Теми статей
Обрати теми

Перевірки центру зайнятості

Редакція БТ
Стаття

ПЕРЕВІРКИ

центру зайнятості

 

Ви — роботодавець і маєте перераховувати внески до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття? У такому разі до вас можуть завітати працівники центру зайнятості з перевіркою правильності нарахування, своєчасності та повноти перерахування страхових внесків до Фонду. Чого очікувати від цієї перевірки? Які документи необхідно підготувати? Як має бути оформлено результати перевірки? Які штрафні санкції може застосувати центр зайнятості? Відповідям на ці запитання і присвячена сьогоднішня стаття.

Ольга КУЛІГІНА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

КоАП —

Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон № 1533

— Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-III.

Закон про перевірки

— Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Інструкція № 339 —

Інструкція про порядок обчислення і сплати внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, затверджена наказом Мінпраці від 18.12.2000 р. № 339.

Інструкція № 196

— Інструкція з оформлення органами Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття матеріалів про адміністративні правопорушення, затверджена постановою правління Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття від 24.04.2003 р. № 196.

 

Види і підстави перевірок

Контроль за правильністю нарахування і своєчасністю сплати страхових внесків до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі — Фонд) згідно з

п. 2 ст. 34 Закону № 1533 є обов’язком цього Фонду. При цьому функції робочих органів виконавчої дирекції Фонду покладаються на центри зайнятості Автономної Республіки Крим, обласні, Київський та Севастопольський міські, районні, міськрайонні, міські та районні в містах центри зайнятості (ст. 12 Закону № 1533). Отже, перевірки з цього питання здійснюються зазначеними вище робочими органами виконавчої дирекції Фонду — центрами зайнятості.

Зауважимо, що на перевірки, які проводяться центрами зайнятості, норми

Закону про перевірки не поширюються. Перевірки здійснюються відповідно до Інструкції № 339, про що заявив Державний центр зайнятості в листі від 03.10.2007 р. № ДЦ-04-5708/0/6-07*.

* Див. ком «На кого поширюється Закон про перевірки — думка різних органів» // «БТ», 2007, № 46, с. 5.

Згідно з

п. 7.1 Інструкції № 339 контроль за правильним нарахуванням, своєчасним та повним перерахуванням і надходженням страхових внесків здійснюється центрами зайнятості шляхом проведення планових перевірок. Періодичність і тривалість таких планових перевірок законодавчо не встановлено. Немає в нормативно-правових актах також і вимоги надсилати повідомлення про майбутню перевірку. Тому поширеною є ситуація, коли працівники центру зайнятості про намір прийти на перевірку повідомляють телефоном.

Центри зайнятості також можуть проводити перевірки, не передбачені у планах їх роботи, — позапланові перевірки. Підставою для їх проведення може бути лише (

п. 7.1 Інструкції № 339):

— реорганізація;

— зміна місцезнаходження;

— ліквідація підприємства, установи, організації;

— інші випадки, передбачені законодавством.

Під час перевірки як на підприємствах, так і у фізичних осіб, які використовують найману працю,

перевіряються бухгалтерські документи про нарахований заробіток та інші виплати, повнота нарахування страхових внесків, платіжні документи про перерахування сум страхових внесків на рахунок Фонду, розрахункові та касові документи (п. 7.2 Інструкції № 339). З цього випливає, що будь-які інші документи працівникам центру зайнятості можна не надавати.

При цьому перевірці підлягають документи за поточний та минулі роки

без застосування строку давності. Інакше кажучи, перевіряючі мають право затребувати документи за будь-який період з початку діяльності підприємства.

Слід зауважити: ніде не зазначено, що центр зайнятості не має права перевіряти документи, які вже одного разу перевірялися. Тому якщо працівники центру зайнятості побажають подивитися документи за період, який уже перевірявся, заперечити їм не вийде.

 

Оформлення результатів перевірки

За результатами перевірки складається акт

у двох примірниках та підписується особами, які проводили перевірку, керівником та головним бухгалтером страхувальника. Один примірник акта має бути передано керівнику чи головному бухгалтеру страхувальника під розписку.

В акті обов’язково має бути зазначено (

п. 7.4 Інструкції № 339):

— за який період проведено перевірку;

— які порушення виявлено при нарахуванні та сплаті страхових внесків.

Як і при будь-якій іншій перевірці, якщо ви не згодні з актом, ми рекомендуємо не відмовлятися від підпису, а підписати його разом з вашими зауваженнями.

У разі виявлення порушення посадових осіб підприємства та приватних підприємців — роботодавців може бути притягнуто до відповідальності за

ст. 1653 КУпАП (див. табл. на с. 34). У цьому випадку посадові особи центру зайнятості складають протокол про адміністративне правопорушення за формою, наведеною в додатку 1 до Інструкції № 196.

Протокол складається щодо кожного факту адміністративного правопорушення. Якщо правопорушення вчинено кількома особами, то протокол складається на кожну особу окремо.

Відповідно до вимог

ст. 256 КУпАП у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються:

— дата і місце його складання;

— посада, прізвище, ім’я, по батькові посадової особи, яка склала протокол;

— відомості про особу-порушника (прізвище, ім’я та по батькові, дата і місце народження, громадянство, місце роботи і посада, місячний заробіток, кількість осіб на утриманні, фактичне місце проживання на момент учинення правопорушення, чи піддавався протягом року адміністративному стягненню);

— місце, час учинення і сутність адміністративного правопорушення;

— прізвища, адреси свідків за їх наявності;

— пояснення порушника;

— інші відомості, необхідні для вирішення справи.

Підписується протокол

особою, яка вчинила адміністративне правопорушення, та особою, котра його склала. При цьому відмова порушника від підписання протоколу не є підставою для припинення справи про адміністративне правопорушення. Особа, яка вчинила правопорушення, має право надати у протоколі пояснення та зауваження щодо його змісту, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання.

Протокол складається у двох примірниках. Оригінал протоколу надсилається посадовій особі, яка розглядатиме справу про адміністративне правопорушення, а копія надсилається рекомендованим листом або вручається правопорушнику особисто.

Справа про адміністративне правопорушення розглядається в 15-денний строк посадовою особою центру зайнятості. За результатами розгляду справи посадова особа, уповноважена її розглядати, приймає постанову у справі про адміністративне правопорушення, в якій виноситься рішення про накладення адміністративного стягнення або закриття провадження у справі. Копію постанови має бути протягом трьох днів вручено особі, стосовно якої винесено постанову.

 

Штрафні санкції

Якщо під час перевірки буде виявлено кошти, на які не нараховано і не сплачено страхові внески, такі страхові внески донараховуються і вважаються простроченою заборгованістю (недоїмкою) та стягуються з нарахуванням пені та накладенням штрафу (фінансових санкцій), а до винних посадових осіб застосовується адміністративна відповідальність (див. таблицю).

Рішення про стягнення донарахованих сум страхових внесків та застосування фінансових санкцій приймається директорами центру зайнятості Автономної Республіки Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських центрів зайнятості, а за їх відсутності — заступниками директорів (згідно з розподілом обов’язків) на підставі акта перевірки. Як бачите, районні центри зайнятості приймати подібні рішення не мають права. Це рішення протягом 5 робочих днів надсилається роботодавцю рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Роботодавець протягом 10 робочих днів, наступних за днем отримання рішення, зобов’язаний сплатити суми недоїмки та фінансових санкцій чи оскаржити рішення в установленому порядку. Відмовлятися від отримання рішення сенсу немає. Адже в разі відмови роботодавця від отримання рішення воно вважається врученим з дня отримання повідомлення про вручення поштового відправлення з позначкою про відмову в його отриманні. А якщо відділення поштового зв’язку не може вручити роботодавцю рішення через відсутність уповноважених осіб платника страхових внесків або зміну місцезнаходження, днем отримання рішення вважається день розміщення рішення на інформаційному стенді в центрі зайнятості.

 

Відповідальність перед Фондом

Правопорушення

Відповідальність, у разі:

До кого застосовується

Підстава

учинення правопорушення вперше

учинення повторного протягом року порушення

Приховування виплат, на які слід нараховувати страхові внески

Штраф у розмірі прихованої суми виплат, на які нараховуються страхові внески

Штраф у 3-кратному розмірі прихованої суми виплат, на які нараховуються страхові внески

До роботодавця

Ч.1 ст. 38 Закону № 1533

Несвоєчасна і неповна сплата страхових внесків, у тому числі страхових внесків, що сплачуються застрахованими особами через рахунки роботодавців

Пеня, що обчислюється виходячи зі 120 % облікової ставки НБУ, яка діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки (без урахування штрафів) починаючи з наступного дня після настання строку сплати до дня сплати включно

До роботодавця

Ч. 1 ст. 38 Закону № 1533

Штраф від 8 до 15 нмдг (136 грн. - 255 грн.)

Штраф від 10 до 20 нмдг (170 грн. - 340 грн.)

— до посадових осіб підприємств, установ, організацій; — до фізичних осіб, які використовують найману працю

Ст. 1653 КУпАП

 

Слід зауважити, що

з 17 березня 2008 року* рішення про стягнення простроченої заборгованості зі сплати страхових внесків, у тому числі донарахованих сум страхових внесків (недоїмки), пені та штрафу приймається лише в тому випадку, якщо загальна сума недоїмки, пені та штрафу становить не менше 17 грн. (п. 7.4 Інструкції № 339).

* Дата набрання чинності наказом Мінпраці від 14.02.2008 р. № 39, якою було внесено відповідні зміни до Інструкції № 339 // «БТ», 2008, № 12, с. 6.

Зверніть увагу, що розмір штрафу залежить від прихованої суми виплат. Тому штрафні санкції не застосовуються, якщо в розрахунковій відомості про нарахування та перерахування страхових внесків до Фонду суму коштів, на яку має бути нараховано страхові внески, відображено, але на неї внески не нараховано (або нараховано, але своєчасно не сплачено). У цьому випадку нараховується тільки пеня. З цим погоджується і Державний центр зайнятості у своєму

листі від 08.01.2003 р. № ДЦ-09-43**.

** Ком. «В яких випадках застосовується штраф за порушення у сплаті страхових внесків на випадок безробіття — роз’яснення Центру зайнятості»// «БТ», 2003, № 9, с. 7.

Під час надходження документів зі сплати недоїмки, пені та штрафу насамперед погашається недоїмка, а потім — пеня і штраф.

І наостанку зауважимо:

якщо ви не згодні з розрахунком суми недоїмки та фінансових санкцій, зазначених у рішенні про стягнення донарахованих сум страхових внесків та застосування фінансових санкцій, то маєте право протягом 10 робочих днів, наступних за днем отримання рішення, звернутися до центру зайнятості, який його прийняв, зі скаргою про перегляд цього рішення. Скарга подається в письмовій формі та може супроводжуватися документами, розрахунками й доказами, які роботодавець вважає за необхідне надати (п. 7.5 Інструкції № 339). Рішення про стягнення донарахованих сум страхових внесків та застосування фінансових санкцій роботодавець також має право оскаржити в судовому порядку, про що необхідно повідомити центр зайнятості, який прийняв зазначене рішення.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі