Теми статей
Обрати теми

Придбання та введення ОЗ в експлуатацію в «1С:Бухгалтерії 8»

Редакція БК
Стаття

Придбання та введення ОЗ в експлуатацію в «1С:Бухгалтерії 8»

 

img 1

У зв’язку зі змінами, що відбулися як у законодавстві, так і у програмі «1С:Бухгалтерія 8», розглянемо, як оформляються операції, пов’язані з надходженням основних засобів на підприємство, переданням їх у монтаж та введенням в експлуатацію.

Ганна САРАЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Надходження ОЗ на підприємство в «1С:Бухгалтерії 8» оформляється документом «

Поступление товаров и услуг», а введення в експлуатацію — документом «Ввод в эксплуатацию ОС». Але між цими двома подіями з ОЗ може відбуватися ще низка операцій (налагодження, монтаж тощо). Тому найпростіше операції з надходження ОЗ на підприємство та їх оприбуткування проілюструвати на прикладі. Як приклад розглянемо придбання верстата.

Приклад.

Підприємство «Добро» придбало два верстати: верстат фігурного плетіння за 78 тис. грн. та верстат фігурного плетіння М120 за 84 тис. грн. з ПДВ. Вартість доставки верстатів на підприємство — 450 грн. Налагодження верстатів, здійснене фірмою «СофтСвіт», коштувало 3420 грн. за кожен.

Для правильного відображення операцій в «1С:Бухгалтерії 8» використовується така послідовність проведення документів (див. табл. 1).

 

Таблиця 1

№ з/п

Операція

Документ

Кореспондуючі рахунки

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

1

Оприбуткування ОЗ, що потребують монтажу

«Поступление товаров и услуг» з видом операції «Оборудование»

1521

6442

631

631

2

Відображення послуг зі складання та налагодження ОЗ

«Поступление товаров и услуг» з видом операції «Услуги»

1522

6442

631

631

3

Відображення вартості доставки придбаних ОЗ

«Поступление доп. расходов», закладка «Оборудование»

1521

6442

6852

6852

4

Монтаж ОЗ

«Передача оборудования в монтаж»

1522

1521

5

Введення в експлуатацію ОЗ

«Ввод в эксплуатацию ОС»

104

1522

 

Придбання Оз

Придбання ОЗ оформляється документом «

Поступление товаров и услуг» з видом операції «Оборудование». Заповнюючи табличну частину на закладці «Оборудование», потрібно перевірити значення в колонці «Счет учета», де зазначено рахунок, на якому обліковуватиметься придбаний актив. У колонці «Налоговое назначение» потрібно вказати вид діяльності, в якій ви плануєте використовувати ОЗ, відносно обкладення ПДВ. Також у табличній частині має стояти прапорець у колонці «Поставка основных средств» (рис. 1).

img 2

 

ЯКЩО БУЛИ ТРАНСПОРТНІ ТА ІНШІ ВИТРАТИ

Нагадаю, що згідно з

п. 8 П(С)БО 7 первісна вартість об’єкта основних засобів складається з таких витрат:

— суми, які сплачуються постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);

— реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт основних засобів;

— суми ввізного мита;

— суми непрямих податків у зв’язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству);

— витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;

— витрати на транспортування, установлення, монтаж, налагодження основних засобів;

— інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням ОЗ до стану, в якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Розподілити витрати з доставки між усіма придбаними ОЗ можна за допомогою документа «

Поступление доп. расходов» (меню «Основная деятельность → Покупка»). Цей документ потрібно провести до оформлення операції введення ОЗ в експлуатацію.

Заповнення шапки документа залежатиме від того, як ви бажаєте розподілити суми доставки між ОЗ:

— якщо потрібно розподілити суми пропорційно вартості ОЗ або їх кількості, у шапці документа вказуєте загальну суму доставки (поле «

Сумма расхода»). А в полі «Способ распределения» вибираєте один із запропонованих варіантів;

— якщо суми витрат плануєте розподіляти непропорційно, тоді поле «

Сумма расхода» залишаєте порожнім, у полі «Способ распределения» вибираєте будь-яке значення. А бажані суми додаткових витрат для кожного ОЗ вказуєте безпосередньо в табличній частині документа.

Якщо потрібно розподіляти додаткові витрати за ОЗ, то працювати потрібно із закладкою «

Оборудование». Найпростіше її заповнити за допомогою кнопки «Заполнить», вибравши варіант «Заполнить по поступлению» або «Добавить из поступления». При цьому відкриється журнал документів «Поступление товаров и услуг» і залишиться тільки вибрати документ, яким було оформлено надходження ОЗ на склад підприємства. Після цього табличну частину документа «Поступление доп. расходов» буде заповнено списком номенклатури з документа оприбуткування (рис. 2).

img 3

Важливо! Суму додаткових витрат зазначено в шапці документа, тому в табличній частині колонку «Доп. расходы» заповнювати не потрібно, оскільки це призведе до задвоєння сум.

На рис. 2 можна побачити, що в документі обрано спосіб розподілу витрат «

по сумме», а отже, на дорожче ОЗ припаде більша сума витрат. Відкривши проводки, зроблені документом, побачимо, що на ОЗ «Станок фигурного плетения М120» було віднесено суму 194,44 грн., тоді як на «Станок фигурного плетения» — усього 180,56 грн. При цьому ці суми пройшли й у податковому обліку (заповнено поле «Сумма (н/у) Дт», рис. 3).

img 4

 

НАЛАгоджеННЯ ОБЛАДНАННЯ

Згідно з умовами прикладу придбані верстати до введення їх в експлуатацію потребували певного налагодження. Витрати на доведення ОЗ до стану, придатного для експлуатації, також збільшують його первісну вартість. Відобразити це в «1С:Бухгалтерії 8» слід так:

1. Створюємо документ «

Поступление товаров и услуг» з видом операції «Покупка, комиссия».

2. Відображаємо послуги з налагодження обладнання на закладці «

Услуги».

3. Указавши вид послуг та їх вартість, переходимо до колонки «

Счет затрат». У цій колонці вказуємо субрахунок 1522 — за ним ведеться аналітика в розрізі об’єктів будівництва та статей витрат.

Важливо! Під об’єктом будівництва розуміється майбутнє ОЗ, яке буде створено з обладнання та комплектуючих, переданих у монтаж. У первісній вартості об’єкта будівництва буде враховано вартість обладнання та робіт з монтажу.

4. Заповнюємо в документі «

Поступление товаров и услуг» аналітику за субрахунком 1522. У полі «Субконто 1», відкривши довідник «Объекты строительства», створюємо два нові елементи «Станок фигурного плетения» та «Станок фигурного плетения М120» (рис. 4). Для кожного з них у колонці «Налоговое назначение НДС» слід указати таке саме податкове призначення, як і для придбаного ОЗ, інакше не вийде списати вартість робіт, що акумулюються на субрахунку 1522 за цим об’єктом будівництва, на збільшення первісної вартості ОЗ при введенні його в експлуатацію.

img 5

Важливо! Для кожного майбутнього ОЗ створюють окремий об’єкт будівництва, від цього залежить формування первісної вартості ОЗ.

5. У колонці «

Субконто 2» з довідника «Статьи затрат» вибираємо відповідну статтю витрат. Якщо ви використовуєте в довіднику групу «Статьи затрат по структуре Декларации по налогу на прибыль», виберіть статтю «Затраты на строительство и монтаж оборудования».

Важливо! Якщо ви використовуєте свій список статей витрат, можете вибрати відповідну статтю з нього. Головне, щоб у статті витрат у полі «

Статья декларации по налогу на прибыль» стояло значення «НЕ УЧИТЫВАЮТСЯ при заполнении Декларации (Капитальные инвестиции и ТЗР на счетах 15, 200, 280)» (рис. 5).

img 6

6. У колонках «

Налоговое назначение НДС» вибираємо вид діяльності, в якій використовуватиметься ОЗ, що підлягає налагодженню, відносно обкладення ПДВ.

Зібрати всі витрати на доведення ОЗ до стану, придатного до введення в експлуатацію, можна за допомогою документа «

Передача оборудования в монтаж». Він призначений для включення вартості обладнання та комплектуючих, що потребують монтажу, до витрат, що формують первісну вартість об’єктів основних засобів. Вводиться документ окремо для кожного об’єкта будівництва.

Заходимо в меню «

ОС и НМА → Поступление ОС» та створюємо новий документ. Його заповнення не викличе особливих труднощів. У полі «Объект строительства» вказуємо об’єкт «Станок фигурного плетения», у полі «Статья затрат» — статтю, за якою відображали вартість робіт з налагодження верстата.

У табличній частині потрібно вказати сам верстат, який зараз значиться на субрахунку 1521.

Натиснувши на кнопку «

Печать», можна сформувати друкарську форму «Акта о приемке оборудования» за типовою міжгалузевою формою № ОС-15. При запису документ відобразить операції як у бухгалтерському, так і в податковому обліку, уключивши до витрат, що формують первісну вартість об’єктів ОЗ, вартість зазначених комплектуючих.

 

ВВЕДЕННЯ В ЕКСПЛУАТАЦІЮ

Для введення ОЗ в експлуатацію призначено документ «

Ввод в эксплуатацию ОС» (меню «ОС и НМА → Поступление ОС»). Цим документом можна оформити операції трьох видів:

— «

оборудование» — для введення цілісних об’єктів ОЗ;

— «

объекты строительства» — для введення в експлуатацію не лише об’єктів будівництва, а й ОЗ, які потребували монтажу;

— «

по результатам инвентаризации».

Створивши новий документ (з видом операції «

Объекты строительства»), ми автоматично потрапляємо не на першу закладку, а на закладку «Учетные данные». Отже, програма нам підказує, з чого слід починати роботу в першу чергу.

Закладка «

Учетные данные» поділена на два розділи «Общие сведения» та «Параметры начисления амортизации». У них вказують загальні параметри ОЗ, до яких, серед іншого, належить і рахунок обліку ОЗ (у нашому випадку це субрахунок 104 «Машини і обладнання»), а також параметри для нарахування амортизації ОЗ.

Зверніть увагу: поле «

Учитывать как:» містить значення «Производственное» і не доступно для редагування. Якщо потрібно вказати, що ОЗ належить до невиробничих, тоді в полі «Налоговое назначение» вибираєте «Необл. НДС, не хоз.».

Важливо! Якщо обрано виробничий спосіб нарахування амортизації, то зовнішній вигляд закладки зазнає певних змін. Так, з’являться поля «Параметры выработки» та «Предполагаемый объем выработки».

Значення поля «

График амортизации по году» можна залишити порожнім. Заповнюють його, як правило, у тих випадках, коли мають намір розподілити частку річної амортизації для ОЗ за місяцями в різних пропорціях. Такий розподіл характерний, коли використання ОЗ має сезонний характер.

На закладці «

Общие сведения» вказуємо подію, що відбувається з ОЗ (зараз це введення в експлуатацію), з довідника «События ОС». У довіднику зберігається список подій з основними засобами, які потрібно відстежувати та враховувати. Ці дані в подальшому використовуватимуться для складання звітності, друкарських форм документів, виступатимуть як аналітика у звітах. А також задається спосіб відображення витрат з амортизації з однойменного довідника.

На закладці «

Основные средства» з довідника «Объекты строительства» (рис. 7) вибираємо об’єкт будівництва (поле «Объект») та вказуємо субрахунок, з якого потрібно взяти сформовану первісну вартість ОЗ (поле «Счет инвестиций»). Потім натискуємо на кнопку «Рассчитать суммы». У результаті буде розраховано суми первісної вартості за податковим та бухгалтерським обліком для ОЗ, що вводиться в експлуатацію. Перевірити, чи правильно розрахувалися суми, можна сформувавши звіт «Оборотно-сальдовая ведомость по счету» (рис. 8).

img 7

 

img 8

Зверніть увагу: при заповненні табличної частини ОЗ присвоюється інвентарний номер, що дорівнює коду цього ОЗ у довіднику «Основные средства». Значення інвентарного номера можна змінити.

Порада Якщо ви вводите в експлуатацію однотипні об’єкти, що мають однакові найменування, то для швидкого заповнення потрібно ввести до табличної частини хоча б один такий об’єкт. Потім слід скористатися кнопкою «Заполнить» на командній панелі табличної частини. При виборі у випадному меню пункту «По наименованию» табличну частину буде заповнено об’єктами основних засобів, що мають таке саме найменування, як у введеного спочатку.

 

НАДХОДЖЕННЯ ЧЕРЕЗ ПІДЗВІТНУ ОСОБУ

Методика проведення розрахунків така. Насамперед проводимо «

Авансовый отчет», яким відображаємо розрахунки з контрагентами, а потім документ «Поступление товаров и услуг» — оприбуткування на склад обладнання, яке потім вводимо в експлуатацію все тим же документом «Ввод в эксплуатацию ОС».

 

ВНЕСОК ДО СТАТУТНОГО ФОНДУ

Як бути, якщо ОЗ передано як внесок до статутного фонду підприємства? При внесенні майна (у тому числі основними фондами) до статутного капіталу підприємства відбувається передача прав власності на таке майно за компенсацію у вигляді корпоративних прав, емітованих юридичною особою.

При цьому отримані основні засоби зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю. Відповідно до п. 10 П(С)БО 7 первісною вартістю об’єкта основних засобів, отриманого у вигляді внеску до статутного капіталу підприємства, є узгоджена засновниками (учасниками) підприємства їх справедлива вартість з урахуванням додаткових витрат, понесених підприємством при придбанні основних засобів, які перелічено в п. 8 П(С)БО 7.

А тепер про те, як відобразити цю операцію в «1С:Бухгалтерії 8». Пропоную таку послідовність введення документів, див. табл. 2.

 

Таблиця 2

№ з/п

Операція

Документи

Кореспондуючі рахунки

1

Заявлено розмір статутного фонду підприємства

«Операция»

46

40

2

Формуємо первісну вартість об’єкта ОЗ, отриманого як внесок до статутного капіталу. Також відображено податковий кредит з ПДВ у складі вартості оприбуткованих основних засобів

«Поступление товаров и услуг» з видом операції «Оборудование»

152

6441*

46

46

3

Введення в експлуатацію

«Ввод в эксплуатацию» з видом операції «Оборудование» або «Объекты строительства»

10

152

 

* Залежно від того, чи отримано податкову накладну, використовуватиметься субрахунок 6441 «Податковий кредит» або 6442 «Податковий кредит не підтверджений».

 

АМОРТиЗАЦІЯ ОЗ

В «1С:Бухгалтерії 8» амортизація нараховується шляхом проведення документа «

Закрытие месяца». Цей документ проводить більшу частину регламентних операцій з бухгалтерського та податкового обліку і складається з переліку операцій у порядку їх закриття.

При проведенні документа прапорцями вказуємо, які саме операції ми бажаємо провести. При проведенні документа з установленим прапорцем «

Начисление амортизации ОС» (рис. 6) буде розрахована амортизація основних засобів за зазначеними видами обліку, за винятком тих, за якими амортизацію вже було нараховано протягом звітного періоду, наприклад документом «Передача ОС».

img 9

Якщо було обрано виробничий спосіб амортизації, щоб при закритті місяця амортизація ОЗ була розрахована з урахуванням місячного виробітку, її необхідно зафіксувати у програмі за допомогою документа «Выработка ОС» (меню «ОС и НМА → Операции с ОС»). Указавши в табличній частині документа ОЗ, за яким фіксується виробіток, параметри виробітку та його обсяг.

Програма аналізує сумарний виробіток за місяць, тому кількість документів за місяць не має значення: допустимо вводити обсяги виробітку як одним документом, так і декількома.

 

На цьому ми і завершимо. Якщо у вас виникнуть запитання, надсилайте їх на адресу

bk@id.factor.ua . Успіхів у роботі!
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі