЯ

Оновлений розділ 6 Положення № 88 встановлює правила зберігання первинних документів, аналогічні їх паперовим аналогам.

Так, первинні документи, облікові регістри та бухгалтерська звітність, створені у формі електронного документа, повинні зберігатися на електронних носіях інформації у формі, що дозволяє перевірити їх цілісність на цих носіях, та протягом строку, який не повинен бути менше строку, установленого для відповідних документів на папері (п. 6.4 Положення № 88). Як відомо, згідно із Законом про бухоблік цей строк не може бути менше 3 років.

При цьому відповідно до п. 6.6 Положення № 88 строк зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської та іншої звітності в архіві підприємства, установи визначається згідно з нормативно-правовим актом з питань визначення строків зберігання документів, затвердженим центральним органом виконавчої влади у сфері архівної справи та діловодства. Тобто йдеться про Перелік типових документів, що утворюються в діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств, із зазначенням термінів зберігання документів, затверджений наказом Головного архівного управління при КМУ від 20.07.98 р. № 41.

Ще одне застереження: згідно із Законом про електронні документи, якщо неможливо виконати вимоги щодо зберігання електронних документів в електронному вигляді, їх необхідно зберігати на папері. Утім, на практиці складно уявити ситуацію, коли зберігання паперових носіїв було б більш надійним, ніж створення резервних копій інформації в електронному вигляді.

І останнє: навіть застосовуючи у власному документообігу виключно електронну форму первинних документів, на вимогу контролюючих або судових органів та своїх контрагентів підприємство, установа, як і раніше, зобов’язані за свій рахунок зробити копії таких документів на паперовому носії.

 

Такими є основні зміни в Положенні № 88. На завершення пропонуємо вашій увазі першоджерело — текст цього нормативного документа з усіма змінами, наведений на с. 36.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі