Теми статей
Обрати теми

Шпаргалка бухгалтера. Оскарження рішень податкових органів

Редакція БТ
Стаття

ОСКАРЖЕННЯ РІШЕНЬ ПОДАТКОВИХ ОРГАНІВ

 

Іноді податкові органи приймають рішення, що суперечать законодавству чи виходять за межі їх компетенції. Платники податків у такому разі для захисту своїх прав можуть оскаржити рішення податкового органу в адміністративному та/або судовому порядку. Про те, як грамотно скористатися такою можливістю, ми розповімо в сьогоднішньому вкладиші.

 

Документи

КАСУ

— Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.2005 р. № 2747-IV.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Положення № 29

— Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби, затверджене наказом ДПАУ від 11.12.96 р. № 29 (у редакції наказу від 02.03.2001 р. № 82).

 

Види оскарження

Оскарження рішень податкових органів дає можливість відновити порушені права платників податків, а також, що важливо, призупиняє виконання рішень податкових органів щодо нарахування податків і застосування штрафних санкцій та пені.

Скористатися механізмом оскарження рішень податкових органів можуть усі категорії платників податків: юридичні особи, підприємці та звичайні громадяни.

Існує два способи оскарження:

1) адміністративне оскарження, тобто оскарження в межах системи органів державної податкової служби;

2) судове оскарження, тобто оскарження в межах судової системи України.

При цьому слід пам’ятати: можна почати з адміністративного оскарження, а потім перейти до судового, а можна відразу розпочати із судового оскарження, але тоді вже

не можна буде повернутися до адміністративного.

 

Адміністративне оскарження

Для адміністративного оскарження необхідно звернутися до органу податкової служби, податкове повідомлення або рішення якого оскаржується, з письмовою скаргою про перегляд цього рішення. Не задовольнившись відповіддю, можна звернутися зі скаргою до найвищого за рівнем податкового органу (рис. 1). Якщо ж оскаржується рішення про застосування штрафних санкцій податкових органів, крім санкцій за порушення податкового законодавства та законодавства у сфері ЗЕД, то скаргу необхідно подавати до державної податкової адміністрації (інспекції) вищого рівня.

 

img 1

Процес адміністративного оскарження податкових зобов’язань

 

Обов’язок доведення того, що нарахування, здійснене контролюючим органом, є помилковим, покладається на платника податків (

п.п. 4.2.3 Закону № 2181). Тому скарга може супроводжуватися необхідними документами, розрахунками й доказами. Відмова у прийнятті скарги (заяви) платника податків забороняється. Строки подання скарги та відповіді на неї наведено в табл. 1 на с. 24.

Скарга обов’язково має містити перелік відомостей, перелічених у

п. 3 Положення № 29 (табл. 2 на с. 25). Якщо скарга на користь платника податків подається його представником, то до скарги додається копія довіреності. Скарга (заява), оформлена з порушенням зазначених вимог, повертається особі, котра її подала, з відповідними роз’ясненнями не пізніше 5 днів з дня її отримання.

 

Таблиця 1

Підстава для оскарження (норма

Положення № 29)

Строк подання скарги

Що вважається днем подання скарги

Строк відповіді на скаргу

1. Податкові вимоги та рішення про: — заборону здійснення операцій із заставленими активами платника податків; — погашення податкових зобов’язань, забезпечених податковою заставою, до проведення реорганізації; — продаж активів, що перебувають у податковій заставі; — самостійне визначення органами державної податкової служби складу активів, що підлягають продажу (акт опису); — арешт активів; — дострокове розірвання договорів про розстрочення, відстрочення податкових зобов’язань з ініціативи податкового органу (

п.п. 4.5). 2. Суми штрафних (фінансових) санкцій за порушення податкового законодавства та законодавства у сфері ЗЕД, застосування яких законодавством віднесено до компетенції податкових органів (п.п. 4.6)

10 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення чи іншого рішення, у тому числі відповіді (рішення) податкового органу на скаргу

1. Якщо скаргу подано до податкового органу безпосередньо платником податків —

день фактичного подання скарги до податкового органу (скарги підлягають обов’язковій реєстрації в податковому органі в день їх отримання). 2. Якщо скаргу відправлено поштою — дата відправлення, зазначена відділенням поштового зв’язку в повідомленні про вручення поштового відправлення та на конверті. 3. За відсутності повідомлення про вручення та опису вкладення поштового відправлення і відбитка календарного штемпеля відділення поштового зв’язку на поштовому відправленні, що унеможливлює з’ясування фактичної дати отримання відділенням поштового зв’язку скарги (заяви), — дата фактичного надходження скарги (заяви) до органу державної податкової служби

20 календарних днів з дня отримання скарги платника податків (за рішенням керівника контролюючого органу (або його заступника) строки розгляду скарги може бути продовжено на строк не більше ніж 60 календарних днів, про що контролюючий орган має повідомити платника податків ще до закінчення 20-денного строку)

3. Суми податкових зобов’язань щодо земельного податку, нарахованого громадянам — власникам земельних ділянок та землекористувачам (

п.п. 4.4). 4. Суми податкових зобов’язань з податку з доходів, нарахованого фізичним особам — суб’єктам підприємницької діяльності, громадянам, іноземним громадянам та особам без громадянства на підставі подання ними декларацій про очікувані або про фактично отримані доходи (п.п. 4.4). 5. Рішення про: — розподіл суми податкових зобов’язань чи податкового боргу між платниками податків, що виникає в результаті реорганізації; — установлення солідарної відповідальності за сплату податкових зобов’язань платника податків, що реорганізується; — поширення права податкової застави на активи платника податків, що створюється шляхом об’єднання інших платників податків (п.п. 4.4). 6. Суми податкових зобов’язань, самостійно нарахованих податковими органами з причин, не пов’язаних з порушенням податкового законодавства (п.п. 4.3)

30 календарних днів з дня отримання податкового повідомлення чи іншого рішення

7. Рішення податкового органу про застосування штрафних (фінансових) санкцій, крім штрафних (фінансових) санкцій за порушення законодавства про оподаткування та за порушення законодавства у сфері ЗЕД (

п. 16)

1 рік з дня прийняття рішення, але не пізніше 1 місяця з дня вручення рішення платнику податків

30 днів з дня отримання скарги (продовжити можна на строк не більше 45 календарних днів)

 

Таблиця 2

Що потрібно зазначити у скарзі

Юридичній особі

Фізичній особі

1. Найменування та місцезнаходження

1. П. І. Б., місце проживання

2. Адресу, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) за скаргою (заявою)

3. Найменування органу ДПС, яким видано податкове повідомлення, рішення чи постанову у справі про адміністративне правопорушення, що оскаржується, дату і номер

4. Назву податку, збору (обов’язкового платежу) або штрафної (фінансової) санкції та суму, що оскаржується

5. Суть порушеного питання, прохання чи вимоги та обґрунтування незгоди платника податків із сумою податкового зобов’язання, визначеною податковим органом державної податкової служби в податковому повідомленні, або незгода з іншим рішенням органу державної податкової служби

6. Інформацію про подання або неподання позовної заяви до суду про визнання недійсним податкового повідомлення або рішення органу ДПС, а також про повідомлення/неповідомлення відповідного податкового органу про подання повторної скарги (заяви) до органу ДПС вищого рівня

7. Підпис керівника чи особи, яка виконує обов’язки керівника — платника податку

7. Підпис платника податку

8. Перелік документів та розрахунків, що додаються до скарги (заяви). Якщо скарга надсилається поштою, додається опис вкладеного та повідомлення про вручення

 

Зверніть увагу:

скарга (заява), подана з дотриманням установленого порядку та строків, призупиняє виконання платником податків податкових зобов’язань, визначених у податковому повідомленні, на строк з дня подання такої скарги (заяви) до податкового органу до дня закінчення процедури адміністративного оскарження (табл. 3). Протягом зазначеного строку оскаржувана сума податкових зобов’язань вважається неузгодженою, і пеня не нараховується. Протягом 10 календарних днів, наступних за днем закінчення процедури адміністративного оскарження, платник податків зобов’язаний самостійно погасити узгоджену суму податкових зобов’язань, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності.

 

Таблиця 3

Дата закінчення процедури адміністративного оскарження

Варіанти закінчення процедури адміністративного оскарження

День закінчення процедури адміністративного оскарження

1. Скаргу (заяву) про перегляд рішення контролюючого органу не подано платником податків у встановлений строк

Останній день строку, передбаченого для подання скарги (заяви) про перегляд рішення контролюючого органу (

п.п. 5.2.4 Закону № 2181)

2. Повне задоволення скарги платника податків контролюючим органом

День отримання платником податків рішення контролюючого органу про повне задоволення скарги (

п.п. 5.2.4 Закону № 2181)

3. Прийняття контролюючим органом (ДПАУ) рішення, що не підлягає подальшому адміністративному оскарженню

День отримання платником податків такого рішення, якщо платник податків не збирається продовжити оскарження в судовому порядку (

п.п. 5.2.4 Закону № 2181)

4. Рішення про податковий компроміс (полягає в задоволенні частини скарги платника податків під зобов’язання останнього погодитися з рештою податкових зобов’язань, нарахованих контролюючим органом)

День набрання чинності рішенням про податковий компроміс (

п.п. 5.2.7 Закону № 2181)

5. Податковий орган не надав мотивовану відповідь на скаргу у відведені для цього строки (скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків)

День, наступний за останнім днем строку, передбаченого для надання відповіді на скаргу (

п.п. 5.2.2 Закону № 2181)

 

Судове оскарження

Право платника податків ініціювати судове оскарження рішення податкового органу закріплено в

п.п. 5.2.5 Закону № 2181. Оскаржити в суді рішення податкового органу про нарахування податкового зобов’язання можна в будь-який момент після отримання відповідного податкового повідомлення, але з урахуванням строків давності (не важливо, чи передувало цьому адміністративне оскарження). Строк давності при цьому становить 1 рік (ст. 99 КАСУ). Якщо ж оскаржуються фінансові санкції за порушення норм Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР, то строк давності становить 1 місяць.

З прийняттям

КАСУ вирішення спорів між суб’єктами господарювання та суб’єктами владних повноважень, якими, зокрема, є податкові органи, належить до компетенції адміністративного суду. При цьому якщо окружний адміністративний суд не сформовано, підсудні йому справи вирішують у першій інстанції відповідні місцеві загальні чи господарські суди. Однак усі рішення розглядаються за правилами адміністративного судочинства (відповідно до норм КАСУ).

Перед поданням позовної заяви необхідно сплатити судовий збір* і додати до позовної заяви квитанцію про його сплату. Сьогодні судовий збір становить 0,2 нмдг, тобто 3,40 грн. (

п.п. «б» п. 1 ст. 3 Декрету КМУ «Про державне мито» від 21.01.93 р. № 7-93). Якщо ж необхідно стягти з податкового органу грошові кошти, судовий збір дорівнює 1 % від суми позову, але не більше 1700 грн. (п. 3 Перехідних та прикінцевих положень КАСУ).

* Див. статтю «Судові витрати: що потрібно знати про них бухгалтеру» // «БТ», 2008, № 10, с. 22.

Якщо позовну заяву подано з дотриманням усіх вимог (табл. 4) і немає підстав для її повернення чи відмови у відкритті судочинства, суддя не пізніше наступного дня після подання заяви виносить постанову про відкриття провадження у справі. І саме з цього моменту у платника податків виникає

обов’язок повідомити податковий орган про судове оскарження його рішення (п.п. 5.2.5 Закону № 2181).

Зверніть увагу: при зверненні до суду до дня закінчення процедури адміністративного оскарження з позовом про визнання недійсним рішення контролюючого органу

податкове зобов’язання вважається неузгодженим до розгляду судом справи по суті та набрання законної сили відповідним рішенням.

 

Таблиця 4

Що має містити позовна заява (

ст. 106 КАСУ)

Від імені юридичної особи

Від імені фізичної особи

1. Найменування суду, до якого подається позовна заява

2. Найменування позивача

Ім’я позивача

3. Поштову адресу позивача, а також номер телефону та адресу електронної пошти, якщо такі є

4. Ім’я (найменування) відповідача, посаду і місце служби посадової особи, поштову адресу, а також номер телефону, адресу електронної пошти, якщо вони відомі

5. Зміст позовних вимог (найчастіше — визнання недійсним рішення податкового органу) та викладення обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги

6. Перелік доданих документів та інших матеріалів

7. Підпис уповноваженої посадової особи (директора, голови правління та ін.) або представника підприємства (юрисконсульта, адвоката та ін.)

Підпис фізичної особи чи її представника

8. Ім’я представника та його поштову адресу, якщо позовна заява подається представником (одночасно з позовною заявою потрібно подати довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження представника)

 

Таблиця 5

Процес судового оскарження

Етап судового оскарження

Куди звертатися

Строки подання

Строк набрання чинності рішенням суду

1. Подання позову до адміністративного суду першої інстанції

Окружний адміністративний суд

Протягом одного року з дня прийняття оскаржуваного рішення податкового органу

Через 10 днів з дня його прийняття, якщо не подано заяву про апеляцію

2. Подання апеляції

Скарга, адресована апеляційному адміністративному (господарському) суду, подається до місцевого суду, що виніс рішення, а копії надсилаються до апеляційного суду

Заяву про апеляційне оскарження платник податків має подати протягом 10 днів з дня оголошення постанови, а апеляційну скаргу — протягом 20 днів з дня подання заяви про оскарження

Рішення набуває чинності з моменту прийняття

3. Подання касаційної скарги

Вищий адміністративний суд України

Не пізніше 1 місяця з дня набрання чинності рішенням апеляційного суду

Рішення набуває чинності з моменту прийняття і оскарженню не підлягає

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі