Теми статей
Обрати теми

Excel 2010: створюємо податкову накладну

Редакція БК
Стаття

Excel 2010: створюємо податкову накладну

 

img 1

Історія, як відомо, рухається по колу. І в складній мозаїці подій часом проглядається дивна закономірність. Особливо, якщо йдеться про трансформацію бухгалтерських документів та проблеми, які ці трансформації породжують. Дивно, але бланк податкової накладної в цьому сенсі залишався незмінним просто непристойно тривалий час. Та, нарешті, наказ Мінфіну від 01.11.2011 р. № 1379 усе розставив на свої місця. Є новий бланк, нові поля, а з ними — до болю знайомі проблеми. Тепер податкову накладну потрібно не просто друкувати, а робити це в новій, альбомній орієнтації, у всякому разі, саме таку вимогу висловлюють чимало податкових інспекторів! Шукати логіку тут марно. Завдання краще просто вирішити, застосувавши для цього старий, перевірений MS Excel. Який, до речі, теж встиг змінитися аж до редакції 2010… Як створити бланк податкової накладної в цій версії програми, як зробити його максимально зручним та функціональним для бухгалтера, поговоримо в цій статті.

Микола КАРПЕНКО, канд. техн. наук, доцент кафедри прикладної математики та інформаційних технологій Харківської національної академії міського господарства

 

Сніг випав, як завжди, раптово — прямо серед зими. Новий бланк податкової накладної з’явився, санкції запрацювали, а от з електронними бланками все виявилося складнішим. Не всі розробники програмних продуктів вчасно зорієнтувалися. Не всі змогли передбачити політ думки контролюючих органів та вчасно адаптувати свої продукти під нові вимоги. Проте, як би там не було, а завдання вирішувати потрібно, причому негайно. Я пропоную зробити це в Excel 2010. Хоча ви можете скористатися і попередньою версією цієї програми. Отже, що я пропоную? Насамперед ми побудуємо бланк документа. Зрозуміло, кожну клітку таблиці та параметри її форматування не описуватимемо, але основні моменти чітко зафіксуємо. Цього буде цілком достатньо для успішного вирішення проблеми. Але це не все. Бланк ми розробимо з певною перспективою та побудуємо його так, щоб у майбутньому отримати шаблон для автоматичного ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних. І це не все. Із податковою накладною ми пов’яжемо звичайну складську накладну і забезпечимо її заповнення в автоматичному режимі. Ось таким буде план наших дій. Приступимо.

 

Створюємо податкову накладну

Відразу визначимося, яким вимогам повинен відповідати бланк нашого документа. Від цього залежатиме спосіб його формування та той набір інструментів Excel, які ми задіємо для виконання цієї роботи. Отже, наше завдання — створити два документи: податкову накладну та звичайну складську накладну. Ці документи ми розташуємо на окремих листах Excel, щоб потім роздруковувати їх окремо. До накладних ми запишемо формули для виконання основних обчислень: визначення суми за товарами, ПДВ, для розрахунку підсумкових значень. Але це не все. Податкова та звичайна накладні містять чимало однакових полів. Було б нерозумно заповнювати їх двічі. Ми зробимо так, щоб заповнення загальних атрибутів у податковій та звичайній накладній Excel робив автоматично. І, нарешті, потурбуємося про те, щоб Excel проконтролював правильність заповнення окремих полів у накладних, і в разі помилки — повідомив про це. Тепер переходимо безпосередньо до самого бланка. Почнемо з податкової накладної (рис. 1). Річ у тім, що бланк податкової накладної у плані форматування досить незручний для реалізації його у програмі Excel. Основна проблема полягає в тому, що шапка та таблична частина документа мають різну структуру. Наприклад, для табличної частини нам достатньо задіяти всього 12 колонок. А от для шапки цього замало, — лише для полів з індивідуальним податковим номером покупця і продавця знадобиться 24 стовпці (по 12 колонок на кожний). Проблему можна вирішити по-різному. Перший спосіб — використати графічні елементи. У цьому випадку спочатку ми створили б табличну частину. Потім підібрали ширину колонок під розмір друкарського аркуша. І лише після того приступили до створення шапки таблиці, використовуючи форматування з перенесенням слів та об'єднанням комірок. Що ж до полів з податковим номером, телефонами, тощо — їх у цьому випадку ми б оформили за допомогою графічних елементів. Наприклад, для зберігання індивідуального податкового номера — створили 12 квадратиків відповідного розміру. До кожного квадрату вписали цифру з номера. Потім — згрупували графічні елементи та розмістили їх на бланку документа. У такого підходу є свої плюси і мінуси. Головний плюс — це простота реалізації. Крім того, у цьому варіанті кількість колонок у документі визначається форматом табличної частини. А це означає, що в податковій накладній буде всього 12 стовпців. Але є в цьому підході й очевидний мінус: до цифр, які розташовані всередині графічних елементів, не можна звернутися стандартними засобами Excel. Наприклад, ми не зможемо за допомогою формул отримати в окремій комірці номер телефону продавця і потім використовувати цей результат в іншій програмі або документі. Тому я пропоную вчинити інакше — для створення податкової накладної користуватися лише засобами форматування MS Excel. І тоді будь-яка цифра, будь-який фрагмент документа будуть доступними для подальшої обробки. Єдине, з чим доведеться змиритися, — це велика кількість колонок у бланку документа. Отже, почнемо з підготовки робочого листа.

img 2

 

ФОРМАТУЄМО КОЛОНКИ РОБОЧОГО ЛИСТА

Насамперед підготуємо лист до створення бланка податкової накладної. Головне, що ми повинні зробити, — це встановити ширину колонок так, щоб потім можна було створити поля для зберігання ІПН, номерів телефонів та свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ. Це — найбільш проблемні моменти при створенні бланка податкової накладної. Робимо так.

1. Відкриваємо MS Excel.

2. Через меню «Файл» зберігаємо документ, я назвав його «НН.xls».

3. Клацаємо правою кнопкою миші по ярличку робочого листа. З’явиться контекстне меню, як наведено на рис. 2.

img 3

4. Із цього меню вибираємо пункт «Переименовать». Назва ярличка стане доступною для редагування.

5. Вводимо ім’я листа (у прикладі на рис. 2 це «НН») та натискуємо «Enter».

6. Натискуємо комбінацію клавіш «Shift+F11» (додати робочий лист). Можна скористатися спеціальним ярличком «Вставить лист».

7. Використовуючи контекстне меню, перейменовуємо цей лист. Оскільки тут буде розташована складська накладна, я назвав його «Н».

8.  Клацаємо правою кнопкою миші по заголовку колонки «A» (в області бордюру). Відкриється контекстне меню, зображене на рис. 3.

img 4

9. У ньому вибираємо пункт «Ширина столбца…». Відкриється вікно настройок з одним параметром «Ширина столбца:» (рис. 3).

10. У цьому вікні вказуємо значення ширини «3,86».

11. Натискуємо на «ОК».

12.  Послідовно вибираємо колонки, починаючи з «B» до «AG» та встановлюємо ширину стовпців за даними з табл. 1. У такий спосіб на листі «НН» ми повинні обробити 33 колонки.

 

Таблиця 1. Ширина колонок на листі «НН»

Адреса колонки

Ширина колонки

A

3,8

B

13,2

C

16,9

D-O

2,9

P

9,7

Q

13

R

4,9

S-AG

2,9

 

13. Викликаємо меню «Разметка страницы».

14. У групі «Параметры страницы» клацаємо по іконці «Размер». Із запропонованих варіантів вибираємо «Другие размеры страниц…» (рис. 4). Відкриється вікно «Параметры страницы».

img 5

15. У ньому ставимо перемикач «Ориентация» у положення «Альбомная».

16. Клацаємо по списку «Размер бумаги:» та вибираємо варіант «A4».

17. Не залишаючи меню «Разметка страницы», клацаємо по іконці «Поля».

18. Із запропонованого меню (рис. 5) вибираємо «Настраиваемые поля…». Відкриється вікно «Параметры страницы», як наведено на рис. 6.

img 6

 

img 7

19. У цьому вікні вводимо значення полів відповідно до рис. 6: «верхнее:» — «1», «правое:» — «1,2», «нижнее:» — «1», «левое:» — «2,2».

20. У вікні «Параметры страницы» натискуємо на «ОК».

21. Через меню «Файл» зберігаємо документ.

Робочий лист у першому наближенні готовий. Але перш ніж заповнювати його даними, краще попередньо відформатувати комірки. Нам знадобиться об’єднати частину комірок по вертикалі і горизонталі, а також вказати параметри меж. Робимо так.

1. Виділяємо блок «A1:B4».

2. Клацаємо правою кнопкою миші. Відкриється контекстне меню, як наведено на рис. 7.

img 8

3. Вибираємо пункт «Формат ячеек…» Відкриється однойменне вікно «Формат ячеек» (рис. 7).

4. У ньому на закладці «Выравнивание» уключаємо прапорці «переносить по словам» та «объединение ячеек» (рис. 7).

5. У вікні «Формат ячеек» натискуємо «ОК».

6. Виділяємо блок «C1:E1».

7. Відкриваємо вікно «Формат ячеек».

8. На закладці «Выравнивание» уключаємо прапорці «переносить по словам» та «объединение ячеек» (рис. 7).

9. У вікні «Формат ячеек» натискуємо «ОК».

10. На стрічці «Главная» у групі «Буфер обмена» клацаємо по іконці «Формат по образцу» (рис. 8)

img 9

11. Клацаємо лівою кнопкою миші по комірці «C2». Excel скопіює параметри форматування з блока «C1:E1» та присвоїть їх блоку «C2:E2».

12. Виділяємо блок «C3:E4».

13. Призначаємо формат з перенесенням слів та об’єднанням комірок.

14. Аналогічно об’єднуємо комірки «A5:E5».

15. Об’єднуємо блок комірок «F1:G1».

16. За допомогою іконки «Формат по образцу» переносимо параметри форматування блока «F1:G1» на фрагменти «F2:G2», «F3:G3», «F5:G5».

Думаю, продовжувати немає сенсу. Усю подальшу роботу з об’єднання комірок ви легко виконаєте, дивлячись на рис. 1. Кілька зауважень щодо оформлення табличної частини податкової накладної. Текст у деяких заголовках цієї таблиці орієнтовано по вертикалі. Відповідний параметр знаходиться на закладці «Выравнивание» вікна «Формат ячеек». Називається він «Ориентация» (рис. 7). У нашому випадку для заголовків «Розділ» та «Одиниця виміру товару» він має дорівнювати 90 градусів.

Порада При форматуванні табличної частини податкової накладної користуйтеся інструментом «Формат по образцу». Економія часу буде відчутною.

Тепер нам залишається вказати межі комірок нашого документа. Почнемо з табличної частини.

1.  Виділяємо блок «A32:AG43».

2.  Викликаємо меню «Главная».

3.  У групі «Шрифт» клацаємо по іконці «Границы».

4.  Із запропонованого списку вибираємо «Все границы» (рис. 9).

img 10

5.  Виділяємо блок «A1:G5».

6.  Через меню іконки «Границы» присвоюємо параметр оформлення «Все границы».

7.  Форматуємо решту комірок, як показано на рис. 1.

Узагалі у бланку податкової накладної використовується всього три способи оформлення меж. Для більшості комірок — це «Все границы». Для блоків «D12:O13», «V12:AG13» я вибрав варіант «Внешние границы». Фрагменти листа «D12:O13», «V12:AG13», «D27:O27», «D29:W29» відформатовано з параметром «Нижняя граница».

Закінчивши форматування робочого листа, можна приступати до введення даних до комірок. Тут коментарі, як мовиться, зайві. Усе робимо за рис. 1. Єдиний нюанс — це напис «ЗАТВЕРДЖЕНО…» у правому верхньому кутку податкової накладної. У цьому написі є примусове перенесення тексту після слова «ЗАТВЕРДЖЕНО». Зробити це перенесення можна так.

1. До об’єднаної комірки «W1:AF5» вводимо текст напису «ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства фінансів України 01.11.2011 № 1379».

2. Входимо в режим редагування комірки (клавіша «F2»).

3. Ставимо курсор на позицію після слова «ЗАТВЕРДЖЕНО».

4. Натискуємо на комбінацію «Alt+Enter».

І останній момент. Частину тексту податкової накладної я відформатував з вирівнюванням «по центру выделения». Це загальна назва «ПОДАТКОВА НАКЛАДНА». Тут текст відформатовано по центру виділення щодо блока «A7:AG7». У такий самий спосіб я оформив узагальнюючі заголовки «Обсяги постачання…» та «нульова ставка» в шапці табличної частини документа.

Бланк документа готовий. Слід подивитись, як він виглядає на сторінці. Для цього робимо так.

1. Викликаємо меню «Разметка страницы», клацаємо по іконці «Поля». Відкриється вікно «Параметры страницы», як наведено на рис. 6.

2. У цьому вікні натискуємо на кнопку «Просмотр» та перевіряємо, щоб бланк повністю помістився на друкарський аркуш. За необхідності змінюємо розміри полів чи масштаб документа. Отже, бланк ми отримали. Можна заповнювати його формулами.

 

ФОРМУЛИ — ДУША ТАБЛИЦІ

Основні формули для документа «Податкова накладна» наведено в табл. 2. Значення цих формул, звісно ж, знайоме кожному бухгалтеру. Думаю, що коментарів потребують лише вирази в колонках «A» і «N». Формула «=ЕСЛИ(P37<>"";A36+1;"")» у комірці «A37» аналізує значення у графі «Кільк. (об’єм, обсяг)». Якщо там записано не нуль, вона повертає номер з вищестоящої комірки плюс один. Інакше значенням формули буде порожній рядок. У результаті при заповненні колонки з кількістю товарів номера в колонці «A» Excel проставить автоматично.

Так само працює і формула в комірці «N37». Відрізняється вона лише тим, що повертає не номер, а значення одиниці виміру з вищестоящого рядка.

Останній штрих — форматування комірок табличної частини. Для колонки «Кiльк…» призначаємо формат комірок «Числовой», нуль знаків у дробовій частині і виділення негативних значень червоним кольором. Останнім коміркам табличної частини привласнимо числовий формат з двома числами після коми.

 

Таблиця 2. Основні формули документа «Податкова накладна»

Адреса

Формула

Коментар

1

2

3

A36

1

Первісне значення номера з/п

A37

=ЕСЛИ(P37<>"";A36+1;"")

Формулу копіюємо вниз на всю висоту табличної частини (на рис. 1 — це комірки «A37:A39»)

B36

=СЦЕПИТЬ(D9;E9;".";F9;G9;».»;H9;I9;J9;K9)

Формуємо дату зі значень комірок. Підставляє значення дати з комірок «D9:K9» в комірку «B36» (щоб не набирати це значення повторно)

N36

шт.

Первісне значення одиниці виміру

N37

=ЕСЛИ(P37<>"";N36;"")

Заповнює значення одиниці виміру

R36

=ОКРУГЛ(P36*Q36;2)

Сума за товаром. Формулу копіюємо вниз на всю висоту таблиці

AD36

=R36

Сума за товаром (копія)

R40

=СУММ(R36:S39)

Усього по розділу I (Сума за всіма товарами без урахування ПДВ)

AD40

=СУММ(AD36:AG39)

Усього по розділу I (копія)

R42

=R40/5

ПДВ

R43

=R42+R40

Загальна сума плюс ПДВ

AD43

=AD42+AD41+AD40

Сума за всіма товарами з ПДВ плюс транспортні витрати

 

Зрозуміло, що в нашому варіанті податкової накладної використано спрощені формули. У вашому конкретному випадку вони можуть відрізнятися. І вже напевно відрізнятиметься розмір табличної частини: висоту в три рядки вибрано виключно з міркувань розміщення рисунка в тексті цієї статті.

 

Додаємо накладну

Податкову накладну, як правило, виписують разом зі звичайною складською накладною. Тому варто зробити так, щоб обидва документи формувалися одночасно. Почнемо з того, що вставимо форму накладної до робочої книги. Робимо так.

1. Переходимо на лист «Н».

2. Створюємо документ, як показано на рис. 10. З точки зору форматування цей бланк простіший, ніж форма податкової накладної. Складного форматування тут немає. Лише у блоці комірок «B1:B7» текст оформлено напівжирним зображенням з вирівнюванням управо. І ще назву документа (текст «Накладна…») у комірці «A8» відцентровано по виділеній області «A8:F8».

img 11

Складська та податкова накладні мають чимало спільного. Тому ми за допомогою формул скопіюємо дані з податкової до звичайної накладної. Ці формули наведено в табл. 3. Більша частина інформації тут просто копіюється з комірок листа «НН». Але загальні суми в накладній я раджу перерахувати повторно. Цей момент, на мій погляд, важливий. Він дозволяє зайвий раз проконтролювати збіг сум у документах. Для такого контролю передбачено формули в комірках «G13», «G14», «G15». Вони перевіряють, щоб сума за товаром, ПДВ та загальний підсумок були однаковими в обох документах. Якщо це не так, на листі з’явиться повідомлення про помилку.

 

Таблиця 3. Основні формули документа «Накладна»

Адреса

Формула

Коментар

1

2

3

C1

=НН!D12

Переносить назву постачальника

C2

="ИНН "&СЦЕПИТЬ(НН!D17; НН!E17;НН!F17;НН!G17;НН!H17;НН!I17;НН!J17;НН!K17;НН!L17;НН!M17;НН!N17;НН!O17)&", свід. "& СЦЕПИТЬ(НН!F24; НН!G24;НН!H24;НН!I24;НН!J24;НН!K24;НН!L24;НН!M24;НН!N24;НН!O24)

Формує рядок з номера ІПН та номера свідоцтва продавця

C3

=НН!D19

Переносить адресу продавця

C4

=НН!V12

Переносить назву покупця

C5

=НН!U19

Переносить адресу покупця

A8

="Накладна № "& СЦЕПИТЬ(НН!V9;НН!W9;НН!X9;НН!Y9;НН!Z9;НН!AA9;НН!AB9;НН!AC9;НН!AD9;НН!AE9;НН!AF9;НН!AG9)&" від "& НН!B36

Формує текст заголовка накладної. Рядок «НАКЛАДНА №» формула зчепить з номером податкової накладної (лист «НН», комірки «V9:AG9»). До отриманого рядка формула додасть текст «від» та дату податкової накладної (лист «НН», комірка «B36»).

A10

=НН!A36

Переносить значення номера з/п із першого рядка табличної частини податкової накладної

B10

=НН!C36

Переносить найменування ТМЦ із першого рядка табличної частини податкової накладної

C10

=НН!N36

Переносить найменування одиниці виміру

D10

=НН!P36

Переносить значення кількості

E10

=НН!Q36

Переносить значення ціни

F10

=ОКРУГЛ(E10*D10;2)

Перераховує суму за товаром

Заповнюємо формулами з блока «A10:F10» усю табличну частину

F13

=СУММ(F10:F12)

Сума за товарами

F14

=F13/5

Сума ПДВ

F15

=F13+F14

Сума за товарами плюс ПДВ

G13

=ЕСЛИ(F13<>НН!AD40;

"Ошибка";"")

Якщо сума за товаром у накладній та податковій накладній не збігаються, виводить повідомлення «Ошибка»

G15

"=ЕСЛИ(F15<>НН!AD43;

"Ошибка";"")

Якщо загальна сума за накладною та податковою накладною не збігаються, виводить повідомлення «Ошибка»

D17

=F14

Підставляє значення ПДВ у комірку «D17»

 

Ми практично завершили створення двох документів «Накладна» і «Податкова накладна». Єдине поле, якого ми не торкнулися, — це сума прописом. І зараз ми з ним розберемося.

 

СУМА ПРОПИСОМ у ЗВИЧАЙНІЙ НАКЛАДНІЙ

Таку проблему ми вже вирішували при формуванні реєстру договорів (див. «Б & К», 2011, № 21, стаття «Створюємо реєстр договорів»). Нагадаю, що тоді ми використовували два способи — формували суму прописом за допомогою формул Excel та із застосуванням програми на Visual Basic. У випадку з податковою накладною можна застосувати будь-який із цих підходів. Я зупинив свій вибір на формулах Excel. Детально процес перетворення числа на текстове зображення я не описуватиму — усі нюанси є в згаданій публікації. Нагадаю лише форму робочого листа. Її наведено на рис. 11, а сам лист називається «Проп». Логіка роботи цього документа така. До комірки «D1» ми вводимо суму у вигляді числа. У комірках «A3» і «A4» отримуємо два варіанти запису цього числа прописом. Усе, що нам потрібно зробити, — це зв’язати лист «Проп» з бланком звичайної накладної. Робимо так.

img 12

1. Стаємо на комірку «D1» листа «Проп».

2. Вводимо символ «=».

3. Клацаємо лівою кнопкою по ярличку листа «Н», а потім по комірці «F15». У результаті в комірці «D1» з’явиться формула «=Н!F15».

4. Натискуємо на «Enter».

5. Переходимо на лист «Н».

6. Стаємо на комірку «C17» і аналогічним прийомом формуємо посилання на комірку «A3» листа «Проп» (формула в цьому випадку виглядає так: «=Проп!A3»).

От, власне, і все. Документи готові до роботи. Тепер ми можемо заповнити бланк податкової накладної потрібними даними, а всі розрахунки та звичайну накладну Excel сформує автоматично. І оформить все це в альбомному форматі.

 

Успішної роботи! Чекаю ваших листів і пропозицій на bk@id.factor.ua, nictomkar@rambler.ru або на форумі редакції. Готовий шаблон документа зі звичайною та податковою накладними ви можете взяти на порталі редакції, звернувшись за адресою: www.bk.factor.ua/ru/publications/14/8/1059.html/ .

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі