Теми статей
Обрати теми

Такий нелегкий перехід

Редакція БК
Стаття

Такий нелегкий перехід

 

У зв’язку зі змінами, унесеними до законодавства Податковим кодексом України (далі — ПКУ) щодо обліку податку на прибуток з 1 квітня 2011 року, ДПАУ «довелося» розробити нову форму декларації з цього податку. Компанія «1С», у свою чергу, випустила оновлений реліз програми «1С:Підприємство» версії 7.7 з новим довідником «Статьи налоговых деклараций», який дозволяє настроїти ідентифікацію податкових доходів і витрат підприємства виходячи з вимог ПКУ. Однак цей реліз, на жаль, не містить нової форми декларації, тому всі фахівці у сфері бухгалтерії та фінансів чекають на нього із завмиранням серця.

Щоб не панікувати через відсутність такого важливого звіту*, строк здавання якого невблаганно наближається, а плідно використовувати час для максимальної підготовки до його складання, розглянемо «підготовчі» кроки, які має зробити бухгалтер.

У статті також розповімо про можливі «підводні камені», з якими можуть зіткнутися бухгалтери під час виконання такої «підготовчої» роботи.

Юлія КАМІНСЬКА, консультант «Б & К»

 

* На час підготовки статті не вийшло оновлення звітів з новою формою декларації.

 

Форму декларації з податку на прибуток затверджено наказом ДПАУ від 28.02.2011 р. № 114, що набрав чинності 11.04.2011 р. — з дня його офіційного опублікування. На жаль, на сьогодні порядок заповнення нової декларації з податку на прибуток ДПАУ поки що не затвердила.

Строки подання декларації встановлено п.п. 49.18.2 розд. І ПКУ, згідно з яким платник податків зобов’язаний її подати протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу.

Нова декларація містить 17 додатків, що деталізують усі отримані доходи та понесені витрати платника податків та подаються залежно від заповнення того чи іншого рядка декларації. Класифікація доходів і витрат у декларації здійснюється за бухгалтерським принципом, тому при заповненні декларації використовуються обороти рахунків 7-го та 9-го класів. До якого додатка та якого конкретно рядка додатка потраплять доходи й витрати, визначають за субконто цих рахунків.

Розглянемо докладно алгоритм дій бухгалтера з підготовки бази «1С» для автоматизованого заповнення декларації з податку на прибуток.

 

КРОК 1. ПЕРЕВІРИТИ І ЗАПОВНИТИ ВИДИ ВИТРАТ У ДОВІДНИКУ «СОТРУДНИКИ»

У довіднику «

Сотрудники» (у меню «Справочники → Сотрудники») має бути зазначено статті витрат, для яких установлено відповідність зі статтями потрібних додатків.

Для цього в картці кожного працівника на закладці «

Данные по з/п» у полях «Вид затрат» та новій закладці «Вид затрат взносов ФОТ» (рис. 1) необхідно проставити потрібний вид витрат, який перед цим «прив’язати» до статті декларації. На рис. 2 ви можете побачити, що витрати на зарплату адміністративному персоналу обліковуються в декларації з податку на прибуток у рядку «(АВ.10) Витрати на оплату праці».

img 1

 

КРОК 2. УСТАНОВИТИ ВІДПОВІДНІСТЬ ВИДІВ ВИТРАТ СТАТТЯМ ДЕКЛАРАЦІЇ З ПОДАТКУ НА ПРИБУТОК

У довіднику «

Виды затрат» для кожної статті потрібно вибрати відповідну статтю податкової декларації (рис. 2).

img 2

Нововведенням в останньому релізі програми «1С» є те, що статті декларації з податку на прибуток не вказуються в документах, які реєструють витрати, як це було раніше. Тепер статті декларації потрібно зазначати в довіднику «Виды затрат».

Структуру статей (видів) витрат у довіднику подано відповідно до ст. 138 ПКУ. Для видів витрат статті податкової декларації зазначаються таким чином:

— для видів загальновиробничих, адміністративних витрат, витрат на збут, інших операційних витрат (рахунки 91 — 94) — статті декларації груп 61 — 63, 65;

— для видів прямих виробничих витрат (рахунок 23) — статті декларації групи «Прямі виробничі витрати»;

— для видів витрат собівартості реалізації (рахунки 90, 943) — статті декларації групи «(СВ.1) Собівартість реалізованої продукції, робіт, послуг власного виробництва»;

— для видів витрат, щодо яких нараховується амортизація ОЗ та НМА, — статті декларації групи «(АМ) Амортизація, ремонт и поліпшення ОЗ та НМА».

При цьому в разі, якщо стосовно одного виду на підприємстві обліковуються витрати, що належать до різних додатків або різних рядків одного додатка, необхідно додати в довідник нові елементи.

Звертаємо вашу увагу на те, що новий вид витрат потрібно вказувати у всіх документах починаючи з 01.04.2011 р. Підприємствам, що раніше вели докладний постатейний облік доходів і витрат, потрібно для всіх елементів довідника «Виды затрат», що використовуються, зазначити статтю декларації. При цьому якщо до 01.04.2011 р. в одній статті відображалися доходи або витрати, які мають потрапляти до різних рядків декларації, необхідно внести до довідників нові статті.

 

КРОК 3. ВИЗНАЧИТИ ДОГОВОРИ, ЗА ЯКИМИ НЕ НАРАХОВУЮТЬСЯ ВИТРАТИ В ПОДАТКОВОМУ ОБЛІКУ

З 01.04.2011 р. по 30.06.2011 р. відповідно до п.п. 196.1.14 розд. ІІІ ПКУ не включалися до витрат у податковому обліку суми активів, робіт і послуг, придбаних у фізичних осіб — платників єдиного податку (крім послуг інформатизації), а також у разі придбання певних категорій послуг (консалтинг, інжиніринг тощо) в нерезидентів з офшорним статусом. З 01.07.2011 р. це обмеження скасовано.

Таким чином, для того щоб зазначені суми не включалися до витрат у податковому обліку, необхідно в довіднику «

Контрагенты» (у меню «Справочники» → «Контрагенты») або в договорах (у меню «Журналы» → «Договора») з такими постачальниками включити прапорець «Не относить на затраты в налоговом учете» (рис. 3 і 4).

img 3

 

img 4

 

КРОК 4. ПРОАНАЛІЗУВАТИ АВАНСИ, ВИДАНІ ТА ОТРИМАНІ ДО 01.04.2011 р.

Для уникнення повторного включення в доходи і витрати в податковому обліку сум придбань та продажів за авансами, виданими та отриманими до 01.04.2011 р., необхідно провести ретельний аналіз сум авансів, уключених до валових доходів та валових витрат до 01.04.2011 р.

У документах «

Приходная накладная», «Расходная накладная», «Оказание услуг», «Услуги сторонних организаций» стосовно тих контрагентів, щодо яких у попередніх періодах суму отриманих та виданих авансів було включено до валових доходів та валових витрат відповідно, необхідно проставити ознаку суми відхилення собівартості для обліку податку на прибуток.

Для цього необхідно в перелічених вище документах вибрати одну з ознак («

Не учитывать отклонения», «Отклонения на всю сумму автоматически», «Сумма отклонения вручную») у закладках:

— «

Налог на прибыль» — документа «Приходная накладная» (рис. 5);

img 5

— «Дополнительно» — документа «Расходная накладная» (рис. 6);

img 6

— «Дополнительные» — документа «Услуги сторонних организаций» (рис. 7);

img 7

— «Дополнительно» — документа «Оказание услуг» (рис. 8);

img 8

Для варіанта «Не учитывать отклонение» проводки в податковому обліку не формуватимуться.

Для варіанта «Отклонение на всю сумму автоматически» буде сформовано проводки в податковому обліку на всю суму електронного документа.

Для варіанта «Сумма отклонения вручную» буде сформовано проводки в податковому обліку на суму відхилення, що розподіляється за рядками табличної частини в порядку нумерації рядків.

Звертаємо вашу увагу на те, що для документів продажу необоротних активів не підтримується облік валових доходів, нарахованих за авансом до 01.04.2011 р.

Таким чином, рекомендуємо організувати облік взаєморозрахунків так, щоб виділити аванси, видані та отримані до 01.04.2011 р., які було включено до валових витрат/валових доходів відповідно, з інших операцій купівлі-продажу. Пропонуємо або вести такі взаєморозрахунки з контрагентами, за якими були такі аванси, за окремими договорами (замовленнями), або виділити (перенести) суми цих авансів на окремі субрахунки електронним документом «Операция».

 

КРОК 5. ПРОВЕСТИ ІНВЕНТАРИЗАЦІЮ ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ ТА НЕМАТЕРІАЛЬНИХ АКТИВІВ, ЗАПАСІВ НА СКЛАДАХ ТА В НЕЗАВЕРШЕНОМУ ВИРОБНИЦТВІ

Підприємство зобов’язане провести інвентаризацію нематеріальних активів та основних засобів станом на 01.04.2011 р. і визначити їх вартість, що амортизується, відповідно до Перехідних положень ПКУ.

Методи нарахування амортизації основних засобів та нематеріальних активів необхідно привести у відповідність до ст. 145 ПКУ. Важливою зміною є таке: починаючи з 01.04.2011 р. податковий метод амортизації не використовується.

Звертаємо вашу увагу на те, що строки корисного використання в податковому обліку обмежено знизу мінімально допустимими, визначеними в ПКУ, а в бухгалтерському обліку такі обмеження відсутні. Роз’яснення з цього питання наведено в листі ДПАУ від 29.04.2011 р. № 8263/6/15-0315. Однак слід ураховувати, що в листі ДПАУ від 23.05.2011 р. № 9544/6/15-0315 строки корисного використання основних засобів установлюються платником самостійно, але амортизація нараховується з урахуванням мінімально допустимого строку, передбаченого п. 145.1 ПКУ.

Ще одним нововведенням є пооб’єктне ведення податкового обліку основних засобів та нематеріальних активів. Хоча кожен основний засіб належить до однієї з груп податкового обліку, амортизація нараховується на кожен окремий об’єкт, а не на групу в цілому.

Суми податкового обліку основних засобів та нематеріальних активів формуються при введенні в експлуатацію виходячи з податкової вартості обладнання (об’єкта будівництва).

Крім зазначених вище питань, також необхідно в кожному електронному документі «

Модернизация необоротных активов» уручну вказати суму витрат на поліпшення в межах норм, оскільки автоматичного нормування витрат у новому релізі програми «1С» не передбачено. Після проведення документа в бухгалтерському та податковому обліку:

— сума в межах норм відноситиметься на витрати;

— сума понад норми — включатиметься до вартості ОЗ, що амортизується.

 

КРОК 6. ЗДІЙСНИТИ ПОВТОРНЕ ПРОВЕДЕННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ДОКУМЕНТІВ

Після «прив’язки» витратних рахунків до статей декларації всі документи за II квартал 2011 року має бути проведено наново. Таке перепроведення рекомендуємо виконувати шляхом обробки документів (у меню «

Сервис → Обработка документов» — див. рис. 9).

img 9

 

ТИПОВІ ПОМИЛКИ ТА НЕДОРОБКИ НОВОГО РЕЛІЗУ

У новому релізі, на жаль, є декілька істотних недоробок, що не дозволяють привести облікові дані в програмі «1С» до вимог, визначених ПКУ, а також оцінити правильність проведених бухгалтером змін у податковому обліку за II квартал 2011 року.

По-перше, хоча на бухгалтерський облік обмеження за строками корисного використання, установлені ПКУ, не поширюються, новий реліз програми «1С» не дозволяє встановлювати різні строки корисного використання для податкового та бухгалтерського обліку. Амортизація ОЗ та НМА нараховується паралельно в бухгалтерському та податковому обліку. При цьому використовуються ті самі параметри нарахування амортизації.

По-друге, амортизація в податковому обліку нараховується коректно не щодо всіх об’єктів основних засобів.

По-третє, у документах, в яких установлено ознаку відхилення за авансами (рис. 5 — 7), ознака проставляється одночасно у двох комірках, а не в одній.

По-четверте, немає довідника «

Статьи налоговых доходов», який би дозволяв прив’язувати рахунки бухгалтерських доходів до податкової декларації.

Крім того, неможливо порівняти суми податкових та бухгалтерських витрат, оскільки в оборотно-сальдовій відомості наявні лише рахунки, що відповідають за відхилення.

Самостійно виправити ці некоректності користувачам «1С» буде доволі складно, тому залишається повідомити розробників про існуючі некоректності цього релізу та очікувати його подальших версій.

 

Не МОЖНА, АЛЕ ЯКЩО ДУЖЕ ХОЧЕТЬСЯ, ТО МОЖНА

Хоча «1С»-ники не планували в нових версіях конфігурацій підтримувати ведення податкового обліку відповідно до Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», що втратив чинність, можливість перепровести документи до 01.04.2011 р. усе-таки існує. Для цього в меню «

Операции» — «Константы» необхідно у стовпці «Код» вибрати рядок «Запрещено проведение документов до 01.04.2011 г.» та у стовпці «Значение» встановити «Нет» (див. рис. 10).

img 10

 

У цій статті ми описали покрокову інструкцію, яка, на наш погляд, допоможе полегшити бухгалтерам процес переходу на нові правила податкового обліку. Сподіваємося, що наші поради і рекомендації полегшать вашу роботу і допоможуть заощадити час.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі