Особливості складання річної фінансової звітності за 2010 рік в «1С:Бухгалтерії 7.7»
Після завершення чергового фінансового року кожному підприємству необхідно підбити підсумки своєї діяльності за цей період. Оформлення таких підсумків відбувається в формі подання річної фінансової звітності, яка узагальнює інформацію про фінансовий стан та результати діяльності підприємства.
Річна звітність складається з Балансу (форми № 1), Звіту про фінансові результати (форми № 2), Звіту про рух грошових коштів (форми № 3), Звіту про власний капітал (форми № 4), Приміток до річної фінансової звітності (форми № 5). Суб’єкти малого підприємництва повинні подавати як річний, так і квартальний фінансовий (бухгалтерський) звіт, який складається з Балансу (форми № 1-м) та Звіту про фінансові результати (форми № 2-м).
Здебільшого складання звітності полегшене використанням різних бухгалтерських програм, зокрема програми «1С:Бухгалтерія» версії 7.7, однак є нюанси, які необхідно проконтролювати навіть у разі автоматизованого її складання. Мета нашої статті полягає в описі ситуацій, які необхідно проконтролювати, щоб уникнути помилок при складанні п’яти форм звітності. Також ми поетапно опишемо дії, які повинні виконати бухгалтери перед складанням звітності.
Юлія КАМІНСЬКА, консультант «Б & К»
Строки подання річної фінансової звітності врегульовано Порядком подання фінансової звітності, затвердженим постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419 (на виконання вимог Закону № 996-XIV). Відповідно до п. 5 цього Порядку річна фінансова звітність подається підприємствами не пізніше 20 лютого наступного за звітним року. Конкретні строки подання фінансової звітності підприємству встановлює власник або орган, до сфери управління якого належить підприємство.
Перед складанням фінансової звітності підприємства зобов’язані проводити річну інвентаризацію для забезпечення достовірності даних, що включено до звітності.
Відповідно до наказу Мінфіну України від 31.05.2008 р. № 756 фінансова звітність складається в тисячах гривень без десяткового знаку.
Перш ніж розпочати формування річної звітності у програмі «1С», рекомендуємо провести такі контрольні процедури:
1. Провести перевірку позначень на видалення, щоб уникнути помилкового видалення документів, а також перепроведення документів для відновлення послідовності проведення.
2. Нарахувати податки і збори та перевірити правильність їх віднесення на відповідні рахунки обліку.
3. Нарахувати проценти за кредитами та позиками.
4. Виділити поточну частину (тобто ту, яку буде погашено протягом наступних 12 місяців із дати балансу) у довгостроковій заборгованості за кредитами та позиками. У балансі таку заборгованість має бути відображено в рядку 510 «Поточна заборгованість за довгостроковими зобов’язаннями».
5. Провести списання запасів та МШП (палива, канцтоварів тощо).
6. Провести списання витрат майбутніх періодів.
7. Провести перевірку правильності відображення в обліку доходів майбутніх періодів.
8. Перевірити, щоб знос основних засобів та нематеріальних активів було нараховано тільки за тими об’єктами, строк корисного використання яких ще не закінчився, в іншому разі — дооцінити такі об’єкти або списати їх з балансу.
9. Нарахувати знос у бухгалтерському обліку.
10. Нарахувати резерв сумнівних боргів та забезпечення виплат персоналу тощо.
11. Провести переоцінку валюти в разі, якщо підприємство здійснює валютні операції.
12. Закрити елементи витрат (8 клас рахунків), якщо підприємство веде облік на рахунках 8
і 9 класів.
13. Закрити загальновиробничі витрати (рахунок 91 «Загальновиробничі витрати»).
14. Провести остаточні калькуляції, якщо протягом кварталу складалися попередні калькуляції.
15. Провести визначення фінансових результатів.
Далі розглянемо деякі особливості заповнення окремих форм звітності у програмі «1С», які необхідно врахувати, щоб уникнути помилок.
Формування річної фінансової звітності у програмі «1С» здійснюється шляхом запуску в меню «
Отчеты → Регламентированные отчеты → Группа отчетов → Отчеты за 4 кв. 2010 г.» з вибором виду звіту.
ФОРМУВАННЯ БАЛАНСУ (ФОРМИ № 1)
Зміст і форма балансу та загальні вимоги до розкриття його статей визначено в П(С)БО 2 «Баланс».
Оскільки заповнення балансу автоматизоване у програмі «1С» на будь-якому підприємстві і правильності його формування на підприємстві приділяється найбільша увага, ми розглянемо лише деякі нюанси, які необхідно врахувати при формуванні цього звіту.
Нюанс 1. Баланс у програмі «1С» має бути настроєно так, щоб усі заборгованості за рахунками розрахунків (наприклад, 36, 37, 63, 65, 68 тощо) під час його формування було показано розгорнуто, тобто дебет — в активі, кредит — у пасиві. При цьому субрахунки авансів 371 і 681 повинні показуватися тільки за дебетом або тільки за кредитом, в іншому разі, якщо за цими субрахунками виникає розгорнуте сальдо, бухгалтером допущено помилку в обліку.
Нюанс 2. При автоматичному формуванні балансу у програмі «1С» видається повідомлення:
«$$$ ВНИМАНИЕ $$$
Не совпадают суммы актива и пассива на конец периода, проверьте оборотно-сальдовую ведомость
АКТИВ = 115183.39
ПАССИВ = 98129.59»
Таке повідомлення означає, що:
1) не закрито робочий період чи період закривали, але після цього проводилося створення документів у програмі та внаслідок цього не всі витрати закрито на фінансовий результат;
2) із оборотно-сальдової відомості до балансу беруться не всі субрахунки.
Для усунення таких помилок необхідно:
1) перевірити правильність закриття робочого періоду на звітну дату;
2) звірити дані балансу з даними оборотно-сальдової відомості.
Нюанс 3. Перевірити, щоб у рядку 120 «Незавершене виробництво» відображалися дані сальдо за дебетом рахунка 25 тільки в сумі напівфабрикатів власного виробництва.
Нюанс 4. Перевірити правильність заповнення рядка 250 «Інші оборотні активи». Так, у цьому рядку відображається, зокрема, сальдо субрахунків 331 «Грошові документи в національній валюті», 332 «Грошові документи в іноземній валюті» та
643 «Податкові зобов’язання».
Нюанс 5. Перевірити, щоб у рядку 450 «Інші довгострокові фінансові зобов’язання» було відображено тільки суму довгострокової заборгованості підприємства щодо зобов’язань із залучення позикових коштів (крім кредитів банків), на які нараховуються проценти, а саме:
— сальдо за кредитом субрахунку 505 (тільки для процентних позик);
— сальдо за кредитом субрахунку 506 (тільки для процентних позик);
— сальдо за кредитом рахунка 52 (тільки для процентних облігацій);
— сальдо за кредитом рахунка 51 (тільки для процентних векселів).
При цьому в рядку 470 «Інші довгострокові зобов’язання» відображається інформація за такими рахунками та субрахунками:
— сальдо за кредитом субрахунку 505 (тільки для безпроцентних позик);
— сальдо за кредитом субрахунку 506 (тільки для безпроцентних позик);
— сальдо за кредитом рахунка 51 (тільки для безпроцентних векселів);
— сальдо за кредитом рахунка 53;
— сальдо за кредитом рахунка 55.
Нюанс 6. Перевірити правильність заповнення рядка 610 «Інші поточні зобов’язання». У цій статті наводяться, зокрема, сальдо субрахунку 644 «Податковий кредит» та сума валової заборгованості замовникам за будівельними контрактами, а також:
— сальдо за кредитом субрахунку 605;
— сальдо за кредитом субрахунку 606;
— сальдо за кредитом субрахунку 684;
— сальдо за кредитом субрахунку 685;
— сальдо за кредитом рахунка 36 (розгорнуте);
— сальдо за кредитом субрахунку 372;
— сальдо за кредитом субрахунку 643.
ФОРМУВАННЯ ЗВІТУ ПРО ФІНАНСОВІ РЕЗУЛЬТАТИ (ФОРМИ № 2)
Зміст і форма звіту про фінансові результати та загальні вимоги до розкриття його статей визначено в П(С)БО 3 «Звіт про фінансові результати».
Оскільки для розшифровки показників звіту про фінансові результати використовуються дані аналітичного обліку за субконто «
Виды деятельности» та «Виды затрат», необхідно проконтролювати їх за допомогою оборотно-сальдової відомості за рахунками, щоб інформація, надана в них, була коректною. Класифікацію доходів та витрат підприємства має бути чітко закріплено в обліковій політиці підприємства або іншому внутрішньому документі підприємства. Кожний новий вид витрат повинен затверджуватися відповідальним працівником та вноситися ним до довідника «Виды затрат», іншим користувачам уведення такої інформації до програми має бути заборонено або обмежено. Це необхідно, щоб виключити задвоєння інформації у програмі «1С».Як правило, заповнення розділу I звіту про фінансові результати не викликає особливих труднощів, а розділ III заповнюється тільки акціонерними товариствами, прості та потенційні прості акції яких відкрито продаються та купуються на фондових біржах, уключаючи товариства, що перебувають у процесі випуску таких акцій. Тому в статті розглянемо розділ II, що викликає найбільші труднощі та запитання під час його заповнення.
Отже, інформація, відображена в розділі II звіту про фінансові результати, надає можливість проведення аналізу структури витрат за економічно однорідними елементами та використовується для складання звіту про рух грошових коштів (сума амортизації).
Якщо підприємство у своєму обліку використовує 8 і 9 класи плану рахунків, структура цього розділу узгоджується зі структурою 8 класу рахунків, крім рахунка 85 «Інші витрати».
Цей розділ звіту викликає найбільші труднощі при його заповненні, особливо якщо підприємство використовує тільки 9 клас рахунків. Виникнення труднощів пов’язане з тим, що у статтях звіту має відображатися інформація за конкретними проводками, а програма «1С» версії 7.7 не завжди коректно настроєна. У будь-якому разі статті цього розділу потрібно донастроювати для кожного конкретного підприємства. Але навіть при правильній настройці програми все одно необхідно «відстежувати» та контролювати ту частину витрат, що пов’язана з виробництвом продукції та належить до операційних витрат. Наведена далі табл. 1 допоможе полегшити такий контроль.
Таблиця 1
Розділ II. «Елементи операційних витрат»
Стаття | Код рядка | Пункт П(С)БО 3 | Зміст статті | Обороти рахунків доходів і витрат, що відображають фінансовий результат за поточний звітний |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Матеріальні | 230 | 38 | До складу елементу включається вартість використаних у виробництві (крім продуктів власного виробництва: сировини та основних матеріалів; купованих напівфабрикатів та комплектуючих виробів; палива й електроенергії; будівельних матеріалів; запасних частин; тари й тарних матеріалів; допоміжних та інших матеріалів | Якщо підприємство використовує 8 і 9 класи рахунків, то сума цієї статті — це дебетовий оборот рахунка 80. Якщо підприємство використовує тільки |
Витрати на оплату праці | 240 | 38 | До складу елементу включаються: заробітна плата за окладами та тарифами; премії та заохочення; компенсаційні виплати; оплата відпусток та іншого невідпрацьованого часу; інші витрати на оплату праці | Якщо підприємство використовує 8 і 9 класи рахунків, то сума цієї статті — це дебетовий оборот рахунка 81. Якщо підприємство використовує тільки |
Відрахування на соціальні заходи | 250 | 38 | До складу елементу включаються: відрахування на пенсійне забезпечення; відрахування на соціальне страхування; страхові внески на випадок безробіття; відрахування на індивідуальне страхування персоналу підприємства; відрахування на інші соціальні заходи | Якщо підприємство використовує 8 і 9 класи рахунків, то сума цієї статті — це дебетовий оборот рахунка 82. Якщо підприємство використовує тільки |
Амортизація | 260 | 38 | До складу елементу включається сума нарахованої амортизації основних засобів, нематеріальних активів та інших необоротних матеріальних активів | Якщо підприємство використовує 8 і 9 класи рахунків, то сума цієї статті — це дебетовий оборот рахунка 83. Якщо підприємство використовує тільки 9 клас рахунків, то сума цієї статті — це кредитовий оборот рахунка 13 |
Інші операційні | 270 | 38 | До складу елементу включаються витрати операційної діяльності, які не ввійшли до складу елементів, наведених у пп. 22 — 25 П(С)БО 16: витрати на відрядження; витрати на послуги зв’язку; плата за розрахунково-касове обслуговування тощо | Якщо підприємство використовує 8 і 9 класи рахунків, то сума цієї статті — це дебетовий оборот рахунка 84. Якщо підприємство використовує тільки |
Разом | 280 |
| 230 + 240 + 250 + 260 + 270 |
|
Як підказку відповідності розділів I і II звіту про фінансові результати, пропонуємо вам також таблицю узгодженості операційних витрат цих розділів звіту.
ФОРМУВАННЯ ЗВІТУ ПРО РУХ ГРОШОВИХ КОШТІВ (ФОРМИ № 3)
Зміст і форма звіту про рух грошових коштів та загальні вимоги до розкриття його статей визначено в П(С)БО 4 «Звіт про рух грошових коштів».
Звертаємо вашу увагу на те, що до форми № 3 було внесено зміни наказом Мінфіну від 10.06.2010 р. № 382, відповідно до якого звіт про рух грошових коштів складатиметься за 2010 рік за новою формою. Насамперед зауважимо, що найбільш істотним змінам піддався розділ I, а розділи II і III залишено без змін. Цим наказом було змінено саму концепцію складання розділу I, яку тепер сформульовано так: рух грошових коштів у результаті операційної діяльності визначається в сумі надходжень та сумі витрачань, пов’язаних з операційною діяльністю (фактично, тепер в основу складання форми № 3 покладено прямий метод). Оскільки колонки «
Надходження» та «Видаток» переміщено в горизонтальне положення, склад рядків розділу I відповідно перегрупувався.На жаль, реліз програми «1С» версії 7.7 із новою формою цього звіту буде випущено розробниками компанії «1С» тільки наприкінці січня 2011 року, тому ми докладно розглянемо його в одній з наступних публікацій.
ФОРМУВАННЯ ЗВІТУ ПРО ВЛАСНИЙ КАПІТАЛ (ФОРМИ № 4)
Ця форма звіту є найбільш простою щодо її складання. Дані до неї беруться з балансу, сформованого за аналогічний період, а також даних за рахунками 40 — 45 бухгалтерського обліку. Формування звіту про власний капітал повністю автоматизовано у програмі «1С» та труднощів не викликає, тому детально його не розглядатимемо.
ФОРМУВАННЯ ПРИМІТОК ДО РІЧНОЇ ФІНАНСОВОЇ ЗВІТНОСТІ (ФОРМИ № 5)
Далі розглянемо деякі примітки до річної звітності, при заповненні яких можуть виникнути певні труднощі. Зокрема, це примітки 5, 9, 12 і 13. Інформацію, яку має бути сформовано в тому чи іншому додатку, надано у вигляді таблиць (див. табл. 2 — 5).
Частково інформація у примітках до фінансової звітності береться зі збереженого в «1С» Балансу та Звіту про фінансові результати за аналогічний період, а в разі їх відсутності, інформація заповнюється на підставі даних оборотно-сальдової відомості.
Оскільки дані додатка V «Доходи і витрати» заповнюються тільки на підставі даних оборотно-сальдової відомості, розглянемо, які саме проводки повинні включатися в той чи інший рядок примітки.
Таблиця 2
V. Доходи і витрати
Найменування показника | Код рядка | Доходи | Витрати |
1 | 2 | 3 | 4 |
А. Інші операційні доходи і витрати | 440 | Дебет субрахунку 713 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 949 |
Операційна оренда активів | |||
Операційна курсова різниця | 450 | Дебет субрахунку 714 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 945 |
Реалізація інших оборотних активів | 460 | Дебет субрахунку 712 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 943 |
Штрафи, пені, неустойки | 470 | Дебет субрахунку 715 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 948 |
Утримання об’єктів житлово-комунального і соціально-культурного призначення | 480 | Дебет субрахунку 719 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 949 |
Інші операційні доходи і витрати | 490 | Дебет субрахунків 711, 716, 717, 718, 719 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунків 941, 942, 944, 946, 947, 949 |
у тому числі: | 491 | Х | Дебет субрахунку 944 чи інші |
відрахування до резерву сумнівних боргів | |||
непродуктивні витрати і втрати | 492 | Х | Дебет субрахунку 946 чи інші |
Б. Доходи і втрати від участі в капіталі за інвестиціями в: | 500 | Дебет субрахунку 721 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 961 |
асоційовані підприємства | |||
дочірні підприємства | 510 | Дебет субрахунку 723 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 963 |
спільну діяльність | 520 | Дебет субрахунку 722 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 962 |
В. Інші фінансові доходи і витрати | 530 | Дебет субрахунку 731 — Кредит рахунка 79 | Х |
Дивіденди | |||
Проценти | 540 | Х | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунків 951, 952 |
Фінансова оренда активів | 550 | Дебет субрахунку 732 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 952 |
Інші фінансові доходи і витрати | 560 | Дебет субрахунків 732, 733 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 952 |
Г. Інші доходи і витрати | 570 | Дебет субрахунку 741 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 971 |
Реалізація фінансових інвестицій | |||
Доходи від об’єднання підприємств | 580 | Дебет субрахунку 742 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 972 |
Результат оцінки корисності | 590 | Дебет субрахунку 743 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 973 |
Неопераційна курсова різниця | 600 | Дебет субрахунку 744 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 974 |
Безоплатно одержані активи | 610 | Дебет субрахунку 745 — Кредит рахунка 79 | Х |
Списання необоротних активів | 620 | Х | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунку 976 |
Інші доходи і витрати | 630 | Дебет субрахунку 746 — Кредит рахунка 79 | Дебет рахунка 79 — Кредит субрахунків 975, 977, 978, 979 |
Таблиця 3
IX. Дебіторська заборгованість
Найменування | Код рядка | Всього на кінець | У т. ч. за строками непогашення | ||
до 12 місяців | від 12 до 18 місяців | від 18 до 36 місяців | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Дебіторська заборгованість за товари, роботи, послуги | 940 | Сума до цього рядка береться із ряд. 161 гр. 4 сформованого балансу |
|
|
|
Інша поточна дебіторська заборгованість | 950 | Сума до цього рядка береться із ряд. 210 гр. 4 сформованого балансу |
| Сума в цих рядках заповнюється вручну на підставі даних по сальдо субрахунків 372, 374, 375, 376, 377 |
Списано у звітному році безнадійної дебіторської заборгованості | (951) | У цьому рядку відображаються дані за проводками: Дт 38, 944 — Кт 36; | |
Із рядків 940 і 950 графи 3 заборгованість з пов’язаними сторонами | (952)______ |
Таблиця 4
XII. Податок на прибуток
Найменування показника | Код рядка | Інформація, яка переноситься в рядок |
1 | 2 | 3 |
Поточний податок на прибуток | 1210 | Рядок 180 форми № 2 |
Відстрочені податкові активи: | 1220 | Рядок 060 гр. 3 форми № 1 |
на початок звітного року | ||
на кінець звітного року | 1225 | Рядок 060 гр. 4 форми № 1 |
Відстрочені податкові зобов’язання: | 1230 | Рядок 460 гр. 3 форми № 1 |
на початок звітного року | ||
на кінець звітного року | 1235 | Рядок 460 гр. 4 форми № 1 |
Включено до Звіту про фінансові результати — усього | 1240 | Рядок 180 форми № 2 |
у тому числі: | 1241 | Рядок 180 форми № 2 |
поточний податок на прибуток | ||
зменшення (збільшення) відстрочених податкових активів | 1242 | Збільшення: Дт 54 — Кт 17 Списання: Дт 17 — Кт 641 |
збільшення (зменшення) відстрочених податкових зобов’язань | 1243 | Збільшення: Дт 981 — Кт 41 з урахуванням сальдо 54 |
Відображено у складі власного капіталу — усього | 1250 | форми № 1 ряд. 350 |
у тому числі: | 1251 | Рядок 180 форми № 2 |
поточний податок на прибуток | ||
зменшення (збільшення) відстрочених податкових активів | 1252 | Різниця між рядками 1220-1225 |
збільшення (зменшення) відстрочених податкових зобов’язань | 1253 | Різниця між рядками 1230 - 1235 |
Таблиця 5
XIII. Використання амортизаційних відрахувань
Найменування показника | Код рядка | Сума |
1 | 2 | 3 |
Нараховано за звітний рік | 1300 | Дт 23, 91-93 — Кт 131-133 |
Використано за рік — усього | 1310 | Графа 10 рядків 080 і 260 форми № 5 |
у тому числі на: | 1311 | Дт 151 — Кт 685 |
будівництво об’єктів | ||
придбання (виготовлення) та поліпшення основних засобів | 1312 | Дт 15 — Кт 685; Дт 641 — Кт 685; Дт 10 — Кт 152 |
з них машини та обладнання | 1313 | Дт 104 — Кт 152 |
придбання (створення) нематеріальних активів | 1314 | Дт 12 — Кт 152 |
погашення отриманих на капітальні інвестиції позик | 1315 | Дт 685 — Кт 311 |
| 1316 |
|
| 1317 |
|
Сподіваємося, що викладений матеріал допоможе вам у роботі та полегшить процес складання фінансової звітності у програмі «1С:Бухгалтерія 7.7».