Теми статей
Обрати теми

Розподіл податкового кредиту з ПДВ

Редакція БК
Стаття

Розподіл податкового кредиту з ПДВ

 

img 1

У цій статті йтиметься про те, як у програмі «1С:Бухгалтерія 8.1» розподілити суму податкового кредиту з ПДВ щодо придбаних товарів (послуг) у разі здійснення підприємством одночасно оподатковуваних та не оподатковуваних ПДВ операцій. У статті розглянемо кілька ситуацій, з якими підприємство може зіткнутися у своїй діяльності.

Ірина АФАНАСЕНКО, консультант «1С», ТОВ «Максимум»

 

Точно знаємо, де використовуємо

Перша ситуація досить проста: у момент надходження товарів (послуг) уже відомо, для яких конкретно операцій їх призначено. У нашому прикладі це папір, що витрачається як матеріал на виробництво учнівських зошитів. Операції з реалізації учнівських зошитів не обкладаються ПДВ згідно з п.п. 5.1.2 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР (далі —

Закон про ПДВ). У разі якщо товари (послуги) призначено для операцій, що не обкладаються ПДВ, у табличній частині документа «Поступление товаров и услуг» як податкове призначення вибирають «Хоз.д-сть, не обл. НДС» і ставлять прапорець у графі «НДС включен в стоимость» (рис. 1).

img 2

У результаті такого вибору суму ПДВ буде включено до ціни матеріалу, уся сума витрат на придбання матеріалів буде включена до валових витрат і враховуватиметься при перерахунку за

п. 5.9 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР (у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР). Результат проведення документа «Поступление товаров и услуг» показано на рис. 2.

img 3

На підставі документа «

Поступление товаров и услуг» можна оформити документ «Регистрация входящего налогового документа». Для цього потрібно натиснути на піктограму «На основании» під заголовком документа або клацнути правою кнопкою миші по цьому документу в журналі документів «Поступление товаров и услуг» та вибрати з контекстного меню пункт «На основании». У результаті такого введення в документі «Регистрация входящего налогового документа» шапку і табличну частину буде автоматично заповнено інформацією з документа-підстави, у нашому випадку — з документа «Поступление товаров и услуг» (рис. 3).

img 4

Документ після проведення не сформує проводок у бухгалтерському обліку, зате заповнить регістри «

НДС налоговый кредит» та «Ожидаемый и подтвержденный НДС приобретений», дані яких, у свою чергу, перейдуть до Декларації з ПДВ та внутрішньої звітності з ПДВ (рис. 4).

img 5

Відповідно сума «вхідного» ПДВ в Реєстрі отриманих та виданих податкових накладних (далі — Реєстр податкових накладних) потрапляє до граф 8, 11 і 12, а в Декларації з ПДВ — до рядка 10.2. У додатку 5 «Розшифровка податкових зобов’язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» до Декларації з ПДВ такі операції буде наведено в розділі II «Податковий кредит»: «Операції з придбання з ПДВ, які не надають права на формування податкового кредиту» (рис. 8, 9, 10).

У разі коли товари, що придбаваються, призначено для використання в оподатковуваній ПДВ діяльності (наприклад, папір, що купується, витрачається на виробництво рекламних буклетів), то документ «

Поступление товаров и услуг» заповнюють із податковим призначенням «Хоз.д-сть» (рис. 5).

img 6

Після проведення документа виникає право на податковий кредит, і в обліку буде сформовано такі проводки:

— бухгалтерський облік:

Дт 201 — Кт 631 на суму 200,00 грн.;

Дт 6442 — Кт 631 на суму 40,00 грн.;

— податковий облік:

Дт ЗА — Кт на суму 200,00 грн.;

Дт ВВ — Кт ВВ на суму 200,00 грн.

Відповідно після оформлення документа «

Регистрация входящего налогового документа» буде сформовано проводку щодо збільшення податкового кредиту (рис. 6).

img 7

Суму «вхідного» ПДВ буде показано в Реєстрі податкових накладних у графах 8, 9, 10, у Декларації з ПДВ — у рядку 10.1, а в додатку 5 до Декларації з ПДВ — у розділі II «Податковий кредит»: «Операції з придбання з ПДВ, які надають право на формування податкового кредиту» (рис. 7, 8, 9).

img 8

 

img 9

 

img 10

 

Разові операції, що не обкладаються ПДВ

Друга ситуація можлива в разі, якщо не оподатковувані ПДВ операції в діяльності підприємства мають разовий, несистематичний характер. Наприклад, підприємство виготовляє тільки рекламні буклети, але несподівано отримує замовлення на виготовлення певної кількості учнівських зошитів. Тоді згідно з п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ такі матеріали вважаються проданими за їх звичайною ціною в тому періоді, на який припадає таке їх використання, але не нижче за ціну їх придбання, тобто йдеться, по суті, про умовний продаж таких матеріалів. При цьому сума ПДВ, що не відшкодовується, не відноситься до валових витрат згідно з

листом ДПАУ від 26.05.2006 р. № 173/2/15-0310. Водночас П(С)БО 9 дозволяє включити таку суму ПДВ до вартості товарів при визнанні та визначенні їх первісної вартості. У програмі цю ситуацію оформляють таким чином.

За допомогою документа «

Изменение налогового назначения запасов» нараховують зобов’язання з ПДВ. У шапці документа слід зазначити склад, на якому знаходяться матеріали. У табличній частині документа вибирають матеріал, призначений для операцій, що не обкладаються ПДВ, документ надходження, яким матеріал було оприбутковано на склад, кількість, облікову ціну матеріалу, а суму ПДВ буде розраховано автоматично. У графах «Налоговое назначение» і «Новое налоговое назначение» слід зазначити відповідно податкове призначення, з яким матеріал було оформлено на підприємство, — «Хоз.д-сть», і податкове призначення, що відповідає не оподатковуваним ПДВ операціям, — «Хоз. д-сть, не обл.НДС». Для того щоб нарахувати податкове зобов’язання з ПДВ, у графі «Метод корректировки» вибирають «Начислить обязательства». Усі інші параметри залишають незмінними (рис. 10).

img 11

На закладці «

Счета затрат» як рахунок витрат слід вибрати рахунок 201 «Сировина й матеріали» та відповідні цьому рахунку субконто для віднесення суми ПДВ, що не відшкодовується, на собівартість матеріалів. Якщо ж прийнято рішення не відносити цю суму ПДВ на собівартість матеріалів, то вибирають інший, відповідний ситуації рахунок витрат. Рахунки розрахунків із ПДВ тут заповнено автоматично (рис. 10).

У результаті проведення документа «

Изменение налогового назначения запасов» буде здійснено проводки, показані на рис. 11. Рахунок 6435 «Умовний продаж» додано до плану рахунків фірмою «1С» для зручності відображення в програмі операцій умовного продажу.

img 12

Тепер у режимі «

На основании» документа «Изменение налогового назначения запасов» можна оформити податкову накладну щодо умовного продажу наших матеріалів. Вид операції документа буде вибрано автоматично — «Условная продажа», також автоматично буде заповнено і  його табличну частину — інформацією з документа-підстави (рис. 12).

img 13

Проводки, сформовані документом «

Налоговая накладная» з видом операції «Условная продажа», будуть такими: Дт 6435 — Кт 6412 на суму ПДВ (20,00 грн.).

Результат такої операції в Реєстрі податкових накладних буде відображено в розділі «Видані податкові накладні», а як покупець у графі 5 — зазначено найменування нашого підприємства та в графі 6 — наш ІПН (рис. 13).

 

У Декларації з ПДВ буде заповнено рядок 8.4 розділу I «Податкові зобов’язання» і відповідно виникне потреба в додатку 1 «Розрахунок коригування сум ПДВ до податкової декларації з ПДВ» (рис. 14, 15).

img 14

 

img 15

 

Оподатковувані та неоподатковувані операції

І нарешті, ситуація, коли ті самі товари (послуги) одночасно використовуються як в оподатковуваній, так і в не оподатковуваній ПДВ діяльності підприємства. Тут згідно з п.п. 7.4.3 Закону про ПДВ для того щоб визначити, яку суму ПДВ підприємство має право включити до податкового кредиту, спочатку слід розрахувати частку оподатковуваних ПДВ операцій у загальному обсязі операцій, здійснених у звітному періоді. Отриманий шляхом розрахунку коефіцієнт розподілу буде відомий наприкінці звітного періоду. Це означає, що суму «вхідного» ПДВ протягом звітного періоду відносять до складу податкового кредиту. Наприкінці місяця, після обчислення коефіцієнта розподілу суми ПДВ, яку підприємство має право включити до складу податкового кредиту звітного періоду, здійснюється коригування сум ПДВ, раніше віднесених до податкового кредиту.

Важливо! У програмі «1С:Бухгалтерія 8.1» відобразити таку ситуацію типовими механізмами можна лише при одночасному застосуванні методу, запропонованого в першій ситуації, та методу «коефіцієнта доходів», що при великому обсязі подібних операцій забирає чимало часу. Для полегшення роботи бухгалтера рекомендуємо звернутися до програміста для написання обробки виходячи з індивідуальних особливостей діяльності підприємства для коректного відображення таких операцій.

Якщо подібних операцій у діяльності підприємства не дуже багато, то можна скористатися методикою, яку ми розглянемо на такому прикладі:

Підприємство виготовляє учнівські зошити і рекламні буклети. Операції з реалізації учнівських зошитів не обкладаються ПДВ, операції з реалізації рекламних буклетів — це діяльність, що обкладається ПДВ. Основним матеріалом для виробництва цих видів продукції є папір. Також підприємство орендує приміщення.

Протягом звітного періоду було реалізовано всього продукції на 11200,00 грн., у тому числі ПДВ — 1200,00 грн. З них реалізація рекламних буклетів склала 7200,00 грн., у тому числі ПДВ — 1200,00 грн.

Протягом звітного періоду здійснено такі операції:

— отримано папір для виробництва зошитів на суму 480,00 грн., у тому числі ПДВ — 80,00 грн.;

— оприбутковано папір для виробництва рекламних буклетів на суму 960,00 грн., у тому числі ПДВ — 160,00 грн.;

— оплачено оренду — 1920,00 грн., у тому числі ПДВ — 320,00 грн. (приміщення використовується одночасно при здійсненні оподатковуваних і не оподатковуваних ПДВ операцій).

У звітному періоді за правилом першої події суму «вхідного» ПДВ віднесено до податкового кредиту в розмірі 160,00 грн., до валових витрат — 80,00 грн.

Після закінчення звітного періоду «коефіцієнт доходів» дорівнює 0,6 = (7200,00 - 1200,00) : (11200,00 - 1200,00).

Сума «вхідного» ПДВ щодо наданих нашому підприємству послуг підлягає включенню до податкового кредиту щодо послуг оренди в розмірі 192,00 грн. (320,00 х 0,6).

Як же всі ці операції відобразити у програмі? Надходження паперу оформляємо документами «

Поступление товаров и услуг» відповідно до його призначення (див. оформлення документів у розділі «Точно знаємо, де використовуємо»), потім на їх підставі формуємо документи «Регистрация входящего налогового документа».

Послуги оренди оформляємо документом «

Поступление товаров и услуг» (закладка «Услуги») з первісним віднесенням усієї суми «вхідного» ПДВ до податкового кредиту (рис. 16). Потім на його підставі створюємо документ «Регистрация входящего налогового документа» з уключенням такої суми ПДВ до складу податкового кредиту (рис. 17).

img 16

 

img 17

Після розрахунку коефіцієнта розподілу суми «вхідного» ПДВ повертаємося до документа «

Поступление товаров и услуг» щодо наданої нашому підприємству послуги і в табличній частині документа коригуємо внесену раніше інформацію відповідно до коефіцієнта. Як ви можете бачити на рис. 18, унаслідок коригування в документі з’явилися дві позиції з однаковою номенклатурою, але різною сумою та різним податковим призначенням.

img 18

У результаті після проведення документа в бухгалтерському обліку буде скориговано суму, віднесену на податковий кредит (замість 320 грн. стало 192 грн.), і суму витрат, пов’язаних з орендою приміщення. У податковому ж обліку буде відображено валові витрати в розмірі 960 грн. і 768 грн. (рис. 18).

Наступний крок — це коригування документа «

Регистрация входящего налогового документа». Цю процедуру можна виконати натисненням на кнопку «Заполнить» над табличною частиною документа і вибором дії «Заполнить по документу-основанию» (рис. 19).

img 19

Такі дії необхідно здійснювати до закриття періоду і скористатися обробкою «

Проведение документов» для коректного відображення витрат. Також слід звернути увагу на оформлення документів оплати таких послуг: у табличній частині платіжних документів необхідно розподілити оплату таких операцій за відповідним податковим призначенням (рис. 20). Важливість цієї операції полягає в правильному подальшому відображенні першої події з ПДВ.

img 20

Результат відображення операцій у Реєстрі податкових накладних, Декларації з ПДВ і додатку 5 до неї показано відповідно на рис. 21, 22 і рис. 23.

img 21

 

img 22

 

img 23

Таке заповнення додатка 5 до Декларації з ПДВ (рис. 23), коли одного контрагента в розділі II «Податковий кредит» відображено двічі, відповідає думці ДПАУ (див. лист ДПАУ від 18.04.2008 р. № 8109/7/16-1117).

 

Сподіваємося, що розглянуті в нашій статті ситуації допоможуть вам вибрати найприйнятніший варіант відображення таких операцій у програмі.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі