Теми статей
Обрати теми

«Бонусні» від оператора мобільного зв’язку

Редакція БТ
Стаття

«БОНУСНІ»

від оператора мобільного зв’язку

 

Оператори мобільного зв’язку, намагаючись привернути до своєї мережі (у прямому та переносному значенні) все більшу кількість клієнтів, активно провадять рекламні кампанії, розробляють різні системи знижок. Звичайно, приємно щось отримати безплатно чи дешевше, але, якщо для звичайного громадянина — це беззастережна радість, то для суб’єкта господарювання отримання бонусів викликає деяку стурбованість, адже оподаткування «не любить» подарунків.

Ганна Виноградова, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Отримання бонусів

Суть практично всіх рекламних акцій від операторів мобільного зв’язку зводиться до такого: чим більше говориш, тим більше бонусів падає тобі на рахунок. Потім чудодійним чином віртуальні бонусні одиниці переводяться в цілком реальний грошовий еквівалент. Суму грошей, що утворилася, клієнту пропонується спрямувати, як правило, на такі цілі:

— в оплату послуг мобільного зв’язку;

— на отримання додатковихвилин розмови (безкоштовні хвилини);

— на придбання мобільного телефону.

Розглянемо ці ситуації трохи пізніше, а поки що зупинимося власне на моменті отримання бонусів, тобто коли клієнту приходить повідомлення (роздруківка, акт тощо) про те, що йому нараховано певну кількість бонусних одиниць.

Одразу зазначимо: навіть, якщо клієнт точно знає грошовий еквівалент бонусів, які надійшли йому на рахунок (за договором чи безпосередньо з даних, що надійшли від оператора мобільного зв’язку), ця сума не відображається у нього ні в податковому, ні в бухгалтерському обліку.

Накопичення на рахунку* клієнта мобільного зв’язку грошових коштів, що утворилися за рахунок бонусів, як правило, викликає в бухгалтера запитання: чи вважаються ці кошти безоплатно отриманими і чи потрібно у зв’язку з цим включати їх суму до валових доходів? Отже, визначимо головну думку:

доти, доки отримані бонуси реально не будуть використані одним із запропонованих оператором способів, їх не потрібно відображати ні в податковому, ні в бухгалтерському обліку. А далі порядок обліку та оподаткування залежить від обраного способу використання бонусних сум.

* Ідеться про мобільний рахунок клієнта, а не про поточний банківський рахунок.

Почнімо з бухгалтерського обліку операції з отримання бонусів. Згідно з

П(С)БО 2 «Баланс» під активами розуміються ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, спричинить збільшення економічних вигод у майбутньому. Чи можна сказати, що сума бонусів, яка значиться на мобільному рахунку клієнта, контролюється ним? На наш погляд, ні, оскільки права вільного розпорядження цими коштами в нього немає. Клієнт може використовувати бонусну суму тільки на цілі, чітко визначені оператором (у рахунок оплати послуг зв’язку, на придбання мобільного телефону тощо), і лише в порядку, визначеному оператором. До того ж часто оператори встановлюють строк, протягом якого накопичені бонуси можуть бути використані клієнтом. Після закінчення встановленого строку бонуси зникають, тому говорити, що клієнт контролює ці суми, не можна.

Таким чином, клієнт не повинен відображати бонусну суму у складі активів (ні у складі грошових коштів**, ні у складі дебіторської заборгованості), оскільки він не має права вільно розпоряджатися цими коштами.

** Грошові кошти — це готівка, кошти на рахунках у банках і депозити до вимоги (п. 4 П(С)БО 4 «Звіт про рух грошових коштів»).

Тепер що стосується податкового обліку. Як ми вже сказали, деякі бухгалтери побоюються, що бонусна сума, яка надходить на рахунок клієнта, може бути визнана контролюючими органами як безоплатна фінансова допомога, отримана від оператора мобільного зв’язку. Це не так. Згідно з

п.п. 1.22.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі Закон про податок на прибуток) безоплатна фінансова допомога — це сума коштів, передана платникові на підставі договорів дарування, інших подібних договорів, що не передбачають відповідну компенсацію чи повернення таких коштів, або без укладення таких договорів. У нашому випадку не можна говорити, що бонусна сума, зарахована на мобільний рахунок клієнта, є сумою коштів, переданих платнику, оскільки права вільного розпорядження цими коштами у нього немає, про що вже зазначалося раніше. У клієнта може виникнути валовий дохід у вигляді безоплатно вилучених грошових коштів тільки в тому випадку, якщо йому вдасться отримати заборгованість оператора, що утворилася перед ним у вигляді бонусної суми, на свій поточний рахунок (наприклад, при розірванні договору з оператором). У такому разі дійсно доведеться погодитися з тим, що такі кошти є для клієнта безоплатно отриманими: отримані раніше послуги мобільного зв’язку сплачені клієнтом за повним тарифом, а зароблені бонуси живими грошима зараховуються на рахунок клієнта, якими він уже має право вільно розпоряджатися. Треба сказати, що вірогідність такої ситуації хоч і існує, але все одно невелика. Як правило, оператори мобільного зв’язку пропонують клієнту, з яким розривають договір, використовувати бонусні суми «за призначенням» (наприклад, придбати зі знижкою мобільний телефон).

Тепер поговоримо про використання наявних бонусних сум.

 

За рахунок бонусів надаються додаткові безкоштовні хвилини зв’язку

Використання бонусної суми на такі цілі, по суті, є не чим іншим, як знижкою з оплати отриманих згодом послуг зв’язку. Для виникнення валових доходів у цьому випадку немає жодних підстав. Судіть самі.

Розмір бонусної суми (знижки) залежить від обсягу спожитих послуг зв’язку. Порядок її надання (за яку кількість спожитихвилин, протягом якого періоду часу, який еквівалент переведення бонусів у грошові одиниці тощо) встановлюється договором між клієнтом та оператором мобільного зв’язку (цей договір є публічним*). Заробивши бонуси за спожиті послуги зв’язку, згодом клієнт одержує знижку (оплачує одержувані надалі послуги зв’язку в меншій сумі). У результаті клієнт просто до складу витрат включає меншу суму, яку він фактично сплатив оператору за послуги. Наприклад, згідно з роздруківкою оператора клієнту нараховано до оплати 1000 грн. за 2000 спожитихвилин зв’язку плюс 300 хвилин бонусних (безкоштовно). Відповідно клієнт придбав 2300 хвилин зв’язку за 1000 грн., тобто зі знижкою від загальновстановленого тарифу за 1 хвилину зв’язку. Причому отримана знижка є звичайною, оскільки договір з оператором належить до публічних договорів, тобто умови отримання та використання бонусів (знижки) однакові для всіх клієнтів при виконанні встановлених оператором умов.

* Згідно з ч. 1 ст. 633 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV публічним є договір, в якому одна сторона — підприємець узяла на себе обов’язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв’язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо). Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому згідно із законом надано відповідні пільги.

Тут можна провести аналогію щодо придбання якогось товару зі знижкою (наприклад, у рекламну акцію). Нікому ж не спадає на думку відображати валові доходи на суму різниці між фактичною ціною покупки та звичайною (не рекламною) ціною на цей товар. Просто покупець включає у свої витрати меншу суму. Те ж саме відбувається і тут: клієнт купує хвилини розмови за меншою ціною (за рахунок бонусної суми), при цьому і до валових витрат він ставить не всю вартість спожитих ним послуг, а тільки в тій сумі, за яку він фактично купує послуги зв’язку.

Приклад 1.

Підприємство згідно з даними оператора має 10000 бонусів, за рахунок яких йому безоплатно надається додатково 300 безкоштовнихвилин. Оператор пред’явив клієнту рахунок за місяць на суму 1275 грн., у тому числі вартість спожитих послуг зв’язку (включаючи і безкоштовні хвилини) без ПДВ — 1000 грн., ПДВ — 200 грн., збір до Пенсійного фонду — 75 грн.

 

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума, грн.

Податковий облік (ВВ)

дебет

кредит

1. Відображено витрати на послуги зв’язку

92

631

1075

1075

2. Суму ПДВ включено до складу податкового кредиту

641

631

200

 

Бонуси зараховуються в рахунок оплати послуг мобільного зв’язку

Найчастіше суму бонусів, що назбиралася, оператори мобільного зв’язку направляють в рахунок оплати своїх же послуг. Відбувається це таким чином: оператор включає до рахунка клієнта повну вартість спожитих послуг зв’язку, а потім зменшує його заборгованість на бонусну суму.

У цьому випадку вважаємо, що клієнт повинен включити до складу валових витрат всю вартість отриманих послуг зв’язку згідно з виставленим рахунком, а до валових доходів — зараховану в рахунок оплати бонусну суму. Наявність валових доходів пояснюється тим, що, по суті, бонусна сума, направлена в рахунок зменшення заборгованості, є безповоротною фінансовою допомогою для клієнта. Але при цьому й валові витрати платник відобразить на всю вартість послуг, а не за мінусом бонусної суми.

У бухгалтерському обліку бонусна сума, зарахована в рахунок оплати послуг зв’язку, також повинна бути включена до складу доходів підприємства. Нагадаємо, що згідно з

п. 5 П(С)БО 15 «Дохід» дохід визнається під час збільшення активу чи зменшення зобов’язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена. У цьому випадку відбувається зменшення зобов’язання перед оператором мобільного зв’язку, що, безумовно, призводить до зростання власного капіталу.

Приклад 2.

Оператор мобільного зв’язку надав клієнту рахунок на суму 1275 грн., у тому числі:

— вартість спожитих послуг зв’язку без ПДВ — 1000 грн., ПДВ — 200 грн., збір до Пенсійного фонду — 75 грн.;

— бонусна сума (зарахована в рахунок оплати) — 300 грн.;

— до оплати — 975 грн.

 

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума, грн.

Податковий облік

дебет

кредит

ВВ

ВД

1. Відображено витрати на послуги зв’язку

92

631

1075

1075

2. Суму ПДВ включено до складу податкового кредиту

641

631

200

3. Бонусну суму відображено у складі доходів

631

719

300

300

 

Бонуси використовуються на придбання мобільного телефона

За рахунок бонусів, що назбиралися, клієнт може отримати знижку при покупці мобільного телефона. Буває, що бонусів достатньо і на отримання мобільного телефона безкоштовно. Правда, безкоштовне отримання чого-небудь, як відомо, призводить до негативних податкових наслідків: валові доходи виходячи зі звичайної ціни на отриманий телефон, відсутність амортизації в податковому обліку. У зв’язку з цим бажано уникати «безоплатних придбань»: з позиції оподаткування набагато краще придбати два телефони за півціни, ніж один отримати безкоштовно.

Інша справа, якщо за рахунок бонусів телефон буде придбано зі знижкою. У такому разі клієнт відобразить у податковому та бухгалтерському обліку

фактично понесені ним витрати на придбання такого телефона.

Приклад 3.

Підприємству нараховано 10000 бонусів від оператора мобільного зв’язку, що відповідає 200 грн. Ця сума використовується клієнтом при придбанні мобільного телефона, роздрібна ціна якого складає 900 грн., у тому числі ПДВ — 150 грн.

Фактично телефон придбано підприємством за 700 грн., у тому числі ПДВ — 116,67 грн.

 

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума, грн.

Податковий облік (ВВ)

дебет

кредит

1. Нараховано бонуси підприємству

200

2. Видано гроші під звіт на придбання мобільного телефона

372

301

700

3. Оприбутковано мобільний телефон

153*

372

583,33

583,33*

4. Суму ПДВ включено до складу податкового кредиту

641

372

116,67

5. Телефон передано в експлуатацію

112

153

583,33

6. Нараховано знос на вартість телефона (згідно з наказом про облікову політику у розмірі 100 % при передачі в експлуатацію)

92

132

583,33

— **

*Якщо вартість мобільного телефона (без ПДВ) перевищує 1000 грн., то вона відноситься на збільшення балансової вартості основних фондів групи 4 на початок наступного розрахункового кварталу і на неї нараховується амортизація. У бухгалтерському обліку в такому разі (при перевищенні вартісного критерію, установленого в наказі про облікову політику на підприємстві (як правило, 1000 грн. без ПДВ) мобільний телефон зараховується до складу основних засобів (субрахунок 104 «Машини і устаткування»).

** Вартість мобільного телефона знімається з перерахунку приросту (убутку) балансової вартості запасів і фактично збільшує валові витрати.

 

Приклад 4.

Підприємству нараховано 50000 бонусів від оператора мобільного зв’язку, що відповідає 500 грн. За рахунок цієї суми було придбано мобільний телефон, роздрібну ціну на який встановлено в розмірі 500 грн., у тому числі ПДВ — 83,33 грн.

 

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума, грн.

Податковий облік

дебет

кредит

ВД

1. Нараховано бонуси підприємству

500

2. Оприбутковано мобільний телефон (виходячи зі звичайної ціни, яка дорівнює роздрібній ціні на нього)

153*

424

500

500*

3. Телефон передано в експлуатацію

112

153

500

4. Нараховано знос на вартість телефона (згідно з наказом про облікову політику у розмірі 100 % при передачі в експлуатацію)

92

132

500

5. Відображено дохід в сумі нарахованого зносу (при нарахуванні амортизації)

424

745

500

*Вартість телефона не збільшує балансову вартість основних фондів групи 4 на початок розрахункового кварталу для цілей нарахування амортизації в податковому обліку.

 

На цьому завершуємо розгляд бонусних питань, які виникають під час користування послугами мобільного зв’язку. Сподіваємося, що отримання бонусів тільки радуватиме вас (як це й має бути), а всі ваші побоювання щодо обліку подарунків «з неба» залишаться позаду.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі