Теми статей
Обрати теми

Час змін

Редакція БК
Стаття

Час змін

 

img 1

Довгоочікувані оновлення для «1С:Бухгалтерії 8 для України» вийшли 10 червня, реліз 1.2.1. У новій версії реалізована можливість ведення податкового обліку відповідно до розділу III та Перехідних положень Податкового кодексу. Але коректність подальшого ведення обліку залежить від самих користувачів, оскільки частину дій при переведенні податкового обліку на нові рейки покладено на їх плечі. Про те, що потрібно зробити в програмі для подальшої коректної роботи, ітиметься в цій статті.

Ганна САРАЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

При першому запуску «1С:Бухгалтерії для України» після оновлення програми з'являється інформаційне віконце, в якому описані всі зміни, що відбулися, а також наводиться список дій, які слід зробити для настроювання роботи тієї чи іншої зміни.

При оновленні на версію 1.2 список змін, що відбулися, з одного боку, радує, з іншого — лякає своєю довжиною. Отже, що ж змінилося. Насамперед, як того вимагають ст. 135 і 138 ПКУ, доходи та витрати в податковому обліку нараховуються не за першою подією, а під час переходу права власності. У програмі реалізовані нові вимоги до обліку основних засобів (далі— ОЗ) та їх амортизації в податковому обліку. Більше не використовується Податковий план рахунків, тепер бухгалтерський та податковий облік ведеться в регістрі бухгалтерії на бухгалтерському плані рахунків.

Дозволю собі невеликий відступ від теми, щоб визначитися з форматом роботи. У рамочках наведені цитати з рекомендацій фірми «1С», далі коментарі та пояснення автора.

 

1. Провести інвентаризацію активів на 01.04.2011 р.

Відповідно до Перехідних положень ПКУ та рекомендацій ДПАУ має бути проведена інвентаризація активів на 01.04.2011 р.

Проведення інвентаризації відображається документами «Корректировка остатков в связи с вступлением в силу норм НКУ». Документи формуються, щоб:

— оцінити залишки для цілей оподаткування прибутку;

— визначити нове податкове призначення залишків.

Залишки вводяться за розділами:

— основні засоби;

— малоцінні активи в експлуатації;

— нематеріальні активи;

— запаси за собівартістю на складах підприємства: запаси та устаткування на оптових складах; товари в роздробі для організацій, які ведуть облік у роздробі за цінами придбання;

— ТЗВ, що обліковуються на окремих субрахунках;

— запаси, передані стороннім контрагентам: сировина в переробці та товари на комісії;

— НЗВ;

— товари в роздробі, що обліковуються за продажною ціною (тільки для організацій, які ведуть облік у роздробі за продажними цінами);

— ВМП.

ВАЖЛИВО! Необхідно ввести один або декілька документів для кожної організації за кожним розділом обліку, за яким в організації є залишки на 01.04.2011 р. Документи необхідно ввести, у тому числі, організаціям — неплатникам податку на прибуток та/або ПДВ.

 

Створюючи документ «

Корректировка остатков в связи с вступлением в силу норм НКУ», потрібно вибрати організацію та розділ обліку, за яким вводитимемо залишки. На рис. 1 наведено документ із введення залишків ОЗ. У вікні праворуч виводиться довідка з рекомендаціями щодо заповнення документа.

img 2

 

2. Змінити податкові призначення в документах, уведених після 31.03.2011 р.

У новій редакції використовуються нові податкові призначення. У всіх документах за ІІ квартал 2011 року податкові призначення потрібно змінити. Це можна зробити автоматично, запустивши обробку «Преобразование налоговых назначений в документах».

 

У документах продажу та інших документах, що формують доходи та витрати, як і раніше, указують податкове призначення, але тепер окремо для ПДВ і для податкового обліку. Тепер у програмі з’явилися два види податкових призначень: «

Налоговое назначение НДС» та «Налоговое назначение доходов и затрат» (рис. 2). Перші визначають вид діяльності ПДВ під час придбання та використання активів. Другі — вид податкової діяльності при нарахуванні доходів та витрат.

img 3

Крім податкового призначення, у документі потрібно вказати статтю доходів, витрат або неопераційних витрат (про них поговоримо далі).

 

3. Настроїти облікову політику організацій

Унесення змін до П(С)БО 7 і П(С)БО 16 дозволяє (але не вимагає) при поліпшенні ОЗ уключати до їх первісної вартості тільки суму витрат понад норми відповідно до п. 146.11 ПКУ.

Якщо організація вестиме облік поліпшень ОЗ у бухгалтерському обліку відповідно до ПКУ, потрібно в настройках облікової політики організації включити прапорець «Увеличивать стоимость ОС в БУ на сумму улучшения в порядке, установленном НКУ» на закладці «Бухгалтерский и налоговый учет».

П(С)БО 16 дозволяє (але не вимагає) загальновиробничі витрати не розподіляти до собівартості продукції, а списувати їх на фінансовий результат відповідно до п.п. 138.10.1 ПКУ.

Якщо організація вестиме облік загальновиробничих витрат у бухгалтерському обліку відповідно до ПКУ, потрібно в настройках облікової політики включити прапорець «Не распределять в БУ общепроизводственные затраты в себестоимость продукции» на закладці «Производство», вкладка «Счет 91».

 

Настройки облікової політики можна змінити в меню «

Предприятие → Учетная политика → Учетная политика организаций». Уключення опції «Увеличивать стоимость ОС в БУ на сумму улучшения в порядке, установленном НКУ» дасть можливість добитися збігу бухгалтерської та податкової вартості ОЗ при їх модернізації та поточному ремонті.

А включення опції «

Не распределять в БУ общепроизводственные затраты в себестоимость продукции» дозволить не включати загальновиробничі витрати до собівартості продукції як у бухгалтерському, так і в податковому обліку, завдяки чому буде можливий збіг бухгалтерської та податкової собівартості продукції НЗВ.

 

4. Установити відповідність статей витрат, доходів та неопераційних витрат статтям Декларації з прибутку

Статті Декларації з прибутку не вказуються в документах, що реєструють доходи та витрати.

У цих документах зазначаються статті доходів та витрат (неопераційних витрат), а статті Декларації вказуються в довідниках «Статьи доходов», «Статьи затрат» та «Статьи неоперационных расходов».

Для кожної статті в цих довідниках потрібно вказати статтю податкової декларації. Якщо за однією статтею на підприємстві обліковуються доходи (витрати), що належать до різних додатків або рядків одного додатка, потрібно додати в довідники нові елементи.

Підприємства, які до 01.04.2011 р. не вели докладний постатейний облік доходів та витрат, можуть зараз здійснити початкове заповнення статей.

ВАЖЛИВО! При початковому заповненні статей будуть зазначені нові статті витрат у довідниках «Способы отражения зарплаты в регламентированном учете», «Способы отражения расходов по амортизации и улучшению», статті витрат для обліку внесків із ФОП, курсової різниці тощо. Потрібно буде вказати нові статті доходів та витрат у всіх документах починаючи з 01.04.2011 р.

Підприємствам, які раніше вели докладний постатейний облік доходів та витрат, потрібно для всіх використовуваних елементів довідників «Статьи доходов», «Статьи затрат» та «Статьи неоперационных расходов» вказати статтю Декларації. За необхідності список статей доходів та витрат слід уточнити. При заповненні довідників рекомендується керуватися інструкцією.

У програмі є інструкція щодо вибору статей Декларації.

 

img 4

Змінився механізм використання статей податкових декларацій. Якщо раніше в документах була графа «

Ст. прироста/убыли запасов», значення в якій указувалися з довідника «Статьи налоговых деклараций», то зараз статті Декларації «прив’язуються» до статей доходів та витрат, список яких зберігається в довідниках «Статьи доходов», «Статьи затрат», «Статьи неоперационных расходов».

На рис. 3 наведено довідник «

Статьи затрат», у ньому є група «Статьи затрат по структуре Декларации по прибыли». Ця група є наперед визначеною (тобто створеною на етапі конфігурації), і якщо ми подивимося на елементи групи, то побачимо, що до кожної статті витрат «прив’язується» певна стаття з Декларації.

 

5. Перевірити заповнення податкових призначень та статей витрат у довідниках та регістрах відомостей

У регістрі відомостей «Счета учета номенклатуры» для номенклатури може бути визначено два податкові призначення за умовчанням: податкове призначення ПДВ і податкове призначення доходів та витрат.

Перевірити заповнення статей витрат у таких регістрах відомостей:

— «Счета учета расчетов с контрагентами»;

— «Показатели при нормальной мощности»;

— «Методы распределения косвенных расходов организации»;

— «Счета учета (прочие)»;

— «Параметры учета курсовых разниц»;

— «Отражение взносов в ФОТ в регл. учете».

А також довідники «Схемы реализации», «Способы отражения расходов по амортизации ОС» та «Способы отражения зарплаты в регламентированном учете».

 

При оновленні в перелічених регістрах буде автоматично проставлено податкові призначення, а в довідниках — заповнено статті доходів та витрат. Вам потрібно переконатися, що все заповнено правильно. Перевірити таку кількість регістрів відомостей та довідників потрібно у зв’язку з тим, що було змінено склад податкових призначень та змінився спосіб прив’язки витрат до статей Декларації з прибутку. Тому для подальшої коректної роботи в програмі не варто нехтувати цими рекомендаціями.

 

6. Визначити договори, за якими не нараховуються витрати

Не нараховуються витрати під час придбання будь-яких активів та послуг у фізосіб — платників єдиного податку (крім послуг з інформатизації), а також під час придбання певних категорій послуг (консалтинг, інжиніринг тощо) у нерезидентів з офшорним статусом. У договорах з такими постачальниками має бути встановлено прапорець «Не начислять затраты по НУ» на закладці «Налоговый учет».

 

Як ви пам’ятаєте, п.п. 139.1.12 ПКУ позбавив підприємств права в податковому обліку включати до витрат товари (роботи, послуги) та інші матеріальні і нематеріальні активи (за кількома винятками), придбані у підприємця — фізичної особи, який є платником єдиного податку.

 

7. Перевірити заповнення податкових призначень та статей витрат у документах, перепровести документи

У всіх документах, введених за період після 31.03.2011 р., потрібно перевірити правильність заповнення податкової аналітики: податкових призначень, статей доходів та витрат.

ВАЖЛИВО! Навіть якщо в процесі переходу на нову редакцію було здійснено початкове заповнення статей доходів та витрат і вони були замінені в довідниках та регістрах відомостей, заміна статей у документах не провадилася. Правильність зазначення статей потрібно перевірити в усіх первинних документах за ІІ квартал. Це є обов’язковою умовою для коректного заповнення Декларації з прибутку.

Крім того, потрібно:

— у документах з придбання та продажу, що здійснювалися за авансами, виданими та отриманими до 01.04.2011 р., указати суми раніше нарахованих ВВ і ВД на закладці «Дополнительно»;

— відобразити поточний ремонт ОЗ документами «Модернизация и ремонт ОС»;

— у документах «Модернизация и ремонт ОС» для кожного ОЗ вказати суму ремонту в межах норм;

— у документах «Начисление зарплаты» перезаповнити проводки. Для цього потрібно використовувати варіант заповнення «Рассчитать — Переформировать отражение зарплаты». При цьому суми нарахованої зарплати та внесків не змінюватимуться, зміняться тільки податкові призначення та статті витрат у проводках.

Усі документи за період після 31.03.2011 р. потрібно перепровести.

 

Вважаю, останній пункт пояснень не потребує. Звісно, попрацювати доведеться добряче, і знадобиться деякий час, щоб адаптуватися до нових правил та настройок, але де наше не пропадало. Успіхів у роботі!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі