Теми статей
Обрати теми

Облік основних засобів, виготовлених власними силами

Редакція БК
Стаття

Облік основних засобів,виготовлених власними силами

 

img 1

До редакції надійшло таке запитання: «1С:Бухгалтерія 8» не вводить в експлуатацію стелаж складський, який виготовлено власними силами. Він не списується в податковому обліку, оскільки документ «Звіт виробництва за зміну» прибуткує виготовлені ОЗ як запас. Що в такому разі робити? Відповідь на це запитання читайте в цій статті.

Ганна САРАЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Розглянемо цю операцію на такому прикладі: у цеху було виготовлено стелаж для складу, при цьому використовувалися такі матеріали: труба ПВХ4 8 м та труба діаметром 4 мм.

У процесі виробництва ОЗ було використано раніше придбані матеріали, які було оприбутковано як запаси. Отже, слід змінити їх податкове призначення, і в цьому нам допоможе документ «

Изменение налогового назначения запасов» (рис. 1).

img 2

Створюємо новий документ, і в табличній частині закладки «Товары» вказуємо список матеріалів, які буде використано для виготовлення ОЗ. Змінюємо податкове призначення матеріалів з «Хоз. д-сть» на «Хоз. д-сть аморт.», тут же автоматично зміниться і стаття приросту-убутку запасів (рис. 1).

Якщо підприємство придбало ТМЦ для підготовки, організації, ведення виробництва, продажу продукції (робіт, послуг), то вартість таких ТМЦ включається до складу валових витрат згідно з п.п. 5.2.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР, у редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі — Закон про прибуток), і відповідно бере участь у податковому обліку приросту (убутку) запасів. У разі використання в подальшому таких запасів для виготовлення основних фондів їх вартість має бути виключено із валових витрат. Тому документ формує в податковому обліку проводки щодо коригування валових витрат, а також списання вартості матеріалів з рахунка «ЗА» — запаси та зарахування їх на рахунок «ОБ» — обладнання (рис. 2).

img 3

Передачу матеріалів у виробництво оформляємо документом «Требование-накладная» з видом операції «Оборудование». На закладці «Оборудование» вкажемо матеріали, що використовуються, та перейдемо на закладку «Счета учета затрат», де як рахунок витрат зазначимо субрахунок 1522 та заповнимо аналітику за рахунком (рис. 3). Адже саме на рахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» ведеться облік витрат, пов’язаних із виготовленням/придбанням основних засобів.

img 4

Після проведення документ у бухгалтерському обліку сформує проводки Дт 1522 — Кт 201. А в податковому обліку буде сформовано проводки (рис. 4) зі списання переданих у виробництво матеріалів з рахунка «ОБ» — обладнання та їх оприбуткування на рахунок «СОБ» — будівництво об’єктів основних засобів. Рахунок «СОБ» є накопичувальним, на ньому накопичуються витрати, що формують первісну вартість об’єкта основних фондів у податковому обліку.

img 5

Наступний документ, який ми проведемо, буде «Отчет производства за смену» (рис. 5). На закладці «Услуги» із довідника «Номенклатура» виберемо послугу «Изготовление стеллажа», а також зазначимо:

img 6

— планову вартість цієї виробничої послуги. Нагадаю, що реальну собівартість буде визначено наприкінці місяця;

— рахунок обліку 1522 та аналітику за ним. Важливо, щоб аналітика за рахунком була така сама, як і в документі «Требование-накладная», інакше програма повідомить про помилку і не проведе документ.

Отже, усі необхідні відомості вказано, проводимо документ. У результаті в бухгалтерському обліку сформовано проводку Дт 1522 — Кт 231 на суму, зазначену у графі «Сумма (плановая)». За податковим обліком документ жодних записів не сформує.

Згідно з П(С)БО 7 «Основні засоби», затвердженим наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. № 92, основні засоби прибуткують у бухгалтерському обліку за первісною вартістю. Власне поняття «первісна вартість» наведене в абз. 12 п. 4 П(С)БО 7: первісна вартість — історична (фактична) собівартість необоротних активів у сумі грошових коштів або справедливої вартості інших активів, сплачених (переданих), витрачених для придбання (створення) необоротних активів.

Дані про всі витрати, що включаються до первісної вартості самостійно виготовлених ОЗ, накопичуються на субрахунку 1522. На нього ми вже віднесли вартість матеріалів використаних для виробництва стелажу. Тепер на цей самий субрахунок слід віднести витрати на оплату праці працівників, які виготовили стелаж, та на нарахування внесків до соціальних фондів.

Як ви напевно пам’ятаєте, в «1С:Бухгалтерії 8» наприкінці місяця слід проводити регламентний документ «Закрытие месяца», операція «Расчет и корректировка себестоимости продукции (услуг)» допоможе закрити рахунки 91 і 23 та відкоригувати вартість продукції з урахуванням розрахованої реальної собівартості. У результаті за кожним виробничим рахунком та кожним підрозділом та номенклатурною групою буде зроблено коригуючі проводки (рис. 6).

img 7

Витрати на заробітну плату працівникам, зайнятим виготовленням основних фондів, уключаються до балансової вартості таких ОФ та підлягають амортизації (абз. 3 п.п. 8.1.2 Закону про прибуток), а отже, не включаються до валових витрат. Інакше кажучи, валові витрати доведеться відкоригувати на суму 3005,45 грн. ручною проводкою.

У бухгалтерському обліку з урахуванням загальновиробничих та непрямих витрат вартість виготовленого стелажу збільшилася на 3005,45 грн. У податковому обліку її сформовано за рахунком «СОБ» та вона не враховує витрати на оплату праці працівників. Адже якщо ОФ самостійно виготовляються платником податків для власних виробничих потреб, то балансова вартість відповідної групи основних фондів збільшується на суму всіх понесених ним виробничих витрат, пов’язаних з виготовленням та введенням в експлуатацію, без урахування сплаченого ПДВ. Отже, ручною проводкою збільшимо рахунок «СОБ» на суму 3005,45 грн. (рис. 7) та оформимо останній документ «Ввод в эксплуатацию ОС» з видом операції «Объекты строительства» (рис. 8). Для автоматичного заповнення сум щодо ОЗ скористаємося кнопкою «Рассчитать суммы». Заповнивши всі необхідні реквізити документа, проводимо його. Проводки, сформовані документом, наведено на рис. 9.

img 8

 

img 9

 

img 10

 

Сподіваюся, ви отримали вичерпну відповідь, а якщо виникнуть запитання, пишіть за адресою

bk@id.factor.ua . Успіхів!
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі