Теми статей
Обрати теми

Закон № 3609-VI про електронну звітність і не тільки

Редакція БК
Стаття

Закон № 3609-VI про електронну звітність і не тільки

 

Законодавчий хіт останнього часу — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» від 07.07.2011 р. № 3609-VI (далі — Закон № 3609). Серед безлічі змін, унесених цим Законом до Податкового кодексу, чимало таких, що безпосередньо порушують питання, пов’язані з електронною звітністю та взагалі з електронним документообігом платників податків. Давайте стисло розглянемо ці зміни.

Олексій КУЗНЄЦОВ

, консультант «Б & К»

 

ЛИСТУВАННЯ З ПОДАТКІВЦЯМИ

У ст. 42 ПКУ з’явився новий пункт, що дозволяє деяким платникам спілкуватися з податковими органами не лише усно чи письмово, а й електронно:

«42.4. З платниками податків, які подають звітність в електронній формі, листування з органами державної податкової служби може здійснюватися засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

На вимогу платника податків, який отримав документ в електронній формі, орган державної податкової служби надає такому платнику податків відповідний документ у паперовій формі протягом трьох робочих днів з дня надходження відповідної вимоги (в письмовій або електронній формі) платника податків».

Звертаємо вашу увагу, що в перших трьох пунктах цієї статті електронна форма не згадується, хоча ці пункти також зазнали змін. Тому не зовсім зрозуміло:

1) чи поширюється можливість використання електронного листування з податковою на податкові повідомлення-рішення, податкові вимоги та

«інші документи, адресовані контролюючим органом платнику податків» ( п. 42.1 вимагає їх складання у письмовій формі);

2) коли електронні листи податківців вважаються врученими (у п. 42.2 йдеться лише про відправку рекомендованих листів та особисте вручення платнику податків або його представнику).

Сподіваємося, ці питання найближчим часом буде роз’яснено ДПАУ.

 

ПОДАТКОВІ КОНСУЛЬТАЦІЇ

У ст. 52 і 53 ПКУ, присвячених податковим консультаціям (це, нагадаємо, раніше називалося податковими роз’ясненнями), з’явилася вказівка про те, що такі консультації можна буде отримувати не лише в усній чи письмовій, а й в електронній формі — за вибором платника. Причому оскаржити електронні консультації в суді можна буде так само, як і письмові.

Важливо! Ці норми ще не набрали чинності. Вони почнуть діяти тільки з 1 січня 2012 року.

Утім, тим, хто планує, скориставшись таким дозволом, у подальшому оскаржувати в суді надану консультацію, рекомендуємо про всяк випадок просити її у письмовій формі, принаймні, у найближчі місяці після набуття чинності цією нормою. Річ у тім, що наші суди ще не напрацювали достатньої практики оскарження електронних документів, тому можуть виникнути проблеми. Але якщо консультація все-таки надана в електронному вигляді, простежте, щоб вона була оформлена з дотриманням правил електронного документообігу (насамперед — із застосуванням ЕЦП податкового органу).

Можна також скористатися нормою процитованого вище

п. 42.4 та вимагати в податковій паперову копію електронної консультації. Протягом 3 робочих днів податкова повинна надіслати вам такий документ (на підготовку самої податкової консультації відводиться 30 календарних днів, наступних за днем отримання податківцями звернення платника).

До речі, можливість отримання електронних консультацій законодавець не пов’язує з тим, в якій формі звітує той чи інший платник податків. Тобто електронну консультацію, на наш погляд, може запитати й платник, який здає звичайну паперову звітність.

 

СТРОК ЗДАвання ЕЛЕКТРОННої ДЕКЛАРАЦІЇ

З’явилося важливе уточнення для платників податків, які звітують перед ДПІ в електронній формі: електронна звітність повинна подаватися не пізніше закінчення останньої години дня, в якому спливає граничний строк її здавання (п. 49.5 ПКУ). Тобто цей строк не обмежено робочим днем податкової.

 

ПЕРЕВІРКИ У ВЕЛИКИХ платників

Не виключено, що великим платникам податків доведеться переробляти свою систему електронного документообігу. Пункт 85.2 доповнено новим абзацом третім:

«Для платників податків, які відповідно до цього пункту зобов’язані надавати інформацію в електронній формі, загальний формат та порядок подання такої інформації визначаються центральним органом державної податкової служби. У разі

невстановлення електронного формату та порядку надання такої інформації платник податків звільняється від обов’язку подання її в електронній формі».

Ця норма також набирає чинності з 1 січня 2012 року. Сподіваємося, до того часу податківці зуміють домовитися хоча б з основними розробниками бухгалтерського програмного забезпечення про уніфікацію електронних форматів первинних документів та бухгалтерських регістрів.

Крім того, з початку наступного року буде внесено суттєве доповнення до абзацу другого того ж пункту. Кажучи про те, що великі платники під час перевірки зобов’язані надавати копії документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування (податкових зобов’язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, законодавець зробив застереження:

«якщо такі документи створюються ним в електронній формі».

Щоправда, навряд чи платники податків зможуть уникнути цього обов’язку, посилаючись на те, що вони взагалі не створюють затребуваних документів в електронній формі. Можна припустити, що ДПАУ, серед іншого, підготує на початок наступного року орієнтовний перелік документів, які будуть затребуватися інспекторами при перевірках великих платників саме в електронній формі. Найімовірніше, цей перелік буде оформлено не нормативним документом (оскільки ПКУ не приписує видання такого документа), а у вигляді якихось методрекомендацій чи пам’яток для перевіряючих.

 

ПОДАТКОВІ НАКЛАДНІ

Для реєстрації податкових накладних (ПН) та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних запроваджено граничний строк — не пізніше 20 календарних днів із дати їх виписки. Крім того, до п. 11 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ законодавець уніс доповнення, яким розширив коло податкових накладних, що підлягають обов’язковій реєстрації. Хоча загальне правило про те, що включенню до Єдиного реєстру не підлягають ПН із сумою ПДВ не більше 10 тис. грн., продовжує діяти, з 1 січня 2012 року все одно доведеться реєструвати ті «додесятитисячні» ПН, які виписані при постачанні підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України.

Слід визнати, що ця норма виписана не досить чітко. Абсолютно не зрозуміло, поширюється вимога про реєстрацію ПН тільки на перше постачання імпортованого товару чи й на всі подальші також? Якщо на всі, то звідки покупець повинен дізнаватися, яке саме походження має той чи інший придбаний ним товар?

До речі, з’явився новий обов’язковий реквізит ПН — код товару згідно з УКТ ЗЕД. Щоправда, він обов’язковий лише для зазначених вище підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України (п.п. 201.1 «і»). Виникає запитання, чи поширюється це правило на оформлення ПН при подальшому продажу імпортного товару? Однозначної відповіді ПКУ не містить.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі