Теми статей
Обрати теми

Тема тижня. Ремонт і поліпшення основних фондів

Редакція БТ
Стаття

РЕМОНТ І ПОЛІПШЕННЯ ОСНОВНИХ ФОНДІВ

 

Тема ремонтів основних фондів належить до постійно актуальних тем, оскільки основні фонди (власні чи орендовані) є на всіх підприємствах, і всі вони з певною періодичністю потребують поточного або капітального ремонту. Сьогодні пригадаємо основні правила податкового обліку таких витрат, а також зупинимося на деяких нюансах.

Жанна СЕМЕНЧЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

РЕМОНТ ВЛАСНИХ ОСНОВНИХ ФОНДІВ. ПРАВИЛА

Основні правила податкового обліку

Керуючись мудрим прислів’ям «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути», наведемо відповідні норми чинного законодавства стосовно податкового обліку ремонтних витрат (див. «

Як Закон про податок на прибуток* вимагає відображати витрати на ремонт власних основних фондів»).

* Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВВ (далі — Закон про податок на прибуток).

 

Як Закон про податок на прибуток вимагає відображати витрати на ремонт власних основних фондів

Витяг із Закону про податок на прибуток

«8.7.

Поточний і капітальний ремонт, реконструкція, модернізація, технічне переозброєння та інші види поліпшення основних фондів

8.7.1. Платники податку

мають право протягом звітного періоду віднести до валових витрат будь-які витрати, пов’язані з поліпшенням основних фондів, що підлягають амортизації, у тому числі витрати на поліпшення орендованих основних фондів, у сумі, що не перевищує 10 відсотків сукупної балансової вартості всіх груп основних фондів станом на початок такого звітного періоду.

Витрати, що перевищують зазначену суму, розподіляються

пропорційно сумі фактично понесених платником податку витрат на поліпшення основних фондів груп 2, 3, 4 чи окремих об’єктів основних фондів групи 1 та збільшують балансову вартість основних фондів відповідних груп чи окремих об’єктів основних фондів групи 1 станом на початок розрахункового кварталу.

Виведення з експлуатації основних фондів будь-якої групи здійснюється на підставі наказу керівника платника податку або у разі їх примусового відчуження чи конфіскації згідно із законом.

Проведення будь-яких робіт, пов’язаних з поліпшенням основних фондів, без наявності вказаних вище документів не є свідченням про виведення таких основних фондів із експлуатації.

»

 

Викладемо основні правила податкового обліку витрат на ремонт

власних основних фондів:

1. У розглядуваному сьогодні порядку відображаються витрати на ремонт і поліпшення

основних фондів (ОФ), під якими для цілей податкового обліку розуміються матеріальні цінності, які призначені для використання в господарській діяльності платника податків протягом періоду, що перевищує 365 календарних днів з дати введення в експлуатацію таких матеріальних цінностей, і вартість яких перевищує 1000 грн. і поступово зменшується у зв’язку з фізичним або моральним зносом. Витрати на ремонт «податкової малоцінки» (наприклад, принтера вартістю до 1000 грн.), відразу включаються до складу валових витрат (ВВ) без будь-яких обмежень на підставі п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток (якщо, звичайно, такий об’єкт використовується в господарській діяльності платника)*.

* Див. статтю «Операції з нeоборотною малоцінкою в податковому обліку» // «БТ», 2007, № 37, с. 20.

2.

Для цілей податкового обліку не існує відмінності між поточним та капітальним ремонтом. Будь-які витрати на ремонт ОФ, а також на їх поліпшення (модернізацію, переоснащення, перепланування тощо) зменшують оподатковуваний прибуток за правилами, установленими п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток.

3.

До ВВ платник може включити суму ремонтних витрат у межах 10 % сукупної балансової вартості (БВ) всіх груп ОФ на початок звітного періоду. Показник БВ усіх груп ОФ (якщо не йдеться про створене протягом звітного року підприємство) береться станом на 1 січня звітного року. До складу сукупних БВ усіх груп ОФ не включається вартість орендованих ОФ, тут може бути враховано тільки витрати на ремонт орендованих ОФ, якщо на їх вартість було створено (збільшено) БВ відповідної групи.

4.

Користування 10 % лімітом для відображення ВВ — це право, а не обов’язок платника податків. Якщо підприємство відмовляється від такого права, то воно значно полегшує собі життя в частині податкового обліку ремонтних витрат. Так, у такому разі витрати на ремонт ОФ прямо відносяться на збільшення тих груп ОФ, що ремонтуються, без будь-якого розподілу (див. приклад 4 на с. 44). Це підтверджує і ДПАУ в листі від 07.11.2003 р. № 9171/6/15-1316. Крім спрощення обліку таких витрат, відмова від використання «валововитратного» 10 % ліміту дозволяє платнику зменшити свої витрати, а іноді це дуже актуально, знаючи, як податкові органи ставляться до декларування збитків.

5.

Ремонтні витрати, що перевищують 10 % ліміт, розподіляються пропорційно фактично понесеним витратам на ремонт і відносяться на збільшення БВ відповідних груп ОФ чи окремого об’єкта ОФ групи 1. Розподіл ремонтних витрат здійснюється в кожному розрахунковому кварталі окремо, тобто принцип наростаючого підсумку тут не застосовується (див. приклади 1, 2 на с. 42, 43).

 

Склад витрат на ремонт

На перший погляд цілком зрозуміла фраза «сума ремонтних витрат, понесених платником», потребує, однак, пояснення. Визначимося з тим, які витрати на ремонт і в який момент враховуються, а також у який момент такі витрати (у частині перевищення 10 % ліміту) збільшують БВ відповідної групи ОФ.

Тут ми хочемо звернути увагу на дві складові витрат на ремонт ОФ:

— вартість матеріальних цінностей (матеріалів, запасних частин, комплектуючих тощо), використаних під час ремонту;

— зарплату працівників, які здійснюють ремонт ОФ, якщо ремонт провадиться власними силами підприємства.

Вартість ТМЦ, використаних під час ремонту ОФ

. Для організації обліку таких ТМЦ потрібно виходити з того, що, по-перше, до ВВ включаються витрати лише в межах 10 % ліміту, а по-друге, у декларації з податку на прибуток для відображення ремонтних ВВ передбачено окремий рядок 04.10 К1. У зв’язку з цим:

 

Які запаси було використано під час ремонту (поліпшення) ОФ

У межах 10 % ліміту

Понад 10 % ліміт

1

2

3

Спеціально придбані ТМЦ для ремонту ОФ, вартість яких під час придбання не було включено до складу валових витрат

Вартість таких ТМЦ включається до ВВ у спеціальному рядку декларації 04.10 К1

Вартість таких ТМЦ відноситься на збільшення БВ відповідної групи ОФ, окремого об’єкта гр. 1

ТМЦ, раніше придбані для інших цілей, вартість яких була включена до складу валових витрат і перераховувалася по

п. 5.9 Закону про податок на прибуток

Вартість таких ТМЦ: 1) виключається з перерахунку за

п. 5.9 Закону про податок на прибуток шляхом відображення у графі 4 таблиці 1 додатка К1/1 до декларації; 2) включається до ВВ у спеціальному рядку декларації 04.10 К1

Вартість таких ТМЦ: 1) виключається з перерахунку за

п. 5.9 Закону про податок на прибуток шляхом відображення у графі 4 таблиці 1 додатка К1/1 до декларації; 2) відноситься на збільшення БВ відповідної групи ОФ, окремого об’єкта гр. 1

 

Зарплата працівників, зайнятих ремонтом (поліпшенням) ОФ

. Проблема відображення в податковому обліку цих витрат пов’язана з тим, що, з одного боку, п.п. 5.6.1 Закону про податок на прибуток дає право включити ці витрати до складу валових (у складі витрат на оплату праці), а з іншого боку, п.п. 8.1.2 Закону про податок на прибуток вказує на необхідність амортизації витрат, пов’язаних з ремонтом (поліпшенням) ОФ.

Такий стан справ спричинює існування двох підходів до їх обліку. Тривалий час ДПАУ погоджувалася, що витрати на оплату праці ремонтних працівників включаються до валових витрат на підставі

п.п. 5.6.1 Закону про податок на прибуток (листи ДПАУ від 01.07.2004 р. № 5297/6/15-1116, від 20.08.2004 р. № 16016/7/15-1117, від 23.10.2006 р. № 19739/7/15-0317). Причому в листі від 23.10.2006 р. № 19739/7/15-0317 відносно листа від 20.08.2004 р. № 16016/7/15-1117, розісланому всім обласним податковим адміністраціям для використання в роботі, зазначено таке: «...податкове роз’яснення від 20.08.2004 р. № 16016/7/15-1117 є оприлюдненням офіційного розуміння Державною податковою адміністрацією України питання податкового обліку заробітної плати працівників ремонтної групи і має пріоритет над іншими листами органів державної виконавчої влади, виданими з цього питання».

Однак зовсім недавно ДПАУ передумала (

лист 05.03.2008 р. № 4284/7/15-0317*) і тепер вважає, що витрати на оплату праці працівників відображаються в податковому обліку за правилами, установленими п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток, тобто понад 10 % ліміту амортизуються. При цьому всі попередні свої листи з ліберальнішими роз’ясненнями ДПАУ відкликала. Найбезпечніший варіант відображення таких витрат — за правилами, що діють для всіх інших ремонтних витрат (до ВВ у межах 10 % ліміту, решту — на збільшення БВ груп основних фондів). Тим платникам, котрі, користуючись більш ранніми роз’ясненнями ДПАУ, включали витрати на оплату праці ремонтних працівників до валових витрат у повному обсязі, варто нагадати про правило конфлікту інтересів, за наявності якого рішення приймається на користь платника. Крім того, сама ДПАУ визнала ранню позицію своїм офіційним роз’ясненням, назвавши один зі своїх ліберальних листів податковим роз’ясненням, тому до платника, який діяв згідно з цим роз’ясненням, не повинні застосовуватися будь-які санкції через те, що згодом це роз’яснення було відкликано (п.п. «д» п.п. 4.4.2 Закону № 2181).

* Див. ком. «Зарплата ремонтників до валових витрат лише через ремонтний ліміт — ДПАУ змінює свою позицію!» // «БТ», 2008, № 11, с. 9.

Зважаючи на останню позицію ДПАУ, такі витрати не відображаються в рядку 04.3 декларації (як витрати на оплату праці), а наводяться:

— у рядку 04.10 К1 — у межах 10 % ліміту;

— у складі БВ відповідних груп ОФ чи окремого об’єкта групи 1 — понад установлений ліміт.

 

У який момент витрати на ремонт включаються до розрахунку

Тут нас цікавить запитання, коли потрібно враховувати витрати на ремонт для цілей

п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток: за правилом першої події або за принципом нарахування витрат (при фактичному отриманні результатів робіт). Відразу зауважимо, що будь-яких спеціальних норм стосовно дати виникнення валових витрат щодо витрат на ремонт ОФ немає, і тут мають застосовуватися загальні правила:

— якщо виконавець ремонтних робіт є платником податку на прибуток на загальних підставах, витрати враховуються за правилом першої події;

— якщо виконавець ремонтних робіт є нерезидентом — неплатником податку на прибуток (фізичні особи, у тому числі приватні підприємці, юридичні особи — платники єдиного податку) або платником цього податку не на загальних підставах (пільговики), то витрати враховуються за датою фактичного отримання ремонтних робіт.

При цьому, якщо ремонтні витрати вписуються в 10 % ліміт, то вони відразу включаються до ВВ. А от якщо 10 % ліміт перевищено, то потрібно бути уважним, тому що

за аналогією з витратами на придбання (створення) ОФ витрати на ремонт, на наш погляд, починають амортизуватися:

— для ОФ груп 2 — 4 — з кварталу, наступного за кварталом фактичного отримання ремонтних робіт;

— для об’єктів ОФ групи 1 — з кварталу, наступного за кварталом закінчення ремонту.

Особливо уважно потрібно відстежувати тривалі витрати на ремонт. Наприклад, ремонт будівлі складається з декількох етапів робіт і триває протягом кількох розрахункових кварталів. Підприємство зобов’язане розрахувати, які витрати включаються до валових, а які відносяться на збільшення БВ цього об’єкта в межах кожного розрахункового кварталу окремо, однак реально збільшити БВ об’єкта платник зможе тільки за фактом завершення ремонту.

Також до «групи ризику» потрапляють суми перерахованих передоплат на ремонтні роботи: реально збільшити БВ відповідної групи можна буде тільки за фактом отримання ремонтних робіт (підписання акта виконаних робіт) щодо груп 2 — 4 і за фактом уведення об’єкта ОФ в експлуатацію (знову ж таки після фактичного отримання ремонтних робіт) щодо об’єктів групи 1.

 

РЕМОНТ ВЛАСНИХ ОСНОВНИХ ФОНДІВ. ПРИКЛАДИ

 

Якщо витрати на ремонт ОФ вписуються в 10 % ліміт

 

Приклад 1

. Балансова вартість груп основних фондів станом на 01.01.2008 р. і витрати на ремонт основних фондів, понесені в 1-му кварталі 2008 року, дорівнюють:

Групи ОФ

БВ на 01.01.2008 р.

Норма амортизації, %

Витрати на ремонт, понесені в 1-му розрахунковому кварталі 2008 року)

10 % ліміт ВВ

Об’єкт групи 1 (будівля магазину)

20000

1,25

4970


(49700 х 10 %)

Об’єкт групи 1 (будівля офісу)

5000

1,25

Група 2

3000

6,25

3500

Група 2

12000

10

Група 3

3700

6

Група 4

6000

15

700

Разом

49700

х

4200

 

Як бачимо, ліміт витрат, які може бути включено до валових, становить 4970 грн., тобто всю суму понесених у I кварталі 2008 року ремонтних витрат (4200 грн.) може бути включено до валових витрат. Відповідно залишок ліміту на наступні розрахункові квартали становить 770 грн. (4970 - 4200). Витрати на ремонт ОФ, що перевищують цю суму, потрібно буде розподіляти.

У декларації з податку на прибуток сума ремонтних витрат відображається

в рядку 04.10 К1. При цьому таблицю 3 додатка К1/1 до декларації буде заповнено таким чином:

Таблиця 3.

Витрати на поліпшення основних фондів, що включаються до складу валових витрат

 

Об’єкти поліпшення

Код рядка

Сукупна балансова вартість на початок звітного року

Сума на звітний рік (ліміт)

Фактичні обсяги поліпшень наростаючим підсумком

1 квартал

Півріччя

3 квартали

Рік

1

2

3

4

5

6

7

8

Основні фонди

4.10

49700

4970

4200

 

Якщо витрати на ремонт перевищили 10 % ліміт

 

Приклад 2

. На продовження прикладу 1 припустимо, що у другому кварталі 2008 року (квітень — червень) підприємством було понесено такі витрати на ремонт ОФ:

Групи ОФ

Витрати на ремонт, понесені у 2-му розрахунковому кварталі 2008 року

Залишок 10 % ліміту ВВ

Сума витрат, що підлягає розподілу

Збільшення БВ гр. ОФ

Об’єкт групи 1 (будівля магазину)

8000

770

8930


(9700 - 770)

7364,95


 (8000: 9700 х 8930)

Об’єкт групи 1 (будівля офісу)

Група 2

1500

1380,93


 (1500: 9700 х 8930)

Група 2

Група 3

Група 4

200

184,12


 (200: 9700 х 8930)

Разом

9700

8930

 

При цьому таблицю 3 додатка К1/1 до декларації за півріччя 2008 року буде заповнено таким чином:

Таблиця 3.

Витрати на поліпшення основних фондів, що включаються до складу валових витрат

 

Об’єкти поліпшення

Код рядка

Сукупна балансова вартість на початок звітного року

Сума на звітний рік (ліміт)

Фактичні обсяги поліпшень наростаючим підсумком

1 квартал

Півріччя

3 квартали

Рік

1

2

3

4

5

6

7

8

Основні фонди

4.10

49700

4970

4200

770

 

У наступних розрахункових кварталах підприємству вже не потрібно буде розподіляти ремонтні витрати, такі витрати відноситимуться на збільшення балансової вартості тієї групи ОФ (чи об’єкта ОФ групи 1), що ремонтувалися. Наприклад, якщо в III розрахунковому кварталі 2008 року підприємство понесе витрати на ремонт ОФ групи 3 в сумі 400 грн., а на ремонт групи 4 — у сумі 2000 грн., то відповідно ці витрати буде віднесено на збільшення:

— БВ групи 3 в сумі 400 грн.;

— БВ групи 4 в сумі 2000 грн.

 

Якщо ремонтується об’єкт, що амортизується за різними нормами

Коли чітко відомо, до якої групи (підгрупи) ОФ належить ремонтований об’єкт, витрати, що перевищують 10 % ліміт, після розподілу відносяться на збільшення цієї групи (підгрупи) ОФ. Однак трапляються ситуації, коли ремонтується (поліпшується) об’єкт, частина вартості якого амортизується за старою нормою (у сумі витрат, понесених на його придбання (будівництво) до 01.01.2004 р.), а частина — за новою нормою (у сумі витрат, понесених після 01.01.2004 р. ). Здебільшого це стосується об’єктів основних фондів групи 1, хоча така ситуація цілком може виникнути і щодо ОФ груп 2 — 4.

У цьому випадку ремонтні витрати спочатку розподіляються в цілому щодо груп 2 — 4 (окремого об’єкта ОФ групи 1), а потім розподіляються вже всередині самої групи (окремого об’єкта групи 1). Причому базою розподілу в другому випадку є балансова вартість «старої» та «нової» підгрупи ОФ, до якої належить цей об’єкт.

 

Приклад 3.

За даними прикладу 2 припустимо, що частина вартості будівлі магазину амортизується за старою нормою (1,25 %), а частина — за новою (2 %). БВ будівлі магазину на 01.01.2008 р. — 20 тис. грн., у тому числі «стара» — 14 тис. грн., а «нова» — 6 тис. грн. У II кварталі 2008 року було понесено витрати на ремонт будівлі в сумі 8 тис. грн., при цьому частину витрат було включено до валових витрат, а частина (7364,95 грн.) відноситься на збільшення балансової вартості всього об’єкта групи 1 (будівлі магазину). Наше завдання — розподілити ці витрати між підгрупами щодо цього об’єкта:

Об’єкт ОФ групи 1

БВ на 01.01.2008 р.

БВ на 01.04.2008 р.

Розподіл ремонтних витрат

Будівля магазину (1,25 %)

14000

13825

5167,24


 (13825 : 19705 х 7364,95)

Будівля магазину (2 %)

6000

5880

2197,71


(5880 : 19705 х 7364,95)

Разом

20000

19705

7364,95

 

Можлива також ситуація, коли об’єкт ОФ спочатку значився в різних підгрупах (за «старою» та «новою» нормами амортизації), але на момент його ремонту балансова вартість однієї з підгруп дорівнює нулю. У такому разі вся вартість ремонтних витрат, що припадає на збільшення відповідної групи, відноситься на збільшення БВ наявної підгрупи.

 

Якщо підприємство не користується правом відображення валових витрат у межах 10 % ліміту

Вище вже зазначалося: якщо підприємство прийме рішення не включати витрати на ремонт ОФ до складу валових витрат (у межах 10 % ліміту), то витрати на ремонт не розподіляються, а відносяться на збільшення тієї групи, об’єкт якої ремонтувався.

 

Приклад 4.

За даними прикладу 1 покажемо податкові наслідки щодо витрат на ремонт ОФ, якщо прийнято рішення не задіювати 10 % ліміт щодо ВВ:

Групи ОФ

БВ на 01.01.2008 р.

Норма амортизації, %

Витрати на ремонт, понесені в I кварталі 2008 року

Збільшення БВ гр. ОФ

Об’єкт групи 1 (будівля магазину)

20000

1,25

Об’єкт групи 1 (будівля офісу)

5000

1,25

Група 2

3000

6,25

3500

3500

Група 2

12000

10

Група 3

3700

6

Група 4

6000

15

700

700

Разом

49700

х

4200

4200

 

РЕМОНТ ОРЕНДОВАНИХ ОСНОВНИХ ФОНДІВ

Відображенню в податковому обліку витрат на ремонт (поліпшення) орендованих ОФ присвячено

п. 8.8 Закону про податок на прибуток (див. «Витрати на ремонт орендованих ОФ включаються до валових витрат у межах загального 10 % ліміту»).

 

Витрати на ремонт орендованих ОФ включаються до валових витрат у межах загального 10 % ліміту

Витяг із Закону про податок на прибуток

«

8.8. Амортизація витрат на поліпшення основних фондів, одержаних в оперативний лізинг (оренду)

8.8.1. У разі коли договір оперативного лізингу (оренди) зобов’язує або дозволяє орендарю здійснювати поліпшення об’єкта оперативного лізингу (оренди), частина вартості таких поліпшень у складі витрат, що перевищують суму на поліпшення основних фондів, визначену згідно з

підпунктом 8.7.1 пункту 8.7 цієї статті, включається таким орендарем до балансової вартості:

відповідної групи основних фондів у разі, якщо на балансі орендаря обліковується група основних фондів, до якої відноситься такий об’єкт лізингу (оренди);

створеної таким орендарем відповідної групи основних фондів у разі, якщо на балансі орендаря не обліковується група основних фондів, до якої відноситься такий об’єкт лізингу (оренди)».

 

Визначимо основні правила відображення витрат на ремонт (поліпшення) орендованих ОФ у податковому обліку:

1) право чи обов’язок орендаря здійснювати ремонт (поліпшення) орендованого об’єкта має бути передбачено договором оренди;

2) витрати на ремонт (поліпшення) орендованих ОФ включаються до валових витрат у межах загального 10 % ліміту (виходячи із сукупних БВ усіх груп основних фондів на початок звітного періоду). Отже, підприємство розраховує один загальний 10 % ліміт і в його межах включає до валових витрат витрати на ремонт як власних, так і орендованих ОФ. При цьому ще раз звертаємо увагу, що вартість власне об’єкта оренди не береться до розрахунку ремонтного ліміту;

3) сума витрат, що перевищує 10 % ліміт, відображається таким чином:

 

До якої групи ОФ належить орендований об’єкт

Дані податкового обліку платника

Куди відносяться витрати понад 10 % ліміт

Об’єкт ОФ групи 1

В обліку відсутня БВ об’єкта «Витрати на поліпшення орендованого об’єкта». Це можливо, якщо такий об’єкт раніше не ремонтувався або якщо витрати на його ремонт повністю було включено до валових витрат (у межах 10 % ліміту), або якщо БВ такого раніше створеного об’єкта повністю замортизовано

На створення БВ окремого об’єкта групи 1, який матиме назву «Витрати на поліпшення орендованого об’єкта» (щодо кожного орендованого об’єкта ОФ окремо)

В обліку є БВ об’єкта групи 1 «Витрати на поліпшення орендованого об’єкта». Це означає, що об’єкт раніше вже ремонтувався і на суму ремонтних витрат у податковому обліку створено окремий об’єкт ОФ групи 1

На збільшення БВ такого створеного об’єкта групи 1 «Витрати на поліпшення орендованого об’єкта»

Об’єкт, що належить до груп 2 — 4

В обліку є БВ відповідної групи ОФ (2 — 4)

На збільшення БВ відповідної групи ОФ (2 — 4)

В обліку платника

немає БВ відповідної групи ОФ (2 — 4)

На створення БВ відповідної групи ОФ (2 — 4)

 

4) якщо ремонтується кілька орендованих об’єктів ОФ і сума витрат перевищує 10 % ліміт, то

Закон про податок на прибуток не передбачає проведення розподілу таких витрат (аналогічно розподілу витрат на ремонт власних основних фондів). У консультації, наведеній у «Віснику податкової служби України», 2005, № 10, представники податкових органів роз’яснюють, що витрати на ремонт орендованих ОФ понад 10 % ліміту не розподіляються, а прямо відносяться на збільшення (створення) БВ відповідної групи ОФ. Водночас практичне застосування цієї норми утруднене, особливо якщо в одному розрахунковому кварталі ремонтуються як власні, так і орендовані основні фонди. На наш погляд, у таких випадках усе-таки потрібно здійснювати розподіл витрат на ремонт пропорційно сумі фактично понесених витрат на ремонт (див. приклад 5);

5) питання, за якою нормою потрібно амортизувати витрати на ремонт орендованих ОФ, чинним законодавством повністю не врегульоване. На наш погляд, правильнішою є амортизація таких витрат за «старими» нормами амортизації, оскільки вартість самих орендованих об’єктів не амортизується орендарем. Водночас у консультації представників податкових органів у

«Віснику податкової служби України», 2005, № 10 зроблено такий висновок:

якщо ремонтується об’єкт, який орендодавцем амортизується за «старими» нормами, то орендар амортизує витрати на ремонт такого об’єкта за «старими» нормами;

якщо ремонтується об’єкт, що амортизується орендодавцем за «новими» нормами, то орендар амортизує витрати на ремонт такого об’єкта відповідно за «новими» нормами.

Отже, орендарю необхідно знати, за якою нормою амортизується цей об’єкт орендодавцем, і для цього доцільно отримати від нього письмову довідку. Розвиваючи підхід, запропонований податковими органами, доходимо висновку: якщо орендодавець не є платником податку, то він має надати орендарю інформацію про те, коли було понесено витрати на придбання (створення, спорудження) зданого в оренду об’єкта. Залежно від того, коли понесено такі витрати (до 1 січня 2004 року чи після цієї дати), орендар відповідно застосовує «старі» чи «нові» норми амортизації.

 

Приклад 5.

Балансова вартість груп основних фондів станом на 01.01.2008 р. і витрати на ремонт основних фондів, понесені в I кварталі 2008 року, дорівнюють:

Групи ОФ

БВ на 01.01.2008 р.

Норма амортизації, %

Витрати на ремонт, понесені в I кварталі 2008 року

Витрати, що включаються до ВВ

Витрати, що відносяться на збільшення БВ гр. ОФ

1

2

3

4

5

6

Власні ОФ

 

 

Об’єкт групи 1 (будівля магазину)

20000

1,25

5030

(50300 х 10 %)

Об’єкт групи 1 (будівля офісу)

5000

1,25

Група 2

3000

6,25

3500

1326,54


 (3500 : 8100)

Група 2

12000

10

Група 3

3700

6

Група 4

6000

15

700

265,31


 (700 : 8100 х 3070)

Разом

49700

х

4200

Х

Орендовані ОФ

 

Будівля складу

600*

1,25

3000

1137,04


(3000 : 8100 х 3070)

Належать до групи 2

10**

Належать до групи 3

3,75**

900

 

341,11


 (900 : 8100 х 3070)

Разом

600

х

3900

х

Усього

50300

х

8100

5030

3070


 (8100 - 5030)

* БВ об’єкта ОФ групи 1 «Витрати на ремонт складу» створена в сумі витрат на раніше проведений ремонт будівлі складу і враховується у складі сукупних БВ усіх груп ОФ на початок звітного періоду при розрахунку 10 % ліміту.

** Мається на увазі норма амортизації, за якою ці об’єкти амортизуються орендодавцем.

 

Як бачимо, розмір загального 10 % ліміту для валових витрат становить 5030 грн. На наш погляд, у тих випадках, коли у одному кварталі здійснюється ремонт як власних ОФ (витрати понад 10 % ліміту підлягають розподілу), так і орендованих ОФ (розподілу витрат понад 10 % ліміту

Законом про податок на прибуток не передбачено), без розподілу витрат на ремонт між БВ відповідних груп ОФ не обійтися.

За підсумками розподілу витрат отримаємо, що витрати на ремонт орендованої будівлі складу в сумі 1137,04 грн. збільшать БВ об’єкта ОФ групи 1 «Витрати на ремонт складу». Що стосується витрат на ремонт орендованих ОФ, які належать до групи 3, то, оскільки у підприємства на початок розрахункового кварталу немає БВ ОФ групи 3, що амортизується за «старою» нормою 3,75 %, на суму витрат у розмірі 341,11 грн. на початок наступного розрахункового кварталу буде створено таку БВ групи 3.

 

ІНШІ ПИТАННЯ ЩОДО ВІДОБРАЖЕННЯ В ОБЛІКУ ВИТРАТ НА РЕМОНТ ОФ

Запитання

Відповідь

1

2

1. Чи підлягають амортизації витрати на ремонт невиробничих ОФ?

Ні, такі витрати підприємство не має права включати ні до валових витрат, ні амортизувати (

п.п. 8.1.4 Закону про податок на прибуток). Водночас у разі продажу невиробничих ОФ до валових доходів включаються доходи від продажу, а до валових витрат — витрати на їх придбання та поліпшення

2. Чи підлягають амортизації витрати на ремонт безоплатно отриманих ОФ?

Так, такі витрати відносяться на збільшення БВ відповідної групи ОФ чи окремого об’єкта ОФ гр. 1. З цим згодна і ДПАУ (

лист від 15.08.2006 р. № 11332/7/15-0317). При цьому включати до валових витрат витрати на ремонт безоплатно отриманих ОФ у межах 10 % ліміту не можна, оскільки таке право поширюється тільки на ОФ, що підлягають амортизації

3. Як у податковому обліку відображаються витрати на ремонт об’єкта ОФ, якщо БВ групи, до якої він належить, дорівнює нулю?

У межах 10 % ліміту такі витрати включаються до складу валових витрат. На суму витрат на ремонт таких ОФ понад 10 % ліміту створюється БВ відповідної групи ОФ

4. Чи можна включати до складу валових витрат витрати на ремонт орендованого об’єкта ОФ групи 1, якщо такі витрати не перевищили 1700 грн.?

Так, такі витрати можна не амортизувати, а включити до складу валових витрат, але тільки у кварталі, наступному за кварталом проведення такого ремонту. Це підтверджує і ДПАУ (

лист від 24.01.2007 р. № 718/6/15-0316)

5. Якщо ремонт об’єкта ОФ здійснено фізичною особою, яка не є суб’єктом підприємницької діяльності, якими податками та внесками обкладається сума винагороди?

Сума винагороди, що виплачується фізичній особі, котра не є приватним підприємцем, обкладається: — податком з доходів фізичних осіб за ставкою 15 %; — внеском до Пенсійного фонду («знизу» — за ставкою 2 %; «зверху» — за ставкою 33,2 %)

6. Як відображаються в податковому обліку ТМЦ, вилучені з ОФ при їх ремонті, які може бути використано в діяльності підприємства?

Вартість таких ТМЦ, по-перше, не включається до складу валових доходів, оскільки вони не є безоплатно отриманими, а по-друге, ураховується в розрахунку приросту-убутку запасів за

п. 5.9 Закону про податок на прибуток

7. Як у бухгалтерському обліку відображаються витрати на ремонт власних ОФ?

Витрати,

спрямовані на підтримання об’єкта основних засобів у робочому стані: Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 20, 65, 66, 68 (кореспонденція рахунків по дебету залежить від напрямку використання об’єкта ОФ). Витрати, пов’язані з поліпшенням об’єкта основних засобів (модернізація, модифікація, добудовування, дообладнання, реконструкція тощо), що спричинюють збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об’єкта, відображають так: Дт 152 — Кт 20, 65, 66, 68; Дт 10 — Кт 152

8. Як у бухгалтерському обліку відображаються витрати на ремонт орендованих ОФ?

Витрати,

спрямовані на підтримання об’єкта основних засобів у робочому стані: Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 20, 65, 66, 68 (кореспонденція рахунків по дебету залежить від напрямку використання орендованого об’єкта ОФ). Витрати, пов’язані з поліпшенням об’єкта основних засобів (модернізація, модифікація, добудовування, дообладнання, реконструкція тощо), що спричинюють збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об’єкта, відображають так: Дт 153 — Кт 20, 65, 66, 68; Дт 117 — Кт 153

9. Чи потрібно в бухгалтерському обліку амортизувати витрати на капітальний ремонт орендованих основних засобів, на суму яких сформовано первісну вартість об’єкта на субрахунку 117?

На наш погляд, порядок нарахування амортизації на вартість іншого необоротного матеріального активу, створеного на суму витрат на ремонт орендованого об’єкта, залежить від того, чи компенсує орендодавець такі витрати. Так: —

якщо орендодавець відшкодовує орендарю витрати на ремонт, то вартість створеного об’єкта не амортизується в бухгалтерському обліку; — якщо орендодавець не відшкодовує орендарю витрати на ремонт, то нарахування амортизації відбувається протягом терміну корисного використання об’єкта, який у цьому випадку логічно прив’язати до строку оренди; — якщо орендодавець відшкодовує орендарю частину витрат на ремонт, то в бухгалтерському обліку амортизується не частина вартості створеного об’єкта, що відшкодовується орендодавцем (для цього при розрахунку суми, що амортизується, установлюється ліквідаційна вартість створеного об’єкта, яка дорівнює сумі витрат, котру має відшкодувати орендодавець)

 

Ось такі нюанси вам необхідно знати при здійсненні ремонтів (поліпшень) об’єктів основних фондів. Сподіваємося, що цей матеріал розвіє всі ваші сумніви (а їх поява не дивина внаслідок неодноразової за останній час зміни правил обліку таких витрат) і дозволить правильно відобразити ремонтні витрати в податковому та бухгалтерському обліку. І нехай поліпшення стосуватимуться не тільки об’єктів основних фондів, а й усіх аспектів вашого життя!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі