Теми статей
Обрати теми

Новини&Законодавство

Редакція БК
Новини

img 1

 

Податкові пільги для програмістів

Верховна Рада України 24.05.2012 р. прийняла два закони, які на 10 років (з 1 січня 2013 року по 1 січня 2023 року) обіцяють істотно поліпшити життя вітчизняним виробникам програмного забезпечення:

— «Про державну підтримку розвитку індустрії програмної продукції»;

— «Про внесення змін до розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування суб’єктів індустрії програмної продукції».

Поки що ці закони не підписано Президентом, але навряд чи він поверне їх на доопрацювання до парламенту (особливо якщо врахувати, що один з авторів цих законопроектів — Янукович-молодший).

Отримати пільги можуть підприємства, які протягом попередніх чотирьох послідовних звітних (податкових) кварталів одночасно відповідають таким критеріям:

1) первісна вартість ОЗ та/або НМА перевищує 50 мінімальних зарплат;

2) відсутній податковий борг;

3) суб’єкта не визнано банкрутом;

4) питома вага доходів від здійснення «програмістських» видів економічної діяльності становить не менше 70 % доходів від реалізації товарів (робіт, послуг). Перелік таких видів діяльності є досить значним за обсягом і, зокрема, уключає:

— видання програмного забезпечення, уключаючи видання та реалізацію (продаж, прокат та/або надання ліцензій) системних пакетів програм, службових та ігрових програм; випуск комп’ютерних ігор для всіх платформ;

— комп’ютерне програмування та всі види діяльності з написання, модифікування, тестування та забезпечення технічної підтримки, документування програмного забезпечення; настроювання програмного забезпечення; розробку індивідуального програмного забезпечення (на замовлення);

— консультування з питань інформатизації;

— діяльність з управління комп’ютерним обладнанням;

— створення та впровадження інформаційно-технічних комплексів, систем та мереж; розробку криптографічних засобів захисту інформації, надання права на використання програмного забезпечення, уключаючи передачу майнових прав інтелектуальної власності на програмне забезпечення (комп’ютерні програми);

— обробку даних, розміщення інформації на веб-вузлах та пов’язану з ними діяльність, уключаючи діяльність, пов’язану з базами даних.

Стисло про найважливіші новації для таких суб’єктів:

1. Щодо податку на прибуток: запроваджується окремий облік доходів та витрат для перелічених вище видів діяльності та для інших, причому для перших застосовується пільгова ставка 5 %.

2. Щодо ПДФО: ставка податку становить 5 % від бази оподаткування стосовно доходів у формі зарплати та інших винагород за трудовими договорами (контрактами) працівників.

3. Щодо ЄСВ (на період з 1 січня 2013 року по 31 грудня 2017 року):

— єдиний внесок для суб’єктів індустрії програмної продукції встановлюється за найнижчим — першим класом професійного ризику як частка від двох розмірів мінімальної зарплати, помножена на кількість найманих працівників з урахуванням кількості днів, відпрацьованих працівниками у звітному періоді, та сум винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами;

— єдиний внесок для найманих працівників суб’єктів установлюється в розмірі, передбаченому законодавством, як частка від двох розмірів мінімальної зарплати, помножена на кількість найманих працівників, з урахуванням кількості днів, відпрацьованих працівником у звітному періоді.

4. Звільняються від обкладення ПДВ операції з постачання програмної продукції, створеної в результаті здійснення «айтішних» видів економічної діяльності (за переліком, наведеним вище).

Звернемо вашу увагу, що ПДВшна пільга поширюється не тільки на суб’єктів, які скористалися правом на пільговий режим та офіційно отримали відповідний статус, а й на будь-яких інших продавців програмного забезпечення.

(Законопроекти «Про державну підтримку розвитку індустрії програмної продукції» № 8267, «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» № 9744. На момент підготовки номера не було підписано Президентом)

 

Акциз на нафтопродукти буде «плаваючим»

З 27.05.2012 р. набрали чинності акцизні зміни щодо нафтопродуктів. Тепер ставка акцизу щодекади коригуватиметься залежно від середньої ціни одного бареля нафти на біржі ICE. Ця зміна обґрунтовується її авторами як спосіб зменшити вплив подорожчання нафтової сировини на світових ринках на цінову ситуацію на вітчизняному ринку нафтопродуктів і, за їх твердженням, не спричинить негативних соціально-економічних та іншим наслідків. Якби ж так воно і було.

(Закон України «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо коригування ставок акцизного податку» від 15.05.2012 р. № 4677-VI)

 

Кримінально-процесуальний кодекс
 стосуватиметься й бухгалтерів

У зв’язку з прийняттям нового Кримінально- процесуального кодексу України Верховна Рада внесла зміни до низки законів та кодексів. Усього змінено 75 різних нормативних актів, серед яких є і вельми цікаві для платників податків. Зокрема, змін зазнали Податковий, Цивільний та Митний кодекси України, а також закони:

— «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»;

— «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»;

— «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрації обтяжень»;

— «Про фінансові послуги та державне регулювання фінансових послуг»;

— «Про захист прав споживачів»;

— «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»;

— «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»;

— «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні»;

— «Про державну податкову службу в Україні».

Більшість змін — суто термінологічні, вони не зачіпають суті змінюваних норм, а лише погоджують формулювання законів з формулюваннями нового КПК. Однак є й суттєвіші зміни, пов’язані з новаціями кримінального процесу.

Наприклад, з’явилася така нова процесуальна дія, як «повідомлення особи про підозру у скоєнні кримінального злочину». Унаслідок цього змінився, зокрема, опис деяких обставин, за наявності хоча б однієї з яких здійснюється документальна позапланова виїзна перевірка. Так, п.п. 78.1.12 ПКУ тепер має такий вигляд:

«78.1.12. органом державної податкової служби вищого рівня в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб органу державної податкової служби нижчого рівня здійснено перевірку документів обов’язкової звітності платника податків або матеріалів документальної перевірки, проведеної контролюючим органом нижчого рівня, і виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки питань, що повинні бути з’ясовані під час перевірки для винесення об’єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.

Рішення про проведення документальної позапланової перевірки в цьому випадку приймається органом державної податкової служби вищого рівня лише в тому разі, коли стосовно посадових осіб органу державної податкової служби нижчого рівня, які проводили документальну перевірку зазначеного платника податків, розпочато службове розслідування або їм повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення*».

* Раніше було: «або порушено кримінальну справу».

Змінився опис обставин і в п.п. 78.1.11 ПКУ. Замість слів:

«78.1.11. отримано постанову суду (ухвалу суду) про призначення перевірки або постанову органу дізнання, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону у кримінальних справах, що перебувають у їх провадженні»; —

тепер буде:

«78.1.11. отримано судове рішення суду (слідчого, судді) про призначення перевірки або постанову органу, що здійснює оперативно-розшукову діяльність, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону».

Нові норми набирають чинності з дня введення в дію Кримінально-процесуального кодексу України, тобто через шість місяців від дня опублікування КПК (опубліковано 19.05.2012 р.).

(Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Кримінально-процесуального кодексу України» від 03.04.2012 р. № 4652-VI)

 

ДПСУ не заперечує проти заповнення звітності
 одночасно друкованим способом та від руки,
 але тільки українською

Податкове відомство видало у вигляді листа дві консультації з ЄБПЗ з приводу оформлення податкової звітності. Головні висновки, зроблені в цих роз’ясненнях:

— платнику податків не можуть відмовити у прийнятті податкової звітності (декларації, розрахунку) лише тому, що цю звітність заповнено частково за допомогою технічних засобів, а частково — від руки. Це роз’яснення не таке вже й марне, оскільки деякі досить каламутні формулювання податкового законодавства могли тлумачитися податківцями і як заборона «змішаного» способу заповнення звітності;

— будь-яка податкова звітність (у тому числі в електронному вигляді) має складатися тільки українською мовою. Заперечувати це важко.

(Лист Державної податкової служби України від 07.03.2012 р. № 8971/К/18-4013)

 

Екоподаток з побутового сміття: ще кілька роз’яснень

ДПСУ, здається, вирішила остаточно розставити всі крапки над «i» в питанні обкладення екоподатком побутових відходів. На цю тему вже є Узагальнююча податкова консультація щодо сплати екологічного податку, що справляється за розміщення побутових відходів (затверджена наказом ДПСУ від 16.12.2011 р. № 258), згідно з якою платниками екологічного податку за розміщення побутових відходів є лише ті суб’єкти господарювання, які розміщують їх у спеціально відведених для цього місцях або на використання яких отримано відповідний дозвіл спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої владі з питань охорони навколишнього природного середовища чи його органів на місцях.

Тепер ДПСУ відповіла ще на кілька практичних запитань:

1. З якого моменту застосовуються положення наказу № 258 у частині трактування норм Податкового кодексу України?

2. Чи поширюється він на всі відходи?

3. Чи правомірне подання уточнюючих податкових декларацій за I — III квартали 2011 року щодо тимчасового розміщення побутових відходів, якщо у I — III кварталах 2011 року екологічний податок за тимчасове розміщення побутових відходів було нараховано та сплачено?

4. Чи повинні сплачувати екологічний податок суб’єкти господарювання, які тимчасово розмістили побутові відходи у IV кварталі 2011 року?

5. Який механізм повернення сплачених сум екологічного податку?

6. Який механізм скасування повідомлень-рішень?

7. Як подається податкова декларація з екоподатку за IV квартал 2011 року за умови тимчасового зберігання побутових відходів та заяви про відсутність у 2012 році об’єкта обчислення екологічного податку?

(Лист Державної податкової служби України «Про екологічний податок» від 15.05.2012 р. № 13743/7/15-2117)

 

Витрати на проживання відряджених — тільки за одне ліжко-місце

У черговому листі, присвяченому витратам на відрядження, ДПСУ абсолютно справедливо підтвердила можливість (саме можливість, а не обов’язковість!) застосування небюджетними підприємствами Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 13.03.98 р. № 59. На цій підставі зроблено цілком коректний висновок про необов’язковість зменшення добових працівнику небюджетної установи (організації), якому в рахунок за проживання в готелі включили й оплату харчування.

А от інший висновок викликає заперечення. На думку ДПСУ, витрати працівника підприємства на проживання у відрядженні може бути враховано у складі витрат при визначенні об’єкта оподаткування «у розмірі вартості одного місця в готельному номері за кожну добу такого проживання». Інакше кажучи, якщо в готелі не виявилося одномісних номерів і відряджений був змушений зняти собі двомісний номер, то підприємство віднести такі «завищені» витрати до своїх витрат не зможе. На чому ґрунтується така впевненість податківців — незрозуміло.

До речі, якщо продовжувати міркування в тому самому напрямку, то можна й зовсім дійти до того, що на вартість «зайвого» місця в готельному номері працівнику слід донарахувати ПДФО.

(Лист Державної податкової служби України від 31.03.2012 р. № 5742/6/15-1415)

 

На новий КВЕД потрібно переходити самостійно

Державна реєстраційна служба нагадала, що з 01.01.2012 р. набрав чинності Національний класифікатор України ДК 009:2010 «Класифікація видів економічної діяльності» (відповідно до п. 1 наказу Держспоживстандарту від 11.10.2010 р. № 457).

При цьому до кінця поточного року одночасно з ДК 009:2010 діє й попередній Класифікатор — ДК 009:2005.

Для приведення кодів видів діяльності у відповідність до КВЕД-2010 фізичним особам — підприємцям та представникам юридичних осіб необхідно звертатися до державних реєстраторів з відповідними документами. Зокрема, фізичними особами — підприємцями подається реєстраційна картка на проведення державної реєстрації змін у відомості про фізичну особу — підприємця, що містяться в ЄДР (форма № 11), яка в переліку змін, що вносяться до відомостей про фізичну особу — підприємця, містить поле «зміна видів діяльності, які здійснює фізична особа — підприємець». Зміна видів діяльності здійснюється безкоштовно.

Подавати документи державному реєстратору можна буде протягом усього 2012 року.

У листі особливо підкреслюється, що автоматично жодні зміни не вноситимуться.

(Лист Державної реєстраційної служби України від 27.04.2012 р. № 85/21-12-7.2)

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі