Теми статей
Обрати теми

Методи складання фінансової звітності за МСФЗ: що краще вибрати на практиці

Редакція БК
Стаття

Методи складання фінансової звітності за МСФЗ: що краще вибрати на практиці

 

На сьогодні велика кількість українських підприємств здійснюють або збираються здійснювати трансформацію бухгалтерської звітності відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ). Збільшення кількості організацій, що виконують трансформацію бухгалтерської звітності, призвело до появи різних методик щодо трансформації. Тому компанії, що прийняли рішення про складання фінансової звітності відповідно до МСФЗ, насамперед повинні визначити спосіб її підготовки — чи вони трансформуватимуть дані українського обліку відповідно до МСФЗ, чи створять паралельну систему обліку. Від вибору методу підготовки звітності залежатиме подальша робота з упровадження МСФЗ.

У статті розповімо про методи складання звітності відповідно до МСФЗ, про критерії вибору, а також розглянемо переваги та недоліки кожного методу.

Юлія Камінська, консультант «Б & К»

 

На українських підприємствах стандарти МСФЗ запроваджуються для полегшення виходу на міжнародний ринок. Також у відповідь очікується приплив іноземних інвестицій в економіку країни. Прозорість і відкритість фінансової звітності за МСФЗ показує реальний стан справ у компанії, її інвестиційну привабливість. З 1 січня 2012 року банки, відкриті акціонерні товариства та страхові компанії зобов’язані дотримуватися стандартів МСФЗ при складанні фінансових звітів.

На практиці складання звітності відповідно до МСФЗ можна провадити такими методами:

1) паралельного обліку;

2) трансформації звітності МСФЗ;

3) трансляції українських проводок (даних) до МСФЗ.

Метод паралельного обліку для української компанії — це ведення двох баз даних фінансової звітності — за українськими стандартами (П(С)БО) та відповідно до МСФЗ. Зазвичай такий облік ведеться у спеціальній програмі — при введенні проводки один раз її результат потрапляє як до бази українського обліку, так і до бази МСФЗ.

У разі якщо компанія вирішує для себе використовувати цей метод, вона може зіткнутися з труднощами, пов’язаними з тим, що не всі операції можна автоматично рознести по базах унаслідок різних принципів обліку за МСФЗ та П(С)БО. У цьому випадку компанія здійснює значні первісні фінансові інвестиції для придбання автоматизованої системи бухгалтерського обліку (спеціалізоване програмне забезпечення), а далі — тільки підтримує та обслуговує цю систему.

При використанні цього методу компанія провадить відображення господарських операцій у регістрах бухгалтерського обліку на післяопераційній основі відповідно до правил МСФЗ. Таким чином, кожна операція реєструється двічі: уперше — у системі обліку за П(С)БО, удруге — за МСФЗ.

При побудові паралельного обліку показники фінансової звітності за МСФЗ формуються на підставі даних бухгалтерського обліку.

Метод трансформації фінансової звітності МСФЗ — це періодичний процес підготовки звітів за МСФЗ на задану звітну дату, що отримується шляхом рекласифікації статей звітності за П(С)БО та внесенням коригувань до цих статей.

Як правило, трансформація являє собою звід таблиць, що наочно показують перехід від українських балансових статей і статей звіту про фінансові результати до відповідних показників за МСФЗ.

Метод трансляції українських проводок (даних) у МСФЗ — це метод, при використанні якого за основу беруться господарські операції та проводки українського обліку, уже наявні у програмі. Ці дані перегруповуються за певним алгоритмом, що називається меппінг (таблиця відповідності рахунків), котра, як правило, складається в Excel, а потім перевантажується до інформаційної системи, що використовується для підготовки звітності за МСФЗ.

У разі вибору цього методу його перевагою є те, що більшу частину операцій здійснюють бухгалтери, які ведуть облік за П(С)БО, що, по-перше, дозволяє компанії економити грошові ресурси. По-друге, при цьому мінімізується ризик помилок і компанія може проаналізувати дані фінансової звітності, складеної за МСФЗ, аж до кожної окремої проводки. Однак при цьому бухгалтерам доведеться вносити до системи значно більше аналітики, знадобляться додаткова інформаційна система для цілей МСФЗ, а також необхідний персонал для підтримки двох баз даних.

Не маючи уявлення про цілі складання звітності за МСФЗ, обсяг здійснюваних операцій та інші особливості, притаманні конкретній компанії, неможливо однозначно сказати, який метод є оптимальним. Для того щоб зробити правильний вибір методу складання звітності за МСФЗ, розглянемо критерії, за якими компанії можуть проаналізувати переваги застосування того чи іншого методу.

Як правило, на практиці перевага віддається, або методу паралельного обліку, або методу трансформації, тому для вибору того чи іншого методу ми проводитимемо аналіз за певними критеріями.

 

Критерії вибору методу складання фінансової звітності за МСФЗ

 

КРИТЕРІЙ 1. ПЕРІОДИЧНІСТЬ СКЛАДАННЯ ЗВІТНОСТІ

Перш за все потрібно визначити, як часто в компанії складатиметься звітність за міжнародними стандартами. Трансформація фінансової звітності орієнтована на періодичний випуск (щоквартальний, щомісячний). При використанні цього методу компанія зможе формувати звітність лише на звітну дату. Запровадження паралельного обліку дозволить складати і подавати звітність за МСФЗ настільки оперативно, наскільки це необхідно компанії. У зв’язку з цим слід оцінити, чи прийматимуться оперативні управлінські рішення на підставі звітності за МСФЗ, чи виникне потреба в частішому складанні звітності, ніж щомісячне (щоквартальне) подання. У разі позитивної відповіді компанії потрібно здійснювати впровадження паралельного обліку. Якщо ж компанії потрібна квартальна (річна) звітність, а дані за МСФЗ не використовуються в системі бюджетування та управлінського обліку, то оптимальним є використання методу трансформації.

 

КРИТЕРІЙ 2. НЕОБХІДНИЙ СТУПІНЬ ДЕТАЛІЗАЦІЇ ІНФОРМАЦІЇ, НАВЕДЕНОЇ У ЗВІТНОСТІ

Цей критерій тісно пов’язаний з попереднім. Оскільки в МСФЗ часто використовуються методи допущень, розрахункових оцінок, то інформація, отримана розрахунковим шляхом у звітності за МСФЗ шляхом трансформації, може не дати докладних відомостей для цілей управлінського аналізу. У цій ситуації не існує можливості ідентифікації кожної операції для цілей МСФЗ до рівня проводки.

У разі якщо компанії необхідно бачити всю історію виникнення кожної статті фінансової звітності, оперативно отримати розбиття якоїсь статті звітності за елементами, категоріями, необхідний паралельний облік. Якщо ж потрібно тільки подати підписаний аудиторами звіт за МСФЗ до банку, материнської компанії чи акціонерам, то метод трансформації буде цілком прийнятним.

 

КРИТЕРІЙ 3. АВТОМАТИЗАЦІЯ СИСТЕМ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ

Звертаємо вашу увагу на те, що в разі грамотного підходу побудувати систему трансформації можна на базі Excel навіть у доволі великій групі компаній. А метод паралельного обліку однозначно потребує впровадження складної інформаційної системи, її інтеграції з існуючою програмою, що використовується для українського обліку. Крім того, потрібно буде навчати фахівців бухгалтерії навичок роботи в новій системі.

Однак у деяких випадках навіть при використанні методу трансформації не обійтися без серйозного інформаційно-технологічного оснащення. Наприклад, у разі якщо велика група компаній готуватиме звітність щомісяця, застосування одного лише Excel уже недостатньо. У цій ситуації на початковому етапі впровадження звітності за МСФЗ у групі слід складати звітність із використанням Excel, побудувати систему взаємодії всередині компаній, навчити працівників, привчити їх до певної послідовності дій при складанні звітності. Після того як основні процеси підготовки звітності буде налагоджено, компанія може перейти на досконалішу та зручнішу систему підготовки звітності з використанням спеціалізованого програмного забезпечення.

Ще одним важливим фактором на етапі впровадження спеціалізованого програмного забезпечення є наявність професійних IT-фахівців у штаті компанії, які володіють не лише технічними навичками, а й базовим розумінням специфіки підготовки звітності за МСФЗ. Пошук таких фахівців є чи не найосновнішою проблемою в усьому процесі постановки міжнародного обліку. У разі якщо відповідних кадрів у штаті компанії немає, вона має бути готова до дорогого IT-консалтингу провідних аудиторських компаній.

 

КРИТЕРІЙ 4. НАЯВНІСТЬ КВАЛІФІКОВАНИХ ФАХІВЦІВ

Незалежно від вибраного способу підготовки звітності у штаті компанії має бути, як мінімум, один кваліфікований та професійний фахівець, здатний виконати трансформацію або паралельний облік з нуля. До того ж він має добре розумітися на вибраному компанією програмному забезпеченні, а також приблизно знати можливості його пристосування до діяльності компанії.

Слід ураховувати, що система паралельного обліку є доволі трудомісткою, і на практиці одного фахівця для якісного виконання роботи підприємству буде недостатньо. Одним із варіантів у разі відсутності штатного кваліфікованого персоналу може бути передача трансформації звітності на аутсорсинг з одночасним (паралельним) курируванням цього процесу штатним фахівцем. При передачі цієї функції на аутсорсинг компанія може заощадити грошові кошти в разі щоквартального або піврічного звітного періоду, оскільки їй не доведеться щомісяця виплачувати заробітну плату штатним фахівцям.

 

КРИТЕРІЙ 5. РІВЕНЬ ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ ФАХІВЦІВ БУХГАЛТЕРІЇ, ЯКІ ВЕДУТЬ ОБЛІК ЗА П(С)БО

Одним із недоліків системи паралельного обліку є збільшення навантаження на бухгалтерів, які ведуть облік за П(С)БО. При впровадженні подвійного обліку фахівців, які ведуть бухгалтерський облік за національними стандартами, доведеться переводити на нову програму, що реалізує облік в обох системах стандартів. При цьому, можливо, знадобиться й додаткове навчання таких працівників, оскільки їм доведеться вносити до системи дані з великою кількістю аналітики, потрібної для МСФЗ-звітності, і, отже, додаткові фінансові ресурси, які має бути витрачено на таке навчання.

У разі вибору компанією методу трансформації звітності навантаження на вітчизняну бухгалтерію буде значно меншим. Однак у цій ситуації початок роботи фахівців із трансформації звітності за МСФЗ безпосередньо залежить від професіоналізму та швидкості закриття звітного періоду фахівців національної бухгалтерії. Якщо в компанії застосовується система швидкого закриття періоду, то, як правило, строк закриття двох облікових систем провадиться або в той самий робочий день, або з різницею в кілька днів. Така схема призводить до напруженої роботи підрозділу міжнародної звітності в періоди закриття звітного періоду, необхідності неодноразової повторної перевірки даних унаслідок зміни даних П(С)БО, оскільки здійснюються додавання, коригування облікових даних через механічні помилки, що можуть бути допущені бухгалтерами. При такому методі роботи фахівці П(С)БО, МСФЗ та аудитори працюють паралельно в тісній співпраці. Плюсами в цій ситуації є те, що помилки, яких припускаються бухгалтери, котрі ведуть облік за П(С)БО, оперативно виявляються фахівцями МСФЗ (або аудиторами) і відразу ж виправляються (коригуються) бухгалтерією.

 

КРИТЕРІЙ 6. СТРУКТУРА КОМПАНІЇ

Для компаній зі складною внутрішньогруповою структурою та значною кількістю дочірніх компаній доцільніше вибирати паралельний метод обліку і відповідно якомога повнішу автоматизацію процесу обробки інформації. Це насамперед пов’язане з такими факторами:

1) імовірність значного ризику допущення помилок, пов’язаних з людським фактором;

2) при зміні структури (появі чи вибутті компаній у групі) украй трудомістким стає процес унесення змін, оскільки фахівцям доводиться переписувати формули та макроси, за допомогою яких обробляються облікові дані, розсилати нові списки компаній групи, уточнювати їх, перевіряти ще раз тощо;

3) трудомістким стає процес підготовки розкриттів до фінансової звітності. Наприклад, розкриття до статті «Позики отримані» зі Звіту про фінансову позицію потребує наявності єдиної бази даних з великою кількістю аналітики та ретельної її обробки в Excel. Як правило, для таких комплексних розкриттів потрібно виділити окремого фахівця, який має досвід подібної роботи та зможе оперативно отримати і якісно обробити необхідні для розкриттів дані;

4) збільшується час перевірки аудиторами трансформаційних та консолідаційних таблиць в Excel, а в разі наявності якісної інформаційної системи аудиторам достатньо один-два рази провести її тестування й далі повністю покладатися на звіти, сформовані в цій системі;

5) компанії необхідно побудувати цілу систему перевірок усіх таблиць і даних. При цьому в разі збільшення кількості компаній групи прямо пропорційно збільшується кількість файлів для заповнення.

На окрему увагу заслуговує розробка звіряльної таблиці внутрішньогрупових оборотів компаній або розробка універсального шаблона такої таблиці в разі, якщо у програмі доопрацювати її неможливо. Звертаємо вашу увагу на те, що виключення внутрішньогрупових операцій при консолідації, як правило, ведеться в електронних таблицях Excel незалежно від вибраного методу підготовки звітності. Це пов’язане з тим, що у великих холдингах у різних компаніях використовуються різні програмні продукти і автоматизація всього процесу консолідації триває досить довго. Виключення деяких видів внутрішньогрупових операцій, «нереалізовані прибутки», виручку та витрати при складних схемах закриття рахунків доволі складно автоматизувати.

Рекомендуємо великій групі компаній з десятками дочірніх підприємств автоматизувати процес підготовки звітності як мінімум на етапі консолідації. При такому підході пакети звітності окремих компаній, як правило, у форматі Excel завантажуються до єдиної бази даних, в якій уже настроєно меппінг (карту відповідностей). У такій системі можна здійснювати автоматичну перекласифікацію.

 

КРИТЕРІЙ 7. НАЯВНІСТЬ ВІЛЬНИХ ФІНАНСОВИХ РЕСУРСІВ

Метод паралельного обліку є дорожчим, оскільки компанії доведеться здійснити витрати на:

— впровадження інформаційної системи (програмного забезпечення);

— навчання фахівців, які складають звітність за національними стандартами бухгалтерського обліку;

— оплату послуг консалтингової компанії, що підтримуватиме підприємство на етапі впровадження процесу;

— заробітну плату штатних фахівців з МСФЗ.

Від наявності вільних грошових коштів, які може виділити компанія на впровадження системи МСФЗ, безпосередньо залежить і вибір програмного забезпечення.

Найбільш популярним та освоєним в українському середовищі є таке програмне забезпечення, як SAP, Oracle, Scala, а також «1С:Підприємство», «Парус», які також можна настроїти на виконання функцій паралельного обліку і трансформації.

Таким чином, вибір оптимального способу підготовки звітності залежить від багатьох чинників та потребує індивідуального підходу. Наведений перелік є зовсім не вичерпним, його можна доповнити специфічними критеріями, характерними для конкретної компанії. У кожної компанії будуть унікальний набір чинників та питома вага кожного з них.

 

Переваги та недоліки різних методів складання фінансової звітності за МСФЗ

Розглянемо переваги та недоліки методів складання фінансової звітності за МСФЗ за такими критеріями.

Можливості звіряння даних національного та міжнародного обліку

На жаль, не всі програми, що пропонують ведення паралельного обліку, здатні забезпечити наочність звіряння даних національного та міжнародного обліку, тому керівництву компанії слід приділити особливу увагу цьому питанню при виборі програми. Водночас можливості трансформації також мають певні технічні межі, пов’язані з недосконалістю інструментів, що використовуються, зокрема, таблиць Excel замість програм бухгалтерського обліку.

Оперативність подання звітності

Один з основних недоліків трансформації полягає у відсутності можливості ведення паралельного обліку та надання керівництву компанії, а також іншим зацікавленим особам необхідної інформації на оперативній основі, тобто у проміжку між звітними датами.

Наявність оцінних думок

У зв’язку з тим, що трансформація є спрощеним процесом, ще одним недоліком використання цього методу складання звітності відповідно до МСФЗ є наявність значної кількості оцінних думок і, отже, вищий інформаційний ризик. Однак величина цього ризику безпосередньо залежить від кваліфікації виконавців. Таким чином, однією з ключових особливостей якості послуг з трансформації звітності є вибір фахівця у сфері МСФЗ, професійна думка якого дозволить уникнути недостовірності звітності.

Як приклад застосування таких думок можна навести випадок, коли звітність складається в іноземній валюті. Оскільки в разі трансформації неможливо точно визначити курс для формування історичної вартості товарно-матеріальних цінностей, компанія має прийняти рішення стосовно алгоритму розрахунку усередненого курсу, що застосовуватиметься для перерахунку операцій в іноземну валюту.

Можливість деталізації даних і точність інформації

Трансформація стосується виключно статей бухгалтерської звітності, а паралельне ведення бухгалтерського обліку забезпечує формування фінансової звітності за МСФЗ на підставі відповідних бухгалтерських записів, зроблених протягом усього звітного періоду.

Отже, трансформація передбачає перетворення української бухгалтерської звітності (або даних оборотно-сальдової відомості) у фінансову звітність за МСФЗ лише станом на звітну дату (кінець звітного року, кварталу).

Перевагою впровадження паралельного обліку є потенційно нижчий рівень ризику неточної інформації, що відображається у фінансовій звітності, оскільки компанія має можливості перевірити кожну звітну суму, відображену за МСФЗ.

Витрати на впровадження

Організація паралельного обліку за МСФЗ потребує істотних додаткових витрат від компаній (витрати на кваліфікований у сфері МСФЗ персонал, програмне забезпечення, реорганізацію підрозділів компанії тощо). Крім того, цей процес потребує тривалого періоду часу, оскільки стосується різних областей фінансово-господарської діяльності компанії. У разі вибору методу трансформації звітності до переваг порівняно з паралельним обліком можна віднести невисокі фінансові й часові витрати.

Далі наведемо переваги та недоліки описаних вище способів складання звітності за МСФЗ у табличному вигляді.

 

Порівняльна характеристика методів складання фінансової звітності за МСФЗ

№ з/п

Характеристика

Метод паралельного обліку

Метод трансформації звітності

1

Достовірність фінансової звітності

Потенційно високий ступінь достовірності та надійності інформації, що надається

Потенційно високий інформаційний ризик

2

Витрати на навчання персоналу, на програмне забезпечення, на реорганізацію системи управління в компанії

Вимагає від компанії істотних грошових витрат

Не вимагає від компанії істотних грошових витрат

3

Період підготовки та складання фінансової звітності

Досить тривалий — при першій підготовці звітності, оскільки компанія має настроїти систему паралельного обліку та виявити можливі помилки та похибки в роботі системи

Нетривалий

4

Оперативність складання фінансової звітності

Практично одночасно зі складанням української звітності

Тільки після складання української звітності або після закриття бухгалтерами облікової бази (звітного періоду)

 

У цій статті ми розглянули переваги та недоліки існуючих методів складання звітності за МСФЗ, однак, як згадувалося вище, критерії вибору та фактори, за якими провадитиметься аналіз методів звітності, будуть індивідуальними для кожного окремого підприємства. Сподіваємося, що наш матеріал допоможе вашій компанії зробити правильний вибір.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі