Теми статей
Обрати теми

Комісійна торгівля після прийняття Податкового кодексу

Редакція БК
Стаття

Комісійна торгівля після прийняття Податкового кодексу

 

img 1

Податковий кодекс, що набрав чинності, уніс зміни до правил відображення багатьох операцій, у тому числі вплинув на облік комісійних операцій. Значною мірою ці зміни зачепили облік у комітента, тому саме особливостям оформлення комісійних операцій у комітента ми приділимо пильну увагу, а також нагадаємо про те, які документи і в якій послідовності в «1С:Бухгалтерії 8» має оформити комісіонер, працюючи за договором на продаж.

Ганна САРАЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Що ж змінилося?

Якщо до набрання чинності Податковим кодексом (далі —

ПКУ) нарахування ПДВ за комісійними договорами здійснювалося в комітента у момент отримання від комісіонера звіту або зарахування грошей на розрахунковий рахунок, то з 01.01.2011 р. «правила гри» змінилися. Згідно з п. 189.4 ПКУ «для товарів/послуг, що передаються/отримуються в межах договорів комісії (консигнації), поруки, довірчого управління, базою оподаткування є вартість поставки цих товарів, а дата збільшення податкових зобов’язань і податкового кредиту у платників податку, які здійснюють поставку/отримання таких товарів/послуг, визначається за правилами, установленими ст. 187 та 198 ПКУ».

Таким чином, тепер податкові зобов’язання з ПДВ та податковий кредит виникають за першою подією.

Якщо говорити про комісійні договори на продаж, то тут першою подією завжди виступає передача товару комісіонеру. Тому в обліку в комітента на дату передачі товарів виникають податкові зобов’язання з ПДВ, а в комісіонера відповідно — податковий кредит. У разі продажу товарів покупцю в комісіонера виникає ПЗ, у покупця — ПК (за першою з подій — продаж товарів чи отримання грошових коштів).

При обліку розрахунків за договорами на купівлю першою подією може бути передача грошових коштів комітентом комісіонеру чи отримання товарів від комісіонера з подальшою компенсацією його витрат.

Якщо в частині обкладення ПДВ ПКУ прирівняв операції за договорами комісії до поставки, то для цілей справляння податку на прибуток транзитні грошові кошти і майно не включаються ні до валових доходів, ні до валових витрат комісіонера (пп. 7.9.1 і 7.9.2 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР). На об’єкт оподаткування в комісіонера впливає тільки сума винагороди, отримана від комітента.

Комітент при продажу товарів через комісіонера визнає дохід на дату їх продажу, зазначену в звіті комісіонера, на підставі п. 137.5 ПКУ. Тому особливу увагу слід приділяти визначенню строків та порядку подання звіту комісіонера в договорах комісії.

У свою чергу, вартість товарів, придбаних у межах договорів комісії на купівлю, уключається комітентом до складу витрат за загальними правилами, тобто в тому звітному періоді, в якому буде визнано доходи від подальшої реалізації таких товарів

(п. 138.4 ПКУ).

 

Облік в «1С:Бухгалтерії 8»

Розглянемо приклад оформлення в «1С:Бухгалтерії 8» операцій за комісійним договором на продаж.

Приклад.

Згідно з комісійним договором на продаж ТОВ «Добро» (комітент) відвантажило комісіонеру ТОВ «Продавець» товар за ціною 65 грн. (зверху ПДВ — 20 %). Згідно зі звітом комісіонеру вдалося реалізувати товар за вищою ціною — 90 грн. (зверху ПДВ — 20 %). Сума комісійної винагороди за посередницькі послуги склала 5 % від суми реалізації та згідно з договором була утримана комісіонером самостійно з виручки від продажу товарів. Решту виручки було перераховано комітенту.

Обидва підприємства є платниками ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах. Відповідно до звіту комісіонера реалізацію товарів покупцям та перерахування грошових коштів комітенту здійснено в одному звітному періоді.

 

ДОГОВІР НА ПРОДАЖ — ОБЛІК У КОМІТЕНТА

Спочатку введемо в довідник нового контрагента, попутно створивши й договір. Заповнюємо параметри договору:

— у полі «

Вид договора» вибираємо «С комиссионером»;

— для комісійного договору

обов’язково має бути зазначено «Сложный учет НДС и НП» (див. рис. 1);

img 2

— потрібно враховувати, що згідно з умовою прикладу сума комісійних утримується комісіонером самостійно в розмірі 5 % від суми реалізації, тому в полі «Способ расчета» зазначимо «Процент от суммы продажи», а в полі «Процент» — розмір відсотків, що справляється комісіонером;

— на закладці «Налоговый учет» у полі «Схема налогового учета» обов’язково має бути вибрано схему «С комиссионером (с 2011 г.)» (див. рис. 1).

Якщо порівняти схему податкового обліку, що використовувалася в більш ранніх релізах (до змін, унесених ПКУ, — див. рис. 2), ми побачимо, що змінився момент визначення бази ПДВ щодо продажів: замість «По оплате» стоїть значення «По первому событию».

img 3

Створюємо документ «Реализация товаров и услуг» з видом операції «Продажа, комиссия». Якщо раніше цей документ фіксував лише переміщення товару (Дт 283 — Кт 26), то за новими правилами відвантаження товару комісіонеру є першою подією, тому до цієї проводки додалася ще одна — щодо нарахування податкових зобов’язань (див. рис. 3). Податкові зобов’язання нараховуються виходячи з ціни передачі товарів. На підставі цього документа можна відразу сформувати «Налоговую накладную».

img 4

Отриманий від комісіонера звіт в інформаційній базі реєструємо документом «

Отчет комиссионера о продажах». Увести документ можна на підставі документа реалізації, завдяки чому більшу частину реквізитів буде заповнено. Нам залишиться тільки відкоригувати інформацію про продані комісіонером товари. Так, згідно з умовами прикладу комісіонер реалізував товар за ціною, що перевищує ціну передачі, тому в графі «Цена» вказуємо 90 грн. (реальна ціна, за якою було продано товар). На підставі цієї ціни та ціни, за якою товар було передано на реалізацію, розраховується сума комісійної винагороди комісіонера (див. рис. 4).

img 5

На закладці «Учет затрат» слід зазначити рахунок, на який буде віднесено винагороду комісіонеру. Як правило, це рахунок 93 «Затраты на сбыт».

Отримання грошових коштів реєструємо документом «Платежное поручение входящее». У зв’язку з тим, що товар було продано за вищою ціною, ніж передбачалося, у нас виявляються заниженими податкові зобов’язання. Тому їх потрібно донарахувати за допомогою документа «Приложение 2 к налоговой накладной» (див. рис. 5).

img 6

До того ж, утримавши комісійну винагороду з виручки від реалізації товарів, комісіонер має надати комітенту податкову накладну. Отриману податкову накладну потрібно буде зареєструвати за допомогою документа «Регистрация входящих налоговых документов», увівши її на підставі «Отчета комиссионера о продажах». У результаті ми отримаємо повністю заповнений документ, який залишиться тільки провести, натиснувши на кнопку «ОК».

 

ОСОБЛИВОСТІ ОБЛІКУ В КОМІСІОНЕРА

Оформлення в програмі комісійних договорів на купівлю відбувається практично тими самими документами, що й передача товарів на комісію. Єдине, що може змінитися, — це послідовність їх проведення (залежно від того, яка подія була першою). Тому комісіонер для складання звіту комітенту використовує документ «

Отчет комитенту о продажах».

Нижче в таблиці наведено послідовність оформлення документів в «1С:Бухгалтерії 8» за комісійним договором на продаж.

№ з/п

Господарська операція

Документ в «1С:Бухгалтерії 8»

Коментар

1

Отримання товару від комітента

«Поступление товаров и услуг»

 

2

Отримання від комітента податкової накладної

«Регистрация входящего налогового документа»

Вид операції «Налоговая накладная»

3

Реалізація товару покупцю

«Реализация товаров и услуг»

 

4

Виписування покупцю податкової накладної

«Налоговая накладная»

 

5

Звіт комітенту про реалізацію

«Отчет комитенту о продажах»

Краще ввести його на підставі документа «Поступление товаров и услуг», більшість реквізитів буде заповнено автоматично

6

Отримання від комітента додатка 2 до податкової накладної

«Регистрация входящего налогового документа»

Вид операції «Расчет корректировки (изменение суммы компенсации)»

 

Так, зміни, що відбулися у визначенні моменту бази обкладення ПДВ, невтішні. Але водночас варто віддати належне розробникам фірми «1С», які своєчасно відреагували на зміни законодавства, адже оновлення, в яких було враховано нові правила, з’явилися ще на початку січня.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі