Теми статей
Обрати теми

Розподілити роботу порівну…

Редакція БК
Стаття

Розподілити роботу порівну…

 

img 1

Поштовхом до написання цієї статті стало запитання нашої читачки: «Шановна редакціє «Б & К», підкажіть, чи можливо реалізувати таке завдання. До чистої інформаційної бази потрібно ввести залишки плюс вести поточний облік, оскільки залишків багато. Одній людині буде дуже важко впоратися з таким обсягом роботи. У нас є можливість тимчасово виділити окрему людину для введення залишків та окрему для ведення поточного обліку, що було б оптимальним рішенням у цій ситуації. Але справа в тому, що ми купили розраховану на одного користувача версію «1С:Бухгалтерії 8». Можливо, ви підкажете, як у цій ситуації реалізувати можливість роботи з програмою для двох осіб? Відразу застережу, що ця ситуація — тимчасова, надалі з базою працюватиме одна людина, тому не хотілося б купувати додаткові ліцензії чи мережну версію програми».

Вихід із ситуації, що склалася, існує — це створення розподіленої інформаційної бази (РІБ). У статті я розповім, як створити таку інформаційну базу та працювати з нею. Повірте, це не складно, вам не доведеться перекваліфіковуватися у програміста.

Андрій Крупеня, інженер-програміст підприємства ТОВ «Рівнетеплоенерго»

 

Розподілена інформаційна база (РІБ) — це вбудований механізм платформи «1С:Підприємство 8». Існує багато ситуацій, коли цей механізм стане тією самою «паличкою-рятувалочкою». Наприклад, на якомусь етапі розвитку підприємства потрібно підключити територіально віддалені підрозділи до єдиної інформаційної бази без використання дорогих і технічно складних каналів зв’язку або просто з будь-яких причин потрібно частину роботи виконати поза офісною структурою без прямого доступу до бази «1С». Або ж, як у ситуації нашої читачки, потрібно ввести залишки до нової бази, в якій уже триває робота.

Цей механізм розподіляє інформаційну базу на «головну» та «підпорядковані» частини. При цьому ви можете бути впевнені у коректному перенесенні всіх змін із підпорядкованої бази до головної, а також збереженні тих змін, що відбулися в головній базі.

 

Принцип роботи РІБ

РІБ складається більш ніж з одного вузла, причому в кожному вузлі користувач працює зі своєю локальною копією головної бази. Для того щоб усі копії містили однакові дані, необхідно періодично синхронізувати інформаційну базу, тобто обмінюватися останніми змінами. Файл зі змінами, як правило, має невеликий розмір (набагато менше повної бази), і його можна легко відправити електронною поштою, записати на зовнішній носій або викласти на FTP-сервер.

При запуску процедури обміну даними «1С:Управитель» самостійно визначить, які документи ще не вивантажувалися, та відправить їх до зазначеного місця. Для повного обміну даними з усіх вузлів процес обміну потрібно здійснити на кожному вузлі. У процесі обміну програма отримує інформацію про прийняті іншими вузлами дані. Якщо будь-яке з вивантажень не буде синхронізовано, «1С:Управитель», не отримавши підтвердження про доставку, просто повторить спробу при наступному обміні.

 

СТВОРЕННЯ РІБ

Перед будь-якими глобальними змінами в базі обов’язково потрібно створювати резервну копію бази.

Після того як резервну копію створено, переходимо до створення РІБ. Насамперед створимо префікс для документів «Центральной Базы». Для цього відкриємо меню «Сервис → Настройка программы», закладка «Обмен данными». У полі «Префикс узла для распределенной информационной базы» вводимо префікс, наприклад «ЦБ» і ставимо прапорець напроти поля «Использовать обмен данными с конфигурациями на платформе 8.2» (рис. 1). Усі інші настройки не є обов’язковими, ви самостійно вирішуєте, які з них вам потрібні.

img 2

Наступний крок — формування списку вузлів інформаційної бази. Відкриваємо робочу інформаційну базу в режимі «1С:Предприятие», заходимо до меню «Операции → Планы обмена» та вибираємо варіант «Полный» (рис. 2).

У списку вузлів уже наявний один вузол РІБ, що відповідає поточній (робочій) інформаційній базі та надалі буде центральним вузлом РІБ. Запис, що відповідає цьому вузлу, не містить найменування, коду і префікса. Їх потрібно внести самостійно. Тому вибираємо існуючий вузол, натискуємо на кнопку «Редактировать» та в полі «Наименование» вводимо назву вузла, наприклад «Центральная база». У полі «Код» зазначаємо префікс «ЦБ» та зберігаємо зміни (рис. 2).

img 3

Тепер потрібно додати до списку новий вузол РІБ з найменуванням «Подчиненный узел». Додаємо новий рядок та у формі, що відкрилася, у полі «Наименование» вводимо назву «Подчиненный узел», а як код ставимо «ПУ» (рис. 3).

img 4

Нам залишилося створити образ віддаленої бази. У вікні «План обмена Полный» заходимо до меню «Действия → Создать начальный образ» або натискуємо на піктограму img 5 на панелі інструментів. На екрані з’явиться діалог створення початкового образу, в якому необхідно заповнити реквізити діалогової форми. Спершу слід вибрати тип розташування інформаційної бази (рис. 4), оскільки ми працюємо з розрахованою на одного користувача версією програми. На рис. 4 вибрано варіант «На данном компьютере или на компьютере в локальной сети». Далі потрібно задати параметри нової інформаційної бази: зазначати мову та каталог, в якому зберігатиметься віддалена база (рис. 4). Остання настройка — вибір параметрів запуску (рис. 4).

img 6

Після натиснення на кнопку «Готово» буде створено початковий образ бази, тобто нову інформаційну базу, до якої буде перенесено конфігурацію та всі дані вашої робочої інформаційної бази. Ця процедура може забрати кілька хвилин.

Процедура створення початкового образу інформаційної бази виконується лише один раз для кожного з вузлів РІБ, крім центрального (тобто в нашому випадку — тільки один раз, для віддаленої бази). Після того як створення нової інформаційної бази було успішно завершено, можна скопіювати створений файл на зовнішній носій — флеш-накопичувач або записати на диск і забрати з собою. Тепер роботу з базою можна продовжити на іншому комп’ютері, на якому також має бути встановлено програму «1С:Бухгалтерія 8».

Після створення інформаційної бази інші працівники підприємства можуть продовжити роботу в поточній (робочій) інформаційній базі без жодних обмежень!

 

Робота з «Подчиненным узлом»

Для роботи з базою на іншому комп’ютері скопіюйте файл зі збереженим образом бази на жорсткий диск комп’ютера або просто вставте флешку з файлом у рознімач USB робочого комп’ютера. Відкрийте вікно запуску програми «1С:Бухгалтерія 8» і натисніть на кнопку «Добавить». Далі виберіть «Добавление в список существующей информационной базы», укажіть найменування та параметри (тобто шлях до каталогу з образом) інформаційної бази (рис. 5). Зазначивши додаткові параметри запуску і натиснувши на кнопку «Готово», можна починати роботу з базою.

img 7

Зверніть увагу, що в новому вузлі розподіленої РІБ автоматично при створенні початкового образу заповнено дані вузла «Удаленная база». Також автоматично створено вузол «Центральная База» та перенесено його дані.

Після входу до «Подчиненного узла» необхідно вказати префікси вузла для розподіленої бази. Для цього відкриваємо меню «Сервис → Настройка программы», закладка «Обмен данными», і в полі введення записуємо префікс «ПУ», а також позначаємо прапорцем поле «Использовать обмен данными с конфигурациями на платформе 8.2».

Важливо! Щоб програма почала використовувати внесений префікс, потрібно вийти з «1С:Бухгалтерії 8» та запустити її наново.

Розглянемо роботу у віддаленій базі на прикладі введення початкових залишків грошових коштів у касі підприємства. Створивши документ щодо введення залишків (рис. 6), ми побачимо, що номер документа складається з префікса бази «ПУ», із префікса підприємства «ДОБ» та цифрового номера документа.

img 8

Префікс «ПУ» — це відмітна риса всіх документів, що створюватимуться у віддаленій базі. Після того як роботу з унесення залишків повністю закінчено, унесено всі зміни до інформаційної бази, необхідно записати ці зміни для перенесення до робочої бази. Для цього:

1. Відкриваємо меню «Операции → Планы обмена → Полный».

2. Ставимо курсор на рядку з ім’ям Центральної Бази і за допомогою команди меню «Действия → Записать изменения» або піктограми на панелі інструментів викликаємо діалог запису змін (рис. 7).

img 9

У вікні, що відкрилося, зазначаємо каталог для файлу повідомлення та натискуємо на кнопку «ОК». Повідомлення зберігається у форматі XML. Щоб зменшити об’єм файлу повідомлення і цим спростити процедуру передачі цього файлу, наприклад, за допомогою електронної пошти, можна зберегти його у стисненому вигляді (у форматі ZIP). Для стиснення файлу повідомлення встановимо прапорець «Сжимать сообщение» (рис. 7).

Важливо! Вузол, для якого формується повідомлення зі змінами, має бути поточним у списку вузлів (у нашому випадку це «Центральная база»).

Ім’я файлу повідомлення містить код вузла — джерела повідомлення і код вузла — приймача, якому це повідомлення адресоване. Тепер копіюємо файл повідомлення на зовнішній носій або відправляємо його до офісу підприємства за допомогою електронної пошти.

 

Перенесення інформації до «Центральної Бази»

Існує два варіанти завантаження інформації з віддаленої бази до робочої. Розглянемо обидва з них. Отже, перший варіант зручно використовувати тим, хто нечасто застосовує РІБ.

Скопіюйте файл повідомлення «Message_ПУ_ЦБ.zip» на жорсткий диск робочого комп’ютера (або просто вставте флешку з файлом у рознімач USB робочого комп’ютера). Відкрийте центральну робочу інформаційну базу. Тепер зміни, унесені до інформаційної бази вдома, необхідно помістити до «робочої» інформаційної бази. Для цього відкриваємо меню «Операции → План обмена → Полный» і встановлюємо курсор на рядку з іменем віддаленої бази, після чого натискуємо на кнопку «Прочитать изменения». У діалоговому вікні, що відкрилося, слід зазначити шлях до файлу повідомлення «Message_ПУ_ЦБ.zip» і натиснути на кнопку «ОК» (рис. 8).

img 10

Після того як зчитування змін успішно завершено, можна перевірити, чи всі зміни коректно перенесено з «домашньої» інформаційної бази. Відкриємо обробку щодо введення початкових залишків та знайдемо в ній субрахунок 301 або сформуємо оборотно-сальдову відомість.

Документ, створений удома, успішно перенесено до «робочої» інформаційної бази. Також можна побачити, що в той час, поки ви працювали вдома, до «робочої» інформаційної бази було введено нові документи надходження з префіксом центрального вузла РІБ — «ЦИ». Поміщення до «центральної робочої» бази змін не вплинуло на створені в ній документи. Надалі обмін даними між базами здійснюється аналогічно — через формування та передачу повідомлень обміну.

Звернути увагу потрібно ось на що. Для коректної роботи плану обміну основним є той вузол бази, з яким ви працюєте в поточний момент. Ми працюємо на віддаленому комп’ютері — отже, у плані обміну вибираємо інший (не віддалений) вузол і, поставивши на нього курсор, працюємо тільки з ним. Спочатку завантажуємо повідомлення центральної бази до віддаленої, потім, попрацювавши деякий час, записуємо здійснені зміни до повідомлення для центральної бази. Відповідно, перебуваючи на роботі, у плані обміну вибираємо інший (не центральний) вузол та обмінюємося повідомленнями з ним.

Можливі ситуації, коли немає потреби організовувати повноцінний обмін даними між двома вузлами РІБ — достатньо передавати дані в одному напрямку, наприклад, тільки з «робочої» бази до «домашньої». Однак для правильного функціонування механізмів обміну необхідне отримання у відповідь повідомлень, оскільки такі повідомлення містять квитанції про доставку даних. Тому після отримання повідомлення обміну з «центральної» інформаційної бази необхідно в «підпорядкованій» інформаційній базі сформувати повідомлення та передати його назад до «центральної» інформаційної бази для поміщення до неї квитанцій про доставку даних. Це необхідно для того, щоб у подальшому повторно не переносити до «підпорядкованої» інформаційної бази вже доставлені дані.

Другий варіант підходить для застосування, коли ви часто використовуєте РІБ. Отже, заходимо до бази («Центральная база»). Потім настроюємо вузли РІБ: пункт меню «Сервис → Распределенная информационная база (РИБ) → Настроить узлы РИБ». Далі додаємо правила обміну даними з «Подчиненными узлами» (рис. 9) та задаємо на першій вкладці такі властивості:

— найменування — «Обмен с подчиненным узлом»;

— вузол — «Подчиненный узел» (або вибрати зі списку потрібний);

— тип обміну — «Обмен через файловый ресурс» (також можна настроїти обмін через FTP-сервер або через електронну пошту. Якщо це вам буде цікаво — пишіть, і ми роз’яснимо, як це зробити).

img 11

При виборі типу обміну «Обмен через файловый ресурс» укажемо шлях до каталогу з базою даних та перейдемо на наступну вкладку — «Интерактивный обмен» (рис. 10).

img 12

На закладці «Интерактивный обмен» позначаємо прапорцями такі поля: «Выполнять обмен данными под полными правами», «Загружать данные», «Выгружать данные» і натискуємо на кнопку «ОК».

Аналогічно слід настроїти план обміну і для інформаційної бази «Подчиненный узел», тільки змінити значення таким чином:

— найменування — «Обмен с Центральным узлом»;

— вузол — «Центральный узел» (або вибрати зі списку потрібний центральний вузол).

Усі інші настройки — ідентичні.

Для синхронізації даних використовуйте пункт меню «Сервис → Распределенная информационная база → Настроить узлы РИБ». У формі, що відкрилася, потрібно вибрати настроєне правило обміну і через меню «Действие» вибрати «Выполнить обмен».

Внесення змін до «Центральной базы» не вплинуло на створені в ній документи. Можна як додавати дані до «Центрального узла» із «Подчиненного узла», так і оновлювати їх у «Подчиненном узле» даними із «Центрального узла».

 

Якщо виникатимуть будь-які запитання щодо цього алгоритму, будь ласка, пишіть на адресу ak.zanoga.blog@gmail.com або ставте ваші запитання у блозі http://zanoga.rv.ua.

Успіхів у роботі!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі