Теми статей
Обрати теми

Закриваємо ІІІ квартал в «1С:Бухгалтерії для України 8»

Редакція БК
Стаття

Закриваємо ІІІ квартал в «1С:Бухгалтерії для України 8»

 

img 1

У статті ми допоможемо бухгалтерам, які працюють в «1С:Бухгалтерії 8», коректно підбити підсумки своєї діяльності за квартальний звітний період. Оформлення таких підсумків необхідне для подання фінансової звітності, що узагальнює інформацію про фінансовий стан та результати діяльності підприємства.

Юлія КАМІНСЬКА, консультант «Б & К»

 

Перед закриттям звітного фінансового періоду у програмі «1С:Бухгалтерія 8», щоб уникнути можливих помилок та некоректності при формуванні фінансової звітності, необхідно здійснити такі контрольні процедури:

1. Перевірити мітки на видалення документів, щоб помилково не видалити потрібні документи. Також потрібно виконати перепроведення документів для відновлення послідовності проведення.

2. Перевірити розрахунки за заборгованостями для коректного їх закриття між замовленнями.

3. Перевірити, щоб модернізації та ремонти були враховані коректно у звітному періоді.

4. Нарахувати податки і збори, а також перевірити правильність їх віднесення на відповідні рахунки обліку.

5. Нарахувати проценти за кредитами та позиками.

6. Нарахувати проценти на залишок за банківським рахунком.

7. Перевірити, щоб касові операції не були задвоєні в бухгалтерському обліку.

8. Перевірити, щоб до програми були внесені валютні курси на дату проведення розрахунків та дату закриття періоду.

9. Виділити поточну частину (тобто ту, яку буде погашено протягом наступних 12 місяців із дати балансу) у довгостроковій заборгованості за кредитами та позиками.

10. Провести списання запасів та МШП.

11. Провести списання витрат майбутніх періодів.

12. Провести перевірку правильності відображення в обліку доходів майбутніх періодів.

13. Нарахувати знос у бухгалтерському обліку, а також перевірити, щоб знос основних засобів та нематеріальних активів було нараховано тільки за тими об’єктами, строк корисного використання яких ще не закінчився, в іншому разі потрібно буде дооцінити такі об’єкти або списати їх з балансу підприємства.

14. Нарахувати резерв сумнівних боргів та забезпечення виплат персоналу тощо.

15. Провести переоцінку валюти у випадку, якщо підприємство здійснює валютні операції.

16. Провести остаточні калькуляції, якщо протягом кварталу складалися попередні калькуляції.

17. Закрити елементи витрат (8 клас рахунків), якщо підприємство веде облік за 8 і 9 класами рахунків.

18. Закрити загальновиробничі витрати (рахунок 91 «Загальновиробничі витрати»).

19. Здійснити визначення фінансових результатів.

 

Закриваємо місяць

Після того як всі документи в розрахунковому кварталі було проведено, вибираємо в головному меню пункт «Операции → Регламентные операции → Закрытие месяца» та натискуємо на кнопку «Добавить (Ins)». При цьому створюється документ «Закрытие месяца» (рис. 1).

img 2

Цей документ проводить більшу частину регламентних операцій з бухгалтерського та податкового обліку у програмі. Він складається з восьми блоків регламентних операцій бухгалтерського та податкового обліку, установлених у порядку їх закриття:

— нарахування амортизації;

— переоцінка валютних коштів;

— розподіл ТЗВ;

— коригування фактичної вартості номенклатури;

— списання витрат майбутніх періодів;

— розрахунок та коригування собівартості продукції (послуг);

— регламентні операції з бухгалтерського обліку;

— технологічні операції з податкового обліку.

Звертаємо вашу увагу, що кожну регламентну операцію має бути виконано не більше ніж один раз на місяць з бухгалтерського обліку та не більше ніж один раз на квартал — з податкового.

Тепер, щоб зрозуміти, за що відповідає кожний із блоків документа, розглянемо їх детальніше.

 

БЛОК «НАЧИСЛЕНИЕ АМОРТИЗАЦИИ»

Цей блок складається із двох пунктів: «Начисление амортизации ОС» та «Начисление амортизации НМА».

При проведенні документа з установленим прапорцем «Начисление амортизации ОС» буде розраховано амортизацію основних засобів за вказаними видами обліку, за винятком тих основних засобів, за якими вже було нараховано амортизацію протягом звітного періоду документами: «Передача ОС», «Подготовка к передаче ОС», «Списание ОС».

При проведенні документа з установленим прапорцем «Начисление амортизации НМА» буде розраховано амортизацію нематеріальних активів за вказаними видами обліку, за винятком активів, за якими амортизацію вже було нараховано протягом звітного періоду, наприклад документами «Передача НМА» та «Списание НМА».

 

Блок «Переоценка валютных средств»

При проведенні документа з установленим прапорцем «Переоценка валютных средств» відбувається переоцінка валютних коштів за вказаними видами обліку. Загальний принцип переоцінки валюти у програмі полягає в тому, що залишок у валюті вважається незмінним, а залишок у валюті ведення регламентованого обліку розраховується за курсом, указаним у довіднику валют на момент проведення переоцінки. Якщо поточний залишок відрізняється від розрахованого залишку грошових коштів, то він коригується. При цьому величина коригування є курсовою різницею.

Звертаємо вашу увагу: у бухгалтерському обліку не переоцінюються так звані немонетарні рахунки, список яких задається в регістрі відомостей «Немонетарные счета». Курсова різниця в бухгалтерському обліку відноситься до доходів або витрат. Настройки рахунків та аналітики доходів і витрат щодо курсової різниці задаються в регістрі відомостей «Параметры учета курсовых разниц».

Порядок проведення переоцінки валюти в бухгалтерському обліку регламентовано П(С)БО 21 «Вплив змін валютних курсів», затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 10.08.2000 р. № 193. Порядок переоцінки іноземної валюти в податковому обліку регламентовано ст. 153 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

 

Блок «Корректировка фактической стоимости номенклатуры»

Ця регламентна операція застосовується організаціями, що використовують у своєму обліку П(С)БО 9 «Запаси», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 20.10.99 р. № 246, для оцінки вибуття запасів методом «По средней» з розрахунком середньозваженої вартості за місяць. Для таких запасів протягом звітного періоду вартість вибуття розраховується як середньозважена на момент операції, а після проведення регламентної операції створюються коригуючі проводки, щоб суму вибуття привести до середньозваженої за місяць.

 

Блок «Списание расходов будущих периодов»

До витрат майбутніх періодів належать, зокрема, передплата періодичних видань, заздалегідь (за декілька місяців наперед) перераховані орендні платежі тощо. За наявності залишків на рахунку обліку витрат майбутніх періодів у бухгалтерському обліку відбувається обчислення сум списання таких витрат за правилами, зазначеними в довіднику «Списание расходов будущих периодов».

 

Блок «Расчет и корректировка себестоимости продукции (услуг)»

Ця регламентна операція закриває рахунок 91 «Загальновиробничі витрати» та рахунок 23 «Виробництво». Після її проведення залишок за рахунком 23 відповідатиме залишку, указаному в документі «Инвентаризация НЗП» за відповідний період. Звертаємо вашу увагу: порядок закриття рахунків та підрозділів обов’язково має бути зазначено в регістрі «Порядок подразделений для закрытия счетов», який указується в документі «Установка порядка подразделений для закрытия счетов». Розрахунок відбувається у декілька етапів:

1. Розрахунок прямих витрат виробництва.

2. Розрахунок непрямих витрат виробництва.

3. Перерахунок прямих витрат виробництва з урахуванням непрямих.

4. Коригування вартості продукції з урахуванням розрахованої реальної собівартості.

За кожним виробничим рахунком та кожним підрозділом і номенклатурною групою створюються коригуючі проводки.

 

Блок «Регламентные операции по бухгалтерскому учету»

Цей блок включає лише одну операцію — «Переоценка стоимости запасов». Під час її виконання здійснюється оцінка вартості запасів у бухгалтерському обліку на підставі інформації про чисту вартість реалізації цих запасів. Настроювання даних для цієї операції провадиться у спеціальному регістрі відомостей «Параметры оценки запасов на дату баланса». Зверніть увагу: чиста вартість реалізації визначається за вказаним у параметрах програми типом цін. Уцінка або дооцінка (у межах зроблених раніше уцінок) здійснюється в кореспонденції з рахунком витрат, зазначеним у параметрах. Також зверніть увагу, що переоцінка вартості запасів провадиться для всіх залишків запасів на всіх складах організації.

 

Блок «Технологические операции по налоговому учету»

У блоці одна операція «Закрытие регистров налогового учета». При встановленому прапорці документ формує службові рухи за регістрами податкового обліку «Продажи налоговый учет» и «Приобретения налоговый учет». Ця операція зменшує розмір інформаційної бази та збільшує швидкість проведення документів з податкового обліку. Її можна виконувати в будь-якому періоді (рекомендується — щоквартально).

 

Обчислюємо
податок на прибуток

Після того як буде проведено документ «Закрытие месяца», приступаємо до наступного етапу закриття фінансового періоду — створення документа «Расчеты по налогу на прибыль». Для цього в головному меню вибираємо пункт «Операции → Регаментные операции → Расчеты по налогу на прибыль» та натискуємо на кнопку «Добавить (Ins)». При цьому створюється документ «Расчеты по налогу на прибыль» (рис. 2).

img 3

Цей документ призначено для розрахунку та реєстрації в системі відстрочених податкових активів (зобов’язань) відповідно до П(С)БО 17 «Податок на прибуток», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2000 р. № 353, а також відображення суми витрат з податку на прибуток.

Документ слід вводити наприкінці податкового періоду (кварталу) після того, як внесено та вивірено всі дані з податковому обліку. У шапці документа заповнюються такі реквізити:

— «Текущий налог на прибыль» — це сума податку на прибуток за даними податкового обліку (указана в декларації з податку на прибуток);

— «Рассчитывать ОНА и ОНО» — ознака, що управляє розрахунком відстрочених податкових активів (ВПА) та відстрочених податкових зобов’язань (ВПЗ). При встановленому прапорці виконуватиметься повноцінний розрахунок ВПА і ВПЗ, при знятому прапорці розрахунок не виконуватиметься, а витрати з податку на прибуток буде відображено однією проводкою в сумі, що дорівнює поточному податку на прибуток. Відповідно до П(С)БО 17 допускається не розраховувати ВПА і ВПЗ при складанні проміжної фінансової звітності, тому прапорець може бути знято при розрахунку податку на прибуток за перші три квартали року.

При встановленому прапорці «Рассчитывать ОНА и ОНО» стає доступною для редагування таблична частина «Статьи ОНА и ОНО» (рис. 3), в якій здійснюється розрахунок ВПА і ВПЗ. Табличну частину може бути заповнено за допомогою кнопки «Заполнить». При автоматичному заповненні до неї потрапляють ті статті ВПА і ВПЗ, для яких у довіднику настроєні правила оцінки статей. Після заповнення інформації в табличній частині можна редагувати, у тому числі доповнювати відомостями про статті, автоматичне заповнення та розрахунок щодо яких не передбачено.

img 4

Реквізити в табличній частині означають таке:

— «Статья» — стаття, за якою провадиться розрахунок;

— «Вид налоговой деятельности» — оцінка кожної статті здійснюється в розрізі всіх видів податкової діяльності, що ведуться на підприємстві. Від виду податкової діяльності залежить ставка оподаткування;

— «Ставка налога» — ставка податку на прибуток, за яким розраховуватиметься величина ВПА і ВПЗ. Згідно з П(С)БО 17 під час розрахунку слід використовувати ставку податку, що діятиме в тому майбутньому податковому періоді, коли ВПА і ВПЗ буде «погашено». При заповненні ставка за умовчанням установлюється у значення, що діє в наступному податковому періоді (див. регістр відомостей «Ставки налога на прибыль»);

— «Оценка статьи по БУ», «Оценка статьи по НУ» — у цих реквізитах указуються оцінки статті з бухгалтерського та податкового обліку відповідно;

— «Сумма временной разницы» — різниця між податковою та бухгалтерською оцінкою статті;

— «Сумма ОНА», «Сумма ОНО» — якщо сума тимчасової різниці додатна, то має місце відстрочений податковий актив, якщо від’ємна — то відстрочене податкове зобов’язання. Кожна із сум визначається множенням суми тимчасової різниці на ставку податку.

На закладці «Дополнительно» указуються рахунки та аналітика доходів і витрат з податку на прибуток.

Примітка: доходи від податку на прибуток можуть виникнути в тих рідкісних випадках, коли приріст відстрочених податкових активів (зменшення відстрочених податкових зобов’язань) перевищує суму поточного податку на прибуток.

При проведенні документ приводить залишки на рахунках 17 «Відстрочені податкові активи» і 54 «Відстрочені податкові зобов’язання» у відповідність до сум, зазначених у табличній частині документа. Сума поточного податку на прибуток, скоригована на зміну величини ВПА і ВПЗ, відображається як витрата (дохід) з податку на прибуток.

 

Визначаємо
фінансовий результат

Визначення фінансових результатів у програмі здійснюється окремим документом, і тільки після відображення всіх господарських операцій, що впливають на доходи та витрати, уключаючи закриття місяця та витрати з податку на прибуток.

Для створення документа, що відповідає за закриття фінансових результатів, у меню вибираємо «Операции → Регаментные операции → Определение финансовых результатов» та натискуємо на кнопку «Добавить (Ins)». При цьому створюється документ «Определение финансовых результатов» (рис. 4).

img 5

Цей документ необхідний для визначення фінансового результату діяльності підприємства шляхом закриття доходів та витрат, а також для формування залишку нерозподіленого прибутку (непокритого збитку). Документ рекомендується проводити в кінці місяця, після відображення всіх господарських операцій, що впливають на доходи і витрати, уключаючи витрати з податку на прибуток. Щоб згорнути доходи та витрати, необхідно поставити прапорець у полі «Закрывать доходы и расходы (на счет 79)». При проведенні документа з установленим прапорцем залишки на рахунках класів 7, 8 і 9 списуються на відповідні субрахунки рахунка 79 «Фінансові результати». Установлювати прапорець у полі «Рассчитывать прибыль/убыток (на счете 44)» не потрібно, оскільки розрахунок прибутку або збитку проводитися в кінці звітного року.

Цей документ у програмі є останнім у звітному періоді і має бути проведено «30.09.2012 р. 23:59:59», Звертаємо увагу: якщо цей документ буде проведено іншою датою або проведено 30.09.2012 р., але в ньому не буде дотримано ознаку часу проведення, то існує ймовірність, що частину даних буде не враховано в розрахунковому періоді.

 

Сподіваємося, що завдяки цьому матеріалу у вас виникатиме менше помилок, пов’язаних із закриттям звітного періоду, що, у свою чергу, поліпшить якість обліку у програмі «1С:Бухгалтерія 8».

Успіхів у роботі!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі