Відображення витрат майбутніх періодів в «1С:Бухгалтерії 7.7»
На сьогодні практично кожне підприємство здійснює оплату будь-яких послуг чи робіт за декілька місяців наперед, тобто за майбутні періоди.
У цьому матеріалі розглянемо особливості відображення у програмі «1С:Бухгалтерія 7.7» витрат майбутніх періодів на прикладі витрат на передплату періодичних видань у бухгалтерському та податковому обліку. Також розповімо, як програміст зможе допомогти автоматизувати ці операції.
Юлія КАМІНСЬКА, консультант «Б & К»
Періодичні видання, котрі, як правило, передплачують підприємства, можна поділити на три групи:
— професійні видання, присвячені основній та додатковій діяльності підприємства, у результаті здійснення якої воно отримує дохід. Наприклад, для аудиторської фірми — аудиторські та бухгалтерські видання, для юридичної фірми — юридичні журнали, для будівельних компаній такими є спеціалізовані будівельні видання;
— професійні видання, що забезпечують загальні потреби підприємства (зокрема бухгалтерські та юридичні видання, присвячені бухгалтерському, податковому та правовому забезпеченню діяльності підприємства);
— інформаційно-розважальні видання (не пов’язані з господарською діяльністю підприємства).
ДОКУМЕНТАЛЬНЕ ОФОРМЛЕННЯ
На сьогодні чинним законодавством не визначено чіткого переліку документів, що підтверджують оформлення передплати та отримання підприємством відповідних періодичних видань. На практиці передплата, як правило, оформляється договором, рахунком, накладною тощо.
Внутрішніми документами будуть наказ керівника на придбання того чи іншого видання з метою використання його в господарській діяльності підприємства, а також акти списання витрат майбутніх періодів на поточні витрати.
Основною вимогою до таких документів є те, що їх має бути оформлено відповідно до вимог ч. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.
БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК
Витрати, пов’язані з передплатою періодичних видань, первісно відображаються на рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів». Далі при отриманні номерів періодичних видань витрати майбутніх періодів відповідними частинами відносяться на витрати поточного періоду і залежно від характеру видань відображаються на рахунках 91 «Загальновиробничі витрати», 92 «Адміністративні витрати», 93 «Витрати на збут» та 94 «Інші витрати операційної діяльності».
У разі якщо підприємством оформлено короткострокову передплату, то витрати на неї відразу визнаються витратами звітного періоду і відображаються на відповідному бухгалтерському рахунку.
ПОДАТКОВИЙ ОБЛІК
Відповідно до п. «в» п.п. 138.10.4 ПКУ витрати на придбання літератури для інформаційного забезпечення господарської діяльності підприємства, у тому числі з питань законодавства, і на передплату спеціалізованих періодичних видань уключаються до складу податкових витрат.
Зв’язок витрат на передплату професійних видань з господарською діяльністю підприємства має бути підтверджено, як зазначалося вище, відповідним наказом керівника підприємства.
Згідно з п. 138.2 ПКУ витрати в цьому випадку виникають на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення цих витрат. При цьому також діє обмеження на включення до складу витрат вартості передплати, якщо вона придбавається у фізичної особи — підприємця, платника єдиного податку (п.п. 139.1.12 ПКУ).
Відповідно до п.п. 197.1.25 ПКУ звільняються від обкладення ПДВ операції з постачання (передплати) періодичних видань друкованих засобів масової інформації та книг, крім видань еротичного характеру, учнівських зошитів, підручників та навчальних посібників українського виробництва, словників українсько-іноземної чи іноземно-української мови; доставки таких періодичних видань друкованих засобів масової інформації на митній території України.
ВІДОБРАЖЕННЯ ВИТРАТ НА ПЕРЕДПЛАТУ У ПРОГРАМІ «1С:БУХГАЛТЕРІЯ 7.7»
Для обліку господарських операцій у програмі «1С» застосовується законодавчо встановлений план рахунків бухгалтерського обліку, тому облікове відображення витрат майбутніх періодів здійснюється за допомогою використання рахунка 39 «Витрати майбутніх періодів».
Ця програма дозволяє в режимі «Конфигуратор» змінювати загальноприйнятий план рахунків та настроювати його під специфіку діяльності підприємства, наприклад, додавати субрахунки:
— 391 «Фінансові витрати майбутніх періодів»;
— 392 «Нефінансові витрати майбутніх періодів».
Розглянемо, як відобразити цей вид операцій у програмі, на такому прикладі.
Приклад
Підприємство оформило передплату через передплатне агентство АТЗТ «Саміт» (платник податку на прибуток) бухгалтерського періодичного видання «Новини бухгалтерського життя» на II півріччя 2011 року. Вартість передплати склала 600 грн. без ПДВ.
Вартість передплати відноситиметься на витрати поточного періоду рівними частинами протягом наступних 6 місяців.
№ з/п | Зміст операції | Бухгалтерський облік | Податковий облік, грн. | |||
Дт | Кт | сума, грн. | доходи | витрати | ||
1 | Здійснено передплату за періодичне видання | 631 | 311 | 600,00 | — | — |
2 | Відображено витрати майбутніх періодів | 39 | 631 | 600,00 | — | — |
3 | Списано на витрати періоду вартість отриманих номерів у серпні 2011 року | 92 | 39 | 100,00 | — | 100,00 |
Звертаємо вашу увагу на те, що в типовій конфігурації «1С:Бухгалтерія 7.7» бухгалтерський та податковий облік витрат на передплату до кінця не автоматизовано, тому доведеться працювати з тим, що є.
1. Перш за все заповнимо в програмі картку періодичного видання (меню «Справочники → Номенклатура»). У зв’язку з тим, що подальше відображення витрат на передплату ми проводитимемо документом «Услуги сторонних организаций», на закладці «Цены» картки виберемо вид «Услуга» (рис. 1).
Далі на закладці «Дополнительно» виберемо вид витрат «Периодические издания», на які здійснюватиметься послідовне списання витрат майбутніх періодів на витрати поточного періоду (рис. 1). Тут же потрібно здійснити прив’язку бухгалтерського виду витрат до статті податкової декларації з податку на прибуток (рис. 1).
2. Відображення передплати за періодичні видання здійснюється документом «Банковская выписка».
3. Відображення передплати на наступні 6 місяців здійснюється документом «Услуги сторонних организаций».
4. Списання витрат майбутніх періодів на поточні витрати відображається документом «Операция».
ЧИМ МОЖЕ ДОПОМОГТИ ПРОГРАМІСТ
Насправді у багатьох програмістів є шаблони готових рішень, створені ними раніше. Ми пропонуємо вам один з таких варіантів. Перше, що потрібно зробити, створити у програмі спеціальний довідник «Будущие расходы» (у меню «Справочники»), що міститиме такі реквізити:
1) код;
2) найменування витрат майбутніх періодів;
3) сума витрат без урахування ПДВ (грн.);
4) період, протягом якого здійснюватиметься списання таких витрат на витрати поточного періоду (місяців);
5) дата виникнення таких витрат (від якої розраховуватиметься початок списання);
6) вид витрат поточного періоду, на які списуватимуться витрати майбутніх періодів;
7) підвид витрат, що відображатиметься при формуванні оборотно-сальдової відомості на рахунку 92.
Для того щоб у подальших періодах провадилося коректне списання витрат, бухгалтеру необхідно в картці витрат майбутніх періодів правильно зазначати такі дані:
— суму витрат (без ПДВ);
— дату початку списання;
— період списання (у місяцях);
— аналітику щодо бухгалтерського обліку.
Для списання витрат майбутніх періодів можна створити документ «Списание расходов будущих периодов», який потрібно буде проводити щомісяця останньою датою звітного місяця. Цей документ використовуватиме інформацію з довідника «Будущие расходы».
Також можна створити документи «Ведомость расходов будущих периодов» та «Акт инвентаризации расходов будущих периодов», друкований вид яких буде таким, як на рис. 2.
Успіхів у роботі! Чекаємо ваших листів на адресу bk@id.factor.ua.