Теми статей
Обрати теми

Новини&Законодавство

Редакція БК
Новини

img 1

 

Змінився порядок оподаткування великих зарплат
 і порядок подання декларацій

Верховна Рада внесла до Податкового кодексу України (ПКУ) певні зміни щодо ПДФО. Відзначимо найістотніші з них.

1. Уніфіковано процедуру декларування майна і доходів держслужбовців, депутатів та інших осіб, які підпадають під дію антикорупційного законодавства. Зокрема, тепер такі декларації подаються у строк до 1 травня. Раніше, нагадаємо, Мінфін (наказами від 07.11.2011 р. № 1395 і від 03.02.2012 р. № 84) затвердив єдину форму декларації з ПДФО, застосовну як для звичайного податкового декларування, так і для «антикорупційного».

Відповідні зміни внесено також до законів України «Про державну службу», «Про Вищу раду юстиції», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про статус народного депутата України», «Про вибори Президента України», «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад і сільських, селищних, міських голів», «Про судоустрій і статус суддів», «Про Кабінет Міністрів України», «Про Раду міністрів Автономної Республіки Крим».

2. Змінено алгоритм застосування ставок 15 і 17 %. Тепер із суми зарплатних та цивільно-правових доходів спочатку вираховується ЄСВ, і лише потім отримана сума порівнюється з 10 мінімальними зарплатами. Частина, що дорівнює 10 мінімальним зарплатам (установленим на 1 січня звітного року), оподатковується за ставкою 15 %, решта — 17 %.

Оскільки ці зміни набрали чинності з 28.04.2012 р., формально вже за останні три дні квітня слід було б розраховувати ПДФО за новими правилами. Однак жодних роз’яснень із цього приводу податківці ще не оприлюднили. Ну а поки що розробникам програмного забезпечення і тим підприємствам, які користуються саморобними програмами, потрібно відкоригувати свої розрахункові алгоритми.

3. Змінився і порядок річного перерахунку ПДФО. Якщо раніше податківці вимагали здійснювати такий перерахунок за кожен місяць окремо (хоча законність такої вимоги й раніше була сумнівною, оскільки в абзаці третьому п. 167.1 ПКУ прямо йдеться про «середньомісячний річний оподатковуваний дохід»), то тепер уже однозначно перерахунок відбувається за річним доходом у цілому в такій послідовності:

— річна загальна сума доходів у вигляді заробітної плати і цивільно-правових винагород зменшується на фактично утримані протягом року суми ЄСВ та на податкову соціальну пільгу (за наявності);

— розрахована сума в межах 120 розмірів мінімальної зарплати (на 1 січня звітного року) оподатковується за ставкою 15 %, залишок — за ставкою 17 %;

— отримана величина ПДФО порівнюється із сумою податку, фактично утриманого податковими агентами протягом звітного року. Якщо виявиться, що податкові агенти утримали меншу суму, різницю платник має доплатити до відповідного бюджету до 1 серпня року, наступного за звітним.

Звертаємо увагу на те, що повернення з бюджету від’ємної різниці (тобто коли розрахункова сума менше фактично утриманої) не передбачено.

4. Фактично звужено коло осіб, зобов’язаних подавати річну декларацію. Згідно з п. 179.2 ПКУ від подання декларації звільняються, зокрема, платники, які отримували від податкових агентів доходи, що не включаються до оподатковуваного доходу, а також доходи від одного податкового агента незалежно від їх виду та розміру (крім випадків, прямо передбачених розд. IV ПКУ). Раніше в цьому пункті йшлося про отримання будь-яких доходів виключно від податкових агентів.

Одночасно змінено п.п. «є» п. 176.1 ПКУ, відповідно до якого платники, які одержують доходи у формі зарплати тощо у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами від податкових агентів, повинні декларувати свої доходи, якщо одночасно виконуються дві умови:

— оподатковувані доходи нараховувалися (виплачувалися, надавалися) двома чи більше податковими агентами;

загальна річна сума таких доходів перевищує 120 мінзарплат (раніше йшлося про перевищення сумою доходу за будь-який календарний місяць розміру 10 мінзарплат).

5. Установлено, що підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум відображаються платником податків у річній податковій декларації, яку можна подавати до 31 грудня включно наступного за звітним податкового року (п.п. 166.1.2 ПКУ). Цим перекреслено сподівання платників на можливість перенесення частини податкової знижки на доходи наступного року — шляхом відображення їх у наступній річній декларації, що подається у звичайні строки — до 1 травня.

(Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо впорядкування податкового декларування» від 24.04.2012 р. № 4661-VI)

 

Платників податку на прибуток
 за торішні порушення не штрафують

ДПСУ звернула увагу київської ДПС на деякі особливості застосування фінсанкцій за торішні порушення з урахуванням ст. 6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ. Зокрема, податківці прямо і докладно зазначили:

— у разі самостійного виявлення платником податку помилки та внесення змін до податкової звітності (ст. 50 Кодексу) за результатами діяльності у другому — четвертому календарних кварталах 2011 року штраф за недоплату податку на прибуток не застосовується;

— якщо платник податку здавав декларацію з податку на прибуток з порушенням граничних строків подання податкової звітності (ст. 120 Кодексу), то за результатами діяльності у другому — четвертому календарних кварталах 2011 року фінсанкції не застосовуються;

— за неподання або несвоєчасне подання податкової звітності або невиконання вимог щодо внесення змін до податкової звітності до платників податку на прибуток штраф застосовується починаючи з результатів діяльності першого кварталу 2012 року.

(Лист Державної податкової служби України «Про надання консультації» від 05.04.2012 р. № 9993/7/15-1417)

 

Повідомляти податкову про відкриті
 рахунки банки будуть по-новому

Мінфін затвердив новий Порядок надання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до органів державної податкової служби. Відповідно колишній Порядок (затверджений наказом ДПАУ від 23.12.2010 р. № 993) втратив чинність.

У частині, що порушує інтереси підприємств та підприємців, звернемо увагу на корисне уточнення: така підстава для відмови в узятті органом ДПС рахунка на облік, як наявність інформації про такий самий рахунок (з такими самими реквізитами) в Єдиному банку даних про платників — юридичних осіб або Реєстрі самозайнятих осіб свідчить лише про те, що цей рахунок уже значиться в обліку органів ДПС. Тому така відмова є підставою для початку витратних операцій на рахунку.

Крім того, з’явилася одна нова підстава для відмови: відсутність у Єдиному державному реєстрі відомостей про підприємця, юридичну особу або її відокремлені підрозділи, які відповідно до законодавства має бути включено до Єдиного реєстру. Утім, фактично ця підстава для відмови застосовувалася й раніше, просто її не було спеціально зазначено в Порядку.

(Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку надання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до органів державної податкової служби» від 02.04.2012 р. № 426)

 

Кожного місяця — новий Реєстр РРО?

16 травня 2012 року ДПСУ затвердила Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій, доповнений новими моделями РРО. Нагадаємо, що попередня редакція Реєстру, що на сьогодні втратила чинність, з’явилася трохи більше місяця тому (наказ ДПСУ від 06.04.2012 р. № 271).

(Наказ Державної податкової служби України «Про затвердження Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій» від 14.05.2012 р. № 406)

 

Електронні документи мають зберігатися
 стільки ж, скільки й паперові

Видано оновлений Перелік типових документів, що створюються під час діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів (наказ Мін’юсту України від 12.04.2012 р. № 578/5). Попередній Перелік діяв майже 14 років (затверджено наказом Головного архівного управління при Кабміні від 20.07.98 р. № 41) і ще діятиме до початку 2013 року. Мін’юстівський же Перелік набере чинності тільки з 1 січня.

Новацій у цьому нормативі чимало. Наприклад, прямо зазначено, що Перелік призначено для використання всіма організаціями при визначенні строків зберігання документів, їх відборі на постійне і тривале (понад 10 років) зберігання або для знищення, але при цьому може використовуватися й фізичними особами — підприємцями.

Найголовніше: укладачі Переліку передбачили низку норм щодо електронних документів. У чинному на сьогодні нормативі такі документи майже не згадуються. Зокрема, установлено, що строки зберігання типових документів на електронних носіях відповідають строкам зберігання аналогічних документів на паперових носіях.

(Наказ Міністерства юстиції України «Про затвердження Переліку типових документів, що створюються під час діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів» від 12.04.2012 р. № 578/5)

 

ЄСВ нараховується на натуральні доходи
 без підвищуючого коефіцієнта

Пенсійний фонд оприлюднив свою позицію стосовно нарахування єдиного соцвнеску на суми виплат, що здійснюються в натуральній формі. Зокрема, він зауважив, що згідно з ч. 1 ст. 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» ЄСВ обчислюється виключно в національній валюті, у тому числі з виплат (доходу), які здійснюються в натуральній формі. Розрахунок ЄСВ відбувається на підставі бухгалтерських та інших документів, згідно з якими провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу).

При цьому застосування підвищуючого коефіцієнта Законом не передбачено (на відміну від ситуації з ПДФО).

(Лист Пенсійного фонду України «Щодо нарахування ЄСВ на дохід, виплачений у натуральній формі» від 20.03.2012 р. № 6288/03-30)

 

Змінилися правила стягнення органами ДПС коштів
 з рахунків платників податків

Правління Нацбанку внесло зміни до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті (постанова Правління НБУ від 21.01.2004 р. № 22) та Інструкції про міжбанківський переказ коштів в Україні в національній валюті (постанова Правління НБУ від 16.08.2006 р. № 320).

Зокрема, установлено, що орган ДПС (стягувач) для стягнення коштів оформляє не менш ніж у трьох примірниках інкасове доручення (розпорядження) за встановленою формою (додаток 24 до Інструкції № 22) згідно з вимогами щодо заповнення розрахункових документів (додаток 8 до Інструкції № 22). При цьому стягувач несе відповідальність за необґрунтованість стягнення коштів.

Банк, що обслуговує стягувача, приймає інкасові доручення (розпорядження) протягом 10 календарних днів з дати їх складання, а банк платника — протягом 30 календарних днів з дати їх складання. Податковий орган доставляє інкасове доручення (розпорядження) до банку платника самостійно (через працівника стягувача (ДПС), рекомендованим або цінним листом тощо).

Якщо інкасові доручення (розпорядження) надійшли до банку протягом операційного часу, але на момент надходження на рахунках платника немає коштів або їх недостатньо, то банк виконує ці інкасові доручення (розпорядження) з урахуванням сум, що надійдуть на рахунок платника протягом операційного часу (поточні надходження).

Якщо для виконання цих інкасових доручень (розпоряджень) недостатньо коштів (з урахуванням поточних надходжень), то вони виконуються частково.

Якщо на рахунку платника коштів немає і протягом операційного часу вони не надходять, то після закінчення операційного часу ці інкасові доручення (розпорядження) повертаються без виконання.

Банк у разі недостатності коштів на рахунку платника виконує інкасове доручення (розпорядження) в межах залишку коштів.

Ці зміни офіційно ще не опубліковано, але вже розіслано на місця листом НБУ від 14.05.2012 р. № 25-111/1058. Як повідомляється в цьому листі, опублікування заплановано на 21.05.2012 р., тому документ набере чинності з 21 червня 2012 року (через 30 днів після його офіційного опублікування).

(Постанова Правління Національного банку України «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України» від 30.03.2012 р. № 122)

 

Президент потурбувався про бізнес

На сайті офіційному інтернет-представництві Президента України оприлюднено його доручення уряду та іншим органам виконавчої влади, де порушується низка актуальних підприємницьких проблем. Серед іншого Гарант доручив М. Азарову до середини липня підготувати пакет законопроектів:

— про заборону проведення податкових перевірок платника податків за періоди, за які було проведено планову документальну перевірку, крім випадків, коли посадових осіб органу ДПС, що проводили планову документальну перевірку цього платника податків, притягнено до дисциплінарної, адміністративної чи кримінальної відповідальності за корупційні правопорушення, за правопорушення у сфері службової діяльності, пов’язані з цим платником податків;

— про посилення відповідальності посадових осіб органів ДПС за прийняття неправомірних рішень про донарахування податків та зборів і застосування штрафних санкцій до суб’єктів господарювання, а також відповідальності безпосередніх керівників цих посадових осіб, аж до звільнення;

— про обмеження втручання суб’єктів владних повноважень у діяльність суб’єктів господарювання. Цим законопроектом, зокрема, має бути передбачено, що припинення діяльності суб’єктів господарювання, припинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг, застосування до суб’єктів інших заходів, що обмежують ведення підприємницької діяльності, здійснюватиметься виключно за рішенням суду.

Президентом дано доручення розробити й інші, не менш «сприятливі» проекти. Утім, підтримувати якісь ілюзії щодо реальності їх втілення найближчим часом ми б не стали.

(Доручення Президента України «Про заходи щодо активізації розвитку реального сектора економіки, активізації реформ у сферах дерегулювання, розвитку підприємництва та надання адміністративних послуг», http://www.president.gov.ua/ru/documents/14726.html)

 

О. Клименко пообіцяв видати
 електронні ключі у червні

Державна податкова служба України планує розпочати роботу Центру сертифікації ключів електронного підпису та безкоштовно видати ключі підприємцям до червня 2012 року. Про це повідомив голова податкового відомства Олександр Клименко: «Сьогодні триває тестування, і до літа, протягом травня, уже відкриється і працюватиме Центр».

Технічне забезпечення Центрального посвідчувального органу (тобто Міністерства юстиції) здійснюється держпідприємством «Інформаційний центр».

Джерело: http://focus.ua

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі