Теми статей
Обрати теми

Облік кредитів та позик в «1С:Бухгалтерії 7.7»

Редакція БК
Стаття

Облік кредитів та позик в «1С:Бухгалтерії 7.7»

 

img 1

У цій статті йтиметься про особливості обліку у програмі «1С:Бухгалтерія 7.7» операцій з кредитами та позиками, отриманими у гривні від банків та резидентів. Розглянемо всі етапи, починаючи від сплати разового платежу при оформленні кредиту і до погашення основної суми кредиту.

Євген Сазонов, консультант «Б & К»

 

Кредити (позики) за строком погашення поділяються на:

— короткострокові (рахунок 60);

— довгострокові (рахунок 50);

— поточну заборгованість за довгостроковими зобов’язаннями (рахунок 61).

Бухгалтерський облік банківських кредитів розділимо на дві частини:

— облік основної суми боргу;

— облік суми процентів, що сплачуються (нараховуються) за користування отриманими кредитними коштами.

Розглянемо порядок оформлення кредитів та позик, отриманих у гривні, у програмі «1С:Бухгалтерія 7.7» на такому прикладі.

 

Приклад

Підприємство ТОВ «Світанок» 18.07.2011 р. отримало від банку АТ «Укрсиббанк» кредит у розмірі 600000,00 грн. строком на три роки для цілей обслуговування поточної діяльності підприємства. Кредит надається під 15 % річних, проценти нараховуються один раз на квартал. Виплата процентів провадиться не пізніше п’ятого робочого дня після закінчення звітного кварталу. За несвоєчасну сплату процентів передбачено нарахування штрафу в розмірі 3 % від суми несвоєчасно сплачених процентів, а також нарахування пені в розмірі 0,01 % за кожен день прострочення. Виплату основної суми кредиту передбачено 17.07.2014 р.

Витрати, пов’язані з отриманням кредиту (оцінка об’єкта застави, сума комісії банку тощо), становлять 20000,00 грн. Об’єктом застави є основні засоби (будівля, що належить підприємству).

Для правильного відображення обліку кредиту у програмі «1С:Бухгалтерія 7.7» потрібно покроково виконати такі дії:

— сплатити разовий платіж при оформленні кредиту;

— унести до програми інформацію про отриманий кредит і кредитора;

— відобразити отримання основної суми кредиту;

— перевести частину боргу в поточну заборгованість;

— нарахувати і сплатити проценти;

— нарахувати штраф та пеню в разі несвоєчасної сплати процентів банку;

— погасити основну суму кредиту.

Для того щоб відобразити у програмі операцію зі сплати платежів, пов’язаних з отриманням кредиту, потрібно створити документ «Банковская выписка». Для цього в головному меню вибираємо «Журналы → Банк» і створюємо новий документ натисненням на кнопку «Новая строка (Ins)». У вікні «Выбор вида документа», що відкрилося, вибираємо «Банк. выписка (Банковская выписка)». У створеному документі «Банковская выписка» потрібно заповнити такі реквізити:

— проставити дату проведення операції;

— у полі «Расчетный счет» вибрати найменування банку, від якого отримуємо кредит;

— проставити ознаку «Расход»;

— зазначити бухгалтерський рахунок, на якому відображатимуться ці витрати;

— вибрати вид ПДВ;

— зазначити аналітику на рахунках, вид замовлення для взаєморозрахунків з клієнтами; суму платежу;

— описати зміст операції.

Після заповнення цього документа натискуємо на кнопку «Провести» (рис. 1).

img 2

Після укладення кредитного договору з банком бухгалтер має внести інформацію про цей договір до «1С:Бухгалтерії 7.7», створивши документ «Договор». Для цього в головному меню вибираємо «Журналы → Договора» і створюємо новий документ. У документі «Договор», що відкрився, потрібно зазначити:

— дату проведення договору;

— реальний номер кредитного договору;

— контрагента, який видав кредит;

— вид ПДВ;

— валюту, в якій було отримано кредит;

— період, на який було видано кредит.

Приклад заповнення всіх цих реквізитів ви можете побачити на рис. 2.

img 3

Також необхідно внести дані щодо отриманого кредиту до довідника «Кредиты». Щоб це здійснити, заходимо до головного меню програми та вибираємо «Справочники → Прочие → Кредиты». У довіднику створюємо новий елемент і для нього вказуємо:

— найменування кредитного договору;

— повне найменування кредитного договору;

— кредитора;

— назву банку;

— строк повернення кредиту;

— процентну ставку отриманого кредиту (рис. 3).

img 4

У подальшому дані з цього довідника знадобляться для заповнення поля «Субконто» в документі «Банковская выписка» при відображенні основної суми кредиту.

Отримання основної суми кредиту оформляється документом «Банковская выписка» (рис. 4).

img 5

Оскільки наше підприємство отримало довгостроковий кредит, воно має виділити до складу поточної заборгованості в бухгалтерському обліку суму, яку необхідно погасити протягом 12 місяців.

На жаль, у програмі «1С:Бухгалтерія 7.7» не передбачено типового документа, яким би проводилося переведення частини довгострокової заборгованості до поточної заборгованості. Тому бухгалтер має здійснити переведення ручною операцією, але спочатку потрібно розрахувати суму поточної заборгованості. Як це зробити? У нашому випадку необхідно розрахувати суму для виділення поточної частини (тобто тієї, яку може бути погашено протягом наступних 12 календарних місяців) довгострокової заборгованості за період з 18.07.2011 р. по 31.12.2012 р.:

1) першу частину — за період з 18.07.2011 р. по 31.12.2011 р.;

2) другу частину — за період з 01.01.2012 р. по 31.12.2012 р.

Для розрахунків скористаємося такою формулою:

img 6 

де С1 — частина довгострокової заборгованості;

ΣК — сума отриманого кредиту;

r — загальна кількість днів користування позикою;

k — кількість днів у періоді, за який виділяється поточна частина заборгованості.

Дані розрахунку наведено в таблиці.

 

Період для розрахунку поточної частини заборгованості

Загальна сума кредиту

Сума для нарахування

з

по

кількість

18.07.2011 р.

31.12.2011 р.

167

1096

600000

91423,36

01.01.2012 р.

31.12.2012 р.

366

1096

600000

200364,96

Разом

 

 

 

 

291788,32

 

Розрахувавши суми, повертаємося до програми та створюємо ручну операцію. Заходимо до головного меню, вибираємо «Журналы → Журнал операций» і створюємо новий документ. У документі «Операция», що відкрився, потрібно заповнити такі реквізити:

— дату проведення операції;

— суму, отриману за допомогою розрахунку;

— поле змісту операції;

— рахунок дебету операції;

— субконто дебету;

— рахунок кредиту;

— субконто кредиту.

Для проведення операції натискуємо на кнопку «ОК» (рис. 5).

img 7

Далі опишемо етапи нарахування і сплати процентів.

Нарахування процентів здійснюється на підставі банківської виписки про суму процентів, нараховану банком.

Сума нарахованих процентів розраховується за такою формулою:

img 8 

де С(%) — сума процентів, нарахованих за користування кредитними коштами;

ΣК — сума отриманого кредиту;

n — кількість днів у році;

k — кількість днів у періоді, за який нараховуються проценти;

s(%) — процентна ставка.

Сума процентів за кредитом, нарахованих ТОВ «Світанок» за липень — вересень (ІІІ квартал) 2011 року, дорівнює 18493,15 грн.:

img 9.

Нарахування процентів в «1С:Бухгалтерії 7.7» також проводиться ручною операцією. Цей документ оформляється аналогічно попередньому (рис. 6).

 

img 10

Сплата процентів у програмі оформляється документом «Банковская выписка» (рис. 7).

img 11

У прикладі ми також розглядаємо дії, які має виконати бухгалтер при несвоєчасній сплаті процентів банку.

Припустимо, що проценти за липень — вересень 2011 року в розмірі 18493,15 грн. було сплачено підприємством з порушенням строків, передбачених кредитним договором. Строк прострочення сплати процентів склав п’ять робочих днів.

Як і в попередніх випадках, суму цієї операції потрібно розрахувати самостійно. Згідно з укладеним договором при порушенні строків зобов’язань, пов’язаних зі сплатою процентів, позичальник має нарахувати 3 % штрафних санкцій від суми нарахованих процентів, а також 0,01 % пені за кожен день прострочення.

Розрахуємо суму штрафу:

18493,15 (грн.) х 3 % = 554,79 (грн.).

Визначимо суму пені:

18493,15 (грн.) х 0,01 % х 5 = 9,25 (грн.).

Загальна сума штрафних санкцій становитиме:

554,79 + 9,25 = 564,04 (грн.).

img 12

Відобразити у програмі нарахування суми штрафу доведеться за допомогою ручної операції. Приклад заповненого документа наведено на рис. 8. А от сплату пені можна оформити за допомогою документа «Банковская выписка».

Переходимо до завершального етапу. Для погашення основної суми кредиту в день закінчення його строку необхідно створити документ «Банковская выписка», у якому слід відобразити суму погашеного кредиту (рис. 9).

img 13

У разі отримання позики від небанківської фінансової установи процедура відображення операцій з її отримання, нарахування процентів та погашення аналогічна описаній у статті.

Відмітною особливістю є те, що суму позики необхідно відобразити на субрахунку 505 «Інші довгострокові позики в національній валюті» в разі отримання довгострокової позики.

 

Сподіваємося, що цей матеріал допоможе вам при веденні обліку у програмі «1С:Бухгалтерія 7.7» не припуститися помилок, пов’язаних з кредитами та позиками, а також організувати коректний облік подібних операцій.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі